Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puheterapeutin yhteenveto suututtaa..

Vierailija
11.04.2008 |

Alkuun haluan sanoa, että olemme oikein tyytyväisiä terapeutin työhön ja lapsi todella on viihtynyt jaksolla ja terapeutti on tehnyt hyvää työtä.

Yhteenvedosta (joka menee muillekin tahoille) saa valitettavasti kuvan, että me vanhemmat olemme täysin passiivisia!

Totuus on kuitenkin (tämän tietää myös terapeutti), että minä sain kinuttua lapsen terapiaan, minä olen saanut lapsen kinuttua päiväkotiryhmään jossa hän saa kielellistä tukea ja ENNENkaikkea lapsi saa kotonaan kovasti rakkautta ja tukea. Me olemme olleet todella aktiivisia ja innokkaita yhteisytökumppaneita. Ja lausunnossa lukee irrallinen lause: lapsi nauttii kovasti hänelle osoitetusta huomiosta.

Ihan niin kuin hän ei huomiota saisi kotona! Olen ihan ihmeissäni. : (

Lapsemme on todella rakastettu ja huomioitu hän tekee lyhyttä tarhapäivää jne. Olemme tehneet kaikkemme että hänen asiansa olisivat hyvällä mallilla.

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausunnossa on esim. lause: Kotiin annettu kuvia. MINÄ olen pyytänyt lapselle kotiin kuvia, niitä ei ole " jouduttu" antamaan.

Kuten jo sanoin: minä olisin kirjoittanut lausunnon eri sävyyn. On lausunnosta muutama ihan asiavirhekin.

ap

Vierailija
62/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ole tapana kuvia antaa voi kertoa lausuntoa lukville että niitä kuvia on pyydetty/vaadittu annettavaksi

Jäin toki ihmettelemään mistä kuvista nyt puhutaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko siihen lausuntoon kirjoitettu, että " kotiin jouduttiin antamaan kuvia" ? Annettiinko niitä kuvia? Jos annettiin, niin lause " kotiin annettu kuvia" on kai ihan tosiasia??

Vierailija:

Lausunnossa on esim. lause: Kotiin annettu kuvia. MINÄ olen pyytänyt lapselle kotiin kuvia, niitä ei ole " jouduttu" antamaan.

Kuten jo sanoin: minä olisin kirjoittanut lausunnon eri sävyyn. On lausunnosta muutama ihan asiavirhekin.

ap

Vierailija
64/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vanhempi tekee lapsiensa eteen asioita ja se on normaalia, tavallisesti me vanhemmat emme kaipaa että meidän " häntäämme" nostetaan tai erinomaisuuttamme korostetaan.

Pitäisin pääasiana että siitä lapsesta puhutaan lausunnossa eikä hänen vanhemmistaan.

" Kissa elää kiitoksella" ja tarinan ap.

Vierailija
65/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha antaa sellaisille, jotka ei niitä aio kuitenkaan käyttää. Että kyllä munkin mielestä " kuvia annettu kotiin" tarkoittaa, että terapetti antoi niitä teille. Siinä ei vaan taas kerrota, että kenen aloitteesta. Mutta siis yleensä alan ihmiset kyllä tietävät, että jos niitä annetaan, niin vanhempien täytyy olla viitseliäitä ja aktiivisia niitä käyttämään. Ei nimittäin ole ihan halpaa niitä väritulostaa ja kenties laminoidakin.

Terv. joku jo aikaisemmin kirjoitellut, joka ei nyt muista numeroitaan

Vierailija
66/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen oman asiantuntemuksen alleviivaamista?

Vierailija
67/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painottaa passiivilla sitä systeemin ylivaltaa hoitotilanteessa ja minimoi perheen toimenpiteet.

Vierailija
68/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ap

Vierailija
69/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ilman sitä asia ei etene. Ei sillä asiantuntevuudella ole merkitystä, vaan byrokratialla.

Vierailija
70/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiantuntemuksella ei kerran ole mitään väliä.

Voi puheterapeuttiparkaa.

Vierailija
71/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini tekee kanssa samaa työtä kuin alla olevan tekstin kirjoittaja, ja oli se sitten reilua tai ei, niin sehän menee just niin, että jos menet jotain ihan asiallista lausuntoa vaatimaan muuteltavaksi, niin se ei saa ainakaan mitään hyvää aikaan.

Vierailija:

Luen siis lääkärien, toiminta- ja fysioterapeuttien yms. lausuntoja. Lausuntojen pohjalta on tarkoitus ohjata asiakas oikeiden palveluiden ja tukitoimien piiriin. Kun kyseessä on palveluiden ja tukitoimien tarjoaminen, silloin ei tehdä mitään " salaisia analyysejä vanhemmista" .

Lähtökohtaisesti ajatellaan, että normaalit vanhemmat ajavat luonnollisesti vammaisen/sairaan/erityistä tukea tarvitsevan lapsensa asioita. Jos taustalla on lastensuojelun tarvetta tai muita erityispiirteitä, ne kirjataan ja otetaan huomioon.

Ongelmaa tulee juuri näistä epävarmoista / syyllisyyttä /häpeää /pelkoa tuntevista vanhemmista (yleensä äiti), jotka soittelevat viranomaisille ja KÄSKEVÄT asiantuntijaa kirjoittamaan lausunnon niin kuin itse haluavat. Lausunto on näet asiantuntijan arvio lapsesta.

Samoin puhtaasti mielenterveydellisistä ongelmista kärsivät lähettelevät esim. lääkärin lausuntoja, joihin OVAT ITSE KIRJOITTANEET OMIA KOMMENTTEJA ALKUPERÄISEN LAUSUNNON PÄÄLLE. Nämä samaiset ihmiset soittelevat ja vaativat lääkäriä kirjaamaan lausuntoihinsa sitä, tätä ja tuota.

Kun tällainen tilanne tulee, lausuntoon voidaan kirjata asia muotoon: äiti soittaa ja haluaa lausuntoon lisättävän sitä/tätä ja tuota. Lausuntoon voidaan myös kirjata tyyliin asiakkaan/potilaan näkemyksen mukaan. Asiakas kokee tms. Kun tällainen lausunto tulee eteen siitä kyllä nopeasti saa käsityksen, että asiakkaalla on mielenterveyden ongelmia.

Ap. sinulla taitaa olla asian kanssa todella vaikeuksia. Kun soitat nyt alkuviikosta terapeutille, hän kirjaa potilasasiakirjoihin soittosi ja mahdollisesti kirjaa lausuntoon äidin vaatiman näkemyksen. Sinä et voi " laittaa ns. asiantuntijalle sanoja suuhun" .

Vierailija
72/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun se byrokratia edellyttää tiettyä marssijärjestystä ja ne asiantuntijat pönkittää sitä omaa asemaansa...

Vierailija
73/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan itse psykologina paljon lausuntoja ja laitan lausuntoon vain ne asiat, jotka itse tiedän faktana. On paljon vanhempia, jotka puhuvat puuta heinää. Esim. isä saattaa väittää, että lapsi tulee hoitoon hänen ansionsa vuoksi ja myöhemmin selviääkin, että äiti on ollut ihan yhtä aktiivinen. Jos tuokin informaatio, että tuen hakeminen on ollut vanhempien hoitama on vain vanhempien informaatiota, en laittaisi sitä lausuntoon. Tai jos vanhemmat välttämättä haluavat, laittaisin, että äiti kertoo heidän hakeneen.. Myös minusta oleellista on se, että lapsella on erityispaikka.

Vierailija
74/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta kun se byrokratia edellyttää tiettyä marssijärjestystä ja ne asiantuntijat pönkittää sitä omaa asemaansa...

Vierailija
75/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon muitakin töitä, kuin miettiä herkkänahkaisten vanhempien mielenliikkeitä.

totta kai sinä olisit kirjoittanut lapsestasi lausunnon eri tavalla, varmasti meistä jokainen kirjoittaisi lapsestaan eri tavalla kuin mitä joku viranomasitaho tekee. Mutta sellasta se on.

Vierailija:

Olenpa sattumoisin linjoilla, tähänhän on tullut paljon uusia vastauksia.

En tiedä vieläkään mitä aion tehdä asialle. Yhteenvedon päällä oli lappu, että soittakaa jos kysyttävää. Ehkä soitan ja sanon, että meille jäi hieman sellainen olo lausunnosta, että me emme olisi lapsen asiassa tai lapsen kanssa aktiivisia.

Luonnollisestikaan en aio tähän kirjoittaa koko lausuntoa ja sen takia moni voi kuvitella, että minulla on todella ongelma asian suhteen. Ei ole.

Minä olisin kirjoittanut lausunnon ERI TAVALLA. Ei muuta.

Omasta lapsesta kirjoitetut lausunnot ovat vaikeita asioita ja myös monesti vanhemmat joiden lapsella on erityisongelma kokevat ihmettelyä ja jopa neuvoja satelee täysin vierailta ihmisiltä esim. lukekaa lapselle, puhukaa lapselle. Olisi vain helpottavaa, että lausunnossa jotenkin lukisi, että vanhemmat tukevat lapsen oppimista ja ovat olleet aktiivisia tiedonhankinnassa jne.

Tässä ei ole sen isommasta asiasta kyse. Yhdellä lauseella saisi vanhemmille paremman mielen.

ap

Vierailija
76/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ihmeen hätä heillä on? Työtä riittää, kun se systeemi pyörii melkeinpä omillaan, ilman potilaitakin.

Vierailija
77/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli ketä tahansa puheterapeuttia ja muitakin työntekijöitä, jotka joutuu kohtaamaan senkaltaisia asenteita, kuin siteeratussa viestissä oli.

Vierailija
78/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten eri asia on se, kuinka moni niistä potilaista on siellä turhaan vain siksi, että byrokratia on rakennettu sellaiseksi kuin on.

Tai siitä syystä että terapeutit on niin tumpeloita, ettei hoito toimi.

Vierailija
79/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmille osoitettu egonpönkityslausunto ja toinen sitten viemään lapsen asiaa eteenpäin.

Vierailija
80/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten eri asia on se, kuinka moni niistä potilaista on siellä turhaan vain siksi, että byrokratia on rakennettu sellaiseksi kuin on.

Tai siitä syystä että terapeutit on niin tumpeloita, ettei hoito toimi.