Puheterapeutin yhteenveto suututtaa..
Alkuun haluan sanoa, että olemme oikein tyytyväisiä terapeutin työhön ja lapsi todella on viihtynyt jaksolla ja terapeutti on tehnyt hyvää työtä.
Yhteenvedosta (joka menee muillekin tahoille) saa valitettavasti kuvan, että me vanhemmat olemme täysin passiivisia!
Totuus on kuitenkin (tämän tietää myös terapeutti), että minä sain kinuttua lapsen terapiaan, minä olen saanut lapsen kinuttua päiväkotiryhmään jossa hän saa kielellistä tukea ja ENNENkaikkea lapsi saa kotonaan kovasti rakkautta ja tukea. Me olemme olleet todella aktiivisia ja innokkaita yhteisytökumppaneita. Ja lausunnossa lukee irrallinen lause: lapsi nauttii kovasti hänelle osoitetusta huomiosta.
Ihan niin kuin hän ei huomiota saisi kotona! Olen ihan ihmeissäni. : (
Lapsemme on todella rakastettu ja huomioitu hän tekee lyhyttä tarhapäivää jne. Olemme tehneet kaikkemme että hänen asiansa olisivat hyvällä mallilla.
Kommentit (132)
Jos keran itsekin lausuntoja kirjoittelet, niin ymmärrät varmaankin, että lausunto on terapeutin oma arvio lapsesta. Se ei ole totuus lapsesta välttämättä jossain muussa ympäristössä, muiden ihmisten kanssa.
Terapeutti vaan kertoo yhteenvetona mitä hän on havainnoinnut lapsesta terapiansa aikana.
Ja jos lapsi nauttii saamastaa huomiosta, niin näin sitten on. Ethän sinä voi sitä kieltää. En ymmärrä mitä pahaa siinä edes on.
Itse erityoslasten parissa työskentelevänä melkein kääntäisin asian niin, että jos lapsi ei nauti saamastaan huomiosta, asia on huonommin. Lapsi jolla on sosiaalisia ongelmia/vammaa ei osaa nauttia huomiosta.
Ja kun mietit, että lause kertoo teistä jotain (mitä se ei siis voi kertoa, lausunto ei ole vanhemmuuden arviointi), niin mielummin se mielestäni kertoo sen, että lapsi on tottunut saamaan kotonaankin huomiota, kun osaa siitä nauttia.
Ja vielä se, että jos kerran itsekin lausuntoja väsäät, niintiedät, että tahot joille lausunto läheteään eivät todellakaan suurennuslasin kanssa tavaa niitä. Kukaan muu ei tasan tarkaan tartu tuohon lauseeseen.
Olet ihme nipottaja, jos vaadit lauseen muuttamista/poistamista. Varsinkin, kun olet tyytyväinen terapiaan ja ilmeisesti muuten lausunto on sinustakin oikein. Ja vielä: sinähän et ole se terapeutti, joka lausunnon tekee omista havainnoistaa. Eli vaikka asia olisi sinusta eritavalla, niin ei se ole terapeutin mielestä ollut terapiatilanteessa. Hyväksy se.
itseasiassa tarkoittaa, ettei asiantuntijan mielestä paikalle ole tarvetta, mutta vanhemmat ovat vaikeita ja vaativat tätä pakolla.... haluatko leimautua hankalaksi vanhemmaksi?
Hr eivät esim. havannoi teidän kanssanne yhteistyötä tehdessään aktiivisuuttane eivätkä ole koskaan ennen nähneet lausuntoja lapsista jotta osaisivat tulita niiden sisältöä ja merkitystä ymmärtäen neutraalit sanavalinnat?????
Vaan heille on nimenomaan painotettava teidän olevan TODELLA aktiivisia, eikö se näy teistä ja toimistanne????
Kertokaa te jotka nipoksi minua/meitä kutsutte: mitä haittaa on jos tuo lause: Lapselle tullaan suosiottamaan erityishoitopaikkaa. muutetaan: Vanhemmat hakevat lapselle erityishoitopaikkaa ja sitä tullaan suosittamaan. ?
Sekä jos tuon lauseen : lapsi nautti saamastaan aikuisen huomiosta. muutetaan: Lapsi nauttii terapiatilanteessa saamastaan aikuisen huomoista.
Näin pienestä on kyse.
t. ap ja pilkunviilaaja MYÖS omissa lausunnoissaan
kuulostaa omituiselta ehdottamassasi muodossa. Olennaista nimenomaan ei ole se, että te sitä erityishoitopaikkaa haluatte, vaan se, että ammattilaiset ovat sen kannalla.
Vierailija:
Kertokaa te jotka nipoksi minua/meitä kutsutte: mitä haittaa on jos tuo lause: Lapselle tullaan suosiottamaan erityishoitopaikkaa. muutetaan: Vanhemmat hakevat lapselle erityishoitopaikkaa ja sitä tullaan suosittamaan. ?Sekä jos tuon lauseen : lapsi nautti saamastaan aikuisen huomiosta. muutetaan: Lapsi nauttii terapiatilanteessa saamastaan aikuisen huomoista.
Näin pienestä on kyse.
Kyllä ne yhteistyötä kanssanne tekevät tahot ihan itse huomaavat, oletteko passiivisia, aktiivisia (vai kärkkäitä?) vanhempia. Siinä ei terapeutin yksi lausunto paljoa paina.
Ja siis todellakin lausunnossa TERAPEUTTI suosittelee erityisopetusta, mikä muiden mahdollisten lausuntojen lisäksi ehkä toteutuu TEIDÄN VANHEMPIEN hakemuksesta.
Sellaista se on. Ei ne terapeutit ehdi niissä yhteenvedoissaan miettiä sanamuotoja niin tarkkaan, kunhan on oikein sen kannalta että tuet jatkuu ja terapiat.
Niistä ei todellakaan kannata vetää hernettä nenään. Mitä pikemmin hyväksyy sen että ne voi olla kirjoitettu ihan miten sattuu niin sitä parempi.
t. erityislapsen äiti
Vierailija:
Kertokaa te jotka nipoksi minua/meitä kutsutte: mitä haittaa on jos tuo lause: Lapselle tullaan suosiottamaan erityishoitopaikkaa. muutetaan: Vanhemmat hakevat lapselle erityishoitopaikkaa ja sitä tullaan suosittamaan. ?Sekä jos tuon lauseen : lapsi nautti saamastaan aikuisen huomiosta. muutetaan: Lapsi nauttii terapiatilanteessa saamastaan aikuisen huomoista.
Näin pienestä on kyse.
Näin olevat lauseet haittaavat vaan sinun egoasi. Totuus on, että lapselle tullaan suoisittamaan erityishoitopaikkaa. Ei väliä mitä kautta, kuka laittoi alulle. Paitsi sinä toivot itsellesi kehuja. Muuten asia on ymmärrettävä nykyisestä muodosta.
Lapsi nauttii saamastaan huomiosta. Kaikki paperin lukevat ymmärtävät kenen kirjoittama se on ja että terapeutti on tämän huomion tehnyt. Vain sinä oman työsi lyttäämisen pelossa luet siitä moitetta itsellesi.
Kuten itse sanot, pienestä on asia kiinni. Joten todella pikkumainen olet, jos muutosta vaadit.
Oikeasti, ei sinua arvostella mitenkään sen lausunnon perusteella. Lausunto on teille vaan hyvä, se edesasuttaa teitä esim. saamaan sen hoitopaikan.
Kun lapsenne pöösee sinne erityishoitopaikkaansa, niin kyllä sinä sitten sieltä saat kehuja aktiivisuudestasi. On nimittäin mielettömästi vanhempia jotka eivät jaksa/pysty kotona kuntouttamaan lasta mitenkään. Ja kaikki työ jää hoitopaikkaa/kouluun. Kyllä aktiivisia ja kiinnostuneita vanhempia arvostetaan tosi paljon.
MUTTA ne nipot ja erittäin tarkat vanhemmat ovat niitä painajaisia, niiden kanssa saa olla aina varpaillaan ja miettiä miten asian on esim. reissuvihkoon kirjoittanut, että äiti ei vaan pysty ymmärtämään sitä väärin tai lukemaan rivien välistä asioita, joita ei ole siinä sanottu.
Hienoa, että välität lapsestasi, mutta käytä tuo energoasi lapseesi, älä lausunnon tulkintaan. -30-
lapsi haluaa kontaktia ja huomiota mikä kertoo että lapsella ei ole ainakaan vaikeita kontaktivaikeuksi esim autistisia piirteitä.
t. 1dysfaattisen ja 1 dysfaattisen/autistisen lapsen äiti
Miksi vanhempien osuutta pitäisi jotenkin hehkuttaa? Miten joku voi vetää pultit jostain puheterapeutin lausunnosta, jos siinä ei ole tarpeeksi hehkutettu vanhempien osuutta.
Olisiko puheterapeutin pitänyt jakaa joku sertifikaatti ja pokaali vanhemmille, jossa ylistetään vanhempia, kun nämä niin hienosti ovat osanneet ohjata lapsensa hoitoon ja vielä hakea erityisryhmäpaikkaa.
Ehkä sitä glooriaa ja pätemisentarvetta voisi hakea jollain muullakin tavoin kuin apsen kustannuksella.
Sinulle tuntuu olevan korostetun tärkeää että teitä VANHEMPIA kehutaan lausunnossa; ei niinkään se, mitä lapsesta sanotaan.
Minusta meidän mainitseminen lausunnossa täysin passiiviissa oli erikoista ja ap:ta haukkuvat saavat samalla osallistua miehenikin lynkkaamiseen sekä ystäväni (jolle en etukäteen kertonut ajatuksiani lausunnosta, hän itse kertoi mielipiteensä lausunnon kliinisyydestä.).
on totta ettei lausunto vaikuta välttämättä oleellisesti kokonaisuudessa yhteisytöhömme muihin tahoihin jatkossa, mutta jokainen joka lausunotoja työkseen lukee tietää, että niistä saa ensivaikutelman, jonka perusteella ainakin ensitapaaminen suunnitellaan.
ap
Jos nyt näin kokeneempana hunskelina saan oikoa, niin:
Vierailija:
Näin pienestä on kyse.
Diagnooseissa ei selvitellä, kenen aloitteesta mitäkin haetaan. Itsekin olemme koko ajan olleet se persauksille potkiva osapuoli oman autistisen lapsemme kanssa, vaatineet pääsyä tutkimuksiin, painostaneet pääsyä terapioihin ja kirjelmöineet ja soitelleet ja vaatineet niin hitosti, että saimme avustajan lapselle päiväkotiin. Missään samassamme lausunnossa, hakemuksessa tai päätöksessä ei koskaan vuosien kuluessa ole erikseen mainostettu, että VANHEMMAT hakevat...
Kuvittelet, että sellaisesta lausumasta olisi etua, kun haette lapsellenne apua. Ei se niin mene, paperit ovat viime kädessä papereita. ETUA on siitä, että olet itse IRL aktiivinen, soittelet ja tapaat ihmisiä ja olet positiivisesti yhteistyössä.
Sitä paitsi aiemmin ketjussa kirjoittanut terapeutti oli aivan oikeassa: jos sen muotoilee SINUN haluamallasi tavalla, rivien välistä antaa ymmärtää, että vanhemmat hankalina ihmisinä vaativat, mutta tämä terapeutti ei ole oikein samaa mieltä...
(Puhumattakaan siitä että tuo on huonoa suomea. P. o. Vanhemmat hakevat lapselle erityishoitopaikkaa ja puollan hakemusta. Ei siis passiivia!)
Mitä tulee lausumaan lapsesi kyvystä nauttia huomiosta... sehän on erittäin positiivinen kommentti lapsestasi! Oma lapsenikin osaa nauttia ja asiantuntijoiden mukaan se on merkki siitä, että häntä kotona rakastetaan, hän saa positiivista palautetta ja osaa olla vuorovaikutuksessa. Mitä ihmeen kielteistä siitä VOI joku lukea?? Jos lapsesi " osaa terapiatilanteessa nauttia huomiosta" , eikö hän muka muualla osaa? Eli jälleen oma ehdotuksesi on a) hämärä ja b) viittaa johonkin kielteiseen.
SINÄNSÄ on ihan ok neuvotella lausunnoista terapeutin kanssa ja ehdottaa niihin muutoksia. Mutta älä hyvä ihminen ala pilkkua viilata ja ainakaan huonompaan suuntaan.
Hoito- ja terapialausunnoissa käytetään aina omanlaistaan kieltä. Yleensä niissä korostetaan tahallaan lapsen puutteita, jotta saataisiin hakemukset lisätuesta (on se lisätuki sitten terapiaa, vammaistukea Kelasta, sopeutumisvalmennusta, avustaja, erityishoitopaikka tai erityisopetuspaikka) menemään tiukasta seulasta läpi.
Sen tosiseikan kanssa kannattaa oppia elämään ja keskittää energiansa TODELLISIIN taistoihin. Niitäkin nimittäin on erityislapsen elämässä tiedossa kosolti.
Puheterapeutti on arvioinut lasta, ei teidän vanhemmuuttanne, ihan kuten pitääkin. Hänen asiantuntemuksensa kohdistuu lapsen kielen kehitykseen, ei siihen kuinka erinomaisia vanhempia te olette.
Erityislasten kohdalla yleensä OLETETAAN, että vanhemmat ovat hommassa mukana. Lastensuojelutoimissa ehkä on enemmän hajontaa...
Kun ärsyyntymistäsi tässä seuraa, en OLLENKAAN ihmettele, että ystäväsi ei voinut olla muuta kuin samaa mieltä kanssasi. Kuka hitto sulle vastaan sanoo?
Joten keskity hiomaan asennettasi, älä pilkkuja terapialausunnossa.
Vierailija:
Minusta meidän mainitseminen lausunnossa täysin passiiviissa oli erikoista ja ap:ta haukkuvat saavat samalla osallistua miehenikin lynkkaamiseen sekä ystäväni (jolle en etukäteen kertonut ajatuksiani lausunnosta, hän itse kertoi mielipiteensä lausunnon kliinisyydestä.).ap
Siis jos lausunto on sen tyyppinen kuin annat ymmärtää. Kyllä niissä välillä kommentoidaan, jos esim. perheellä on suuria vaikeuksia jaksaa tms.
Jos ymmärsin oikein että itse työskentelet sosiaalipuolella, lastenkoti tms. niin niissä varmaan on suuri merkitys lapsen kotioloilla ja varmaan kommentoidaankin vanhempia jotenkin.
Itse olen satoja lausuntoja lukenut erityislapsista ja niissä ei vanhempiin keskitytä.
Ja kyllähän minä puhuin vanhemmista, en vain sinusta. Ja kuten joku jo kommentoikin, että varmaan toimntaterapeutti ystäväsi oli vähän puolueellinen, arvioi lausuntoa ystävänä enemmän, kun ammattilaisena.
Ja sitäpaitsi ystäväsi on mysö terapeutti, se joka tekee omasta työstään niiyä lausuntoja. Hän tuskin on lukenut neurologien, puheterapeutin, musiikkiterapeutin, toimintaterapeutin jne. lausuntoja urakalla, että osaisi sanoa onko se teidän lausunto keskiverto vai teitä syyllistävä. -30-
Hän EI tiennyt mitä mieltä lausunnosta olin, koska halusin mahdollisimman objektiivesn näkemyksen, tämän siis korjatakseni kirjoitan.
ap
Olen itse lasetensuojelussa työssä ja niin paljon kun on passiivisia vanhempia ja suoraan sanottua vanhempia jotka eivät tee yhteistyötä ollenkaan niin on minusta tapauksessamme todella oleellista on, ettei erityishoitopaikkaa olla suositeltu viranomaistaholta vaan vanhemmat on itse sitä hakeneet.
Lausunto menee tahoille jotka tulevat yhteistyörinkiin myöhemmin mukaan, en halua sinne lähtevän lausuntoa josta voisi tulkita meidän olevan passiivisia tai jopa tukea vastustavia vanhempia.
ap