Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puheterapeutin yhteenveto suututtaa..

Vierailija
11.04.2008 |

Alkuun haluan sanoa, että olemme oikein tyytyväisiä terapeutin työhön ja lapsi todella on viihtynyt jaksolla ja terapeutti on tehnyt hyvää työtä.

Yhteenvedosta (joka menee muillekin tahoille) saa valitettavasti kuvan, että me vanhemmat olemme täysin passiivisia!

Totuus on kuitenkin (tämän tietää myös terapeutti), että minä sain kinuttua lapsen terapiaan, minä olen saanut lapsen kinuttua päiväkotiryhmään jossa hän saa kielellistä tukea ja ENNENkaikkea lapsi saa kotonaan kovasti rakkautta ja tukea. Me olemme olleet todella aktiivisia ja innokkaita yhteisytökumppaneita. Ja lausunnossa lukee irrallinen lause: lapsi nauttii kovasti hänelle osoitetusta huomiosta.

Ihan niin kuin hän ei huomiota saisi kotona! Olen ihan ihmeissäni. : (

Lapsemme on todella rakastettu ja huomioitu hän tekee lyhyttä tarhapäivää jne. Olemme tehneet kaikkemme että hänen asiansa olisivat hyvällä mallilla.

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenjäsenten ja muiden asianosaisten toimintatapojen arviointi kuuluu sellaiselle työntekijälle, joka on tutkinut heitä.

Vierailija
122/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

10x keväässä niin voisin ajatella, että muiden tahojen aktiivisuudella on merkitystä. Se miten lasta kotona, päiväkodissa tuetaan jne. Toki pääpaino on ehdottomasti tässä tapauksessa lapsessa, mutta minusta siinä olisi voinut olla mainintaa myös muista tahoista joiden tehtävä on tukea lapsen puheenkehitystä ja suunnitelma, miten tahot toimivat.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja terapiakertojen jälkeen voi saada uusia vinkkejä, niin että " suositellaan, että vanhemmat tukevat puheenkehitystä siten ja siten" ei ole kovin helppo muotoilla lyhyesti niin ettei se olisi täysin ympäripyöreää. Mut suositukset-otsikon alle ei kuulu kehut vanhemmille. Ei terveydenhuoltoalan lausunnoissa juuri koskaan näe kannanottoja ja kehuja siitä, kuinka hienosti perhe toimii, koska ei ole terveydenhuoltoalan ammattihenkilön tehtävä ottaa kantaa asioihin, joita hän ei ole tutkinut.

Vierailija
124/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto, ja meillä terapeuteillahan on AIKAA vaihdella lausuntojen sananmuotoja... On aikoihin eletty!

Ja vielä: tuosta erityispaikan hakemisesta kirjoitetaan lausuntoihin yleensä aina juuri tuolla tavalla, se on fakta.

Ja vanhempien hyvästä osallistumisesta saatetaan mainita, mutta ei nyt välttämättä aina. Monet vanhemmat ainakin omassa asiakaskunnassani osallistuvat kuntoutukseen kiitettävästi. Joskun siitä mainitsen, mutta en aina.

Vierailija
125/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jos halutaan jotain tukea hakea tms. voidaan esille nostaa joku yksittäinen asia ja painottaa sitä niin mahdottomasta. Tuo huomiosta nauttiminen on terveen lapsen merkki, eikä se tarkoita etteikö hän olisi huomiota saanut.

Terapeuti antaa lausuntonsa lapsesta eikä vanhempien ponnisteluista. Vaikka varmasti olette lapsenne eteen taistelleet paljon ja rakastatte häntä paljon.

Vierailija
126/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen urani aikana huomannut, että vanhemmille on kova paikka kun lapsella on jokin erityisvaikeus. Monet jopa kokevat, että ovat jollain tavalla epäonnistuneet vanhempina. Sen takia aina kirjoitan vanhemmista positiiviseen sävyyn jos siihen on mitään aihetta.

Vierailija
127/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten hoitohenkilökunnassa yleensä.

Minulla on arka kuopus ja puheterapeutti ei ollut varsinaisesti tottunut lapsiin. Hän sai aran lapsen totaalisen lukkoon, ei edes päin uskaltanut katsoa. Ja yllättäen lausunnossa lapsi leimattiin sitten sosiaalisesti jo täysin kummajaiseksi.

Vierailija
128/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta toki nauttii muiden aikuisten huomiosta se on todella positiivista ja kuten jo sanoin terapeutijn kanssa hommat sujuu tosi mukavasti.

ap

Vierailija
129/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutteja,myyjiä, postimiehiä, nokikolareita, opettajia, sähkömiehiä, sairaanhoitajia, siivoojia, kokkeja,keittäjiä, toimittajia... alalle sopivia ja sopimattomia

Vierailija
130/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasi mokata niin, että lapsi lähres kuoli. vaihda terapeuttia...

Vierailija
131/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten useimmat ovat todenneet, tulkitset tekstiä jotenkin omituisesti. Suoraan sanottuna, jos olisin terapeutti ja tulisit sanomaan minulle tuollaista, ryhtyisin oitis tutkimaan lapsen puheen ymmärtämisen eri osa-alueita. Yleensähän nämä kielelliset ongelmat ovat perittyjä (voivat toki johtua myös raskaudesta tai synnytyksestä). Jos äiti ymmärtää tekstiä noin omituisesti, niin toki se herättää terapeutin mielessä kysymyksiä siitä, miten isä ymmärtää tekstiä ja miten lapsi ymmärtää puhetta ja myöhemmin tekstiä. En sano tätä millään pahalla, mutta näin se vaan on.

Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa, missä terapeutti yrittää omia kunnian itselleen, vaikka todellisuudessa vanhemmat ovat tehneet kaiken työn. Olen ratkaissut tilanteen kirjoittamalla oman versioni ja näkemykseni tilanteesta tarvittaville tahoille. Omassa tekstissä saa samalla osoitettua oman asiantuntemuksen ja taidon. Se vaan pitää tehdä pöyhkeilemättä ja hienotunteisen asiallisesti.

Vierailija
132/132 |
13.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun se selvittää onko se ongelma sellaisella osa-alueella, joka on hänen alaansa.