*^*^*KOTILOIDEN (kolmatta odottavien) joulukuu*^*^*
Aloitinpa tällaisen pinon, kun oli puhetta aiemmin... Nyt kun kuukausi vaihtui, niin oli oiva hetki aloittaa uudet jorinat. Jos näyttää, että juttua riittää enemmänkin, niin voidaanhan jatkossa tehdä viikkopinot! :)
Tässäpä olisi aiempi ketju:[http://www.perhe.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.perhe.fi/…]
Kommentit (27)
Kiva kuulla taas muista!
Meillä on nyt uudesta vauvasta suvulle kerrottu (panin lapset asialle :p ) ja aika yllättävää on, että 5-v tyttö ei niinkään reagoi asiaan ja ei mm. ole kenellekkään päiväkodissa asiasta kertonut, kun taas 3-v poika on innoissaan kertomassa vauvasta kaikille ja kysyy joka päivä syntyykö meillä vauva tänään.
Onko teillä muilla kolmas raskaus edennyt edellisten kaavalla?
Mulla nyt viikkoja 16+ ja odottelen ihan tuskissani liikkeitä. Mulla on eteenpäin kallistunut kohtu ja olen molemmilla aiemmilla kerroilla tuntenut mielestäni aikaisin liikkeet, mutta kun en tarkkaan muista millä viikoilla ja nyt ihan hermona kun ei mitään vielä (ainakaan varmaa liikettä) tunnu.
Entä onko teillä arvailuja sukupuolesta?
Mä tiesin kuopuksesta että on varmasti eri sukupuolta kun esikoinen, kun kaikki mieliteot, sykkeet ja muutenkin koko olo oli ihan erilainen. Nyt on ainoastaan mielettömän vahva tyttöolo, vaikka mieliteot on kyllä samat kuin poikaa odottaessa ja sykkeistä ei vielä näin aikaisin kai voi mitään päätellä.
Meillä sama homma eli 5v tyttö ei ole päiväkodissa vauva-asiaa kertonut ja 3v huutaa kaikille että meille tulee vauva. No tuo 3v tyttö onkin enemmän sellainen hoivaaja tyyppi. Leikkii nukeilla ja tykkää myös eläimistä.
Itse en oikeastaan vielä edes liikkeitä odottele kun olen ne aina huonosti tuntenut ja aika myöhään. Nyt melkein päivittäin on tuntunut ihan potkuja. Rakenneultraan odotan ja kysytään sukupuoli jos vaan näkyy.
Selkävaivaa on jonkin verran ollut ja pari kunnon supistusta. 4kk pitäisi vielä töissä jaksaa =( saa nähdä miten käy. Työ ei ole kyllä kamalan raskasta vaikka hoitotyötä. Kuopusta odottaessa jouduin jäämään 2kk ennen äitiyslomaa sairaslomalle. Olin todella väsynyt ja silloinkin selkä vaivasi.
Pitikö tämän keskiraskauden olla sitä hehkeää aikaa? Voi kun helpottaisi väsymys niin kaikki olisikin aika helppoa, vaikkei tuo askel enää yhtä keveä ole kuin ennen ;)
äiti kera 5v ja 3v prinsessan, masu rvko 19
Meillä vajaa 5-vuotias tyttö leikkii paljon vauvaleikkejä nukeilla ja on jo pitkään ennen tätä raskautta kysellyt, että milloin meille tulee vauva... Sitten kun kerroin, hän oli sitä mieltä että äiti valehtelee, ei millään meinannut suostua uskomaan. Hänkään ei aluksi puhunut siitä ollenkaan kenellekään. Nyt kyllä jo puhuu vauvasta, on kiinnostunut minkä kokoinen se nyt on ja mitä se masussa tekee yms. ja aikoo hoitaa vauvaa sitten kun se syntyy. Tietenkin nyt masu on jo niin iso ja potkut tuntuu käteen, niin vauva on konkreettisempi.
3-vuotias poikamme puolestaan oli tosi innoissaan vauvasta, kun hänestä tulee nyt isoveli! Sehän oli ihan selvä arvon nousu meidän perheessä, kun ei ole enää nuorin ja pienin... :) Kailotti pitkin kyliä, kuinka hän on vauvan isoveli! Nyt hänellä on "hieman" realistisempi käsitys vauvan tulosta; on esim. selittänyt tuttaville että vauva haisee ja huutaa.
Mimmi rv.29+5
Kolmatta odotellaan myös meillä! Laskettu aika helmikuun lopulla. Kaksi ensimmäistä ovat tyttöjä, ikäeroa tulee 5,5 vuotta sekä 1v8kk. Minä olen ollut tyttöjen kanssa kotona kakkosesta asti. Esikoinen käy kerhossa 2xvko ja syksyllä aloittaa sitten eskarin. Pienemmät pidän molemmat kotona.
Luin äsken koko ketjun läpi. Aika moni kolmannen odottaja oli tehnyt ensin kaksi lasta ja kolmannen vähän myöhemmin. Oli joukossa onneksi jopa meitä pienemmällä ikäerolla menijöitä, joten en sentään ainoa ole. Ja onhan tuo esikoinen jo iso, siitä on varmasti apulaiseksi asti. Mutta kahden pieni ikäero tietysti mietityttää koska itsellä ei siitä ole aiempaa kokemusta.
Minulla on aina paljon raskauspahoinvointia noin viikolta 7 viikolle 20. Esikoiselle kerroin tästä raskaudesta heti kun rupesin oksentamaan, ettei hänen tarvinut itse miettiä miksi äiti voi pahoin...esikoinen on meillä myös saanut vauvauutiset sukulaisille kertoa. Taas odottaa uutta vauvaa innolla, on niin sosiaalinen.
Kaikki raskaudet ovat edenneet hyvinkin saman kaavan mukaan, väsymys taitaa vaan lisääntyä sen mukaan montako lasta kotona on hoidettavana! Synnytys rupeaa jo vähän mietityttämään koska kakkoselta minulla lähti istukka irtoamaan ja tilanne oli tosi täpärä - hätäsektiolla syntyi kuitenkin täysin terve tyttö. Meillä oli todella onni matkassa että oltiin sairaalassa oikeaan aikaan, minä kun en tiennyt minkään olevan vialla! Nyt lupasivat käynnistää synnytyksen ennen laskettua aikaa. Hyvä niin, mutta se käynnistäminen toisaalta pelottaa koska tiedän että sitä ei voi tehdä rajusti näin sektion jälkeen ja muutenkaan ei ole ennen tarvinut käynnistellä... no, pari kuukautta vielä aikaa sulatella.
Taru rv 28+2
Oli pino sen verran tippunu, että jos vaikka noston myötä löytyis paremmin!
Nimba, sinut muistan jommankumman edellisen lapseni palstailusta :) Tervetuloa mukaan vaan! Olitkos helmikuisissa 2004 vai muistanko väärin...?
t. eikkuli
Täällä on jääty jo kotiin, lapset (4v10kk ja 2v7½kk) ovat vielä osapäivähoidossa jouluun asti, joten on vähän omaakin aikaa - mitä ei ole sen jälkeen ollutkaan näin kun lapsia on alkanut tulla...
Synnytys siintää siis viimeistään 2kk päässä. Näin kolmannella kerralla osaa olla hötkyilemättä, kaikki tavarat on siis vielä laittamatta tai lainassa. Ensin pitäisi saada joulu "valmiiksi". Maha alkaa olla jo ISO, kömpyrä on olokin. Toisaalta en halua ajatella vielä koko synnytystä enkä hirveästi vauva-aikaakaan, toisaalta odotellaan miehen kanssa jo sitä että päästään koko perhe ihastelemaan ja ihmettelemäään uutta elämää :)
Minulla on raskaus loppujen lopuksi sujunut melko lailla saman kaavan kautta kuin kaksi aikaisempaakin, vaikka aluksi luulin että kuolema tulee taas karmean pahoinvoinnnin takia. Se loppui tosiaan vasta joskus 24+ viikoilla.
Nyt on jo itseluottamustakin kertynyt sen verran, että mikäli arki alkaa olla ylitsepääsemätöntä alkuaikoina, niin aion pyytää kotiapua (siis vaatia, eihän sitä muuten meinaa saada!) En halua joutua samaan tilanteeseen kuin esikoisen vauva-aikana, että mietin hyppäänkö parvekkeelta vai en. Vieläkin pelottaa kuinka lähellä se oli. Ja pyysin apua silloinkin mutta resursseja ei kuulemma tavallisille perheille ollut jakaa. Enkä aio tuntea yhtään huonoa omaatuntoa vaikka äiti on opettanut että itse pitää kaikesta selvitä, jos meillä siis joku kodinhoitaja kävisikin sitten, mutta katsotaan nyt miten tämä alkaa sitten.
t. eikkuli 34+0 tasan tänään
Täällä jää heti kiinni, kun alkaa palstailemaan ;-) Itseasiassa kaveri bongasi minut jo tuolla vauvakuumekolmosten palstalta... Esikoisen lista on siis helmihippuset 2004. Tässä välissähän siis syntyi tuo neitimme, joka nyt on 3v. ja 1 kk vanha "angstinen murrosikäinen". Säälittää välillä tuo leidikkä, kun se elämä on niin kovaa ja vaikeaa kolmivuotiaana...
Niin, siis viikkoja jotain 8+2, ultrassa käyty, mutta vielä tuota np-ultraa ja veriseulaa tässä odottelen ennen "kaapista tuloa". Se olisi sitten uudenvuoden aattona tiedossa :-) Sinä ole, eikkuli, päässyt jo pitkälle, ei enää kauaa odotusta tiedossa. Vähän samanlaiset olotilat itsellä, ettei aina meinaa muistakaan olevansa tässä "tilassa", paitsi kun verensokeri laskee ja piru on irti..
Mukavaa odotusta kaikille!
samanlaiset olotilat siten, ettei enää jaksa ihan niin "hötkyillä" kuin esikoiselta tai tuolta kuopukselta :-)
Mitäs sf mittoja on muilla kolmansien odottajilla?
Minulla oli 19+2 21cm eli jätti maha käyrän mukaan =) Oikein säikähtää itsekin kun peilin ohi kävelee että miten iso tuo maha onkin. Kotona ei ole onneksi kunnon peiliä mistä näkisi ;)
Pitäis lähteä hakemaan tytöt päiväkodista. Olis niin ihana vaan jäädä nukkumaan kotiin aamuvuoron jälkeen. Vielä pitäis viikonloppu jaksaa töissä ja sitten alkais 4 päivän vapaat. Sanoin päiväkotiinkin että tuon tytöt hoitoon ti ja ke vaikka olenkin vapaalla. Pitäähän sitä saada välillä levätä ja joululahjatkin vielä ostamatta. Olen huomannut että 5v. ryhmässä on ihan ok viedä myös vapaapäivällä mutta pienten ryhmässä on vähän nihkeämpää. Jotenkin tulee sieltä aina sellainen olo että olen huono äiti kun vien tytöt hoitoon. Yleensä tytöt ovat kyllä aina kotona kun minulla vapaa. Ja sopimuskin on vain 15 päivää/kk. Usein ovat noin 13pv kuukaudessa.
Hehkeä keskiraskaus menossa. Väsyttää väsyttää ja väsyttää. Suklaa alkanut maistumaan =( ja muutenkin epäterveellinen ruoka. Mitään ei oikein saa kotona tehtyä kun tuntuu heti supistelua. Selkä on ollut onneksi taas parempi.
Täällä kanssa sf mitta kulkee iiihan käyrän yläreunalla. Johtuuko sitten pienestä erosta kakkoseen (1v 8kk), aiempaa suuremmasta lähtöpainosta vai yleensä siitä että kolmas lapsi on kyseessä.
Tällä viikolla on neuvola, mutta kaksi aiempaa mittaa ovat
21+4 21,5 cm
25+6 26 cm
Ja onhan tällä mahalla kokoa, mutta pientä mahaa minulla ei ole missään raskaudessa ollut, vaikkakin ovat enemmän käyrällä kulkeneet.
Mukavaa ja stressitöntä joulunodotusta kaikille!!!
Taru 29 +jotain...
Varmaan joku muistaa minut kolmoskuumeilijoista tuolta vauvakuumepuolelta?! Kaksi vuotta meillä meni että tärppäsi kunnolla! Yksi km oli 03/08.
Uskomaton olotila vieläkin! Ihanaa!!!!
Kävin ultrassa viime vkolla, kaikki hyvin ja Sissillä pituutta 4,7cm ja niskaturvotus oli 1mm. Kovasti liikkui, että hoitsukin sanoi että kylläpäs on vilkas vauva! Ihanaa ja uskomatonta vieläkin!!!
Kaksi neuvolakäyntiäkin jo takana, kuului tosi hyvin sydänäänet rv 11+5.
Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille!!!
mp73 ja Sissi rv12+1
Tuolla kuumepuolella muutaman kuukauden ehdin palloilla kolmosissa, mutta plussa yllättikin nopiaan ja nyt mieluusti tähänkin pinoon pakkaudun.
Raskaus on siis itsellä aivan alkutaipaleella, plussattu viime torstaina ja rv 4+3 vasta. Ennestään minulla on tyttö 4v8kk ja poika 2v6kk. Itse olen 32-vuotias ja mieheni 40v. Ei lemmikkejä :)
Ihanaa kun täällä on niin eri vaiheen odottajia! Kivaa lukea alkutaipaleen, keskivaiheen ja loppuaiheen kolmannen odotuksesta.
Omppu ja riisinhyvä 4+3
Hei! Tässä myös yksi kolmatta odottava äiti. Entuudestaan minulla on kaksi poikaa, jotka ovat syntyneet -98 ja -02. Raskauteni on kyllä niin alkuvaiheessa, että ei ehkä olisi vielä edes kannattanut tänne tulla, mutta olin niin nopea, että perustin jopa SYYSMAMMAT 2009-pinon. :p
Hyvää loppuvuotta kaikille ja tervetuloa uusille! mp3:n muistankin haaveilupuolelta, vaikka en ehtinyt siellä roikkumaankaan kuin nelisen kuukautta. Hienoa että pääsit tänne, tätä lisää!
Oma raskaus on seesteisessä keskivaiheessa, eli ei ole juurikaan kirjoiteltavaa. Lasten päivähoitoon pitäisi varmaan kohta ilmoittaa (kohteliasuussyistä), kun ei takin alta vielä näy. Esikoinen 4v on kyllä saattanut jo tiedottaakin, mene ja tiedä. En vaan ole vielä päättänyt missä vaiheessa otan pojat kotiin, niin tuntuu hassulta mitään ilmoitella. Virallinen irtisanomisaikahan taitaa olla vaan pari viikkoa, eli päätöksen voi tehdä sit lennosta, kun näkee, miten raskaus etenee. VIimeksi olin petipotilaana viimeiset 2 kk, eli tässä vaiheessa on vaikea tietää...
tuuti ja nappula rv 23+3
Täällä vikoja viikkoja mennään, Mites Mimmi75 kuulumiset?
Äitiysloma on alkanut ja vauvakamoja laitellaan valmiiksi.
Onpa mennyt nopsaan tämä kolmannen odotus, ei juuri ole ollut aikaa keskittyä tähän ja nyt tuntuu kummalta että vauva voi jo kohta syntyä!
Vauva on ihan jo laskeutunut ja lähtökuopissaan, vähän on verenpaineet koholla ja pissa ei ollut ihan puhdas eli sain lähetteen laitokselle. Katsotaan nyt ihan rauhassa.
Mukavaa loppuvuotta ja Onnea uuteen vuoteen kaikille kolmannen odottajille!
T.Jaffa rv 35+2
Lukaisin tuossa ketjua läpi ja ajattelin koittaa jotain hätäpäissään tänne kirjoittaa;) Esikoinen (3v) katsoo lastenohjelmaa ja kuopus 1v5kk rossottaa unta vielä hetken. Kolmas on siis tulossa tännekin, la 10.02 eli ikäeroa tulee kahdelle nuorimmaiselle huimat 1,5v. Eskoinen ehtii täyttää neljä, jos vauva pysyy masussa suunnitellusti. Kaksi ensimmäistä on tyttöjä ja tyttö taitaa tulla tästäkin, näin uskallettiin ultrassa epäillä.
Itselläni raskaudet on koko ajan helpottaneet eikä sukupuolikaan ole vaikuttanut asiaan, kun on kaikki odotusajat olleet ihan erilaisia. Olen ollut kotona esikoisen syntymästä asti, lukuun ottamatta satunnaisia keikkahommia eli päivän sijaisuuksia silloin tällöin. Olenkin varmasti kotona saanut levätä tarpeeksi, koska verenpaineet ym. arvot on pysyneet tosi hyvänä. Esikoista odottaessa olin töissä ja silloin kremppasi kaikki koko ajan. Kotona lasten kanssa saa ulkona raitista ilmaa ja kaksi lämmintä ruokaa päivässä, se pitää mielen virkeänä;) Nyt täytyy lopetella, Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille odottajille!
Tervetuloa kaikille uusille!
Eipä oikein mitään kerrottavaa muuta kuin että maha kasvaa:)
Ja tajusin nyt että yli puolen välin on menty, kylläpä aika rientää.
Mun uuden vuoden lupaus on että kirjoitan pitempiä juttuja ensi vuonna:)
Hyvää uutta vuotta kaikille!
Sailori&Panu 22+6
Täällä sitä vielä ollaan yhtenä palana. Viimeiset 3 viikkoa on mennyt sairastellessa, joten ei tullut mitään siitä minun lepäämisestä lasten ollessa päivähoidossa - flunssa, influenssa ja lasten vesirokko seurasivat toisiaan ilman välipäätä. Olin itsekin välillä tosi huonossa kunnossa ja jälkitaudiksi kehkeytyi vielä poskiontelotulehdus, mutta nyt (toivottavasti) jo parempaan suuntaan. Onneksi nyt vielä loppiaiseen asti ollaan koko perhe joululomalla, sen jälkeen jään siis lasten kanssa kotiin... että isyyslomaa odotellessa :/
Raskaus on edennyt tässä sivussa, turvotusta on varsinkin käsissä ja jaloissa ja nyt ainakin omasta mielestä näkyy jo naamassakin. Huomenna on seuraava neuvola, saa nähdä kuinka joulukilot näkyvät puntarissa ... Pikkuhiljaa olen alkanut kaivella kaapeista vauvan pikkuvaatteita, lasten vaatekaappiin on raivattu jo pari hyllyä tilaakin niille. Nyt tuntuu tosin vähän ärsyttävältä kun ei tiedä kumpi on tulossa, pitää molemmat vaatteet pestä valmiiksi. Uskomatonta, että vauva todella syntyy pian...! En oikein vieläkään tahdo hahmottaa että meitä on pian tämän katon alla viisi. LUULISI näin kolmannella kerralla olevan jo jotenkin konkreettista, mutta ei :D
Nimballe: Meidänkin esikoispoika syntyi silloin helmikuussa -04, tyttö sitten huhtikuussa -06. Näin se aika vaan menee :) Sinänsä ihanaa kun esikoinen alkaa jo ymmärtää vähän jotain, kakkonen on jotenkin vähän turhankin touhukas ja omatoiminen, tuskin maltan odottaa mitä tuo keksii sillä välin kun sitten imetän vauvaa... Nyt en ole ollenkaan varma, haluanko enää koskaan olla raskaana - olen miehelle sanonut, että jos tämä on tyttö, niin voin vielä harkita, mutta jos poika, niin sitten ei enää. En oikein itsekään tiedä miksi näin ajattelen, mutta kuitenkin. Toisaalta sekä minä että mies on ajateltu että 4 lasta olisi hyvä luku, mutta toisaalta tämä omassa kehossa oleminen näin raskausaikana on käynyt kerta kerralta raskaammaksi...
Mutta nyt laittamaan lapsukaisia nukkumaan! Hyvää uutta vuotta :)
eikkuli 36+3
Meillä oltiin viime viikko kotosalla, kun pojat (2&4v) oli vuorotellen kipeänä. Nyt onkin ollut sitten takkuista saada sankareita hoitoon, kun haluaisivat vaan leikkiä kotona. Aamut yhtä tuskaa... Jospa se huomenna helpottais. Vielä olis 3 kk töitä jäljellä, eli olis syytä helpottaa. Musta tuntuu, että pojat oikein odottaa, että saa jäädä kotiin, kun äiti on kotona. Hoitopaikkaa en kuitenkaan irtisano ennenkuin ehkä toukokuun lopusta, niin jos sattuu koliikkivauva tms muuta väsymystä, niin on mahdollisuus sit lepäillä päivällä. Saa nähdä, miten lopulta viihtyvät kotona, ainakin itse olen huomannut, että kun ovat hoidossa olleet eri ryhmissä päivän, illalla menee leikit paremmin yhteen. Viime viikko kun oltiin neljän seinän sisällä, niin meni ihan mahdottomaksi tappeluksi!
Töissä on kamala kiire, kun vuosi vaihtuu ja siihen liittyy kaikkea tilinpäätös&laskutushässäkkää, eikä yhtään auttanut, kun olin 3 päivää viime viikolla kotona. Pöydällä odotti kaikki työt hoitamatta ja lisää vaan kasaantuu. Ja minä vaan surffaan verkossa...
tuuti rv 19+5