*TONSKAT joulukuussa*
Aloittelen uutta pinoa, kun nythän on jo vuoden 2008 viimeinen kuukausi :)
Tässä linkki viime pinon viimeiseen sivuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (160)
Pikaisesti nyt kun molemmat neidit ovat yhtäaikaa levolla.
Ihan hirmuista haipakkaa on ollut tämä muutama päivä, oikein mitään järkevää ei tunnu ehtivän tehdä kun kokoajan joku kinuaa jossain jotain.
Mies on saanut luvan olla raksalla päivät nyt isyyslomalla niin saadaan tuota taloa valmiimmaksi jos vaikka joskus saatais seinään puhkottua reikä ja muuttamaankin.
Aino on ottanut vauvan tosi kivasti vastaan, ei mitään isompia mustasukkaisuuskohtauksia, äänen volyymi on noussut huomattavasti ja sellaista ylenpalttista riekkumista on hirveästi jo valmiiksi vilkkaalla tytöllä, mutta aivan upeasti on ottanut pikkusiskon vastaan.
Voin aivan hirmuisesti suositella vauvanuken antamista kun vauva syntyy, Aino on kanniskellut nukkea sylissä antanut sille maitoa ja jopa pitää sylissä samallatavalla kun minä pidän Sohvia, oma "vauva" otetaan jopa illalla ylös nukkumaan mukaan.
Käytiin tänään aamulla porvoossa näyttämässä Sohvia lääkärille kun lähdettiin niin pian sairaalasta kaikki oli kunnossa painohan Sohvilla laski syntymäpainosta 3368g >3200 g ja oli nyt noussut 3260 g joten ainakin jotain ruokaa menee masuun asti. Vähän huonossa on tuo imutekniikka neidillä joutuu kovasti kuuntelemaan että meneekö mahaan maitoa vai nieleekö neiti vaan ilmaa.
Tytöt ovat kuin yö ja päivä niin ulkonäöllisesti kuin luonteeltaankin, siinä missä Aino oli hymyilevä ja iloinen neiti aurinko kuten on vieläkin, Sohvi tuli maailmaan kulmat kurtussa ja sen näköisenä että ei jumpe olikohan tää ihan viisasta, naama on edelleen enimmäkseen kurtussa ja vähän mytryssä ja kärsivällisyyttä ei ole juuri lainkaan.
ainohan on aivan blondi jo syntyessään, tämä toinen painos omistaa tumman ruskean paksun tukan ja se on aina ihanasti pystyssä !
vain yksi sanaa riittää kuvamaan kaikkea tätä ja se on ONNELLISUUS !!!
Mikään maailmassa ei yllä samaan kuin kaksi aivan ihanaa omaa tyttöä joille riittää rakkautta vaikka millä mitalla !!! ( hieman vissiin vielä hormoonit jyllää )
Oikein ihanaa loppuviikkoa kaikille,
aa ae 6 päivää vajaa 2 v ja sohvi aika tarkka 3 vrk !
Viipulille paljon onnea plussasta! Hienoa että ultrassa kaikki on kunnossa ja nyt saatte nauttia raskaudesta :)
AA:n vauvantuoksuinen arki kuulostaa niin ihanalta :) Onnea vielä teille koko perheelle!
MM:llä on huolta sykkeistä ja liikkeistä :( Kannattaisko sun käydä jossain ultrassa? Minä varmaan menisin, mutta mä olenkin aika hysteerinen kaikesta mikä liittyy raskauteen. Jaksuja sinne kovasti. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Nyt ei jaksa muuta. Mulle iski viime yönä mahatauti ja kyllä onkin heikko olo. jouduin miehenkin soittamaan kotiin kesken päivän kun ei tahdo jaksaa olla jalkeilla yhtään :( No ei mikään ihme, kun ei ole syönyt moniin päiviin kunnolla ja siihen vielä masupöpö päälle. Paino vaan laskee edelleen...
Hermione
MIAMIK - toisilla tosiaan ei se puoli-istuva asentokaan onnistu, mutta toistaiseksi mulla onnistanut.. Ihan hyvä sinänsä että peruit hampilääkärin, ehtiihän sitä sitten synnytyksen jälkeenkin. Mullahan oli se neuvola viikko sitten (32+1) ja sf-mitta oli 33, että en mä ihan "pieneksi" masuani sanois.. ;) hih. Vaikka voishan se tietty olla isompikin. Soita ihmeessä huomenna sinne neuvolaan ja pyydä päästä tutkittavaksi! Toivottavasti pian pääsetkin.
KANDI - kiitos vaan masukommenteista. :) Aika harvinaistahan se kai on että lääkäri / th osaisi sanoa että milloin syntyy.. Kai se on vaan ajateltava että puuhastelu kotosalla vois vähän "vauhdittaa" tilannetta.. Sullakin on jo pian 36 vkoa täynnä!
AA oli jo ehtinyt kertomaan ensimmäisistä vauvantuoksuisista päivistä, IHANAA! :) Ai kun olen onnellinen teidän puolesta! Ihanasti kuvailit tyttöjen eroavaisuuksia..
HERMIONELLE pikaista paranemista! Nää eri pöpöt on kyllä ankeita.. :(
Jep, nyt räkäinen ja kuumeinen mami lähtee hakemaan Oonaa hoidosta ja tuo kotiin syömään. Mummi on tulossa neitiä katsomaan, joten saa äippä kenties jatkaa pötköttelyä illallakin.. Voikaa hyvin!
Mammis
Taisin alkaa palstaterroristiksi heti kun jäin töistä kotiin.. ;)
Kuume & yskä sen kun vaivaa ja yöllä nousi kuume Oonallekin. :( Uaah.. vastahan neiti parantui edellisestä taudista ja taas mennään. On se vaan niin väärin. Itse olin ajatellut mennä lääkäriin tänään kun yskä on vienyt kaikki voimat (sattuu mahaan ja supistaa eikä oikein mikään tunnu auttavan) mutta enhän mä nyt viitsi kuumeista lasta raahata mukana - mies kun on työmatkalla. No, nyt köllötellään Oonan kanssa kainalokkain soffalla ja katsellaan lastenohjelmia (tai siis nyt Oona onneksi nukkuu kun sai vähän kuumelääkettä).. Että semmoinen valivaliviesti heti näin aamutuimaan. Toivottavasti kaikki kipeinä olevat parantuisivat pian ja ne ketkä ovat terveitä, ei näitä pöpöjä saisikaan!
Mammis + hyvin vaisu O rv 33+3 + Oona zzz
...ja Viipulille onnittelut ja tervetuloa mukaan!
Mammiksella oli kaunis maha ja taitaa olla hyvin sulautunut kroppaan kun näyttää niin sopusuhtaiselta vaikka mitta on ihan kunnollinen. Mun toissapäiväinen mitta oli 31cm ja kohta varmaan alkaa jo laskea, neuvolan täti arveli masun olevan nyt korkeimmillaan. Vähän hengittely ahdistaa kun pieni jalka husii kylkiluihin. Mene sinäkin ihmeessä käymään tutkituttamassa noita vauvan sykkeitä, jos asia huolettaa! Nyt varmaan vauveli on rauhallinen kun olet kipeänä, mutta eihän lisätiedosta haittaakaan ole! Omat huoleni vähän helpottivat alkuviikon lääkäri- ja neuvolakäyntien jälkeen... Olen järkeillyt asian niin, että jokainen masussa vietetty päivä on tässä vaiheessa vauvalle tärkeä ja siksi halusin niin kovasti itsekin tietää, missä mennään. Myöhemmin voi sitten jo alkaa vähän jumppailla, kuten Kandikin suunnitteli tekevänsä!
Meillä on remontti niiiin lähellä valmistumista, jouluksi ei vielä päästä "korkkaamaan" yläkertaa, mutta siinä vaiheessa odotellaan jo toivottavasti lattialakan kuivumista. Huomenna saadaan ekat tapettivuodat seiniin. Jippii! Hankin ne jo elokuussa kun olin vähän optimisti remontin aikataulun suhteen. Mietin tuossa, että remontti aloitettiin samaan aikaan kuin meidän vauvaprojektikin, eli puolitoista vuotta sitten keväällä. Nyt sitten saadaan sekä yläkerta ja vauva samaan syssyyn! :) Kyllä lämmittää mieltä.
Kiitoksia AA vauvakuulumisista, tuollaiset kuvailemasi onnen hetket ovat varmasti kullan arvoisia! Ja on kyllä niin jännä, mitä eroavaisuuksia sisaruksissa ilmenee...
Laventeli 34+6 ja Nasu 3+
Soitin sitten neuvolaan tänään ja terkka muisteli, että se vauvan sykkeen raja, siis se äippäpolin ohje olisi laskettu 110. Hän soitti sitten vielä takaisin kun ei ensin löytänyt ohjetta ja kyllä se on vieläkin sen 120. Sen alle ei siis saisi mennä pitkäksi aikaa. Hän käski sitten soittaa svo:lle ja sieltä sanottiin että tuleppa näytille jotta saan mielenrauhan :) Kaikki on kuulemma varmasti hyvin kun vauva kerta liikkuu. Täytyy kyllä sanoa, että asia on painanut nyt niin mieltä viimeiset pari päivää että mun syke on varmaan enemmän kuin vauvan syke ja siitä ehkä johtuen vauva on melskannut viimeiset kaksi päivää masussa, varmaan enemmän tullut liikkeitä kuin yleensä koko viikon aikana ;)
Odottelen nyt miestä kotiin. Harmi kun on tuo esikoinen, niin en voi ottaa miestä mukaan...
MiaMik rv 34+2
Olipas syntynyt paljon tonska-vauvoja! Onnea kaikille tosi paljon!!!!
Ja Viipuli oli plussannut, onnea vaan sinnekin!
Hyvä juttu, että MM lähti SVO:lle , mäkin oon ollut ihan huolissani noista sykkeistä. Toivottavasti kaikki on hyvin ja varmaan onkin kun vauva on alkanut enemmän taas liikuskella.
Mä olin viime perjantaina jo ihan varma että vauva syntyy just. Oltiin torstaina MM:n ja Idan kanssa HopLopissa ja perjantain sitten supisteli oikein rankasti ja vauva melskasi minkä jaksoi. Ja vatsakin oli ihan sekaisin. Kuukautiskivun tyyppistä jomotusta oli koko päivän eikä supistukset loppuneet levossakaan. Oli pakko soittaa hakemaan anoppi Helmi hoitoon, kun eihän mun hoitamisesta tullut mitään ja mieskin oli Hesassa koulutuksessa. No, illalla sitten rauhoittui hiukan eikä yölläkään tullut häiritseviä supistuksia. Lauantain maha oli ihan turta kaikesta supistelusta. Sen jälkeen on ollut ihan rauhallista. Nyt liikkeet tuntuu ihan eri paikassa kuin ennen, joten pelkäänkin nyt että vauva on kääntynyt perätilaan. No ensi viikon lääkärissähän se selviää.
Eipä kummempaa. Peukut on MM:lle pystyssä! Nyt täytyy mennä loikoilemaan ja nauttimaan harvinaisesta rauhasta, kun Helmi lähti isin kanssa kylpylään.
Jepsis rv 34+6
Kaikki hyvin, vauvalta otettiin vain sydänkäyrää, muuta ei tehty. Sykkeet oli tuolloin 117-135 ja sellainen rempseä heikun keikun lääkäri kävi vain sanomassa että vauvan 110 syke on kuule ihan normaali :) Että se siitä sitten. Kätilö ehti jo lupailemaan ultraukset sun muut ja lääkäri kävi vain kääntymässä sanomassa tuon! Kauhea taakka poistui siis harteilta...
MiaMik rv 34+2
Kiitoksia paljon tervetulotoivotuksista ja onnitteluista! On kyllä mukavaa, että täältä löytyy edelleen vanhoja tuttuja (ja tietty on mukava tutustua myös uusiin tonskiin)! Ihan kuin kotiin palaisi:)!
Tää vaihe raskaudesta on jotenkin niin epätodellisentuntuinen, kun ei vielä tunne liikkeitä ja eikä kuule myöskään sydänääniä (tai kyllähän monet kuulee jo neuvolassa, mutta eipä noita neuvola-aikoja ihan kauhean tiheään ole, jotta pääsisi kuuntelemaan puksutusta). Mulla on kyllä kotidoppleri, mutta sillä en oo vielä saanut ääniä kuulumaan. Ekassa raskaudessa kuulin sykkeen ekan kerran sillä rv 11+2, joten eipähän siihen ainakaan pitkä aika olisi:)!
Todellista tästä raskaudesta kyllä tekee kaikenmoiset raskausoireet ja kasvava maha:D Mulla on jo nyt ihan selkeä vauvamasu, vaikka osahan siitä varmasti on vaan turvotusta. Mielenkiinnolla odottelen, minkäkokoinen pötsi tästä oikein vielä tuleekaan!
Apuva, joulukin olisi ihan pian ja pitäisi tehdä jouluvalmistelujakin! Lahjoja oon jo onneks jonkin verran ostellut, mutta vielä puuttuu osa. Jouluaaton suunnitelmatkin on vähän vielä mietinnän alla, mutta perheitten kanssa se kuitenkin vietetään.
Mäpäs yritän pikaisesti vielä kommentoida jotain, mitä on jäänyt mieleen.
MiaMik: Ihana kuulla, että kaikki on hyvin! Aika alhaiset sykkeet vauvalla tosiaan on (ainakin välillä), mutta jos kerran lääkärikin sanoi, ettei mitään hätää, niin eiköhän se asia niin sitten ole:)! Ja sydänkäyrässähän tuo syke oli ainaskin täysin normaali! Joten huoli pois:)! Teidän vauva vaan ei viitsi turhia hötkyillä ja nostatella sykkeitä, vaan ottaa rauhallisesti masussa:)
Mammis: Pikaista paranemista! Kurjaa, kun joutuu sairastamaan:(! Ihana vauvamasu sulla!
iida-linnea: Harmillista tuo aamuetominen:/ Noh, yritä ajatella, että ei ole enää pitkä aika, kun teillä on vauva sylissä ja etomiset ovat muisto vain:)!
Kandi: Hitsit, sullakin on viikkoja jo tuhatmiljoonaa, vaikka tuntuu, että justhan sä vasta plussasit:)!
AinoAurora: Teidän elo kuulostaa seesteiseltä:) Onnea hirmuisesti pikkutyttösestä!
Hermione: Toivottavasti mahatauti alkaa jo helpottaa! Niin, ja tsempitys ultran odotteluun! Mä kyllä kovasti uskon siihen, että kaikki on sun masussa oikein mallikkaasti:)!
Laventeli: Oi, teillä saadaan nauttia remontoidusta kodista! Hienoa!
Jepsis: Huih, kylläpäs sulla supisteli oikein kunnolla:/ Toivottavasti supistelut jäävät taka-alalle vielä vähäksi aikaa ja vauva saa asustella masussa ainakin muutaman viikon:)
Kaikille muillekin vilkutuksia ja mukavaa loppuviikkoa!
Ääh, mä taidan mennä nukkumaan (aika aikaisin, mutta väsyttää niin maan perkuleesti). Tänään oli koululla ympäristö- ja luonnontiedon tentti ja se väsytti mut täysin:D En onneksi joutunut yökkäilemään kesken tentin, vaikka hieman kyllä pahaa oloa tenttitilaisuudessa pukkasikin päälle! Mulla on tosiaan viimeiset rutistukset meneillään ton koulun suhteen...alkukeväästä olisi tarkoitus valmistua:)!
Heippa!
~ Viipuli ja Hippu, rv 10+3 sekä enskapoikanen nukkumassa toista yötään "isojen poikien" sängyssä :D ~
Musta taisi tulla nyt oikea palstaterroristi! Varokaa vaan;)
Nooh, eipä mulla mitään asiaa kyllä ollutkaan, kunhan vaan nostelen pinoa, ettei kauhean kauas tipu. Ihanan rauhallinen hetki nyt, kun mies lähti poitsun kanssa kauppaan:) Ajattelin mennä paketoimaan joululahjoja, kun ei ole uteliaita silmäpareja tarkkailemassa:D
Huomenna poitsu meneekin sitten mummulaan yökylään ja saadaan miehen kanssa viettää "laatuaikaa":):):) Voi kyllä olla niin, että mulle iskeepi hirmuinen ikävä poikaa (ei ole ollut kuin kerran aiemmin yökylässä, mutta hoidossa toki muuten)! Etenkin nyt hormoonihöyryissä kaikki asiat tuovat itkun (ja naurun myös) helposti esiin!
Omaan napaan ei mitään uutta kuulu. Ihan kuin olisi eilen tuntenut pientä liikehdintään masusta, mutta eipä se varmaan näillä viikoilla vielä todellakaan mahdollista ole:D
Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille! Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisianne!
~ Viipuli ja Hippunenpienoinen, rv 10+4 ~
mä tässä vielä istun eteisen rahilla esikoisen oven suussa "vahdissa" kun neiti nukahtaa uuteen isojen tyttöjen sänkyyn.
Tässä onneksi saa olla valot päällä ja itsellä tekemistä samalla niin ei haittaa. Olenkin neulonut joululahjajuttuja samalla kun vahdin :) ja nyt läppärin kanssa surffailen sit tänään, tuleepahan tännekin kirjoiteltua. Tänään on mennyt vähän myöhäiseksi sekä päikkärit että iltaunet, yleensä tää vahdinta tapahtuu tuntia aikaisemmin... :)
Niin muuten Onnea Onnea vauvan saaneille! .. en olekaan käynyt onnittelemassa... Mukavalta kuulostaa kaikkien arki nelihenkisinä perheinä, kyllä sitä alkaa jo itsekin odottamaan.
niin ja onnea Viipulille plussasta ja tervetuloa vaan palsta-aktiiviksi :)
Hermionen viime lääkärikäynnistä jä paha mieli niinkuin varmaan kaikille.. Eikös se seuraava ultra ole jo pian? toivon niin kovasti että kaikki olis hyvin ja onhan se ihan mahdollistakin!
Miamikin sykepohdinnat alkoi muakin ensilukemalla huolestuttaa, mutta onneksi olet selvitellyt asiaa ja sulle on lääkäri sanonut että voi olla huoletta :) Mutta jännää kyllä nähdä, että merkitseekö se sunkin kohdalla poikavauvaa niinkuin joillakin :) pianhan se jo nähdään.
Taas alkaa muuten monet olemaan aika pitkällä, alkuvuodesta on taas jo monta uutta vauvelia maailmassa, ihanaa.
Mulla on tänään raskaudessa tasan puoliväli. Ihan hassua kyllä...
Sanoinkin eilen terveydenhoitajalle että nyt ymmärrän niitä, jotka ovat koko raskausajan tietämättömiä raskaudestaan (välillä on ollut jotain uutisia noista aiheista ja olen ihmetellyt...). NImittäin ei kyllä missään tuntuisi/näkyisi että on raskaana jos ei tietäisi. Liikkeet kyllä tuntuu oikein hyvin ja usein, mutta ei niitä varmaan vauvaksi ajattelisi jos ei tietäisi. Mahakin alkaa kyllä kasvamaan, mutta vielä ei ulkopuoliset uskalla ruveta arvaamaan mitään.
Samanlainen mulla oli kyllä ekakin raskaus, mutta silloin se tietenkin oli enemmän mielessä kokoajan, nyt ei jotenkin ehdi ajatella koko asiaa kun touhuaa esikoisen kanssa ja opintojen parissa.
Vähän on kyllä huono omatunto aiheesta, mutta eiköhän se liene aika normaalia toista odottaessa?
Odotan kyllä jo kovasti sitä vauvaa ja haluaisin ostella kaikka vauvakamoja ja myös odotan sitä, että opinnot pitäis olla valmiit vauvan syntymään mennessä ja sit vois keskittyä vaan lapsiin ja olis vähän vapaampi liikkumaan ja tekemään mitä haluaa..
Niin olin siis eilen neuvolassa, jossa kaikki ok, ei mitään erikoista, mulle on tullut kilo painoa lisää tähän mennessä. (Mutta noin 5 kiloa just ENNEN raskautta, mikä lie henkinen valmistautuminen...)
Sydänäänet kuuluu ihan tosi selkeästi ja helposti aina kokeillessa, niitä on mukava kuunnella.
Ens to on ultra, pästään kurkkimaan masuun, kivaa!
Muuten, mihin BICKI (vai miten se kirjoitettiinkaan) on kadonnut? Missäs vaiheessa raskaus on? Piti kysyä, että hommasitteko jo ne rattaat (P&T Vibe)? Mun mies kans haluis just ne.. ehkä keväällä tilaillaan saksasta, pitää vielä miettiä..
jaahans, tyttö on nukahtanut jo aikoja sitten, voisin mennä mukavammin olkkariin...
Hyvää masunkasvatusta kaikille!
t. iiris (elli 1v11kk) ja vappupallo tasan rv 20
Pikaisesti kirjoittelen ennen kuin mies kotiutuu salilta ja päästään saunaan. On ollut aika haipakkaa viime päivät kun äitini on kyläilemässä ja ollaan hoidettu jouluostoksia sun muuta.
Onnittelut vielä pikkuprinsessasta AA:lle tätäkin kautta! Liikuttuneena luin mietteitäsi alkaneesti arjesta kahden muksun kanssa, varmasti olo on superonnellinen!
En muista olenko ollenkaan vielä onnitellut Viipulia, joten onnittelut plussasta! Parempi kai tuplasti kuin ei ollenkaan...? :)
Sitten vähän omaa napaa: Kävin eilen painoarviossa tuossa tk:lla, kun neuvolalääkärillä on siellä ultra käytössään, ja tämän hetkinen painoarvio on 3,5 kg. Lääkäri sanoi, ettei näillä ihan viimeisillä viikoilla vauva kasva enää niin hurjasti, en ole kyllä sellaista ikinä kuullutkaan vaan olen aina luullut että nimenomaan näillä viikoilla kertyy painoa. No, joka tapauksessa, vauva ei lääkärin mielestä ole mitenkään jättisuuri, vaikka Ainoa isompi vähän onkin - ei kuitenkaan haittaisi vaikka syntyisikin jo, sen verranhan tässä on jo viikkojakin.
Tästä innostuneena sitten olen vihdoinkin saanut pakattua sairaalakassin, laitettua vauvan sängyn valmiiksi ja viimeisteltyä kaikki pikkujutut jotka ovat olleet tekemättä. En halua nimittäin ensimmäiseksi kotiin tultua alkaa järkkäämään sitä sun tätä, varmasti vauvan ja Ainon kanssa menee kaikki aika.
Aino kyselee kovasti, milloin se synnytys oikein tapahtuu, eli on tainnut tyttö aika tarkkaan kuunnella, mitä ollaan miehen kanssa juteltu. =)
Olisipa ihanaa saada vauva kainaloon jo ennen joulua, en kyllä yhtään haluaisi viettää joulua synnärillä, mutta eipä tuo asia ole omissa käsissä. Vaikka viime päivät ovat olleet väsyttäviä, ei nyt ole juurikaan supistellutkaan. Joten tässä voi hyvinkin vielä mennä vaikka kuinka kauan...
Sorry omanapaisuus ja mukavaa viikonlopun jatkoa!
Karssuli rv 38+2
Hui, katsoin juuri vähän liian hurjan jännärin, ja nyt ahdistaa...
Mulla on pikkusisko kylässä, on ollut ihanaa saada Noelille toinenkin viihdyttäjä pariksi päiväksi (miehellä töitä, kuten aina).
Sovittiin juuri, että tapaninpäivästä eteenpäin saan soittaa siskon hätiin tänne, jos rupeaa olemaan tukala olo. (Keski-Suomesta tulee junalla kolmessa tunnissa, päiväsaikaan siis.) Lähinnä tuosta on apua siinä vaiheessa, jos synnytys käynnistyy tosi verkkaisesti, esim. limatulpan menolla pari päivää aiemmin. Sisko tulee joka tapauksessa meille viimeistään uutena vuotena, mutta on hyvä tietää, että pääsee aiemminkin tarvittaessa paikalle.
Omaan napaan ei kummempia edelleenkään. To ja pe supisteli ihan hurjasti, kun hoidin hirveästi asioita. Nyt on vikat tentit tehty, ja olen ihan oikeasti äitiyslomalainen :)
Vaivana on aika kovat liitoskivut, ja paine & sukkapuikkokivut haarovälissä. Sofia on myös kunnostautunut potkimisessa viime päivinä, joten on tuo herkkä kohta kylkiluiden ja lonkan välissä ihan kipeänä... Toisaalta ihanaa, kun tytön tuntee jo niin isona tuolla mahassa. Ihan oikea vauva!
Nyt nukkumaan, huomenna pitää puuhailla kauheasti kaikkea!
Kandi & Sofia 36+
Onpas ollut taas ahkera viikonloppu! Oonan kuume ei onneksi kestänyt kuin vähän yli vuorokauden, tänään tosin on alkanut neitiä yskittämään.. :S On vietetty aikaa perheen kanssa, käyty kolmistaan Flamingossa vähän kaupoissa ja ravintelissa jne. Tänään käytiin mummolassa ja katsomassa hienoa jouluikkunaa missä oli ihania hiiriä ja kissoja ja pupuja jne.. :)
LAVENTELI - varmaan hyvä fiilis kun remontti alkaa valmistua! :) Itse haaveilen vielä meidän pikkuvessan remppaamisesta tässä "mammalomalla". Hih! Saa nähdä kuin käy. Pitäis pistää ihan täysin uusiksi, on nimittäin alkuperäisessä kuosissa, eli tylsä muovimatto ja ankeat tapettiseinät.. Jos laittais "poikkeuksellisesti" laminaattilattian ja siistimmän tapetin seinään.. Toivon että saan siitä pikkuveskistä sitten itselleni "meikkaushuoneen". hih..
JEPSIS - onkos sulla vielä supistellut ahkerasti? Toivottavasti oisit saanut levättyä niin että ois helpottanut..
MIAMIK - ihanaa että kaikki oli ok. :) Mullakin on masuasukki ollut nyt sairastelun aikana vähän normaalia hiljaisempi, joten ihan kiva päästä huomenna neuvolaan vähän kuuntelemaan taas sykkeitä ja "valittamaan" tästä flunssasta ja yskästä..
VIIPULI - tsempitykset vielä viimeisiin opiskelupuristuksiin jotta pääset valmistumaan! Mitenkäs teillä on enskapoikanen ;) viihtynyt siinä "isojen poikien sängyssä"?
IIRIS - onko Elli nukkunut hyviä yöunia uudessa sängyssä? :) Ihan hassua että sullakin on jo raskauden puoliväli mennyt! IIKS..
KARSSULI - tuli mieleen että kyllä mulle sanoi kaksikin lekuria silloin Oonaa odottaessa että vaikka vauva kasvaa viimeisinä viikkoina, niin ei ehkä enää niin kovasti kuin esim tässä rv 30 tienoilla.. Että se istukan toiminta vähän saattaa "heiketä" ja siksi ei kasvua niin paljon tapahdu.. mene ja tiedä sitten.
KANDI - kiva että sun sisko on tolleen "hälytysvalmiudessa".. Onnittelut viimeisten tenttien teosta ja mammalomalaisuudesta! :)
Jep. Nyt varmaan pistettävä lepäämään jotta jaksaa taas huomenna. Meinaan neuvolan jälkeen käydä töissä siivoamassa pöydän jne. Palautan puhelimen ja tietokoneen jne. Sitten voin alkaa "mammalomaileen".. :) Mukavaa viikonalkua jo nyt ja voikaa hyvin!
Mammis + O vaisuna (paria tuntia vaille rv 34+0) + Oona zzz köhien sängyssänsä
Hei kaikille!
Tänään olen ehtinyt jo moneen kertaan miettiä, että voi kunpa nuo masuasukit osaisivat jollain lailla kertoa meinaavatko syntyä miten ja milloin... Olin siis koko- ja synnytystapa-arviossa tänään ja aika pitkään lääkäri pähkäili mitä kannattaisi tehdä. Soitti jopa ylilääkärille kysyäkseen käynnistämispolitiikasta tällä hetkellä vauvan koon puolesta. Eli vauva on reippaan kokoinen jo nyt ja kun ei tosiaan voi tietää käynnistyykö synnytys itsekseen vaiko ei, niin päädyttiin lääkärin kanssa siihen lopputulokseen, että parempi käynnistää ennen la:ta kuin odottaa pari viikkoa yli, jolloin painoa ehtii kertymään reilusti lisää. Kohdunsuu oli sormelle auki ja pituutta jäljellä 2 cm. "Klasu" melskasi aikalailla, joten lääkäri otti mitat monta kertaa jotta saatiin mahdollisimman hyvä arvio. Tällä hetkellä painoarvio oli siis noin 4 kg, joten mun oma olo isosta vauvasta osui ihan oikeaan. Saleissa olisi ollut tilaa jäädä sisään jo tänään, mutta en halunnut. On niin paljon kaikenlaista mitä pitää tehdä ja halusin päästä vielä tyttösen luo kotiin.
Nyt siis kaikenlaista pientä ja suurta hommaa tehtävänä tällä viikolla, koska voipi olla että jouluna meitä on 4. Menen perjantaina seuraavan kerran Hyvinkäälle ja jos saleissa on tilaa ja kohdunsuun tilanne kypsynyt, niin voipi olla että "klasu" laitetaan tulemaan maailmaan!! =)
Äitini oli meillä hoitamassa tyttöstä tänään ja palailee meille torstaina. Pääsee sitten mies mukaan synnytykseen jos jotain tapahtuu vaikkapa jo viikonloppuna.
Nyt kirjoittamaan loput joulukortit ja sulattelemaan päivän antia.
t. iida-linnea, "klasu" 38+1 ja tyttönen päikkäreillä
Moneltakos se Hermionen ultra olikaan? Mä täällä jo jännitän sun puolesta...
Vai on I-L:n vauva jo nelikiloinen, mun mielestä se ei kuulosta yhtään liian isolta noilla viikoilla :)
Karssulin vauvakin taitaa olla noin nelikiloinen syntyessään!
Luen ihan kateellisena teidän painoarvioita. Nimittäin tunnen itse kuinka mun masussa kasvaa aikas isopeppuinen vauveli ;) Siis oikeesti, tämä vauva tuntuu aika kookkaalta. Ja minähän en tule pääsemään mihinkään kokoarvioihin, kun ei se sf-mitta nouse tämän vauvan koon tahdissa! Tunsin silloin Idankin odotusaikana että vauva ei ole kauhean pieni, mutta terkka vaan höpötti siitä mun alhaisesta sf-mitasta ja kun itsekin olen pienikokoinen jne. Hän veikkasi vauvaa noin kolmikiloiseksi tai vähän alle ja Idahan oli tosiaan sen 3765g. Mua ei kylläkään pelota yhtään synnyttää päälle nelikiloista, kun Idakin tuli aika liukkaasti ;)
Torstaina onkin viimeinen neuvolalääkäri!
Mulla on vointi tosi hyvä ja aika energinen. Siivoan vähän väliä ja nyt on iskenyt kauhia lenkkeilyvimma :) Käydään Idan kanssa joka aamupäivä lenkillä rattaiden tai pulkan kanssa ja saatan vielä illalla lähteä yksinkin. Eilen kävin yksin tunnin lenkillä Idan päikkäriaikaan ja käveltiin vielä joululauluja laulamaan iltapäivällä eli siinä tuli toinenkin tunnin lenkki. Aikasmoiset kivut on kyllä lonkissa ja nivusissa, varsinkin alkumatka lenkillä ja sitten lenkin jälkeen. Pystyn jopa kävelemään tosi reippaasti. Mitä nyt eilen siskon kanssa naurettiin mahat kippurassa molemmat liitoskivuista kärsineinä, että mehän kävellään kuin ankka ja pingviini, toisin sanoen kuin mummot lumessa. Siskolla siis rv 30 menossa :D Illalla olikin paikat aika hellänä tuolla alakerrassa ;) Ja tänäänkin vielä tuntui kävely aika hankalalta eilisten maratoonien jälkeen!
Tänään tuntui ekan kerran lenkillä sellaisia sukkapuikkoiskuja häntäluuhun ja ristiselkään, aivan kuin vauva olisi ehkä lopullisesti laskeutunut alemmaksi ja alemmaksi. Mutta eipä olekaan tainnut, peppu tuntuu taas aikasta korkealla ja vähän mun keuhkot on ahtaalla ;)
Nyt on pakko mennä vähän huilahtamaan. Idalla on vesirokko ja sitä ei tiedä vaikka se tuosta pahenisi ja ensi yönä valvotaan. Nyt reilun vuorokauden aikana on tullut peräti 7kpl vesirakkuloita ja kuumeesta ei ole tietoakaan ja neiti on touhottanut kuin viimeistä päivää. Nyt onneksi päikyillä.
MiaMik rv 34+6
Mulla on korvapuustit uunissa, pyykit odottaa narulle vientiä, ja loput joululahjat pakkaamistaan. Pitää lähteä tunnin päästä hakemaan Noelia hoidosta, eli kiirettä pitää... :) Noelilla on siis viimeinen hoitopäivä tänään, ja keskiviikkona mennään yhdessä alueen perhepäivähoitajien yhteiseen joulujuhlaan. Haikeat hyvästit ihanalle hoitotädille, nyyh. Meillä on ollut tosi kiva syksy.
I-L saattaa siis saada ihan pian vauvan, ihanaa! Jospa vaikka tulisi sama synttäri kuin Noelille, jos Klasu syntyisi lauantain puolella :) On noissakin jutuissa eroja, kun toisissa sairaaloissa 4kg vauvaa ei vielä todellakaan käynnisteltäisi, mutta hyvä näin! Vielä jos painoarvio sattuukin heittämään toiseen suuntaan, niin vauvahan voi olla yli puoli kiloa arvioitua isompi...
MiaMikilläkin mahdollisesti suuri vauva tulossa..? Noel oli 3700g syntyessään viikoilla 38+4, eikä ollut musta mitenkään iso. Tosin sektiolla syntyi, joten koolla ei ollut sikäli väliä :) Sofia tuskin on 3700g edes laskettuna aikana, eli selkeästi pienempi tapaus. Sen kyllä huomaa ihan kaikesta: sf-mitasta, mahan koosta, omasta voinnista...
Alkaa jo olla vähän odotteleva olo, vaikkei vielä näillä viikoilla kannattaisi miettiä tällaisia. Yritän joka tapauksessa saada akuuteimmat jutut ihan pian valmiiksi, koska pitäisi myös valmistella lauantaille Noelin synttärit, ja sitten ensi viikolla onkin jo joulu...
Nyt pitää pelastaa pullat uunista!
Kandi & Sofia 36+4
Ultrassa näkyi kaksi elotonta pikkuista.. meidän Onni ja Muru.. siinä vaiheessa kun niitä huomattiin siellä olevan kaksi niin suru tuntui niin musertavalta etten tahtonut saada enää happea. Tämä on jo ihan liikaa enkä ymmärrä miten tästä selviän... Mieskin on ihan rikki..
15.1 alkaa tutkimukset.
Nyt en enää pysty muuta kirjoittamaan..
Voi ystävärakas Hermione:( Miksi piti käydä noin surullisesti:( Voi että, sanattomaksi vetää kyllä:(:(:( Enpä voi edes kuvitella, miten pahalta nyt tuntuu:( Ei mitkään sanat varmasti auta lohduttamaan, mutta paljon suurensuuria halauksia sekä voimia sinulle ja koko teidän perheelle! Olet mielessä...
ja ensin oli levossa 110-115 vaikka olin juuri juonut lämmintä kaakaota ja syönyt pari piimälimppua ;) Sitten kun vauva alkoi vähän liikkua niin sykkeet nousi vain 118-119!! Soitan kyllä huomenna neuvolaan, tänään ehti soittoaika jo loppua ennenkuin aloin taas kunnolla märehtimään...
Kandi, mä kyllä luulen että saat jo jonkin verran harrastaa tuota kyykkimistä pojan kanssa ;)