*TONSKAT joulukuussa*
Aloittelen uutta pinoa, kun nythän on jo vuoden 2008 viimeinen kuukausi :)
Tässä linkki viime pinon viimeiseen sivuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (160)
Oikein ISOT onnittelut Sonterille, ison miehen maailmaan saatoit, tosi pitkä jässikkä.
Jokohan Hermionelta kohta kuuluisi jotain uutisia, mulla on täällä ihan kaikki sormet ja varpaat pystyssä !
Omaan napaan ei mitään uutta sohvi edelleen myllää masussa, mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
Tosiaan kuten kandi mainitsi oviksen mukaanhan laskettuun aikaan on vielä 2 päivää joten olenkin tähdännyt viikonlopun synnytykseen !
Pitäkäähän hatuistanne kiinni, tuulee senverran kovasti.
aa ae ja sohvi 40+4 tai 39+5 ihan miten vaan haluaa
Ainon päikkärit on viime aikoina olleet lyhyitä, joten aika saattaa loppua taas kesken kaiken...
Mullakin oli eilen neuvolakäynti ja kuulumiset muuten hyviä, mutta mut määrättiin vielä tässä vaiheessa sokerirasitukseen ja olen aika kyrsiintynyt siitä... Mulle on tullut painoa melkolailla tämänkin raskauden aikana, tähän mennessä varmaankin sellainen 14-15 kiloa, eli varmaan tulee kokonaisuudessaan saman verran kuin Ainoa odottaessa. Painoarvion mukaan vauva olis la:n tienoilla 4 kg eli Ainoa vähän isompi, eli näihin syihin vedoten nyt sitten se sokerirasitus olis ens maanantaina. En tiedä mitä hyötyä siitä on, siis tässä vaiheessa enää, mutta koska en asialle oikein mitään voi, niin täytyy vaan kärsiä. Blääh!
Muuten kaikki oli ihan ok, vauva on nyt laskeutunut alas lantioon eikä terkka saanut enää tuntumaa päähän - oikea suunta siis. :) Kovasti onkin vihleksinyt tuolla alapäässä...
Mielialat heittelee edelleenkin ihan häränpyllyä ja väsyttää ihan älyttömästi aamuisin. Mutta se taitaa johtua enempikin tästä vuodenajasta kuin raskaudesta, koska nyt vaihteeksi on taas meillä nukuttu paremmin, koko perhe *kop kop*. Mun äiti tulee onneksi ensi viikolla meille yli viikoksi auttelemaan, joten saan vähän enempi lepäiltyä. Nyt olen tosi tarkasti pitänyt huolta, että käydään aamulla ulkona, koska en saa ilman raitista ilmaa itseäni ollenkaan käyntiin. Iltapäivällähän päiväunien jälkeen alkaakin jo hämärtää.
Sonterille kovasti onnea pojan"järkäleestä"! Hienosti kuitenkin kaikki meni, vaikka olikin iso poika. Näin niin kuin repeämisiä ym. ajatellen. Vauvan koko on kyllä sellainen asia, jossa tieto lisää tuskaa... tai ainakin jännitystä etukäteen.
Voi vitsi toivottavasti Hermionella kaikki ok ultrassa, uutisia odotellaan jännityksellä!
MiaMik, mullahan oli Ainoa odottaessa tuollaista kutinaa, eli melkein kaikkialla muualla kuin jalkapohjissa ja kämmenissä. Kävin vissiin kolmesti niissä maksakokeissa eikä niissä koskaan ollut mitään, eli selitystä kutinalle ei löytynyt siitä eikä kyllä mistään muustakaan. Synnytykseen sitten stoppasi sekin vaiva. :)
Nyt tekemään pikaisesti vielä vähän kotihommia, pyykit mätänee kohta koneeseen!
Karssuli ja masukki 36+6
ONNEA SONTERILLE IIIISOSTA POJASTA! :) <3
Selvisin sokerirasituksesta "puhtain paperein" (paastoarvo 4,7, 1h arvo 7,7 ja 2h arvo 5,7) eli ilmeisesti oli joku tilapäinen häiriö se sokeri virtsassa... Painon vuoksi mua ei olis sinne pistettykään, kun BMI oli ennen raskautta jotain 19 ja 10kg noussut tähän mennessä, eli ei mitenkään massiivista ole ollut tuo painonnousukaan (vaikka musta itsestä siltä tuntuukin). Mutta pitää nyt kumminkin vähän rajoittaa sokereita ihan varalta (eipä sillä että muutenkaan mässäilisin sokerilla juuri yhtään).
AA, jaksamisia viimeisille viikoille! Ei ole terkka puhunut mitään mistään streptokokista :O Jospa nuo mun supparit johtuisi vain rasituksesta, kun saa pojan perässä juoksennella.
Nytten kattoon telekkua ->
Han, S 1v10kk ja Basisti 33+4
Soitin tänään niistä maksa-arvoista ja ALAT oli ainoastaan tullut ja se oli ihan normaali, AFOS ja sapet tulee sitten muutaman päivän päästä...
Oltiin tänään Iitukan kanssa katsomassa Ossen vaavia ja vaavin isosiskoa. Pääsin heti lapsenvahdiksi vauvalle :D Voi että kun poika oli niin suloinen ja tyhmäntyytyväinen, olla möllötti vaan mun sylissä ja tuijotti mua koko sen puoli tuntia ja Ida leikki vaan innoissaan ossen rappusissa ja kävi välillä silittelemässä vauvaa :)
Ehdin jo Osselle "valittaa" kun multa ei ole tämänkään raskauden aikana tullut tippaakaan maitoa. Pääsin sitten kotiin ja meseen tuijottamaan edelleen ossen pojan kuvaa ja niin vaan tuli kauhea paineentunne rintoihin ja tissit alkoi vuotamaan :D
Taidan mennä hetkeksi huilaamaan, paketoin äsken joululahjoja ja niskat veti vähän jumiin. Tekisi niin mieli laittaa noita vauvanvaatteita, mutta lipasto on osissa pahvilaatikossa, niin en vielä viitsi levittää niitä tuonne makkariin...
Huomenna me mennäänkin Jepsiksen ja Helmin kanssa Hesburgeriin ja HoppLoppiin leikkimään :) Kauhean ihanaa asua taas ihmisten ilmoilla, kun joka päivä pitää mennä jonnekin :D Ei malta olla ollenkaan kotona.
MiaMik rv 33+1
Suuren suuret onnittelut Sonterille pojasta! Kylläpä oli pojalla komiat mitat :)
Eipä meille taaskaan paljon toivoa annettu. Alkio vastasi viikkoa 6+. Lääkäri oli aivan perseestä. Ultra laite oli aivan perseestä, vanha paska. Itse kyllä näin että alkiolla olisi syke ollut ja moneen kertaan näinkin sen. Mutta lääkäri vain mutisi jotakin olematonta ja puhui km:sta. En tiedä mitä tai mihin uskoa. Itkettää ja suututtaa ihan hirveästi.. Mieskin oli ihan järkyttynyt lääkärin käytösestä. Varasin sitten heti uuden ajan Väestöliitolle ja 15 päivä on sitten siellä aika. Päätettiin että jos km tulee sekin hoidetaan siellä ja myöskin tutkimukset. En enää ala siihen että mua pallotellaan Valkeakosken ja Toijalan välillä ja sitten pistetään taas Taysiin koko päiväksi odottelemaan koska olen siirtopotilas. Mä oon vaan jo ihan loppu enkä oikein jaksa uskoa tästä mitään hyvääkään.. nyt toivon jo etten edes olisi raskaana, ei vain pääkoppa enää tätä kestä..
Se siitä taas..
Ja kiitokset synnytyskertomuksesta, jonka olit jo ehtinyt laittaa. Samoin Kandille kiitokset uudesta pinosta!
Kuinkahan Hermionen ultra?
AinoAurora pyyteli suppareita, lähetän siis niitä!
Minulla on vähän päinvastainen tilanne, vielä en kauheasti supistuksia kaipaisi, mutta jonkun verran niitä tulee päivittäin. Olen lepäillyt niin paljon kuin mahdollista... Vähän päätä särkee ja heikottaa. Varasin tänään ajan yksityiselle lääkärille maanantaiksi, kun neuvolalääkäri on vasta parin viikon päästä. Huono vointi kyllä vähän mietityttää.
Palaillaan, nyt pitää mennä syömään!
Lvanteli 33+5 ja Nasu 3v.
Hirveästi voimia, Hermione...
Laventeli joka äsken kyseli kuulumisiasi
Hermionelle isot halaukset, en osaa sanoa mitään järkevää, tosin varmasti oikea päätös mennä toiseen ultraan. Ettekö halunneet vai saaneet aikaisempaa ultraa? Voimia kuitenkin toivotan, uskon että ne alkaa olla vähissä... :(
-Osse
Oltais me saatu hetikin uusi ultra mutta halusin että seuraavaksi varmasti tiedetään missä mennään. Jos mennään tyhjennykseen niin sitä ei sitten enää tarvitse seurata. Niin ja se etten saa lapsenvahtiakaan ennen sitä viikkoa.. en halua mennä sinne ilman miestä. Muuten olisin ottanut sen ajan jo ens viikon keskiviikolle, että siinä on ainakin viikko väliä.
Nyt on sitten alamasua ja selkää juilinut koko illan tosi ikävästi. Luultavasti se johtuu siitä että se idiootti lekuri runno tosi kauan sillä laitteella mun kohdunsuuta. Me päätettiin miehen kanssa että tehdään siitä valitus, sen verran paskaa kohtelua siltä saatiin...
Iso halaus Hermionelle! Antoiko lääkäri siis mitään toivoa että kaikki olisi hyvin?
Omaan napaan ei uutta.. Kauhea väsymys vaan ja turvotus. Väsymyksestä en tiedä onko vaan alkaraskaudesta johtuvaa, tuskin enää kuitenkaan la-su yön valvomisesta. Meen huomen aamuna kuitenkin terkalle mittauttaa hempan.
Mietin tossa eilisen et olisin menny alkaraskauden ultraan, mutten silti raaski maksaa 100e, vaikka siitä mielenrauhan saisikin.. Pitää vaan vissiin odotella ens vuoden puolella.
Bejpi ja Tiuhti 7+0
Sonterille lämpimät onnittelut pojan syntymän johdosta, olipas poitsulla tosiaan hienot mitat :)
Hermionelle lämmin halaus... sanoja ei ole millä lohduttaisi. Olen tosi tosi pahoillani. Voi kunpa uusintaultrassa kaikki kääntyisikin vielä paremmaksi.
Viipero
Minä pidän ainakin vielä peukut pystyssä, että siellä seuraavassa ultrassa olisi kaikki hyvin!
Hermionelle voimia, suoraan sanoen paskaa palvelua tilanteessa jossa muutenkin on tunteet pinnassa.
Toivonkipinän laitan minäkin liikkeelle ja toivon niiiiiiiiiiin kovasti että vielä kaikki kääntyisi hyväksi !
Omaan napaan ei mitään uutta, sitä samaa vaan, alkaa olla jo hermo vähän kireellä tän masun kanssa, vielä tämä jumalaton flunssa tässä päällä niin ei hirveesti naurata. Toisaalta hyvä ettei ole vielä tullut sillä en haluaisi olla puolikuntoinen kun vaavi syntyy. Nukkumiset on tosi huonossa kun ei saa happea. Ainokin heräsi tänään jo ennen seiskaa, onneksi mies otti sen alakertaan mukaan ja sain torkkua melkein tunnin, vaikka ei se kunnon unta ollutkaan.
Jospa sitä menis taas vaihteeksi niistämään.
Mitäs Niameylle kuuluu ??
aa ae ja sohvi 40+5
Sonterille suurensuuret onnittelut!!!
Niameykin taitaa olla oman nyyttinsä jo saanut =)
Hermione, voi apua mitä kohtelua... toivottavasti kuitenkin siellä pienellä on kaikki hyvin. Meillähän Akselia odottaessa ultrassa ei 6+3 näkynyt vielä mitään... ei edes alkiota. Ja ultrauslaitteet olivat hyvät. Niin ja tuolloin luultiin viikkojen olevan jo 8+ mutta todellisuudessa oli tosiaan 6+3 eikä mitään näkynyt.
AA, josko teidän sohvi odottelee että pääsee syntymään liputuspäivänä ;)
Viime yö meni ihan ketuille. Hyvää asentoa ei meinannut löytyä sitten millään ja Frank paineli menemään niinkuin olis sambakarnevaalit olleet käynnissä. No, se on sentään positiivista että Akseli on vihdoin oppinut nukahtamaan itse omaan sänkyynsä ja on nukkunut siellä yöt heräämättä aamuun saakka. Tähänkään asti ei oo herännyt pitkän aikaa kuin sen kerran jolloin on tullut meidän viereen, mutta vielä pari viikkoa sitten poika nukutettiin meidän sänkyyn josta sitten nukkuvana kannettiin omaansa joten tosi nopeasti oppi omaan sänkyyn nukahtamaan. Samoin pottatreenien kanssa aletaan vihdoin edistyä!
pikku-milli, Aksu 2,5v & Frank 22+4
*AA*, eikös se ole ihan itsestään selvää, että Sohvi syntyy Niilon päivänä (6.12.)? Neiti vaan kunnioittaa ensimmäisen tekonimensä muistoa: "kun kerran Niiloksi haukuttiin, vaikka olen tyttö..!" :D
Toivottavasti sun nuhan pahin terä taittuu pian, niin ei tarvitse räkä poskella synnyttää. Mullekin on iskemässä nuha, mutta omalla kohdallani aikaa parantua on vielä paaaaljon... :)
*Hermionelle* edelleen malttia ja positiivisia ajatuksia! Toista kautta sulle jo kirjoittelinkin. Älä ihan täysin vielä luovuta, vakka varmasti mieli on musta ja ajatukset vaan siinä yhdessä asiassa. Ihan kauheasti voimia koko perheelle, tuo epätietoisuus on kyllä raastavaa.
Mulla tosiaan käynnistyi tänään 36. raskausviikko, eli Noelin syntymän lukuihin on enää 3,5 viikkoa!!! Tämä ei kyllä niin aikaisin synny, sanokaa mun sanoneen. Mutta sen verran havahduin, että ostin jo pikkuruisen vaippapaketin ja yhden tutin varastoon :)
Vietän lusmupäivää kotona tänään, kun on niin raihnainen olo. Huomenna vääntäydyn kyllä yliopistolle vaikka väkisin, kun on niin mielenkiintoinen luento. Tänään luen kotona, ja yritän myös ommella parit pussilakanat vauvan peittoon. Tajusin juuri, että kohtahan meillä on kahdessa sängyssä samankokoiset peitot, ja olen lainannut puolet meidän pienistä pussilakanoista tuttavalle, joka kyllä vielä pitkään tarvitsee niitä... En kehtaa pyytää niitä tässä vaiheessa takaisin, joten ompelen kaapisas odottavasta Muumi-kankaasta parit lisää.
Hauskaa harmaata päivää kaikille!
Kandi & Sofia 35+0
Mutta ensin Sonterille ja perheelle paljon onnitteluita isosta vauvelista :) Hienoa että kaikki meni hyvin!
Tänään on jo vähän parempi mieli. Kai se pahin järkytys laantui yön aikana. En kyllä hirveästikään saanut nukuttua. Oireet edelleenkin kovat kun meinas heti aamusta lentää oksu :) Mieskin jaksaa pysyä vielä hyvillä mielin ja uskoo että kaikki menee hyvin ja Onnimuru on edelleenkin elävänä. Voi toki olla että ylireagoin aika vahvastikin, mutta kun viimeisen vuoden on saanut monet huonot uutiset niin ei oikein enää jaksa uskoa että asiat voisi mennä hyvin. Ei siis ole lainkaan ihme että olen ihan hermoheikko jo :(
Niin ja eilen luin mun äitiyskortista myöhemmin että mitä lääkäri sinne kirjoitti. Alkion max. mitta oli 6.8 mm. Eikö se mene näillä viikoilla niin että milli per viikko? Eikö siinä tapauksessa alkio olisi jo melkein 7 viikkoisen kokoinen? Tuntuu että nyt sitä takertuu pieniinkin oljen korsiin...
No nyt täytyy kyllä yrittää tehdä jotakin järkevää eikä vain märehtiä näitä asioita..
Kiitos kaikille vielä kerran, olette kyllä aika korvaamattomia näissä asioissa :)
Hermione ja Onnimuru..
Kotona ollaan kera pienen pojan!!
Eilen illalla jo kotiuduttiin :)
Pojalla painoa 3,3kg pituutta 50cm.
Synnytys meni niin nopeasti ettei oikein keritty tajutakkaan kun oli jo nyytti rinnalla! Siis todellakin erinlainen synnytys kuin viimeksi!
Lyhyt versio illan kulusta.. elikkä tosiaan kuuden aikana alkoi supistelemaan säännölliseti mutta ei vielä kipeästi. 00 aikaan kuului napsahdus ja supistukset voimistui.. 01 aikaan istuskelin rakkaan jumppapalloni päällä ja tuntui napsahdus jolloin vedet meni! Soittelin sairaalaan ja typyn amman paikalle.. oltiin sit sairaalassa 02 jälkeen.. hetki käyrillä, sit saliin jolloin auki 4cm ja poika syntyi 03.52! Koko kesto 10h. Ponnistus 2min.
Muutamat tikit nirhaumiin!
Iloista kaasua sain koko tapahtuman ajan ja kohdunkaulan puudutuksen joka auttoi yhden supistuksen verran.. tällä supistuksella rävähti auki viidestä kymppiin!!
Imetys lähti sujumaan heti ja viime yönä maito nousi kunnolla! Poika nukkuu, syö ja sotkii vaippoja jo kuin isokin mies!!
Tänään kävi kätilö kotona ja huomenna mennään kätilöpolille keltaisuus arvoja vielä tarkistamaan kun on alle 40 viikkoinen (syntyi rv 38+6) ja kotiuduttiin jo näin varhain! Toisesta lonkasta kuului myös jotain rahinaa niin sen lääkäri haluaa tarkistaa, epäili kyllä ettei ole mitään mutta varmistellaan!
Aino on suhtautunut aivan ihanasti veljeensä!
Mutta nyt syöttään ukkeli ja nukkumaan!!
Ajan kanssa lisää.. ja kuvia löytyy
www.flickr.com/photos/eskeli
Niamey.. joka ihan päästään pyörällä :D
Niameylle ja Sonterille suuren suuret onnittelut pienokaisten syntymän johdosta!!
AA:lle lähettelen suppareita ja pidän peukut pystyssä, että pääset flunssasta eroon ennen kuin sairaalaan lähtö tulee.
Minä sain tänään puhelun Hyvinkäältä ja menen koko- ja synnytystapa-arvioon puolentoistaviikon päästä. Ensi viikolla ei ollut kuin maanantaina aikoja ja silloin ei oltais saatu tyttöselle hoitajaa. Nyt minun äiti pääsee hoitamaan neitiä ja pystyy jäämään muutamaksi päiväksi jos vaikka synnytys päätetään käynnistää ennen la:ta. Tuolloin käyntipäivänä viikkoja on 38+1.
Täälläkin ollaan koko perheen voimin flunssassa. Olen siis nukkunut vime yöt vähän huonosti. Nyt siis juomaan kuumaa mehua ja iltapäivällä neuvolaan.
T. iida-linnea, "klasu" 36+4 ja tyttönen zzzz isojen tyttöjen sängyssä kolmatta päivää!! =)
Melkoisen komeat mitat on pojalla, iso urakka siis ollut, mutta hienostihan tuosta selvisitte! Onnellisia päiviä nelihenkisenä perheenä!
-Osse ja perhe