*TONSKAT joulukuussa*
Aloittelen uutta pinoa, kun nythän on jo vuoden 2008 viimeinen kuukausi :)
Tässä linkki viime pinon viimeiseen sivuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (160)
Ensinnä sokerirasitus meni puhtain paperein läpi, sitten muut:
rv 24+4
pissa puhdas
Hb: 123
RR: 112/68
paino: +729/vko eli raskauden alusta nyt +3,3kg
sf-mitta: 21,5cm
syke: 140-150
liikkeet: ++
tarjonta: RT
kohdunsuu suljettu ja kanavaa 3cm
Eli kaikki oli ihan vallan mainiosti.
kandille ja iida-linnealle tsemppiä viimeisiin hetkiin!
Taas oltiin yhtäaikaa MM:n kanssa neuvolassa. Kun olin terkalla niin lääkäri tuli sinne ja sanoi että asiakkaalla on huono olo josko vois terkka tulla apuun. Ajattelin, että siellä se MM taas voi huonosti , kun on joutunut makuulle ;-/
Mullakin oli neuvolassa kaikki ok. RR oli 117/87, joka oli terkan mielestä ihan liian korkea, mutta lääkäristä mallikkaat arvot ;-) Ota tuosta sitten selvää. Pissa kuitenkin puhdas, joten eipä tässä hätää. Painoa oli tullut reilun kilon viikossa. Syytän tästä laivareissua. Tähän mennessä ei ole tullutkaan kuin reilu kolme kiloa, joten kaipa sitä jossain vaiheessa alkaa kertymään. Vauva oli pää alaspäin, sykkeet 145 ja sf-mitta 31cm. Kohdunsuu oli auki sekä sisä-että ulkosuu, APUA! Eli lääkärin mukaan tää saattaa syntyä ihan koska vaan. Kiinnittynyt vauvan pää ei ollut, mutta uudelleensynnyttäjillä usein kiinnittyy vasta synnytyksessä.
Nyt tultiin Helmin kanssa taas tänne mamman ja pappan hoiviin. Toivottavasti ei nyt ihan täällä ala syntymään, kun mieskin on kotona ja tulee vasta keskiviikkona tänne.
Muitakin unettomia oli täällä! Mä valvoskelen ainakin ihan hirveesti. Monesti menee muutama tunti valvoessa. Varsinkin jos ja kun joutuu käymään vessassa joskus aamuyöstä niin sen jälkeen sitten vaan pyöritään. Ja kuitenkin Helmi herää klo 7-7.30, joten unet jää vähiin. Nyt oonkin taas nukkunut ihan säännöllisesti päikkärit yhdessä Helmin kanssa. Muistan kyllä että Helmistäkin valvoin viimeisinä viikkoina, mutta silloin sai vetää unta palloon päivällä silloin kuin huvitti.
Sellasta tänne,
Jepsis rv 35 + 6
Ihan outo olo kun on saanut nukkua ihan koko yön ;) Heräsin kylläkin jo klo 4.15 ekan kerran ihan pirteänä, mutta nukahdin tunnin päästä uudelleen.
Jepsis, en mä sitten tosiaan taidakaan kiilata sun edelle ;)
Kandi, niin joo onko niillä petihommilla muukin tarkoitus kuin aikaan saada supistuksia :D No ei vais, sanoin miehelle että sitten vuoden 2009 puolella aletaan häätötoimet eli vähintään kaksi kertaa päivässä. Mies vaan alkoi osoittelemaan tuota meidän neitiä ja sanoi että meillä on kyllä häiriötekijä tuossa noin. Nooh, yön pimeinä tunteina sitten. Niinhän mulla lähti Idankin synnytys käyntiin petihommien jälkeen, mitä nyt oltiin kyllä se 3 viikkoa putkeen hommailtu varmaan joka päivä ja kävin lenkeilläkin 1-2 kertaa päivässä jne :D Että semmoista.
Jos muuten menee yhtään samalla lailla kuin Idan raskaudessa niin mulla loppuu ensi viikolla kokonaan supistelut, myös kivuttomat ja seuraavan kerran sitten synnytyksessä tulee ;)
Milli oli reissannut, kuulosti tosi kivalta teidän matka. Katsoin ihan ihmeissäni noita Aksun kuvia. Siis että onko tuo iso poika niissä kuvissa Akseli :) Ollaan taidettu nähdä viimeksi Idan 1-v synttäreillä? Pitkällä on sinunkin raskaus, juurihan vasta mesessä siitä mulle kerroit!
I-L:llä on jännät paikat tänään :) Tsemppiä koitokseen!
Käytiin eilen illalla Idan kanssa tunnin lenkillä kun kaivattiin molemmat vähän raitista ilmaa. Vauva valahti taas tosi alas ja olo oli aika tuskainen koko matkan. Ei siinä mitään että valahti alas, mutta kun samalla heilutti päätään koko ajan niin häntäluuhun tuli kauheita sukkapuikkoiskuja ja häpyliitos oli tosi kipeänä. En olekaan aiemmin huomannut että häpyliitos olisi mitenkään arka, mutta lääkäri sitä eilen paineli ja pikkaisen piti karjaista ;) Sen painelun jälkeen sitä onkin sitten jomotellut ja aina kun vauva käväisee tuolla kuopassa niin auts sentään. Valitettavasti mun mahassa on ihan liikaa tilaa joka suuntaan, joten tämä vauva taitaa jäädä tuonne kuoppaan vasta synnytyksessä ;)
Nyt herättelemään neitiä tähän päivään :)
MiaMik rv 35+3
Onpas synkkä ilma, tuntuu ettei ole valoisaa tullut alkuunkaan tänään.
Siivosin äsken saunan ja kylppärin, mutta olo vain parani! No, mikäs siinä - tänään on paljon puuhaa, koska huomenna on Noelin synttärit. Tasan kaksi vuotta sitten olin viikoilla 38+3 ja alkoi lapsivettä lorahdella... Treffasin muuten I-L:n silloin synnytystä edeltävänä päivänä, ja nyt kuvio toistui toisin päin: eilen taas nähtiin, mutta seuraavan päivän synnyttäjä en olekaan nyt minä :) Toivottavasti I-L:llä menee kaikki hyvin tänään!
Onko Karssuli vielä kasassa? Vieläkö huomenna nähdään?
Nyt alkaakin sellainen karenssivaihe, että seuraavan viikon sisään olisi sopivaa syntyä vain tänä sunnuntaina. Seuraavan kerran saa syntyä vasta la 27.12., kiitos! ;) Tuskin on pelkoa että vielä syntyy, mutta kyllähän tämä joulun aika tuo oman jännityksensä synnytyksen odotteluun. Lapsenvahtia ei nimittäin ole mistään kautta tarjolla joulun pyhiksi :/ Eli sikäli olisi parempi, että Sofia ihan suosiolla syntyisi vasta lähempänä uutta vuotta (tai loppiaista).
Miten te muut, oliko teillä enskaa odottaessa loppuraskaudessa TOSI tukala olo pitkään? Kun mulla ei koskaan ehtinyt olla viikkotolkulla sellaista täysin tympääntynyttä oloa, sen verran aikaisin pääsin mahasta eroon. Rv 38+1 sanoin miehelle, että varmaankin aika pian syntyy, ja sitten tosiaan 38+3 meni lapsivedet ja 38+4 Noel syntyi. Voiko sellainen "ihan just syntyy" -olo jatkua viikkotolkulla? Ja paheneeko se silti jatkuvasti, niin että tuntuu ettei kestä enää?
Kandi & Sofia 37+1 (& Noel huomenna 2v.!)
Kirjoitin vaikka kuinka pitkän viestin ja sitten se katosi, kun en osaa käyttää tätä anopin läppäriä... Voi p****.
Täällä ollaan siis vielä tiukasti yhdessä paketissa. Kuten Kandille kerroinkin, niin eilen lorahteli housuun jotain epämääräistä, ja käytiin sitten illalla näytillä Kättärillä. Lapsivettä se ei kuitenkaan ollut, joten takaisin kotiin kävi tiemme. Liekö sitten valkovuoto muuttanut muotoaan... Kätilö sanoi, että kohdunsuu on sormelle auki mutta kanavaa vielä jäljellä. Eli jotain edistystä on tapahtunut, mutta kyllä tässä voi vielä kestää vaikka kuinka.
No, nyt olen edelleen niin kauheassa flunssassa, ettei varmasti olisi mitään herkkua edes synnyttää nyt. Happi ei nimittäin kulje nenän kautta ollenkaan ja kurkussa asuu kaktus. Olisi kiva saada itsensä ensin vähän parempaan jamaan ja kohtahan nuo ovat joulunpyhät käsillä, eli ei ole suurta hinkua synnärille muutenkaan - olis kiva viettää kotona joulu.
En ole Kandi ihan varma vielä siitä huomisesta, nimittäin mä oon tosiaan tosi flunssainen edelleen. En halua tartuttaa ketään... Mut katon vielä aamulla mikä on olotila ja ilmoittelen sulle. Aino kyllä odottaa kovasti synttäreitä, kun ollaan juteltu niistä pitkin viikkoa. :)
Iso hali vielä Hermionelle, olisin toivonut teille parempia kuulumisia.
Karssuli 39+1 kasassa
Heti ekana ennen kuin kommentoin mitään - jos joku on kiinnostunut ostamaan edullisesti käytetyt tuplat (X-adventure twinco 100e), kertokaa ihmeessä. Mun piti ne ostaa kaverilta, mutta tässä kauheesti pähkäiltyäni, ei hankita tuplia toistaiseksi ja jos päädytään ne hankkimaan sitten kun vauva on maailmassa niin tilaan netistä vähän toisenlaiset..
Oma napa - muuten kaikki suht ok, paitsi että jalat alkaa olla taas niin turvoksissa että oksat pois. Valkoisia pilkkuja pohkeet ja nilkat täynnä ja sukka kuin sukka jättää 0,5-1cm syvät urat alle 2 minuutissa.. Plääh. Paineet vähän nousussa, mutta jospa tuleva rentouttava vkonloppu auttaisi. Lähdetään kolmestaan miehen ja Oonan kanssa yöksi Vanajanlinnaan, saas nähdä miten neiti reissussa taas villiintyy. ;) Jos sitten alkuviikosta jaksaisi tehdä parit jouluruoat niin se ois sit siinä.
MIAMIK - hyvä vinkki toi sänkyyn valmiiksi kasvot mieheen päin.. ;) Hih. Ja 2 kertaa päivässä - ei onnistuis kyllä meikäläiseltä.. ;) Hurjalta kuulostaa tosiaan se sun vaaka-asentoon reagointi.. Kurjalle se Idan vesirokko kuulostaa kun kutiaa.. :( Toivottavasti helpottaisi tosiaan pian.
LAVENTELI oikein oli käynyt hankkimassa sexyjä alusvaatteita.. ;) Mä olen luopunut niistä jo monta vuotta sitten, mies kun joskus tuumasi että "mitä näillä tekee, alasti on paljon parempi" ;) heh. En ole kyllä ollut kovin innostunut noista petipuuhista tässä odotuksessa, Oonaa odottaessa selvästi enemmän..
HAN - kuinkas meni lääkärineukussa?
IL - ootte kovasti mielessä ja peukut on täällä pystyssä!
PIKKU-MILLI oli laittanut kivat kuvat! :)
JEPSIS - pakko kommentoida noista paineista, jotka sulla on muhun verrattuna matalat.. Se varmasti on tosi yksilöllistä mikä on "korkea" paine, mutta ihan vertailun vuoksi, mulla ne on tällä hetkellä jossain 135/85 ja kättärillä tosiaan rajana 150/100 että ottavat osastolle. Mun mielestä lekuri sanoi silloin Oonaa odottaessa että jos on nousseet edellisestä mittauksesta +15 (jompikumpi tai molemmat) niin sitten on aihetta vähän huolestua..
Ja KANDI on jaksanut siivota saunan ja kylppärin! Auts.. mistäköhän mä saisin voimia moiseen.. Hyvä kun jaksan imuroida ja pestä lattiat muualta kämpästä.. Mulla oli tukala olo pitkään Oonaa odottaessa silloin loppuvaiheessa, mutta en kyllä ehkä sanoisi että se "ihan just syntyy"-olo olisi ollut.. Kun ei ollut oikein aavistustakaan koko synnytyksestä.. Muuten vaan tukala olo. NOELille jo etukäteen onnittelut ja mukavia synttäreitä!!!
KARSSULI vielä sinnittelee vaikka olitte jo Kättärilläkin käyneet kääntymässä. Hyvä niin sinänsä.. Parempi tarkistaa. ;) Kovasti lähetellään täältä suppareita ja myös niitä flunssankarkotustuulia!
Jees, nyt jotain murkinaa ja soffalle pötköttään miehen kainaloon.. voikaa hyvin ja suppareita lähetän kaikille niitä kaipaaville!
Mammis + O iltajumpallaan rv 34+4 & Oona zzz
Mammis ja Kandi olivat jutelleet loppuraskauden vaivoista, Mammista vaivaa turvotus... Minä olen onneksi tällä kertaa säästynyt toistaiseksi turvotuksilta, mutta olenkin ollut oikea laiskamato koko joulukuun. Toivottavasti sinullakin Vanajanlinnaloma auttaa asiaan! Se on muuten hieno paikka tuo Vanajanlinna, meiltä on sinne matkaa n. 15-20 km. Heino paikka rentoutumiselle!
Listasin juuri pari päivää sitten itselleni muistoksi tämän ja edellisen raskauden vaivoja verrattuna toisiinsa. Edelliskerralla olin loppuun asti tosi "vaivaton" näin jälkikäteen ajatellen ja puuhasin ihan hirveästi kaikkea, maalailin seiniä ja ompelin vauvalle, siivosin ja touhusin. Sitten poika syntyikin aika yllättäen viikolla 36+3 eli niin kuin tämä vauva syntyisi nyt jouluviikon maanantaina, 22.12. Haluaisin vauvan syntyvän vähän lähempänä laskettua aikaa 16.1., joten osittain siksikin olen vain ottanut rennosti niin paljon kuin se ylipäänsä on mahdollista 3-vuotiaan kanssa... Fiilikset odotuksen suhteen on nyt tosi hyvät kun raskaus on jo näin pitkällä ja kaikki on hyvin! Pikkuvaivoja tosin löytyy, sitä unettomuutta mistä jo olikin puhe, NÄRÄSTYSTÄ, jonka olemassaolosta en ole tähän mennessä tiennyt mitään, supisteluja ja yleistä raihnaisuutta. Tiedä sitten mistä johtuu, siitäkö, että ikää on itselle tullut lisää vai siitä, että meille on tulossa tyttö... Ihanaa! :)
Vauvalla on muuten joka ilta hikka klo 22, melkein voisi kellonsa ajastaa hikottelun perusteella! Meillä on vauvan kanssa iltaisin tyttöjen yhteinen hetki kun perheen miehet ovat menneet nukkumaan ja vauva myllää sydämensä kyllyydestä!
Toivottavasti Iida-Linnean koitos on sujunut mallikkaasti! Ja voi että olisi hienoa, jos Karssuli pian pääsisi flunssastaan, niin olisi paremmassa kunnossa synnyttämään! Tsemppiä molemmille!
Ihanaa joulun odotusta koko tonskasakille! Tänä jouluna hankkiuduimme anopin joulupöytään ja otetaan jouluvalmistelut matalalla profiililla täällä kotona kun on muutenkitn koti mullin mallin remontin takia... Paremmalla sykkeellä sitten ensi jouluna! ;) Pääasia että 3-vuotias nauttii juhlastaan täysin siemauksin!
Laventeli 36+1 ja Nasu 3v.1,5kk
Eli eilen oli eka neuvola. Oltiin miehen kanssa yhdessä siellä. Harmittaa vaan kun siellä oli joku harjoittelija joka yksin meidän kanssa.. :(
Huomasi että todellakin on opiskelija, ei ollut niin luontevaa asioista puhuminen kuin mihin on tottunut. Ja kun kyseli onko testattu se toksoplasmoosi(?) ja sanoin etten muista, niin mietin että eikö voisi katsoa sieltä Even odotus tiedoista. Oma terkka sen sit sanoi kun lopuksi tuli sinne.. :)
Ja kun kysyin siitä migreenistä, kysyi vaan mitä lääkkeitä olin käyttänyt, olisi katsonut kirjasta saako niitä syödä. Sanoi että kysy lääkäriltä kun sinne menet..
Eli 14.1 on sitten neuvola-lääkäri, pitää sitten kysellä. Toivottavasti silloin on oma terkka! Mutta muuten siis kaikki kunnossa, paineet ja pissi kunnossa.
Mulle lähtee maanantaina kotidoppleri tulemaan postissa. :D Saa nähdä ehtiikö jouluksi..
Nyt mentävä, isäni yrittää täyttää meidän tiskikonetta!
Bejpi ja Tiuhti 9+4 (LA aikaistui siis päivällä)
Olipas Bejpillä ollut tylsä neuvolakäynti. Toivotaan, että tästä eteenpäin on oma terkka paikalla.
Mua vaivaa myöskin tuo närästys. Se on kyllä ihan hirvee vaiva. Helmistä oli myös, mutta milloinkaan muulloin ei ole ollut. Ymmärtää miestäkin hiukan paremmin, sillä kun on refluksi-tauti. Rennietä on popsittu ja nyt kävin hakemassa Gavisconit, kun muistaakseni Helmin odotusaikana se vaikutti paremmin. Nyt en kyllä huomaa eroa. Just katselin Helmin odotuspäiväkirjasta, että närästys oli loppunut rv:lla 37. Toivotaan, että nyt käy samoin.
Enhän mäkään noista paineista oo huolissani. Hassua vaan että tuo terkka on niistä aina niin huolissaan. Kaks kertaa oon käynyt samaisella terkalla ja molemmilla kerroilla se on niistä maininnut. Mähän käyn eri neuvolassa lääkärillä, joten tää terkka on siellä. Oma terkkani ei paineisiin oo koskaan puuttunut. Onhan se tietty kohonnut, kun ensimmäisellä kerralla alapaine oli jotain 60 luokkaa.
Mä taisin kertoakin, kun tuossa pari viikkoa sitten supisteli ihan kauheesti ja maha oli löysällä. Nyt sama toistui sekä edellisenä iltana että eilen. Yhtäkkiä tulee hirveen huono olo ja alkaa supistelemaan ja vatsa vetää ihan kuralle. Eilen oksensinkin kaks kertaa. Tää huono olo ei kestä kuin puolesta tunnista tuntiin ja sen jälkeen olo on taas ihan normaali. Ja mahatautia tää ei kyllä ole , kun kestää vaan niin vähän aikaa. Mistäköhän tääkin enteilee ;-/
Eilen kävin kaverin kanssa Ikeassa shoppaamassa. Helmi sai huoneeseensa pöydän ja kolme tuolia ja vauva sai uuden pinnasängyn pehmusteen. Ja tietenkin kaikkea pientä krääsää tuli ostettua.
Jepsis rv 36+1
Vai on se Karssulikin vielä yhtenä kappaleena! Saas nähdä tuleeko vauva tämän vuoden puolella :)
Kandi kyseli siitä loppuraskauden "malttamattomuudesta" vai miten sen nyt sanoisi. Mulla oli Idan loppuraskauden ajan niin hyvä ja energinen olo ettei oikeastaan haitannut vaikka laskettu aika tuli ja meni. Tottakai se vähän ketutti, kun joutuu rv 30 fyysisen rasituksen kieltoon ja toinen syntyykin sitten vasta kuitenkin rv 40+5 vaikka tosiaan lenkkeilyt aloitin joskus rv 37. Mutta ihan sen olotilan vuoksi olisin voinut myöhemminkin synnyttää :) Nyt on käymässä samalla lailla, vointi on pääasiassa sen verran hyvä ja olo vaan paranee päivä päivältä, että ei ainakaan vielä ole tullut sitä kypsymistä. Ihan hyvä vissiin näillä viikoilla! Mun puolesta meille voisi tulla vaikka helmikuun vauva, tällä hetkellä siis sitä mieltä :D Veikkaan kuitenkin vauvan syntyvän 29.1.
Mutta Jepsis kuule, tuo kuulostaa ihan siltä, että sulla ei enää kauan mene! Huh huh, alkoi ihan jännittämään. Jos sulla menee vatsa löysälle, supistelee ja oksettaa sen takia kun paikat aukeaa alakerrassa lisää? Onko tullut vielä limatulppaa? Muista nyt levätä kunnolla siellä sun porukoilla ja jätähän jo nuo shoppailut väliin :D
Niin ja noista verenpaineista. Mulla on "lähtöalapaine" noin 60-66 ja muutaman kerran on ollut ööö 84 ja 87, eikä asiasta ole mitään sanottu. Mutta nythän ne oli viimeksi sen 105/77 eli ilmeisesti lenkkeilyn ansiosta vähän jopa laskeneetkin!
Kyllä käy Mammiksen rentoutumisia kateeksi ;) Itse kun niin tekisi mieli kylpylään ja kaikenmaailman hoitoihin, mutta alkaa asennot olla aika vähissä. Käytiin tänään hakemassa anopille lahjakortti "hoitolaan" ja kuolaten katsoin niitä vyöhyketerapiajuttuja. Meinasinkin jo kysyä että saako siellä maata kyljellään. En sitten kuitenkaan kehdannut.
Odottelen tässä Idan nukahtamista. Sitten paketoin muutamat lahjat ja menen vähän pötköttämään koivet pystyssä. Jalat on taas vähän turvoksissa, kun niin ahkeraan lenkkeiltiin aamupäivällä koko perhe :) Ihanaa muuten kun mies on nyt yli kaksi viikkoa lomalla! Toisinsanoen ne joutuu pitämään kaikki pekkaset pois ;) Mä passitinkin miehen äsken autokaupoille katselemaan farkkuja...
MiaMik rv 35+4
Ennen kuin unohdan, MAMMIS, mä saattaisin olla kiinnostunut niistä vaunuista. Millä aikataululla kaupat pitäisi hoitaa?
Jatkan kohta :)
*Jepsis*, sullahan taitaa tosiaan supparit jo tehdä tehtäväänsä! Mullakin on satunnaisesti tuollaisia oireita supistusten yhteydessä/jälkeen, muttei vielä kovin usein. Oikeastaan nyt viime viikkoina on ollut vähemmän.
*Mammis*, teille tulee varmaan ihana reissu! Toivottavasti ei iske mitään yllättäviä vaivoja, eikä ainakaan enempää turvotusta. Mullakin tänään turvotti ensimmäistä kertaa ikinä jalkoja oikein kunnolla, kun eilen söin myöhään illalla fetasalaattia, ja tuli vielä joku äkillinen himotus kalamata-oliiveihin... :/
*MM*, kieltämättä teidän ässäilytahti kuulosti tosi utopistiselta :) Mulla on tässä raskaudessa ehkä promille niistä haluista, mitä oli Noelia odottaessa. Asiaan vaikuttaa myös se, etten tosiaan tällä kertaa voi olla selälläni yhtään, en edes puoliksi kyljelläni. Jotenkin menee maku koko hommasta, kun on tasan yksi tapa hoitaa hommat, eikä sekään oikein miellytä.
Oma olo on kyllä tosi hyvä, vaikka kivuttomasti toki supistelee ihan jatkuvasti. Jonkin verran vihloo tuota alapäätä ja kohdunsuuta - toivottavasti valmistelevassa mielessä. Nyt ei kuitenkaan ole mikään kiire, kun haluaisin viettää joulun ihan rauhassa.
Ja joulun jälkeen onkin lapsenvahteja tiedossa: mun sisko päivystää loppiaiseen saakka, ja miehen siskolla alkaa talviloma sopivasti 10.1. Pari päivää siihen jää lapsenvahtivuorojen väliin, muun muassa laskettu aika :D
Tänään juhlittiin Noelin kaksivuotissynttäreitä, huh heijaa. Naapurin 3- ja 4-vuotiaat pojat juoksivat tämän meidän sankarin kanssa keittiösaareketta ympäri kiljuen ja mylvien, ja välillä piti tietysti tehdä kasa. Sitten vähän leluista tappelua ja kakun pikasyöntiä seisten, ja eikun uutta juoksua putkeen...
Oli ihana nähdä AinoAuroraa ja siskoksia! Kyllä osasi olla suloinen "Sohvi" teillä! AE tosiaan tuntui heti paljon isommalta, kun oli se miniversio vieressä. Ja Noel puhui koko loppuillan vauvasta :)
Sofia myllää, ja itse olen ihan poikki. Taitaa olla aika painua pehkuihin...
Kandi & tyttö 37+
p.s. I-L:n tapauksessa lienee pätevä sanonta "no news is good news", eli ovat varmasti jääneet käynnistykseen silloin perjantaina...
Jos tässä tulis meijjän vauva-arjesta kertoilemaan.
Ensiksikin iso halaus ja jaksamista sekä voimia Hermionelle suuren surun keskellä!!!!
Meijjän "pieni mies" on nyt kolmisen viikkoo vanha. Mies oli tän viikon jo töissä ja on kolmestaan opeteltu olee päivät. Kaiken lisäks olaan tässä oltu muut paitsi miun mies flunssassa. Pikkusellakin on ollu vähän tukkosuutta. Sit tuo esikko on tietysty extra huomionkipee ja kärttynen kun on kipee. Eli ois varmaan voinu helpomminkin alkaa tää paluu arkeen.
No onneks pikku-ukko on rauhallinen tapaus ja pääasissa vaan nukkuu. Sit ku nälkä yllättää niin ilmottaa kyllä. Öisin myös osaa nukkuu, kuten veljensäkin. Meillä syödään 2-3h välein eli ihan mukavasti saa yölläkin nukkua. Tosin miula taas tuota maitoo tulee sen verran reippaasti, että pikkunen on välistä tukehtua. Mutta on se niin iiihaanaa ja sulonen. OIkeessa poskessa on hymykuoppakin, kuten isällään. :o) Sulonen pienoinen...
Meillä on ihan hysteerinen th. Miun mies käytti pientä neuvolassa 2vko iässä ja koska paino oli noussut vaan 90g niin taas perjantaina piti käydä. No nyt sit oli jo noussu liikaaki 270g, kun sais 140g/vko. No sit se jo siellä mietti onko sanonu tai tehny jotain kun äiti jo toisen kerran perättäin ei tullu neuvolaan. Näinkö niitä isiä kannustetaan osallistumaan jo vauvasta asti lastenhoitoon. Huvittaa vaan ku enköhän mie jo yhen lapsen imettäneenä ja tähän asti kasvattaneena osaa ottaa ite yhteyttä jos jotain ois vialla.
Miska on kyllä tosi ihanasti ottanu vauvan vastaan. Käy sitä aina pikkasen halaamassa ja heti osottelee hoitamaan jos vauva rupee känisemään. Enemmän sitten isille kiukkuaa, jos liikaa on vauvan kanssa. Miule ei niinkään. Imetyksestäkään ei oo millänsäkään. Reipas miehen alku meillä on. Onneks tuo vaavi on sen verran rauhallinen tapaus ja ei vaadi jatkuvaa huomioo, et toinen ei tunne jäävänsä ihan kakkoseks.
Pitää tästä mennä miettii nimee, kun meillä on ristiäiset todennäköisesti tuossa kolmen viikon päästä.
Sonteri, Miska 1v5kk+ ja pikku-ukko 3vko1pv
Siis kiitos kaikille onnitteluista.
Poikahan oli reippaan kokonen, mutta neuvolakorttiin oli kirjattu synnytyksen kesto 2h30min ja ponnistusvaihe 10min. Samanmoinen aika meni ponnistuksessa kun esikoista tehtäessä. Kyllä ne kätilöt päivitteli vauvan kokoa sillon ja sano vaan, et taijat olla isojen vauvojen tekijä. Ei jäänyt onneks mitään traumaa ja mielessä on jo pyörinyt, et kyllä se kolmaskin olis ehken aika kiva. Mut tulee sit jos on tullakseen...
Niin eihän tuo meijjän vauva oikein pieneltä tunnu. Uudeks vuodeks on tulossa miun kaveri jolla on 3kk vanhempi vaavi. Nää on melkis saman pitusia, tosin eri painoluvuilla. Meijjän ukkeli käyttää jo täysin 60cm vaatteita. Onneks ei pieniä tullut osteltuu. Tuossa se tuhisee nukkua kopassaan, ihanainen. Mielialat on itellä kyllä heitelly tosi paljon ja jotenki oon ollu toosii väsyny. Johtusko sit tästä pimeydestäkin vai mistä?!?
Mutta nyt meen....
Olipas kiva reissu Vanajanlinnassa! :) Oona oli kyllä kovin yskäinen ja räkäinen koko reissun, mutta ah niin hyväntuulinen. Miellyttävä reissu oli (unetonta yötä lukuunottamatta, eikä johtunut siis mistään ässäilystä ;) hih) - nyt toivotaan että räkä kuivuu ja yskä helpottaa..
LAVENTELI - meilläkin on vauvalla hikka joka ilta.. ;) Se on niin söpöä..
BEJPI oli käynyt ekassa neuvolassa ja "joutunut" harjoittelijan käsittelyyn.. pöh.
JEPSIS - jospa tuo supistelu ja maha löysällä olo enteilee jotain.. ;) Mäkin ostin viime viikolla Oonalle pöydän ja pari tuolia, myös teltan IKEAsta ja ovat kyllä kovin suosiossa kaikki.
MIAMIK - kyllä monia hoitoja tehdään niin että mammat makaa kyljellään - näin mulle on kerrottu! :) Otin nimittäin oikein asiakseni silloin Oonaa odottaessa käydä ahkerasti hemmottelemassa itseäni ja aina varmistin että jos tulee paha olo niin onko jotain muuta vaihtoehtoa tarjolla kuin se makuuasento. Kannattaa ihmeessä kysyä!
KANDI - juu, turvotus on kyllä mälsää.. valkoisia pilkkuja on ihan aamusta asti ja sukka kuin sukka tekee sen rannun.. En jaksa sitä itse enää sen kummemmin "ihmetellä", tuttu juttu edelliseltä kertaa.. Teillä on ollut sitten hyvät synttärit! :) Onnittelut vielä pikkumiehelle!
Kiva oli kuulla SONTERIN perheen kuulumisiakin.. :)
Enköhän uskalla "virallisia uutisia odotellessa" sen verran paljastaa että IIDA-LINNEAlla on nyytti kainalossa.. :))) IHANAA!!!
Jep jep, nyt taidan vähän taas katsoa telsua ja alkaa sitten unille. Mies meni yövuoroon ja huomenna täytyy taas pirteänä puuhastella vaikka mitä Oonan kanssa. Voikaa hyvin ja suppareita niitä kaipaaville!
Mammis + O taas paria tuntia vajaa rv 35 + Oona zzz pupujensa kanssa
P.S. Testaan taas onnistuuko tuoreimman masukuvan lisääminen.. oisko 4pv sitten otettu..
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0cd61ca4-cf98-11dd-a5c5-…!
suurensuuret onnittelut, kuulumisia odotellessa! :)
Ja kiva kun Mammiksen perheen Vanajanlinnaloma oli onnistunut...
Menen tänään vieraaseen neuvolaan kun oma täti on joululomalla. Oma terkka vitsaili ensi viikon käynnistä, että mahdatkohan vielä silloin olla yhtenä kappaleena... Vannoin tulevani, vaikka mistäpä sitä tässä maailmassa tietää :).
Laventeli ja neiti 36+3 ja Nasu 3v. anoppilassa yökyläreissussa
Univelkainen äiti täältä kirjoittelee... Noel on piristänyt meitä heräämällä neljän-viiden väliin kolmena aamuna putkeen... Sitten 30-45min nukutuksen jälkeen (ja arvatkaa vaan, kumpi vanhemmista on nukuttanut?!) se on simahtanut, vain nukkuakseen noin tunnin. Kuudelta ollaan kuitenkin noustu. Aargh.
Mulla on taas huomenna neuvola; tuntuu niin turhalta ravata siellä jatkuvasti. Paino vaan nousee, kun on synttäriä ja joulua, eli herkkuja paikat pullollaan (etenkin mun maha!). On kyllä vähän sellainen olo, että neiti olisi hivenen laskeutunut tässä viikonlopun aikana. Ja eilen illalla tuli kaksi kipeää supistusta. Hassua, että Noelia odottaessa mulla oli myös tasan yhtenä päivänä ihan levossa kaksi perättäistä kipeää supistusta, ja silloin myös viikkoja oli 37+3 :)
Sofia ei kyllä missään nimessä saa syntyä vielä pariin päivään, koska meillä ei ole oikein mitään valmiina! Ihan kaoottinen tilanne vielä, ainoastaan vauvan sisävaatteet on pesty ja viikattu laatikkoon, ja pesukoneen päällinen on raivattu tyhjäksi hoitotasoa varten. Kissaportti on tekemättä, pinnis on varastossa, vuodevaatteet pesemättä, vauvan haalarit sun muut jossain, tuplarattaat ostamatta (tosin kiitos Mammiksen, kohta se asia on ehkä hoidettu :))... Pitää nyt joululomalla ryhdistäytyä, kun mieskin on kotosalla. Noelin kanssa aika menee ihan muissa puuhissa kuin kodin järjestelyssä...
Kandi & Sofia 37+4
Tulin jo tässä vaiheessa toivottelemaan kaikille oikein RAUHALLISTA JOULUA! Me lähdetään huomenna joulunviettoon mummuloihin:) Ruokia ei tänä vuonna tarvitse siis itse vääntää, vaan saadaan mennä valmiisiin joulupöytiin:p Joulukuusi käytiin juuri ostamassa ja huomenna aamulla olisi se tarkoitus koristella. Voi että, joulunaika on sitten ihanaa! Noi jouluruuhkat vaan meinaa saada hermot hieman kiristymään, mutta muuten ollaan menty rennoin ottein, ei jaksa stressailla:D
Omaan napaan ei mitään kummoisempia kuulu:) Kotidopplerilla sain tasan viikko sitten ensimmäisen kerran Hipun sykkeen kuulumaan! Nyt tosiaan ollaankin jo ns. hyvillä viikoilla keskenmenoriskin pienennyttyä ja maagisen rv 12 tullessa täyteen:)! Lääkärineuvola on meillä 31.12. eli ihan vähän yli viikon päästä.
Eipähän mulla muuta tällä erää! Kaunista joulunaikaa!
~ Viipuli ja Hippukultainen rv 12+0 sekä rakas enskapoikanen 1 v 9 kk ~
Päivän juorut: Karssulin piti tulla tänään käymään meillä, mutta rouvalle tulikin muuta yllättävää menoa :)
Mä myös sain I-L:n tiedot heti samana päivänä, mutten kehdannut ihan jokaista vauvauutista tulla tänne kertoilemaan ;) Mutta siis, tässä se mun toivo meni. Ajattelin, että koska I-L ja Karssuli molemmat saivat viimeksi kiroilla yliaikaisina, olisin nyt saanut heistä seuraa tähän loppuraskauteen. Nyt saan sitten yksin laskea raskausviikkoja, pöh! :)
Eilen tuli ihan järkyttävät supistukset, kun kävelin Noelin kanssa kauppaan. Isojen ruokaostosten kanssa pois lähtiessä supistukset alkoivat, ja pahenivat vaan koko ajan. Lopulta oli pakko mennä vaan jonnekin istumaan, kun selkä & maha oli ihan tulessa, oksetti, ja jalat meinasi mennä alta. Onneksi 5min istuminen tepsi, ja pääsin kotiin (bussilla tosin). Illalla ei tullutkaan kun kivuttomia suppareita, eli taisi tuo johtua ihan vaan rasituksesta.
Neuvolakin oli tänään. Sf-mitta ei ole noussut kolmeen viikkoon, ja nyt oli ihan siinä ja siinä, onko jopa laskenut. (Mielestäni Sofia laskeutui hieman viikonloppuna, koska kylkiluiden alle tuli lisää tilaa, ja haaroissa taas on "enemmän tavaraa" kuin ennen.) Ekaa kertaa oli lähtenyt painoa, -200g viime viikosta! No, viimeksi olikin tullut +1400g, että hyvä näin... Kaikki ihan ok, viikon päästä menen taas. Ei jaksaisi viikoittain rampata, mutta pakkohan se on. Noelia odottaessa olin vikaa kertaa neuvolassa juuri näillä viikoilla, mutta nyt taitaa vielä muutama käynti tulla plakkariin.
Nyt lojumaan sohvalle, kun Noelkin nukkuu päikkäreitään.
Kandi & Sofia 37+5
Oltiin neuvolassa aamulla tyttösen kanssa (eipäs muuten törmätty Kandi!) ja tuntui aika hassulta, että seuraava aika varattiin vauvalle. =) Jos passittavat minut huomenna kotiin Hyvinkäältä niin sitten tietysti menen vielä ensi viikolla mahan kanssa käymään terkan puheilla.
Neuvolassa kaikki oli ok. Verenpaine laskenut eli on tosi ihannelukemissa, kuten koko raskauden ajan. Vauva oli aika rauhallinen mikä oli poikkeavaa, koska yleensä hermostuu kun mahan päältä tunnustellaan ja kuunnellaan sydänääniä. Terkan mukaan pää on tosi tiukasti jo alhaalla eli jos käynnistys tehdään viikonlopun aikana, niin voi olla että nopeastikin "klasu" tulla tupsahtaa maailmaan.
Limaista vuotoa on tullut tänäänkin, joten saas nähdä mitä tulevat päivät tuovat tullessaan. Jos minusta ei kuulu vähään aikaan mitään niin olen jäänyt sairaalaan odottelemaan vauvan syntymää. Hyvinkäälläkin tosin kuulemma on paljon laskettuja-aikoja joulukuussa, joten jos on ruuhkaa niin sitten joudun varmasti takaisin kotiin odottelemaan synnytystä.
Äitini tulee alkuillasta meille, joten toivon mukaan saan illan aikana tehtyä vielä muutamia joulujuttuja ja vähän järjesteltyä kotia.
Voikaa hyvin!
T. iida-linnea, "klasu" 38+4 ja tyttönen zzzz