~*~*~*~ Tonskien huhtikuu ~*~*~*~
Tuossa viimeisimmät jutut: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12581486&p=4&mpage=9&tmod…
Ruskeaa tuhrua tuli vielä eilenkin, nyt siis kolmatta päivää. Tänään soitin neuvolaan, harmi kyllä siellä oli sijainen jolla ei niin paljon kokemusta äitiysneuvolatyöstä kuin vakituisilla terkoilla. Mutta kuitenkin oli kiva jutella ja saada vähän rohkaisua, sanoi että alkuraskaudessa pienet vuodot on hyvinkin yleisiä eikä välttämättä tarkoita mitään. Siirsi ekaa lääkärineuvolaa viikon aikaisemmaksi, eli se on tasan viikon päästä. Voi kun sinnekin on vielä pitkä aika..
Tällaista tänne, päivä kerrallaan elämistä edelleen.
Jokohan Burde on päässyt tositoimiin?
Viipero rv 9+5
Kommentit (71)
Coltsfootille paljon onnea asuntokaupoista! Ihanan paljon lisäneliöitä saatte. Mä oon lapsuudessani asunut aina kaksikerroksisessa asunnossa ja ei se sillon ainakaan tuntunut mitenkään ongelmalliselta. En tiedä oliko äiti samaa mieltä ;). Tosiaan lapset kasvaa ja oppii pian itse kiipeemään portaat.
Viiperolle paljon onnea hienoista ultrakuulumisista. Kiva, että kaikki oli hyvin. Oli varmaan myös kiva kurkkia vauvaa vähän pidemmän aikaa.
Larsku millä viikolla sulla olikaan se rakenneultra? Meillä oli rv 19+0 ja Kirppu oli silloin 380g. Eli oli vaan 80g isompi kuin teidän tyttö. En tiedä miten tarkkoja noi painoarviot ees on. Kannattaa silti kysellä neuvolassa, jos asia painaa mieltä. Olishan ne varmaan olleet huolissaan siellä ultrassa, jos olis vauva huonosti kasvanut. Mulla kans maha on nyt ihan eri mallinen kuin Jonskusta. Jonskusta oli sellanen siisti kiinetä pallo. Ihan selvä poikamaha. Nyt on paljon löysempi ja pyöreempi, mutta aika iso tää kyllä jo on.
Q mietti niitä tupliksia. Mä vastaan vaikka meillä ikäeroa tuleekin 4kk enemmän kuin teillä. Me siis ajateltiin pärjätä vaunuilla, seisomalaudalla ja kantoliinalla/-repulla. Eli, jos Jonsku täytyy saada rattaisiin istumaan, laitan Kirpun liinaan. Muuten Jonsku saa kävellä tai olla seisomalaudalla. Tupliksia mekin kovasti harkittiin, mutta käyttöikä jäis meillä niin lyhyeksi ja Jonsku muutenkin tykkää jo kävellä paljon. Jos vauva syntyis nyt, olisin ehkä halunnut tuplat, mutta Jonsku kerkee kasvaa neljässä kuukaudessa kuitenkin niin paljon. Kannattaa sitten niitä tuplia ostaessa katsoa, että esikoinen mahtuu niissä hyvin istumaan, kun jotkun mallit on aika pieniä. Teille kyllä tuplikset voi olla ihan hyvä hankinta varsinkin, jos liikutte paljon jalan, koska pikku-quu on kumminkin aika pieni. Ellet sitten tykkää liinailla tms. En tosin tiedä, miten onnistuu talvella toi liinailu, mutta mä aattelin kokeilla. Ja mä aattelin, että saahan ne tuplat sit ostettua, jos tuntuu, että ilman ei pärjää.
Omaan napaan ei ihmeempiä. Taudista aletaan pikkuhiljaa selviämään. Jonskulla oli tosin eilen vielä vähän vatta löysällä.
Mä en jotenkin millään enään malttais odottaa elokuuta. Odotan jo niin paljon sitä synnytystä ja sitä, että saan vauvan syliini. Tuntuu, että näitä viikkoja on vielä ihan hirveesti jäljellä. Töitäkin joudun tekemään vielä 3kk. Vali, vali vali :)
Aurinkosita päivää kaikille, jotka pääsevät ulos siitä nauttimaan :)
pesukarhu
Onko muut käyny kelan sivuilla katsomassa kuvia uudesta pakkauksesta? Ihan kiva mun mielestä mutta mä toivoisin silti saavani sen vanhan kun tykkään niistä vihreä sävyisistä vaatteista, päätös pakkuksen myöntämisestä tuli tällä viikolla joten eiköhän mulla vielä oo mahkut saada se vanha, db..
Tosta mahasta, larskuko sitä mietti, mun maha on kanssa ihan löllö vrt edelliseen raskauteen..silloin se oli tosi pinkeä pallo ja nyt sitten leviää varsinkin maatessa vähemmän hehkeästi;) mulla tosin mahanahka venähti viime raskaudessa pahemman kerran ja jäi sellaiseksi lörpöksi joten eipä tuo ihme ole jos maha ei nyt niin napakka ole. Nyt maha vielä roikkuukin jo aika alhaalla kiitos sen vaikan laskeutumisen.
Quu kyseli suonikohjutilannetta;) Ei ne musta oo kauheesta pahentuneet toistaiseksi mutta tukisukkahousuja on pidettävä aamusta iltaan, yhden päivän jouduin olemaan ilman kun unohdin nostaa ne illalla pesun jäljiltä kuivumaan ja jalat oli sen päivän jälkeen ihan kauhean kipeät+suonet suorastaan pursui reidestä..inhottavaa kun ne sukkikset on tosiaan kauhean kuumat ja pahan tuntuiset enkä pysty sitten kesälläkään olemaan edellisestä raskaudesta jääneissä äippähameissa ja lyhyemmissä housuissa kun on paksut sukkikset jalassa, voi tulla hiukan kuuma..mutta on se kyllä sitten sen arvoista jos ei jäis kauheita suonikohjuja. Hirudoid fortea oon käyttäny lisäks ja se on tosi hyvää tavaraa!
Viiperon ultra oli mennyt hyvin, hienoa:)
Coltsfoot, me asutaan nyt kaksi kerroksisessa rivarissa, makkarit on ylhäällä ja ihan hyvin ollaan ainakin toistaiseksi pärjätty..tosin tyttö ei kyllä juuri yhtään leiki huoneessaan kun se on ylhäällä ja muuten ollaan päivät alhaalla mutta en tiedä viihtyisikö se siellä vielä itsekseen vaikka oltais yhdessäkin tasossa, välillä rappujen ravaaminen keljuttaa, mutta toisaalta on kiva kun makkarit on omassa rauhassa eri kerroksessa.
Mitähän mun vielä piti..niin niistä tuplavaunuista, me ei kyllä edelleenkään olla hommaamassa ainakaan etukäteen, kantoliinan ja seisomalaudan kanssa mennään jos vaan mahdollista..jos ostaisin tuplat ja ois rahaa niin ostaisin varmaan emmaljungan TWIN CANGAROOT mutta ovat tosiaan aika rapean hintaiset..niitä hypistelin liikkeessä ohimennen ja olivat aika näppärän oloiset.
ainiin, meidän piti alunperin lähteä lapsimessuille huomenna mutta ensinnäkin mies ja tyttö ovat flunssassa ja toiseksi rahatilanne näyttää taas vaihteeksi siltä, kiitos ruhtinaallisen kotihoidontuen, että eipä kannata rahoja pistää bensaan ja messulippuihin:/ Mä oon niin tasan täynnä tätä penninvenytystä että ootan kyllä vauvan syntymän lisäksi sitäkin että saa taas vähän paremmin rahaa kun jään äippälomalle eikä tarvi aina ruokakaupassakin miettiä miettiä mitä raaskii ostaa:)
Mukavaa vkloppua!
Queen ja veikka rv 29+1
Tulin tännekin nyt kertoon, et mä ja D mennään su lapsimessuille. Jos sinne muitakin eksyy, niin mulle saa soitella. Osalla kai mun numero onkin, mut sen saa sähköpostiin jos joku haluu (osote on jenni_117 @ hotmail.com ja välit osotteesta pois).
Q' lle pari juttua piti vielä kommentoida.. Mulla ei koskaan sitä viivaa mahassa ollut, mut D' lla on ollut syntymästä asti (mun viiva tais mennä sinne ;D). Ja muistatko viimeks, kun me molemmat tuskailtiin sitä, et meille oli muka isot vauvat tulos? Eiks q syntynyt ihan normaalikokosena ja D kans. D oli tosi nviikkoihin nähden " hyvän kokoinen" eli täysaikasena ois voinut olla sen lähemmäs 4 kg. Mulla on ilmeisesti myös riski saada seuraavatkin lapset ennenaikaisina, kun D' kin sitä oli. Mutta ei sitä kannata alkaa murehtimaan etukäteen, kun voihan se mennä päinvastoinki :). (Tosin mä olin viimeks aivan 100% varma et D syntyy ennen laskettua-aikaa ja sanoinki kaikille jotka kyseli, et la on 28.7., mut tää syntyy heinäkuun puolivälis.)
Kaikille vilkutuksia ja kasvatelkaa niitä mahojanne hyvin :D!
Odotan siis toista lasta ja LA olisi 23.7 eli nyt menossa rv 27+3. Joitain tuttuja nimiä täällä olikin jotka jäivät mieleeni tuolta enskoista. Vaikka en siellä enskoissa hirveästi kirjoitellutkaan, mutta lueskelin ;)
Esikoinen on nyt vähän vajaa 1v 1kk, syntynyt siis 30.3.07. Ikäeroa näille pitäisi tulla 1v ja 4kk.
Jouhi 27+3
on touhuttu koko päivä, käytiin pyörälenkillä ja tilaamassa sohvat ja haravoitiin pihaa. Ainut harmitus on ollut mua vaivaavat tulehdusoireet ja mieletön vatsakipuilu aina ruokailun jälkeen. Perjantaina kävin näytteenotossa ja lääkärin vastaanotolla, mutta tulokset tulee vasta maanantaina. Lääkäri kyllä antoi reseptin hiivalääkkeisiin, mutta kun mun mielestä tää ei oo hiivaa, niin en ole sitä vielä aloittanut. Kutisee kyllä ja tosiaan sitten välillä on alavatsa tosi kipeä, esim. tänään piti muutama minuutti nojata pöytään huonekalukaupassa, mutta kipu kyllä sit hellittää. Enemmän luulen, että kivut johtuu jostain suolisto-ongelmasta, sen verran hurjaa on koko päivän ollut vatsan toiminta ja jokaisen ruokailun jälkeen n. puolen tunnin päästä on maha kipeä. Tosi inhaa... Mullahan oli typyä odottaessa joku bakteeritasapainon häiriö emättimessä, ja jotain semmosta tääkin varmaan on. Miten noi vatsakivut sit kuuluu asiaan, en tiedä, ehkä on jotain muuta.
Mut se siitä, maanantaina olen taas viisaampi.
Me muuten tilattiin autokin, parin viikon päästä jo saadaan. Innolla odotetaan kyllä jo, etenkin et päästään tosta vanhasta eroon. Siinä hajoaa suurin piirtein kerran viikossa joku vimpain...
Jep, sori kun taaskaan en oo kauhean hyvä kommentoimaan, mutta taidan tästä hipsiä iltapesulle ja unille. Onneks huomenna on mun nukkumisaamuni, mies nousee typyn kans ja mä saan levätä rauhassa.
-Osse, typy 1v5kk ja Raju rv 12+3
Mulla ei ole vielä tietoa, missä istukka on, kun lääkäri ei siinä rv 10+2 ultrassa osannut vielä sanoa. Mietin vaan, kuinka pian niitä liikkeitä voisi tuntea? Typystä tunsin joskus kesäkuun alussa, eli en vielä odotakaan, että nyt tuntisin, mutta välillä on sellainen olo, että pulputtaako suolet vai kutitteleeko Raju... eiköhän ne vielä oo ihan suolimutkia, mutta uteliaisuudesta kyselen teiltä muilta!
-Osse
Anteeksi vain, nyt tulee omanapainen viesti.. Palaan sitten paremmalla ajalla turinoimaan muita juttuja:)
Onnittelut kuitenkin hyvistä ultrakuulumisista niille, jotka olitte käyneet!
Neuvolassa siis vihdoin käyty. Meillä oli yhtäaikaa tytön 1,5v neuvola ja mun ä-neuvola.
Kaikki oli hyvin molemmilla:)
Vauva kasvaa masussa hyvin ja sf-mitta huitelee yli käyrien :o Musta onkin tuntunut, että maha on nyt paljon isompi kuin esikkoa odottaessa.
No, terkka rauhoitteli, että uudelleen synnyttäjillä sf-mitta saattaa olla huimissa lukemissa alkuun ja sitten tasoittua myöhemmin.
Tyttökin oli kasvanut kovasti pituutta, melkein 10 cm puolessa vuodessa! Ja paino oli melkein samoissa lukemissa kuin 1-vuotiaana. Eli sutjakoitunut on kovasti:)
Kauheaa se rokottaminen vaan on, tyttö parka itki niin sydäntäsärkevästi, että meinas äidiltäkin itku päästä:( Ja nukahti matkalla rattaisiin, mitä ei nykyisin kovin usein tapahdu, niin oli rankka reissu..
Nyt ei tosiaan tämän enempää.
Kaikille mukavaa viikon alkua!!
T:Kamomilla rv 22+4
Poika sairastaa, joten joudun olemaan vielä tän päivän sen kanssa kotona. Muuten kiva olla kotona, mutta kun ei voi lähtee kipeen lapsen kans ulos, niin se alkaa jo pikkuhiljaa hyppeleen täällä seinille. Nyt onneks nukkuu :)
Kiitos kaikille rohkaisevista sanoista. Kyllä mä itsekin järkeilin, että jos vauva ois huolestuttavan pieni, niin kyllähän ne sitä seurais neuvolassa. Mutta aion kyllä ens kerralla neuvolassa vielä puhua siitä, kun vihdoin on oma terkka paikalla.
Ja hei, kiva että muillaki on tämmönen levinnyt löllö-maha :)
Q, kyllä meille tyttöö tosiaan ultrassa veikattiin ja itsellä on ihan tyttö-olo. Kai sieltä sit tulee joku pikkuruinen tyttövauva :)
Viiperolle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Pesukarhu, rakenneultra oli meillä viikolla 20+4. Mutta noihan on tosiaan vaan arvioita siitä koosta, joten ehkä mä lopetan tän turhan panikoimisen :)
Hyvä että teillä ollaan pikkuhiljaa jo tervehdytty!
Jouhelle tervetuloa! Muistan sun nimimerkin kyllä enskoista! Teillä tuleekin aika pieni ikäero lapsille, jännittääkö yhtään??
Osse, Millasen autot ostitte? Vitsi meidänki pitäis, mutta nyt ei oikein oo tota ylimäärästä rahaa... Mut ehkä sit joskus :)
Ja niin, mä aloin tunteen satunnaisesti liikkeitä ehkä joskus rv 13 paikkeilla, mutta sillai ihan varmasti tunsin ne viikosta 15-16 lähtien.
Hienoa, että Kamomillallakin oli masussa kaikki hyvin! Ja joo, se lasten rokottaminen on niin sydäntäsärkevää.
Queen, vinkistäsi piti heti käydä katsastamassa uus ÄP. Mä tykkäsin enemmän tästä ku viime vuoden, mutta toivotaan, että sä saat sen vanhan!
Joku kysy tuplista. Mehän oltiin kans heti kaupoissa kiertelemässä ja kattelemassa niitä, kun kuultiin, että vaavi on tulossa. Onneks maltettiin mielemme. Näillä näkymin jäävät kyllä ostamatta. Poika on jo niin kova poika kävelemään, ettei juuri rattaissa viihdy. Ostetaan siis vain seisomalauta. Ja kantoliinakin on olemassa, jos sitä sattuu tarvimaan. Ja mä luulen, että meidän päivittäiset lenkit kolmestaan tulee olemaan tohon lähipuistoon ja takas, joten ehkä ne jäis vähälle käytölle. X-adventuret ois ollu kuitenki semmoset, joista oisin tykännyt jos tupliin ois päädytty.
Omaan napaan ei ihmeitä. Vauva on alkanu liikkumaan ihan hirveesti sillon, kun mä oon menossa nukkumaan. Ja sit en saa unta millään. Ja sit se on tosi usein perätilassa. Onneks on viikkoja vielä sen verran vähän, että mahtuu vielä kääntyilemään hyvin. Tuntuu vaan niin ilkeeltä ne potkut tonne alas.
Ihanaa, kohta on vappu! Pääsee viemään pojan vapputorille :) Se kyl varmaan sekoo siellä ihmisten ja tavaroiden keskellä.
No mutta, kai mä lähden tästä vähän kotihommia tekemään, kun toi lapsikin vielä nukkuu.
-Larsku, Eemeli 1v6kk ja Emilia 27+0
kun eilen kone vain herjasi, taisi olla monilla muillakin sama ongelma.
No, kommentointi on vähän heikonlaista tänäänkin, Kamomillallakos oli hyviä neuvolauutisia ja Larskulla poika sairastaa, kurjaa. Mulla päivät menee kamalan nopeasti töissä ja iltaisin ja viionloppuisin tytön kanssa. Ollaan yritetty olla paljon ulkona ja opettaa tyttöä hyppäämään tasajalkaa, mutta ei tuo vielä ole oikein hokannut. Yritys on kyllä kova. :)
Mulla oli sitten hiivatulehdus ja sain siihen lääkekuurin. Toivottavasti se nyt menee ohi, inhoan nykyään lääkkeitä melkein yhtä paljon ku itse tautejakin, mutta pakko niitä on vissiin sietää.
Meillä on töissä aika hauska tilanne, kun sain tänään kuulla että meidän neljän naisen porukasta se kolmaskin on raskaana - siis mun lisäksi kaikki muutkin odottaa vauvaa.. ensimmäinen jää tällä viikolla äitiyslomalle, toinen kesäkuun alussa ja sit me muut suurin piirtein samaan aikaan lokakuussa. Mahtoi mun pomolla olla hauskaa, kun kerroin omat uutiseni, tiesi siis muistakin raskauksista vaikka piti vielä salassa... ja tosiaan vielä porukan ainut nuorempi mieskin oli just isyyslomalla. Melkoinen vauvarumba siis.
Larsku, me ostettiin Citroen C4Picasso, mahdutaan sitten seuraavat 10 vuotta siihen...
Mutta eipä tänne muuta,
Osse, typy 1v5kk ja Raju rv 12+6
Niin ja hyvää vappua! Ilmat ovat suosineet juhlijoita ¿ itse olen kuitenkin ollut vapun neljän seinän sisällä, töissä siis. Tänään tulin iltavuoroon, mutta aamu meni yöpaidassa haahuillessa, selvästikin toissaöinen yövuoro vielä väsyttää.
Viiperolle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Ossen työpaikallahan on todellinen vauvasuma! =) Ihana pomo, kerrankin joku, joka suhtautuu oikealla tavalla vauvauutisiin.
Tuplista ¿ olen jo näinkin aikaisessa vaiheessa sitä miettinyt¿ ;) Meille kyllä varmaankin hankitaan. Mies kulkee kuitenkin aika paljon meidän ainoalla autolla, ja kun lähimpään kauppaankin kävelee sen 15 min. niin ei pärjätä millään ilman rattaita. Aino kävelee kyllä paljon, mutta ei varmasti vielä ensi talvenakaan jaksa tuota kauppamatkaa kävellä. Matkarattaatkaan ei riitä, vaan pitää olla ihan kunnon rattaat. Mutta ajattelin kyllä tyytyä joihinkin ihan käytettyihin¿ Ainolle nimittäin ostettiin ihan uudet kärryt ja ne maksoivat liki 800 euroa, joten en kyllä suostu sellaisia summia uudelleen maksamaan.
Äitiyspakkausta meille ei varmaankaan oteta. Kaikki siinä olevat tavarat meillä kuitenkin jo on. Pienemmän talvihaalarin ostan kyllä, koska Ainon kanssa säästettiin ihan väärässä paikassa, eli Aino käytti ihan pienestä pitäen äp:n haalaria ja sehän oli ihan valtava. 140 eurolla saa jo ihan mukavasti uusia vaatteita, jos jotain tarvitaan. Niin ihanaa kuin itse pakkaus, sen odottaminen ja saaminen onkin¿
Pientä etomista on alkanut nyt olla, jos ei muista syödä säännöllisesti, mutta ei onneksi ole mennyt vielä pahemmaksi. Piparminttutee auttaa yllättävän hyvin myös. Kannattaa kokeilla AA, jos edelleen voit pahoin. Jotkut myös sanovat, että inkivääri auttaisi, tiedä häntä?
Tästä raskaudesta tietää jo suorastaan hirvittävän moni. Anoppi sai tietää vähän kuin vahingossa, ja omalle äidilleni kerron yleensäkin aina kaiken, ja sitten mies kertoi isälleen, joten munkin oli kerrottava tasapuolisuuden nimissä isälleni. Parhaat ystävätkin jo tietävät¿ Tarkoitus oli tietenkin kertoa vasta myöhemmin, kunhan eka kolmannes on takanapäin, mutta eipä sitten maltettu. No, toivottavasti kaikki menee hyvin¿
Karssuli rv 5+5
Ihanaa, että kaikki oli ultrassa hyvin! Ja tosiaan, tuo ultran ja seerumiseulan tulos on kyllä teillä niin minimaalista luokkaa, että kyllä ihan varmasti voit nyt alkaa vaan nauttia raskaudesta. Onnea!
Me ollaan nyt kuumeisesti pohdittu tota vaunu/ratasasiaa. Mitä te muut meinaatte tehdä? Etenkin ne, joilla tulee about sama ikäero kuin meidän pojille eli 2v. Täällähän meitä on itse asiassa monta, joille on toi sama ikäero tulossa. :)
Me ekaks mietittiin, että jos pärjäis vaan matkarattailla, mutta nyt se kyllä vähän on alkanut epäilyttää, kun siskon perheen matkikset on jo hajonnut kahden lapsen painosta ja kun niillä on yritetty jyystää eteenpäin lumessa (vaikka sitä ei edes juurikaan ollut viime talvena). Ainoat matkikset, jotka me voitais hyväksyä on Carenan Double Swingit, koska niissä on isot pyörät. Mutta kun meillä on quulla jo Carenan matkarattaat, ja ne on maailmankaikkeuden surkeimmat rattaat. Nitisee ja natisee, puskee koko ajan toiseen suuntaan, on raskaat työntää jne. Vaikka noi isopyöräiset tuplamatkikset vaikutti kaupan sileällä lattialla kulkevan ihan hyvin, niin silti meitä molempia epäilyttää ne. Hintakin on niin halpa muihin verrattuna. Ja siskon hajonneet matkikset oli nekin Carenat, tosin eri malli kuin ne mitä me ollaan katseltu. Nyt kuulin yhdeltä tutulta yksistä kunnon tupliksista ja sain vähän koeajaakin niitä. Ne on tilattu ulkomailta, mutta olis kuulemma ihan helppoa tilata sieltä. Kovasti tekis mieli ehkä jopa hankkia ne, mutta kun ne maksais vauvan kantokopan kanssa noin 800e! Kantokoppa siihen olis pakko ottaa (n. 120e), koska tavallista istuinosaa ei saa ihan makuuasentoon. Ja me kun oltiin henkisesti varauduttu maksamaan matkatupliksista noin 300-350e. Voi plaah! Noi ulkomaiset vaunut oli tosi kevyet ja meni näppärästi kasaan. Siinä meidän tuttavaperheessä ei muita rattaita enää kuulemma tarvitakaan, kun noi on aina helppo ottaa mukaan. hmm...
Mutta kertokaa, mitä te ootte miettineet! Mä haluan ehdottomasti ainakin jotkut rattaat, että saan quun kiinni esim. muskarireissuilla. Puistoon se kyllä kävelee jo reippaasti nytkin, mutta autoteiden läheisyydessä ja bussilla kuljettaessa pelottaa, että se säntää auton alle.
-Q-