Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käytätte kestovaippoja?

Vierailija
31.03.2008 |

Kun kestoilijat aina arvostelee kertisten käyttäjiä, niin mikä teillä kestoilijoilla on syy kestoiluun? En jotenkin voi uskoa, että ainut syy olis pelkästään se ympäristöystävällisyys. Luulis, että hinnallakin on merkitystä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne oli ne syyt, jonka takia käytin lapsellani kestovaippoja ja käytän itse kestositeitä.

Vierailija
2/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulee vähemmän jätettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa säästyy, vaikka aloittaisi kestoilun vasta esim. vuoden ikäisellä, jos vaippoja käytetään esim. kaksivuotiaaksi.

Itsellä suurin syy oli jätemäärä, vasta jälkeenpäin olen ruvennut laskemaan, miten iso raha esikoisen kertavaippoihin meni. Alussa tuntui, että menee sitä kestoihinkin ja tuleeko säästöä ikinä, mutta muutamassa kuukaudessa hankintahinta oli saatu säästönä takaisin.

Vierailija
4/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin raha, sekä se, että vauvan peppu alkaa punoittamaan heti jos joskus laitetaan pitkälle automatkalle kertis. Mukavan tuntuisia, pehmeitä ja kivan näköisiä. Lisäksi vauva oppii helpommin kuivaksi kun huomaa pissaamista seuraavan märän vaipan. Minun 9kk-lapseni käy jo sujuvasti potalla. Toki vaippojakin menee, mutta ei enää niin hirveästi.

Vierailija
5/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä todella säästyy!

Vierailija
6/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aloituskustannukset ole melkoiset, ja isompaan kokoon siirryttäessä taas ostettava uudet vaipat?

Laskin, että mulla menee kertisvaippoihin n. 20 e kuussa. Vauva 3 kk, Pamperssia käytän (ostan tarjouksesta). Ei ole mielestäni paha hinta siitä, että äiti säästyy valtavalta pyykkivuorelta. Oma valintani on kertikset, koen sen niin paljon helpommaksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
7/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitäpaitsi ihmisiä kannata jaotella kestoilijoihin ja kertakäyttöihmisiin. Monet käyttävät molempia. Itse olen käyttänyt lapsillani molempia. Silloin, kun käytettiin vain kestovaippoja, oli mahtava tunne, kun jätteen määrä kutistui olemattomiin.

Vierailija
8/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestoihin kulu 20 euroa kuussa ellei ole koko ajan vaihtamassa vaippa-arsenaaliaan. Käytetystä vaipasta saa noin 60-80% uuden ostohinnasta takaisin. Tämän summan voi laittaa taas isompiin vaippoihin. Eli on se säästö oikeasti suuri.

Vierailija:

Eikös aloituskustannukset ole melkoiset, ja isompaan kokoon siirryttäessä taas ostettava uudet vaipat?

Laskin, että mulla menee kertisvaippoihin n. 20 e kuussa. Vauva 3 kk, Pamperssia käytän (ostan tarjouksesta). Ei ole mielestäni paha hinta siitä, että äiti säästyy valtavalta pyykkivuorelta. Oma valintani on kertikset, koen sen niin paljon helpommaksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
9/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pissa niin kauhea löyhkä.

Puhtaissakin vaipoissakin ihmeellinen haju.

Vierailija
10/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoilisin vaikka se olisi kertakäyttövaippoja kalliimpaa.

Vierailija
11/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään en arvostele ketään kertakäyttövaippojen käyttäjää.

Sitten syitä meidän kestoiluun:

1) En halua että lapseni tekee kaatopaikalle 5000 vaipan vuoren.

2) Haluan, että poikani kiveksiin ei imeydy ties mitä aineita kertakäyttövaipoista (tytöille ei ole niin väliä ehkä että kumpia käyttää)

3) Lapseni iho pysyy hyvänä kestovaipoilla (ei kaikilla kertakäyttövaippamerkeillä)

4) taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys pidemmällä aikajänteellä

Tähän mennessä meillä on mennyt todella monia satoja euroja kestovaippoihin. Varmasti tähän mennessä olisimme saaneet halvemmalla kertakäyttövaipat. Mutta kunhan kestovaippoja käytämme ajan myötä lisää, niin kestoilumme tulee yhä halvemmaksi ja uskoisin, että taloudellisesti kannattavaksi se tulee viimeistään siinä vaiheessa kun myyn meillä olevat kestovaipat. Mikäli kestovaippa maksaa 20 euroa ja yksi kertakäyttövaippa 20 cnt, niin aika monta kertaa sitä kestovaippaa saa käyttää (kun peseminenkään ei tietty ihan ilmaista ole) ennen kuin se omassa käytössä yhdellä lapsella edullisemmaksi tulee. Joka toisen päivän käyttövälillä vaippa muuttuu halvemmaksi ehkä vasta 8kk käytön jälkeen kuin kertakäyttövaippa, jollei sitä lasketa, että sen voi tosiaan myydä tai kierrättää toiselle sisarukselle.

Vierailija
12/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä: äiti kestositeilee ja käyttää kuukuppia

Vierailija
13/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, kestot ei haise yhtään, ainakaan meillä. Meillä myös pienikokoinen lapsi, niin eipä ole kauheasti tarvinut uusia vaippoja ostella. M-koon Fuzzit (vanha malli) mennyt jo kauan pienimmillä säädöillä ja menee vielä kauan, kun on vieläkin pienimmät säädöt vasta käytössä. Luultavasi ei muita vaippoja tarvi ostaakaan. Pissii myös vähän, eli fuzzin imun lisäksi lisäimuja ei tarvita. Eli tosi pieni paketti tulee. Sopivasti pitää housut rimppakintun päällä kun muuten tippuisivat laiheliinilta.

Vierailija
14/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hinta

- ekologisuus

- roskiksentyhjennysväli

- söpöys

- äidin harrastus (teen vaippoja ja villahousuja itse, nautin siitä)

Vierailija
15/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kestoilija on toki kertistä kokeillut, mutta entäs toisinpäin? Turha arvostella jos ei tiedä asiasta.

Vierailija
16/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta naamioivat häpeänsä " ympäristöteoksi"

Vierailija
17/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja helppokäyttöisyys yllätti, suhtauduin ensin nimittäin hyvin negatiivisesti koko touhuun ja aloitin käyttämään ihan kokeilumielessä kun sain ystävältä pari kestovaippaa ja oli se pakkauksen vaippa myös.

Yhteen asiaan kiinitin huomiota, jotkut sanovat kestovaippailijoiden haisevan pissille, jos vaipat pesee hyvin/oikein, ne eivät haise !!!

Ja vaippoja löytyy hyvinkin erimalleja, välttämättä ei tarvita montaa kokoa, varsinkaan jos käyttää villahoususysteemiä. Itse olen kokenut " sekakäytön" parhaaksi eli sisävaippoja eri kuorilla (villahousut parhaat!)

pul-kuorisia täyttövaippoja ja pari all-in-one-vaippaa, siinä mun lapsen vaippaarsenaali. Suosittelen lämpimästi :) ainakin osakestoilemaan.

Vierailija
18/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
19/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tunnen köyhiä opiskelijoita, jotka varmasti valitsevat kestot rahansäästön vuoksi, mutta myös olen kohdannut syrjäytyneitä tai syrjäytymässä olevia ihmisiä, jotka käyttävät lapsillaan kertakäyttövaippoja. Syynä yleinen välinpitämättömyys ja laiskuus sekä tietämättömyys.

Monet kaltaiseni koulutetut ja ok-toimeentulevat perheet valitsevat lapselleen kestovaippojen käytön, yhtenä vaan ei ainoana motiivina ekologisuus.

Vierailija
20/22 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä taskuvaipat joissa ohuet hamppuimut. Kestovaipat on parempia.

En myöskään syö ruokaa kertakäyttöastioista vaan ihan oikeista. Samalla periaatteella en käytä lapsillani säännöllisesti kertisvaippoja, ne vaan on huonompia. Joskus matkoilla tms käytän. Kuten niitä kertisastioitakin.