Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tästä on keskusteltu ennenkin, mutta selittäkääs nyt vielä.. Lapsista ja rahanmenosta.

Vierailija
27.11.2008 |

Mulla on itsellä pienet lapset, taapero ja vauva. Tää asia, joka mua jaksaa aina ihmetyttää, on väite "pienet lapset, pienet menot" ja siis vastaavasti "isot lapset, isot menot".

Selittäkää viisaammat ja kokeneemmat, että MIKÄ / MITKÄ MENOERÄT niiden koululaisten ja/tai murrosikäisten kanssa on niin suuria, ettei näistä kuluista "vapautuvalla" rahalla selviä..??

- turvakaukalot, -istuimet, sitterit yms.

-vaunut, rattaat, syöttötuolit yms.

-talvihaalarit, vk-haalarit, kura-asut yms yms. Jatkuvasti uusia kokoja.

-hoitomaksut!

-vaipat!

-Ylipäätänsä vaatteista jatkuvasti uusia kokoja.

-Pyörät, sukset luistimet yms vaihdettava tiuhaan.

Jään odottamaan maan pinnalle pudottamista:D

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella aikuisella ja kahdella lapsella kännykät ja siis neljä laskua. yhteisumman laskulla kuukaudessa on maks 80 euroa.

Vierailija
102/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko 12 vee tosiaan oman kannettavan? Ja huppari 90 euroa..? Huh huh..

Ai että 90 € on halpa? Mä just näin nätin hupparin Vero Modassa, eikä maksanut kuin 24,90 €. En ymmärrä miksi ei kelpaisi?? Mutta jos on tottunut kalliiseen makuun niin...

Luojan kiitos asumme maalla jossa ei tavoitella tiettyä merkkiä vaan halppismerkitkin kelpaavat!

itsekin asun *maalla* ja kyllä 13 v poikani jo itse päättää mitä vaatteita haluaa.

Se huppari mikä on sun mielestä nätti ei ehkä ole nuoren mielestä sellainen jonka päälle voi/kehtaa laittaa.

Omat vanhempani ostivat minulle vaatteet ja harrastusvälinee omassa nuoruudessani ja saman teen omille lapsilleni. Se mitä poikani haluaa harrastaa, maksan kulut. Nyt poikani alkoi harrastamaan crossia, ostin vaattet ja crossasin mukisematta. Crossari maksoi muutaman tonnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahdella aikuisella ja kahdella lapsella kännykät ja siis neljä laskua. yhteisumman laskulla kuukaudessa on maks 80 euroa.

Puhelinlaskut kuussa yht. 40e.

Vierailija
104/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika 14v on välillä töissä isänsä firmassa ja niillä rahoilla on ostanut mm.sähkörummut, läppärin ja kännykän. Eli oppii näin rahankäyttöä ja säästämistä. Nyt haaveilee moposta ja säästää siihen ja myös rippilahjat toivoo rahana, jotta saa ne laittaa mopoon. Ja homma mitä tekee, on siivousta, eli joutuu kyllä duunia palkkansa eteen tekemään. Toki ostetaan hänelle vaatteet ym mutta hän laittaa itsekin niihin rahaa, jos haluaa jotain kalliimpaa. Ei kyllä kauheasti välitä merkkikuteista vaan enemmänkin lempibändin paidoista.

Vierailija
105/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon etteivät lapsenne asu täysylläpidossa hotellissa vaan että he myöskin tekevät joitain kotiaskareita tms.?

Vierailija
106/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin mieheni 10 vuotta sitten, valmistuin silloin ja muutin omilleni.

Kaiken olen itse maksanut: opiskelut, ajokortin, kännykän.

Vaatteet oli ainoa mitä äiti osti kun kotona asuin. Eikä sekään raha vastannut kyllä sitä lapsilisää, eikä isän maksamaa elatusrahaa..

En sitten mitenkään muista että olisin saanut joka kuukausi uusia vaatteita, puhumattakaan jostain elokuvista! :D

Omille lapsille olen ostanut vähän löysemmällä kädellä roinaa. Kännykän hankkiminen ekäluokkalaiselle on mielestäni vähän kyseenalaista mutta saa nähdä ostanko jonkun halppiksen.

Ajokorttia lapseni tuskin tulee minulta saamaan, mutta harrastuksia sponsaan jos niissä käy ja ne kiinnostaa.

Tamperelaisina ollaan miehen kanssa keritty jo näkemään vaivaa meneekö lapsi suoriltaan jääkiekkoileen vai rajataanko vaikka jalkkikseen. Yhtämieltä ollaan siitä että lapset alkais harrastamaan mutta rahankäyttö on hirvittävä asia.

Harrastaa kun voi halvemmalla tai kalliimmalla, mutta jos lapsi oikeasti tai useampi lapsi innostuu jostain kalliimmasta niin silloin vaikka kerta viikossakin elokuvissa käyminen (joka on sekin tyyristä lystiä) kalpenee rinnalla!! :(

Vierailija
107/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenne pillin mukaan tanssimisen kanssa. Minä en todellakaan ole saanut nuorempana skoottereita ja leffakäyntejä ja naurettavan kalliita vaatteita ja kuuttakymmentä erilaista harrastusta ja viimeisen päälle olevaa kodinelektroniikkaa, joten en todellakaan tule hankkimaan sellaista nuorisollekaan. Ei se ihme, että nykynuorilla naksahtaa päässä ja mennään haulikon kanssa kouluun, jos syyksi näköjään riittää se, ettei äiti ole hankkinut viimeisintä huutoa olevaa mp3-soitinta "kun kaikilla muillakin on". Jumankekka...

Vierailija
108/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin muiden kulutushyödykkeiden. Olkaa vain iloisia lahjakkaasta ja ahkerasta lapsestanne!

toivokaa vaan, ettei lapsestanne löydy musikaalista lahjakkuutta meidän 15-vuotias soittaa viulua ja juuri äsken hankkimamme uusi jousi maksoi 1500e (puhumattakaan itse viulun hinnasta)

Vierailija
109/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät 13-14 vuotiaina töihin ja tienaavat Hese-ateriansa ja leffalippunsa itse. Isommat hoitavat myös pienempiä sisaruksia, jolloin emme maksa enää ulkopuoliselle lastenhoitajalle, vaan vanhemmille lapsille, pienten hoidosta. Meillä ei ainakaan ole rahamäärä lisääntynyt, eikä lasten kasvaessa ole ostettu sen enempää elektroniikkaa tai lähdetty mukaan joka ikiseen ostovillitykseen, mitä maailmassa on. Lapsia on seitsemän, iältään 1v-16v.

Vierailija
110/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä nähnyt mihin tuo teinien ja lukiolaisten täyshoito pahimmillaan johtaa. Käsi ojossa ollaan vielä sittenkin kun on jo "oma elämä", lapset ja vaimot. Luuletteko ihan tosissanne että jossain vaiheessa ei nuorella tule tiukkaa rahasta jos ei ole sponsoria. Ei esim. joka paikassa Suomessa ole opiskelijoillekaan ihan noin vaan noita kesätöitä tai opiskelun ohessa tehtäviä töitä. Mika ihmeen homma tuo paapomiskulttuuri on? En vaan tajuu!

Vierailija
111/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vanhempien tarvitse istua töissä ja miettiä ahdistuneena onko lapsi päässyt turvallisesti kotiin vai eikö.

Ihan perusmalli kelpasi tietenkin.

Kännykän hankkiminen ekäluokkalaiselle on mielestäni vähän kyseenalaista mutta saa nähdä ostanko jonkun halppiksen.

i]

Vierailija
112/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät suostu ihan kaikkea teineilleen hankkimaan! Toki nyt jotain pitää ostaa, mutta rajansa kaikella. Eikä niitä harrastuksiakaan kai tarvitse 3 kpl olla?

Kyllä minusta on ihan hyvä että lapset ansaitsevat joillain keinoin omat taskurahansa, joko tekemällä kotona töitä tai sitten menemällä muualle. Näin minäkin tein ja ajattelin jatkaa samaa linjaa lapsieni kanssa. Onneksi asumme paikkakunnalla jossa on paljon erilaisia kesätöitä tarjolla.

Vierailija
113/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei vanhempien tarvitse istua töissä ja miettiä ahdistuneena onko lapsi päässyt turvallisesti kotiin vai eikö.

Ihan perusmalli kelpasi tietenkin.

Kännykän hankkiminen ekäluokkalaiselle on mielestäni vähän kyseenalaista mutta saa nähdä ostanko jonkun halppiksen.

i]

Tosin se ei tule oikeasti olemaan hänen käytössään vaan sitä pidetään täällä kotona, ns. kotipuhelimena. Mutta tuohan nyt on ihan normaalia tervettä järkeä että haluaa saada lapsensa kiinni jos hän joutuu olemaan yksikseen kotona.

Vierailija
114/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas jos vastaa, on päässyt kotiin.

Vierailija
115/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas jos vastaa, on päässyt kotiin.

Vierailija
116/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten se siihen kännykkään soittaminen sitten kertoo, että lapsi on nimenomaan kotona.

Vai onko se kännykkä jotenkin naulattu kotiin kiinni?

Vierailija
117/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAin appivanhemmillani on sellainen...

Ja joo, meidän kotikännyä ekaluokkalainen ei tod ottaisi mukaansa vaan se jää kotiin aamuisin. Jos vastaa siihen iltapäivällä niin on kotona. Katsos kun on olemassa lapsia joilla ei ole tarvetta eikä haluja juosta kylillä... Onko vaikea ymmärtää?

Vierailija
118/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sekä kaupungissa että maalla asuvilla, nuorehkoilla ja keski-ikäisillä lapsiperheillä.

Vierailija
119/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten se siihen kännykkään soittaminen sitten kertoo, että lapsi on nimenomaan kotona.

Vai onko se kännykkä jotenkin naulattu kotiin kiinni?

Vierailija
120/125 |
01.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienten kanssa ei ongelmia eikä rahahuolia. Mun lapset 4, 13,14 ja 16v ja voin vannoa että rahaa menee paaaljon enemmän isompiin.

Pojalla on mopo, arvaa paljonko menee bensaan ja vakuutuksiin. 20e kk:ssa joka vielä 2v sitten riitti hyvin on nyt 20e viikossa taskurahana (kavereiden kanssa kaffille, karkkia, leffaan ym ym). Koulukirjoihin maksoin äsken 140e.

Tyttö 14v - futista ja matsimatkoihin n 600e vuodessa + välineet, äsken kävi junalla hesassa ostoksilla (110e), kampaaja 60e viime viikolla, uusi hieno takki (79e) ymym. Poika13v - myös futista ja matkoihin noin 750e vuodessa + välineet, talvikengät viime viikolla 60e ja uusi kännykkä 89e muutama viikko sitten. Ja kavereiden kanssa uimaan, pizzalle ym ym. Diskomaksut joka kuukausi molemmille. Vanhin tarttisi saada kunnon ajohanskat (n 100e) mut nyt ei ole varaa. On siis oikeesti helposti 3000e vuodessa ja ens keväänä tyttö alkaa ajaa skootteria eli vakuutus, kypärä, bensat.... kännykkälaskut x 3 = 100e joka kuukausi ja kuukausirahat saman verran.

Pienelle lapselle ei oikeesti mene paljon. Ja vaikka kuinka ajattelee että "mä en suostu ostamaan kalliit farkut jne" niin ei kukaan silti halua että oma lapsi jää porukan ulkopuolelle vaan aina yrittää että voi olla jengissä mukana.

Siis minkä takia suostut maksamaan 100e puh.laskuja per naama?? Pistä rajoitus jos ei muu auta. Eihän tuossa ole mitään järkeä.