Mirena-hormonikierukasta kokemuksia? Hyviä ja huonoja, kertokaa kaikki
Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.
Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?
kääk :O
Kommentit (130)
Hirveä akne iski. Loppui vuoden (!) päästä se paiseiden tuo, kierukka oli 2kk. Ennen tai jälkeen ei aknea
Itsellä oli Mirena 2 ja puolen vuoden ajan. Aluksi oli tiputteluvuotoa jonka jälkeen kuukautiset jäivät kokonaan pois. Samoin tukkaa irtosi päästä normaalia enemmän ja olin jo valmis luopumaan koko kierukasta, mutta ajattelin antaa vielä aikaa ja katsoa tasoittuuko tilanne ajan kanssa. Koin myös, että PMS-oireet vahvistuivat tuon Mirenan aikana eikä paino laskenut toivotusti. Poistatin Mirenan nyt helmikuussa, poiston teki terveyskeskuksen hoitaja, poisto kävi nopeasti ja kivuttomasti, mikä oli huojentavaa koska aivan turhaan sitä jännitin. Noin 10 päivää poiston jälkeen alkoivat kuukautiset ja sitten olinkin toivotusti raskaana, vaikka ikää "jo" 35 vuotta. Kannattaa kokeilla Mirenaa, senhän saa helposti pois jos ei kohdallasi toimi.
Itsellä hyvää kokemusta hormonikierukasta, tosin Jaydessista eikä Mirenasta. Iho alkanut kukkimaan oikein kunnolla 3kk asennuksen jälkeen ja vuoto entistä runsaampaa. Kipuja ei ole, eikä mielialanvaihteluja. Eiköhän nuo vuodotkin pian tasaannu.
/synnyttämätön, ensimmäinen hormonikierukka
Minäkin haluan jakaa oman kokemukseni, vaikka en ketään haluaisi pelotella. Toivon todella että kaikki on mennyt hyvin ja saisin pitää kierukan, mielestäni se olisi hyvä ehkäisykeino.
Sain ajan kokeneelle lääkärille. Kerroin alussa että kohtuni kallistuu hiukan taaksepäin ja endometrioosikin saattaa hankaloittaa laittoa. Kyseessä ensimmäinen kierukka, en ole synnyttänyt 25v. Olin lukenut netistä kauhutarinoita ja papakoekkin on minulle hiukka pelottava ja kipeä kokemus. Olen kuitenkin selvinnyt niistä hyvien lääkäreiden ja rehellisyyden ansiosta.
En kuitenkaan koskaan ikinä ole kokenut mitään nuin kamalaa. Sattui alustapitäen aivan helvetisti, ei todellakaan ollut mikään pikku nipistys. Kestän kipua kuitenkin mielestäni ihan normaalisti. Huusin kivusta, kiemurtelin kivusta ja ainut mitä lääkäri tuumasi oli että "pysyppä nyt paikoillasi. Sinulla on teräviä instrumennteja alapäässä niin älä nyt riehu."
Kyllähän minä parhaani yritin, ja lääkärillekkin sanoin että yritetään, pahoittelen,mutta sattuu niin perkeleesti. Olin kuulemma hänen urallaan ensimmäinen joka on näin "hankala ja vaikea tapaus, kukaan muu ei ole ollut tälläinen". Olisi pitänyt tuossa vaiheessa ymmärtää luovuttaa vaan lupasin että kyllähän minä nyt paikoillaan pysyn. Pikku hetkihän se vain on. Eihän siitä tullut vieläkään mitään, mutta Lopuksi saatiin kierukka jotenkin paikoilleen, mutta mitään varmuutta ei ole siitä onko se siellä oikein. Ensi pe kätilöopistolle kunnon ultraan.
Nyt on mennyt koko päivä itkiessä täys paniikissa, jos kierukka pitää ottaa pois ja laittaa uusi. En näe mitään mahdollisuutta että voisin olla tajuissaan tuon operaation ajan. Pakko saada jokin nukutus tai humautus ennenkuin se otetaan edes pois. Lääkärin huikea vähättely, haukkuminen ja epäammattimaisuus ovat saaneet minut täysin traumatisoituneeksi koko operaatioon. Ei ole asiakkaan tehtävä pyydellä lääkäriltä anteeksi kun käy niin kipeää.
Silti, toivotaan parasta että se olisi siellä oikein ja saisin pitää kierukan seuraavat 5v. Jospa mieli siihen mennessä on vähän rauhoittunut. Eli ei todellakaan ole kaikille ihan rutiini pikku nipsnaps, ohi on. Olin kuitenkin alle syönyt 1000mg paracetamolia +400mg Buranaa.
Muutaman vuoden oli. Asennus sattui ja sen jälkeen oli menkkamaisia kipuja pari päivää. Kuukautiset jäivät parin kuukauden päästä kokonaan pois ja palasivat vasta, kun kierukka poistettiin. Oli huoleton kapistus, mutta sillä oli myös negatiivisia sivuoireita, minkä vuoksi sen poistin. Kierukka vaikutti ihon kuntoon (kamalia isoja hormonifinnejä, joiden paraneminen vei viikkoja) ja se vaikutti mielialaan samoin kuin e-pillerit aiemmin, joskin lievemmin (tasasivat mielialaa, veivät ns. terän tunteilta, tylsistyttivät mielen). Iho jäi pysyvästi rasvioittuvaksi ja helposti finnejä pukkaavaksi, vaikka hormonifinnit häipyivätkin pikkuhiljaa kierukan poiston jälkeen. Mieli palasi omaksi itsekseen nopeasti poiston jälkeen.
Mulla oli yli 5 vuotta mirena ja en tiiä miten annoin niinkin pitkään olla :D olin älyttömän kiukkunen koko ajan ja suutuin ihan pikku jutuista koko ajan. Laitoin sit kuparikierukka ja se on just hyvä :)
Hei kaikille!
Olen 21v. synnyttämätön nainen. Mulla oli Mirena yhteensä 1v ja 2kk. Gyne suositteli sitä mulle endometrioosi epäilyn ja todetun PCOS:n takia.
Laittoa seuranneet pari kuukautta meni sairaslomalla kovien alavatsakramppien, selkäkipujen sekä vuotojen takia. Olin myös itkuinen ja masentunut, ilman "oikeaa" syytä. Itse laitto oli yhtä helvettiä, taju lähti kerran laiton aikana ja kerran sen jälkeen. Lisäksi lerva lensi kättäriopiston naistentautien poliklinikan seurannassa, missä vietin noin kaksi tuntia laiton jälkeen.
Olo helpottui ajan mittaan ja 6kk paalun jälkeen olin täysin vuodoton ja menkkakivut olivat vähäiset. Mieli oli kuitenkin erilainen kuin normaalisti ja vatsassa oli aina erikoinen paineen tunne. Näiden lisäksi koin aika ajoin alkuraskauden tuntemuksia (pahoinvointi, lisääntynyt virtsaamistarve, kylmän tunne jne..) ja sain jatkuvasti olla ostamassa raskaustestejä. Kierukan aikana minulla oli myös enemmän emätin- ja hiivatulehduksia kuin koskaan aiemmin. Minulle ei niin merkittäviä sivuvaikutuksia oli myös naaman näppylät ja hiusten ohentuminen.
Ajan mittaan koin, että sivuvaikutukset hallitsevat elämääni liikaa ja haluan kierukan pois. Ajan saaminen poistamista varten ei ollutkaan niin yksinkertaista, kun luulin. Muutaman kerran koitin aikaa varata, mutta joka kerta minut saatiin vakuutettua kierukan hyvyydestä. Kuinka oireeni eivät mitenkään voi johtua Mirenasta tai kuinka ne ajan mittaan hellittävät.
Lopulta tein päätöksen, että vaikka kuka mitä väittäisi niin minä itse tunnen kehoni ja mieleni parhaiten, ja haluan Mirenan todella pois.
Soitin ta:lle ja sain suorastaan kuulla haukut kuinka ratkaisuni on huono. Noin vartin väittelyn jälkeen hoitaja sanoi, että seuraava vapaa aika on 2 kuukauden päästä. Sanoin etten mitenkään voi odottaa niin pitkään ja hän käski mennä yksityiselle. Soitin yksityiselle selvittääkseni operaation hintaa ja se oli 190€. En mitenkään opiskelijana olisi kyennyt maksamaan tuollaisia rahoja, joten lopulta päädyin poistamaan Mirenan omakätisesti.
Tekstini tarkoituksena ei ole mitenkään pelotella ketään, tämä on vain minun tarinani elosta Mirenan kanssa. Olen tyytyväinen ratkaisuuni ja olen voinut poiston jälkeen paremmin.
Oikeastaan pelkkiä hyviä kokemuksia Mirenasta. Asetus ei tuntunut missään, ja sen jälkeen hieman menkkakivun tapaista juilintaa ja tiputteluvuotoa joka kesti sen vuorokauden.
Kuukautiset tuli aluksi normaalia tiheämmin ja pidempikestoisina, mutta niukempina. Hiljalleen vuoto väheni niin että pikkuhousunsuojat riitti. Nykyään (2 vuotta ollut kierukka) ja vuodot loppuneet kokonaan. Menkkojen ajankohdan tietää vain siitä että alavatsaa kramppaa ja saattaa tulla hyvin hailean pinkkiä vuotoa jota ei juurikaan huomaa.
Seksihalut ihan normaalit, ei mitään iho-oireita tmv.
Ja hormonaalisen ehkäisyn vastustajille tiedoksi: hormonikierukka vaikuttaa sisäisesti vain kohtuonteloon. Hormonia ei pääse siitä muualle elimistöön.
Mulla oli Mirena 8 kk. Arvasin jo etukäteen ettei se sovi mulle, koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut mulle, mutta vaikeiden menkkojen takia suostuin kokeilemaan, koska joka paikassa väitettiin, että ei hormonikierukasta tule sivuoireita samalla tavoin kuin e-pillereistä. ROSKAA! Kierukasta tuli pahemmat sivuoireet kuin pillereistä!
Oireita alkoi tulla kunnolla vasta n. 5 kk:n käytön jälkeen ja ne pahenivat vain koko ajan, kunnes otatin kierukan äskettäin pois. Rajut mielialanvaihtelut, hirveä ärtyneisyys, lievä masentuneisuus, haluttomuus, hiustenlähtö, migreeni... Jotain varmaan unohtui.
Tukka harveni mullakin puolella, on onneksi tuuheat hiukset mutta pelottavaahan tuo silti on. Pahinta oli tuo ärtymys jota ei voinut hallita mitenkään. Normaalisti osaan kontrolloida tunteitani, mutta nyt tuntui kuin jokin pysäyttämätön voima olisi painanut päälle, en kerta kaikkiaan hallinnut itseäni. Miesparkani joutui kuuntelemaan kaikki ärräpäät ja vittuilut. En tosiaankaan ollut oma itseni. Menkat kyllä niukkeni, rauta-arvot koheni ja iho oli paremmassa kunnossa, mutta se ei ole noiden sivuvaikutusten sietämisen arvoista.
Lääkäri ja hoitaja ehdottivat toista kierukkamerkkiä, en todellakaan ota. Mikään hormonaalinen ehkäisy ei selvästikään käy. Kun lapsiluku on täynnä, vaadin kohdunpoistoa helvetillisten menkkojen takia.
Minulla on ollut kierukka, Mirena, nyt kaksi ja puoli vuotta. Asennus sattui, (olen synnyttänyt yhden lapsen) mutta se kesti vain vähän aikaa, joten sen kesti hyvin. Tämän jälkeen seuraavat puoli vuotta järkyttävät kivut kuukautisten aikoja ja niukkaa vuotoa. Kaksi kertaa hakeuduin hoitoonkin gyn polille, jossa todettiin munasarja kystia, joiden puhkeamisesta kivut aina johtuvat. Puhuivat minut kuitenkin ympäri odottamaan vielä kierukan kanssa. Vuoden ajan kivut siis kuukausittaisia. Vuoden kohdalla vuoto loppui, kivut loppuivat ja olen nyt ihan tyytyväinen, nyt siis vuosi mennyt ihan menkkoja ja kipuja alavatsalla on vain satunnaisesti, eikä yhtä pahoja. Seksi haluni ovat vähentyneet ja tunnistan myös tunteiden terävimmän kärjen olevan poissa, mutta silti, kaikkiaan olen tyytyväinen. Sitä kai koitan tässä sanoa, että joskus keholla ottaa enemmänkin kuin 6kk sopeutua kierukkaan. Helppous ja varmuus ovat minulle olleet erittäin tärkeitä juttuja ja aion tämän kyllä pitää.
Mulle ei sopinut lainkaan. Mieliala muuttui masentuneeksi ja kärsivällisyys poissa kokonaan. Raivostuin tyhjästä. 6kk kesti tiputteluvuotoa päivittäin. Sen jälkeen menkat jäi kokonaan pois. Nyt ollut ilman 3viikoa ja olo on parempi. Parisuhde kärsinyt hirveästi mun mielialan takia. En suosittele kenellekään jolla ollu aiemmin ongelmia hormonien kanssa.
Mulla olis aluks vuoden kyleena kierukka joka ei sopinut mulle ollenkaan. kamalia menkkakipuja ja menkat tuli joka kuussa aina tarkalleen melkein kuin kellonlyömällä. Vaihdettiin 4 viikkoa sitten Mirenaan. Nyt on ainakin tämä alku mennyt vähän pelottavankin hyvin. Kyleenan pois otto ja Mirena tilalle laitettiin puudutuksessa. Joten toimenpide ei sattunut ollenkaan.. illalla oli hetken alavatsalla kipuja mutta ei muuta. pari-kolme päivää tuli pientä vuotoa. mutta sain keltarauhashormoni pillereitä joita söin aluksi muutaman päivän. Lopetin pillerit ja tuli menkat. jotka kesti 4 päivää. Mutta Kyleenassa mun naama rasvoittui ihan kamalasti.. olen siis jo 35 enkä ole synnyttänyt. :) ja tuli kamalia näppyjä. Nyt ainakin toistaiseksi on Mirenan tulon jälkeen rasvoittuminen vähentynyt ja muutenkin olo on paljon iloisempi ja haluja ois sänkykamarin puolella vaikka kuinka :) Isäntäkin ihmeissään kun aina oisin valmiina ;) ;) Mutta katsotaan.. eihän tämä Mirena ole ollut mulla vielä kuin 4 viikkoa. joten katsotaan miten tämän kanssa menee. Mutta tällä hetkellä olen tosi iloinen kun Kyleenan kanssa oli ongelmia alusta saakka. Ja alavatsa kipeänä melki kokoajan..
Päätin kokeilla hormikierukkaa koska epillerit eivät sopineet minulle. Ajattelin sen myös helpottavan parisuhdearkea sen vaivattomuuden vuoksi. Olin väärässä.
Kierukan laittaminen oli todella kipeä kokemus. Onneksi se kesti vain hetken. Mutta siitä alkoi 9 kuukautta kestäneet vatskrampit, haluttomuus (seksi oli täyttä pakkopullaa ja todella kivuliasta), järkyttäväy finnit kasvoissa (tällaista ei ole ennen kokenut) ja mielialavaihtelut. Olin kuin tikittävä aikapommi.
Päätin kokeilla kierukkaa noinkin kauan terveydenhuollon panostuksesta. Koko aika minulle vakuuteltiin että oireet helpottavat puolen vuoden päästä. Eivät helpottanut.
Soitin th. :n ja sanoin että haluan kapistuksen pois ja siitä olen erittäin varma. Päätäni koitettiin puhelimessa käännyttää mutta en kuunnellut sitä alkuunkaan. Sain ajan sitten 3 kden päähän. Tämä on varmaan th. n määräys, että potilaalla on aikaa miettiä haluaako kierukkaa kuitenkaan pois. Menin lääkärille sovittuna aika ja kierukka pistettiin. Tämä ei tuntunut missään.
Noh! Tämän jälkeen alkoi sitten parin päivän jälkeen tyhjennysvuoto. Tästä kukaan ei kertonut yhtään mitään! Vuodin siis viikon erittäin paljon! Edes kuukuppi ei pystynyt sitä verenmäärää pidättämään! Se oli erittäin epämukavaa mutta siitäkin selvittiin.
Voin kertoa että en ikinä kokeile enää yhtään hormonaalista ehkäisyä. Keho ja mieli kiittää kun ne ajat ovat takana. Kerrankin tunnen olevani taas oma itseni. 🙂
Mulle mirena on sopinut äärettämän hyvin. On ollut kuopuksen syntymän jälkeen, eli 5 vuotta. Paikalleen laittaminen ei sattunut kuin vähän, muistaakseni buranan olin ottanut alle. Ekalla kerralla tosin ei voitu laittaa, koska kohtu oli supistunut imetyksen takia todella pieneksi, ja lääkäri näki sen heti ultralla. Kuukauden päästä laitto onnistui mainiosti, vaikka imetin silloinkin vielä (ja siitä pari vuotta eteenpäin onnistuneesti).
Ennen todella runsaat kuukautiset on jääneet pois kokonaan. Mulla on ollut siis menkat viimeksi vuonna 2013, ennen kuin aloin kuopusta odottamaan! Täydellistä!
Ainut miinuspuoli on se, että painoni on jumahtanut noin +5kg normipainosta, eli viimesiä raskauskiloja en ole saanut karistettua. Mutta en tiedä voiko tästä syyttää pelkästään hormonikierukkaa...
Nyt mietityttää vaan poisto joka on edessä. Toivottavasti sujuu, koska langanpäitä en ole tuntenut aikoihin..
Eka asennettiin 44-vuotiaana viikon kestävän rajun vuodon takia. No, sain tilalle jatkuvan tiputtelun, näköhäiriön, päänsäryn, yöllä herään hiestä märkänä, huimaa, huono-olo, saamattomuus ja haluttomuus.
Ei mitään hyvää sanottavaa Mirenasta. Asennus sattui niin perkeleesti, kuukautiset paheni, vuoto lisääntyi, kesto piteni, meni seksihalut, jatkuvat alapäävaivat, tulehdukset, kuivuus... Runsaisiin kuukautisiin laitettiin eikä tosiaan auttanut 6kk aikana minkä ehti olla. En ollut lainkaan oma itseni kierukan kanssa. Lopulta se tuli erittäin runsaan vuodon mukana ulos enkä takuulla uutta ota! Ei sopinut minulle, kuten ei mikään muukaan hormoniehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin Mirena toissapäivänä gynekologin suosituksesta. En ollut koskaan hormonikierukkaa ajatellutkaan vaihtoehtona, en ole synnyttänyt eikä minulle ole mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut. Kuukautiset ovat todella kivuliaat ja runsaat joten sen hoitoon sitä sitten suositeltiin. Laittaminen sattui aivan kauheasti. En ollut ottanut mitään kipulääkettä alle koska menin toisen ongelman takia rutiinitarkastukseen. Taju lähti ja jouduin makaamaan vajaan tunnin sairaalapedissä ennenkuin pääsin liikkeelle. Nyt kolmatta päivää hirveät krampit ja lievää tiputtelua. Katsotaan nyt miten tän kanssa menee. Jos tämäkään ei sovi on sterilisaatiosta alettava keskustella. En halua lapsia ja täytän pian 40.
Olethan tietoinen, että sterin saa heti, kun täyttää 30-vuotta? Se on laki ja vaikka jtkut lääkärit yrittävätkin luistaa siitä, laki on laki. Voit siis halutessasi mennä vaikka heti sterilointijonoon.
Voi apua, minulla on sama tilanne edessä kuin AP:lla. Synnyttämätön 38v. nainen, jolle Mirena laitetaan vakavan raudanpuuteanemian hoitamiseksi. En ole ikinä käyttänyt hormonivalmisteita enkä haluaisi tätäkään, mutta kokeillaan nyt. Jos se toimii, hyvä. Jos ei, aion tapella itselleni kohdunpoiston. En suostu elämään haamuna, joka juuri ja juuri pysyy elossa vain siksi, että minulla on kohtu, joka vuotaa verta joka kuukausi.
osa 1/2 (pitkä teksti)
Vanha ketju, mutta nostan myös, koska itsekin tätä kautta etsin kokemuksia ao. hormonikierukasta.
Tämäkin on vaan yksi kokemus ja ollaan kaikki erilaisia kehoiltamme, mutta ehkä tästä saa jotain osviittaa vähän samankaltaiset henkilöt ja tilanteet.
Ihan uuden käyttäjän alkukokemus:
Synnyttämätön 35+ nainen, aiempi ehkäisy pääasiassa kondomi, osittain migreenin takia. Normaalia voimakkaammat kuukautiskivut.
Mirena laitettiin reilu viikko sitten tästä hetkestä.
MIINUKSET:
- Hinta yksityisellä puolella on satoja euroja kokonaisuudessaan (sisälsi alapäätutkimuksen).
Koska mun oli erinäisistä syistä tarve laittaa kierukka samalla kertaa, eli jo heti konsultaatiokäynnillä, menetin mahiksen ostaa kierukka itse apteekista konsultaation jälkeen, jota kautta ois saanut kela-korvausta lääkärin määräämänä. Muutama kymppi tuli tästä siis jo takkiin.
- Kierukan laitto nipistää kyllä melko inhasti (huusin lyhyesti), mutta kipu oli noin sekunnissa-parissa. Ei paha, ottaen huomioon että kaikki kävi niin nopeasti. Ibuprofeiinia alle ja jälkeen suositeltiin.
- Ei mitään takuita miten käy tän kanssa. :/ Ivestointi vähän kuumottaa, etenkin kun aiempi hormonaalinen ehkäisy joskus vuonna herne (pillerit) eivät sopineet kyllä yhtään. Tämä toki toimii ihan eri tavalla, paikallisesti.
- Ekalla seksikerralla muutaman päivää laitosta oli outo meno - alapää tuntui jotenkin... turralta.
Toisella kerralla parempi meno.
- Kuukautissupistukset olivat muutaman päivää laitosta mukana. Myös vähän outoja mielialaoireita ilmeni, mutta nyt meno tasoittunut. Oikeastaan on aiempaa rauhallisempi (?) olo koko ajan.
VATSAN turvotus oli ekoina päivinä ihan järkkyä, alkoi rintojen alta heti. Turvotus näkyi myös muualla kehossa > EI KANNATA LAITTATTAA TÄTÄ ENNEN TÄRKEITÄ MENOJA. :D
Sydän myös hakkasi vähän, mutta saattoi olla jotain muuta jännitystä. Palaan aiempaan: jonkinmoista ylirauhallisuutta / flegmaattisuutta on ilmennyt ajoittain, mutta voi johtua myös haastavammasta elämäntilanteesta. (Ehkei kantsi liikaa nyt pohtia ylipäänsä mikä johtuu mistäkin, pitkässä juoksussa toki ihan tärkeää tiedostaa asioita/oireita.)
(jatkuu...)
Minulla ollut ensimmäisen ja toisen raskauden välissä jokusen vuoden mirena ja nyt laitoin viikko sitten uudestaan. Kummallakaan kerralla laitto ei tuntunut missään eikä mitään jälkioireita kuten supistelua tai kipuja. Vuoto ensimmäisen kohdalla loppui nopeasti kokonaan, nytkin näyttää siltä ettei varmaan muutamaa päivää kauemmin enää kestä. Iho ja hiukset tosiaan vähän rasvoittuu mutta sekin helpotti ajan kanssa, tosin ei lopu missään vaiheessa ihan täysin. Ja ensimmäisen siis poistatin enkä tullut raskaaksi, ja poiston jälkeen viikossa raskaana. Loistava keksintö minun kohdalla! :)