Mirena-hormonikierukasta kokemuksia? Hyviä ja huonoja, kertokaa kaikki
Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.
Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?
kääk :O
Kommentit (130)
Sain elämäni ekan hormonikierukan runsaiden kuukautisten vuoksi koska rautavarasto tyhjeni ja anemia.
Olen 39v, neljä lasta synnyttänyt, sterilisaatio tehty.. Mirena kierukka ollut nyt 5pv,tarkkailen oloa ja mietin joko soitan päivystykseen.
Huimaus, oksetus, väsymys, hurja sydämen syke, tänä aamuna heräsin ja syke korkeella heti aamusta, kuristava olo, jalat alkoi täristä.. Vessassa köydessä huomasin että reidet täynnä ihottumaa😶
Ei tämä normaalia ole ja sydämen hakkaus ahistaa todella, ihan tänkkö olo päässä. Sh siskoni sanoi eilen että soita päivystykseen, jos verenkierto häiriö vaara... Ja silti ohjeess alukee et tälläsiä oireita kuuluu osalle tulla.. En tiedä.. Ei tällä ololla enää montaa pv pysty olemaan. Harmittaa jos joudutaan poistaa, miten sitten saan raudan pysyy kehossani ja kuukautiset pieninä?
Mulle tämä hormonikierukka laitettiin vuosi sitten. Oon synnyttämätön vähän alle 40v. nainen. Ei aiempia kierukoita.
Luin aktiivisesti näitä Mirena-keskusteluja ja kävinkin johonkin keskusteluista kirjoittamassa laiton jälkeen, että "eipä tässä kummempia".
Nyt vuoden jälkeen kävin poistattamassa kierukan. Odotin tietoisesti yli 6kk katsoakseni mitä tapahtuu kierukan kanssa. Jatkuva turvotus / painon nousu, hikoilu ja muut isossa kuvassa melko triviaalit haittaoireet vielä menivät, mutta PSYYKKISESTI olin vuoden ihan pihalla. Havahduin tähän varsinkin kun vasta huusin yli viikon läheisilleni ihan raivona. Tämä en ollut minä, vaikka olen aina ollut reaktiivinen kaikkiin suuntiin.
Ehkäisystä seuranneet masennusoireet, ahdistus, aggressiot. Nämä vaikuttavat elämään paljon. Mulla on aina ollut voimakkaat PMS-oireet - plussa kierukassa olivat mm. vähentyneet alavatsan kuukautiskivut. Kuukautiskiertoni pysyi Mirenankin kanssa kestollisesti samana pienine tiputteluineen ja normaaliin tapaan tuli myös psykofyysisiä PMS-oireita. Mieluummin kuitenkin olen psm-kivuissani tai luonnollisesti hormonihöyryissäni, kuin joku muu ihminen koko ajan. Hyviäkin hetkiä oli, mutta sumu saa jäädä taakse.
Hyvin pelitti vuosikaudet, eikä ollut enää menkkoja saati niitä hęlvętillisiä kipuja!
Tässä kuussa tuli kahdeksan kuukautta täyteen siitä, kun kohtuuni on asetettu Mirena kierukka. Rinnat on nyt kosketus arat, mutta eivät niin pahasti, kuin alkuviikosta. Mutta mikä parasta, tämä kuukausi on ensimmäinen kerta, kun en vuoda verta pisaraakaan 33 vuoteen. On jotenkin mukavan rento-olo, kun ei tarvitse suunnitella kuukautiset edellä asioita, saati kärsiä järjettömistä menkka kivuista! Olisin hankkinut ajat sitten Mirenan sisääni, jos olisin oivaltanut miten paljon hyvää se tuo tullessaan. Suojelee kohtua, ja sanotaan, että välttämättä ei tule pahoja vaihdevuosioireita, jos Mirena on kaverina.
Sain Mirenan heinäkuussa nukutuksessa hysteroskopian yhteydessä, kun kohdusta poistettiin kasvain. Hereillä en ollut asennuksen aikana, joten en tiedä miten paljon kierukan astus olisi sattunut, kun synnytyksiä ei ole takana. SUOSITUKSET, toimii!
Itselläni ollut mirena kohta vuoden. Kuukautiset ovat pikkuhiljaa jääneet poissa. Paino on pikemminkin tippunut kuin lisääntynyt. Mielialoihin ei sen kummempia vaikutuksia ja migreenistä kärsin edelleenkin, johtunee rautapuutoksesta. Kierukan laittaminenkaan ei ollut erityisen kamala prosessi. Ainoa ongelma mitä kierukan laiton jälkeen oli, oli krampit jos erehtyi harrastamaan liian rajuja jumppaliikkeitä. Se, että menkat ovat jääneet pois käytännössä kokonaan, on erittäin tervetullut muutos. Tätä ennen minulla oli lähes kymmenen vuotta kuparikierukka ja menkat olivat kuin niagaran putoukset. Omalta osaltani voin suositella tätä. Ja ikää minulla on lähemmäs 40 vuotta.
Vuodot jäivät pois heti. Helppo ja huoleton. Ainoa ikävä juttu asennus, joka puudutuksesta huolimatta sattui paljon ja kesti vähintään puoli tuntia.
Kävin juuri laitattamassa itse ja yllätyin miten vähän asennus sattui näitä ja muita kokemuksia lukeneena. Asennuskipu ei käynyt lähelläkään omia kovimpia kuukautiskipuja, ja mukana ollut hoitaja osasi ohjata rentoutumaan todella hienosti hengityksen avulla! Edellisenä iltana söin särkylääkettä jo päänsärkyyn ja aamulla otin panadolia ja buranaa 1g ja 1,2g. Nyt vähän jomottaa mutta hyvin olisi esimerkiksi töihin pystynyt lähtemään. Katsotaan josko itselle nappaisi!
Vierailija kirjoitti:
Sain elämäni ekan hormonikierukan runsaiden kuukautisten vuoksi koska rautavarasto tyhjeni ja anemia.
Olen 39v, neljä lasta synnyttänyt, sterilisaatio tehty.. Mirena kierukka ollut nyt 5pv,tarkkailen oloa ja mietin joko soitan päivystykseen.
Huimaus, oksetus, väsymys, hurja sydämen syke, tänä aamuna heräsin ja syke korkeella heti aamusta, kuristava olo, jalat alkoi täristä.. Vessassa köydessä huomasin että reidet täynnä ihottumaa😶Ei tämä normaalia ole ja sydämen hakkaus ahistaa todella, ihan tänkkö olo päässä. Sh siskoni sanoi eilen että soita päivystykseen, jos verenkierto häiriö vaara... Ja silti ohjeess alukee et tälläsiä oireita kuuluu osalle tulla.. En tiedä.. Ei tällä ololla enää montaa pv pysty olemaan. Harmittaa jos joudutaan poistaa, miten sitten saan raudan pysyy kehossani ja kuukautiset pieninä?
Joillakin keltarauhashormoni vaikuttaa noin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut Mirena jo usean vuoden ajan. Pari viikkoa kierukan laiton jälkeen oli tiputtelu vuotoa ja iho minullakin kukki tosi kivasti. Oireet laantuivat noin kuukauden sisällä ja sen jälkeen ei ongelmia.
Kuukautisia eikä edes juuri tiputtelu vuotoakaan ole ollut. Tosi ihanaa, ei ole kuukautisia todellakaan ikävä.
Onko kukaan pohtinut, mikä virka kuukautisilla on munasolu - kierron lisäksi? Hyvät naiset. Kuukautiset puhdistavat kohdun ja emättimen tuomalla kaikki ylimääräiset roippeet pois sisuksista. Kun vuotoa ei tule aikoihin, jää tämä luonnollinen "paikkojen siivous" tekemättä, ja sen kyllä huomaa gynekologisia näytteitä ottaessa. Tämä ei ole mitään päättelyn tulosta, vaan ihan omin silmin työssä todeksi havaittua.
Syön pillereitä endometrioosiin tauotta. Mieliala on huonontunut selvästi. Nämä on toiset pillerit jotka on testauksessa. Minulle on sanottu että minulla on voimakkaasti taaksepäin kallistuva kohtu. Uskaltaako mirenaa etes harkita? Kokemuksia hyviä ja huonoja
Eilen laitettiin Mirena. Minulla on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, mutta kierukan laitto sujui hyvin. Hieman normaalia pitempään siinä kuulemma meni kuin normaalisti, mutta itse asennus ei sattunut yhtään, vaikka sitä pelkäsinkin. Tunne oli lähinnä epämiellyttävä paineentuntu. Otin n. 1,5 tuntia aiemmin parasetamolia 1000mg ja buranaa 800mg. Minulla ei ole ennen ollut kierukkaa enkä myöskään ole synnyttänyt.
Laiton jälkeen ei ollut juurikaan kipuja. Kävellessä tuntui oudolta ja tuntui, että ikäänkuin vatsa olisi vähän turvonnut. Hyvin vähäistä tiputtelua oli myöhemmin illalla sekä menkkakivun tapaista jomotusta, johon otin vielä yhden buranan. Tänään ei ole ollut tiputtelua eikä kipujakaan. Olo on ihan ok. Menkkojen pitäisi alkaa huomenna, niin saa nähdä, miten vaikuttaa niihin.
Mulle laitettiin 3 päivää sitten Mirena todella runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Olen 22-vuotias ja synnyttämätön. Otin etukäteen särkylääkettä ohjeen mukaan yhteensä noin 1500mg, mutta silti se sattui aivan pirusti! Purskahdin itkuun kun lääkäri asetti kierukan kohtuun, mutta onneksi se pahin kipu kesti vain sen 15 sekuntia.
Jälkeenpäin on ollut lähinnä vain menkkamaista kipua, mutta olen pärjännyt ihan hyvin ilman särkylääkettä. Ensimmäinen yö tosin oli aivan kamala, vihloi niin paljon että itketti. Tiputteluvuotoa on ollut, se kuitenkin on niin niukkaa, etten välillä tarvitse edes pikkuhousunsuojaa. Saa nähdä, kuinka pitkään vuoto jatkuu, mutta olen toiveikas. :)
Muita sivuoireita ei ole vielä ollut. Toivottavasti kuitenkaan paino ei lähde nousuun tai hiukset ohentumaan, se olisi aika järkytys.
Kierukka oli kolme eri kertaa. Poiston jälkeen kasvoi myoomia. Nopeasti. Kohtu poistettu. Paras ratkaisu ikinä.
Mulla oli se 4 vuotta. Asennus sattui kyllä, mutta oli tosi nopea, että ei ollenkaan paha. Ei ollut turvotuksia tai vatsakipuja ja menkat loppuivat. Ei ollut tiputtelua. Kaulaan alkoi tulla isoja ja kipeitä hormonifinnejä ja se loppui, kun otettiin kierukka pois.
Mielialaan taas oli isot vaikutukset, olin todella ahdistunut, uneton ja itkuinen. En tajunnut, että johtui kierukasta, mutta oireet helpotti, kun otin sen pois ja oli ihanaa tuntea itsensä omaksi itsekseen. Parisuhde ja oma jaksaminen helpottui.
Lääkärit ei millään olisi halunnut sitä pois ottaa, jo aikaa varatessa sain kauheat saarnat, että ei kannata. Kierukan langat olivatkin hävinneet ja kaksi gyneä koitti saada sitä pois saarnansa jälkeen, mutta ei onnistuttu ja kirjoitettiin lähete kohdun tähystykseen naistenpolille tms. Sieltä tuli hylkäys, että ei tarvetta. Soitin sinne ja kysyin, että meinaavatko, että jää kohtuun loppuelämäksi ja sielläkin yritettiin, että olisin vielä muutaman vuoden pitänyt sitä. Lopulta sain naistenpolille ajan, jossa sitten gyne sai puudutuksen kanssa sen pois. Sieltäkin sain mainoksen johonkin toiseen kierukkaan.
Ehkäisynä sen jälkeen ollut 5 v kondomi ja hyvin on toiminut. Minulle ei hormonaalinen ehkäisy sovi, ehkä kondomi ei ole miehelle ideaalein aina, mutta jos vaakakupissa painaa mun mielenterveys niin miehelle fine.
Mulle laitettiin Mirena runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin. Laittaminen ei sattunut, ja eikä ollut oikeastaan kipuja jälkeenpäinkään. Kuukautisvuoto loppui seuraavassa kierrossa, eikä alkanut enää uudelleen ennen vaihdevuosia. Ainoa huono puoli oli, että hiki muuttui pahanhajuiseksi, mutta sitten vain käytin voimakkaampaa deodoranttia (ennen Mirenaa pärjäsin mineraalikivellä).
Olisin halunnut jättää kommentit plussista ja miinuksista 2,2 vuoden Mirenan jälkeen, mutta aina jää jonnekin zenzuuriin kiinni. PYH.
Lyhyesti; Mirena asennettiin sairauden hoitoon. Ei poistanut kuukautisia, vaikka oli tavoite, mutta vuodon määrä väheni paljon. Pelkäksi ehkäisymuodoksi en tätä ottaisi itse, vaan hakisin sterin, koska pieniä haittoja on mm. pitkään jatkunut kipu asennuksen jälkeen ja painon nousu.
Joo ja hiki tosiaan alkoi haista hirveälle. Ihan mikä tahansa markettidödö kelpasi ennen, nyt käy enää vain Vichyn kalliit deot.
Lääkäri ei saanut koko kapistusta sisälle, kun homma tökkäsi jo kohdun mittaamiseen. Ymmärsin lääkärin selityksestä että ensin oli tarjoituksena seivästää kohtu sukkapuikon oloisella mittausvälineellä ja mitan mukaan säätää kierukasta jotain, jonka jälkeen tökätä asennusputki ja koko roska sitten sisälle asti.
Asennus tuntui kuin joku olisi käyttänyt kohdunnupukkaa neulatyynynä. Otin suosiolla pillerit.
Mulla on ollut Mirena nyt noin 1,5kk, ja kirjoittelinkin tänne jo aiemmin. Hyvin on sujunut! Tiputteluvuotoa on edelleen, mutta mitään muita sivuoireita en ole vielä huomannut. Muutaman viikon jälkeen asennuksesta naamaani kylläkin ilmestyi muutama todella kipeä paisemainen finni, muttei ne välttämättä tulleet nimenomaan kierukan takia. Hiuksissa en ole huomannut muutoksia. Iho on ehkä vähän huonommassa kunnossa, mutta sen voi laittaa talven ja kuivan ilman piikkiin. Vatsakipuja ei ole myöskään enää ollut eikä mielialassa ole ollut muutoksia.
Myös ensimmäiset kuukautiset tulivat ja olin oikeasti taivaassa! Koskaan ennen ei ole ollut niin helppoja ja vaivattomia kuukautisia. Ennen meni vaivainen tunti, kun paksu yöside oli litimärkä. Nyt selvisin pikkuhousunsuojilla, niin niukkaa vuoto oli. Kipuja ei ollut melkein ollenkaan, kun ennen olin täysin toimintakyvytön pari ensimmäistä päivää. Vuoto tosin kesti pidempään, vähän yli viikon normaalin 4 sijasta, mutta se oli niin niukkaa, ettei kauheasti haitannut.
Toivottavasti jatkuu yhtä hyvin, tähän mennessä vaikuttaa sopivan mulle. :)
Minulla ollut Mirena nyt 3 kk ja koko tämän ajan olen kärsinyt hirveistä vatsakivuista ja turvotus on sitä luokkaa että olisi raskaana. Nyt 3 viikkoa ollut erityisen hankalaa, koko ajan huimaa, on migreeniä ja näköhäiriötä ja mieli ollut todella masentunut tuosta kierukan laittopäivästä lähtien. Olo ei ole todellakaan ollut normaali tai hyvinvoiva. Tiputteluvuoto on hävinnyt melkein kokonaan, mutta muuten on menneet kivut pahemmaksi. Kaikenlisäksi on tullut älytön akne kasvoihin, millaista ei ole ikinä ollut, kauheita kipeitä paiseita, joita tulee koko ajan vain lisää, naamaa vain polttaa sen takia koko ajan. Istuminen tekee kipeää. Mitkään housut eivät enää istu tuon turvotuksen vuoksi, mahaan kuin ilmapallo ja kuin iso kivi olisi siellä. Urheilu vain pahentaa kipuja, erityisesti juoksulenkit on yhtä tuskaa, kun siitä ei tämä turvotus pidä lainkaan, vaan kivut pahenevat aina treenaamisen jälkeen, kipu tuntuu selässä asti ja säteilee vieläkin myös jalkoihin asti.
Kaikenlisäksi tuon kierukan laitto oli yksi helvetti, sattui aivan järkyttävän paljon, kaiken lisäksi asetus ei meinannut onnistua millään kohdunkaulan mutkan ja tiukkuuden vuoksi, kesti tuo kidutus yli puoli tuntia kunnes lopulta onnistui kun kutsuttiin toinen lääkäri paikalle, puuduttaa piti, muuten ei olisi tullut valtavan kivun vuoksi koko hommasta mitään.
Tässä vaiheessa alkaa jo usko loppua että nämä oireet alkaisi loppua, kun vatsakipujen vuoksi tuntuu ettei pysty enää mitenkään päin olemaan. Ja vatsakipu vain pahentunut koko ajan. Turvotuksesta puhumattakaan.
Ei kyllä sovi yhtään nämä hormonit mulla ja kunhan tuosta kierukasta eroon pääsisi nyt vain mahdollisimman pian. Kaikenlisäksi paino noussut heti tasaiseen tahtiin heti tuon laiton jälkeen. Hyvinvoivasta olosta ei ole ollut tietoakaan tuon laiton jälkeen.
Otin tämän alkujaan tosi voimakkaiden kuukautisten ja pms oireiden vuoksi, sekä kärsinyt niiden ohella aina todella vaikeasta migreenistä.
Että tämmöinen huonompi kokemus täällä.