Mirena-hormonikierukasta kokemuksia? Hyviä ja huonoja, kertokaa kaikki
Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.
Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?
kääk :O
Kommentit (130)
Asennuksesta sen verran että se ei ollut kovinkaan mukavaa, mutta kipu kesti vain hetken. Samana iltana mahassa tuntui vähän epämiellyttävältä (ei sattunut, mutta tuntui vain oudolta). Seuraavana päivänä kaikki oli ihan ok. Ei todellakaan tarvinnut olla töistä pois.
Toimi tosi hyvin siihen asti, että tulin raskaaksi.
Laittaminen ei sattunut hirveästi, mutta laittamisen jälkeen oli pientä kramppailua ja vuotoa ehkä kuukauden verran. Menkat jäi käytännössä kokonaan pois kierukan myötä, vuotoa tuli ehkä kaksi, kolme kertaa vuodessa. Olin tosi tyytyväinen kierukaan. Kunnes sitten tosiaan tulin raskaaksi.
Nyt on uudelleen kierukka ja olen edelleen tyytyväinen. Varuiksi tosin teen raskaustestejä toisinaan, kun ne menkat tulee niin harvoin ja niukkoina.
+ menkat jäi muutaman kuukauden jälkeen kokonaan pois
- akne: hirveitä ontelofinnejä joka kuukausi kasvoihin ja selkään
=> poistatin mirenan 1,5 vuoden jälkeen ja siirryin takaisin pillereihin. Menkat on taas mutta iho parempi, tosin aknesta jäi arpia. Voisi varmaan hoidattaa arvet pois jossain klinikalla.
Mulla pari Mirenaa, eka oli jopa 10v ja sitten vaihdettiin uusi. ei koskaan tiputteluja, sinä asennuspvnä kippasen kipuja, ne meni sitten ohi.
MEnkkoja ei ole, muutama tippa tulee joskus, kai se on sitten siinä. Olisko menny 3 kk asennuksen jälkeen.
Migreeniä on mulla ollut aina ja ihan yhtä pahana tai huonona Mirenan kanssa.
En voi kun kehua, entiset kamalat menkat katosivat.
Mulla ei ole kummallakaan kerralla asennus tuntunut yhtään. Ekaa en edes "huomannut" kun jo oli paikallaan. Tokiassa tunsin pikkasen, mutta helpotti kun gyne käski yskästä ihan samaan aikaan kun sen laittoi, kai se rentoutti mun alapään, Varmaan eroja asentajissa, toivottavasti sulle ap. osuu pätevä.
Otin 4 Buranaa tuntia ennen asennusta ja illalla pari lisää.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:33"]
+ menkat jäi muutaman kuukauden jälkeen kokonaan pois - akne: hirveitä ontelofinnejä joka kuukausi kasvoihin ja selkään => poistatin mirenan 1,5 vuoden jälkeen ja siirryin takaisin pillereihin. Menkat on taas mutta iho parempi, tosin aknesta jäi arpia. Voisi varmaan hoidattaa arvet pois jossain klinikalla.
[/quote]
No sulle saattoi tull anuo finnit sen takia kun LOPETIT pillerit, ei johdu Mirenasta....sulle saattaisi tulla ne karmeat finnit jos nyt lopettaisit pillerit, ilman Mirenaa.
Tiputteluvuoto kesti pari kuukautta. Iho rasvoittui ja finnejä tuli, mutta se tasoittui puolen vuoden kuluessa ja finnit hävisivät. Toisen kierukan kanssa ei ollut enää tätä ihovaivaa. Kuukautiset niukkenivat ja loppuivat lopulta kokonaan. En vaihtaisi pois. Ekaa kierukkaa pidin 6 vuotta ennen kuin vaihdoin uuteen. Gynen mukaan olisin voinut pitää sen seitsemännenkin vuoden.
Ei kuukautisia ja niiden tuomia rajoitteita mutta ei myöskään seksihaluja enää minkäänlaisia. Olen kuin mikäkin sukupuoleton mölli. Ensi viikolla menossa essureen (päästäkseni kierukasta) mikä pelottaa sekin.
Asennus nipisti hetken, muuten ei kipuja.
Kuukautiset hävisi melkein heti, mutta mulla meni hermo siihen jatkuvaan tiputteluun, joka ei noudattanut mitään aikataulua. Kierukka lähti tiputtelun takia vajaan 2 vuoden kuluttua.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:51"]
Ei kuukautisia ja niiden tuomia rajoitteita mutta ei myöskään seksihaluja enää minkäänlaisia. Olen kuin mikäkin sukupuoleton mölli. Ensi viikolla menossa essureen (päästäkseni kierukasta) mikä pelottaa sekin.
[/quote]
Ei juma, elä ihmeessä laitata Essurea!!
nosto
kertokaa vielä lisää,
arvostan suuresti kokemuksianne.
ap
p.s. minä olen saanut kahdesti gyneltä lähetteen kohdunpoistoon, mutta sairaalalta eivät suostu tekemään toimenpidettä ennenkuin olen kokeillut hormonikierukkaa!
Migreenin kanssa huonompi homma. Lisäksi moni lihonut, sukupuolinen haluttomuus ja akne. Lääkäri ehdotti mullekin, mutta en halua luonnotonta tilaa ja kuukautisten puuttumista ja mitään hormonipitoisuuksia elimistööni. Mulle kuukautiset (vaikkakin runsaat) ovat osa kehon lunnollista sykliä. Kaikilla lääkkeillä, myös hormoneilla on omat haittansa ihmiselle. Aika kurjaa, kun näitä liukuhihnalta määrätään monille nuorille naisille.
Valitsin sterilisaation. Ei mitään ongelmia ole ollut ja jostain syystä kuukautiskivut jäivät pois ja vuotoaika lyheni. Ja seksihalut pilvissä !!! Pillereitten kanssa oli kuivuutta ja haluttomuutta eli hormonit oli mulle huono homma.
[/quote]
http://community.babycenter.com/post/a34618408/doctors_who_removereverse_essure
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:56"]
nosto kertokaa vielä lisää, arvostan suuresti kokemuksianne. ap p.s. minä olen saanut kahdesti gyneltä lähetteen kohdunpoistoon, mutta sairaalalta eivät suostu tekemään toimenpidettä ennenkuin olen kokeillut hormonikierukkaa!
[/quote]
Vuotojen takiako olisit menossa kohdunpoistoon vai jonkun muun syyn vuoksi? Mulla vähän samaa eli kierukkaa ehdotettiin, mutta mieluummin poistatam kohdun.
[/quote]
https://www.facebook.com/pages/Essure-problems/178631888835781
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 20:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:56"]
nosto kertokaa vielä lisää, arvostan suuresti kokemuksianne. ap p.s. minä olen saanut kahdesti gyneltä lähetteen kohdunpoistoon, mutta sairaalalta eivät suostu tekemään toimenpidettä ennenkuin olen kokeillut hormonikierukkaa!
[/quote]
Vuotojen takiako olisit menossa kohdunpoistoon vai jonkun muun syyn vuoksi? Mulla vähän samaa eli kierukkaa ehdotettiin, mutta mieluummin poistatam kohdun.
[/quote]
Mieluummin kannattaisi kokeilla tuota "Hot balloon" toimenpidettä, mikä lie suomeksi?
http://www.drstanley.net/services-thermachoice-uterine-balloon.html
Kohdulla on muukin virka, kuin vain lapsenteon takia ja menkkojen takia. Se kannattaa rakkoa, eli jos kohdun poistaa, seuraavana sitten rakko saatttaa laskeutua!!
Miettikää kaikki muut ratkaisut ensin.
Minulla on ollut Mirena jo usean vuoden ajan. Pari viikkoa kierukan laiton jälkeen oli tiputtelu vuotoa ja iho minullakin kukki tosi kivasti. Oireet laantuivat noin kuukauden sisällä ja sen jälkeen ei ongelmia.
Kuukautisia eikä edes juuri tiputtelu vuotoakaan ole ollut. Tosi ihanaa, ei ole kuukautisia todellakaan ikävä.