Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena-hormonikierukasta kokemuksia? Hyviä ja huonoja, kertokaa kaikki

Vierailija
03.09.2014 |

Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.

Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?

kääk :O

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(...jatkuu)

osa 2/2

PLUSSAT:

- Kierukan laittanut lääkäri oli superammattilainen ja kertoi ensikertalaiselle selvästi mitä tapahtuu ja kauanko (mahd. kipu) kestää. On nähnyt kaikkea, eli ei tarvinnut jännittää sinänsä mitään. Kävin tosiaan yksityisellä puolella, koska tarve laittoon oli nopeahko.

- Rohkenisin jopa väittää, että seksihalut ovat ajoittain aiempaa korkeammat!

- Lääkäri totesi, että tulee hyvin tod.näk. auttamaan myös hormonaaliseen migreeniin, uskon ja toivon.

- Seksin aloittamisen helppous on upeaa. Kierukka ei tunnu kummallakaan. (Ekan seksikerran jälkeen kohtu vähän supisteli seuraavana päivänä.)

- En tiedä kuvittelenko, mutta mulla on rauhallisempi olo koko ajan, kuin ennen kierukkaa. Tai siis jotenkin on rauhallinen olo, mutta kuitenkin tulee ns. normaaleja energiapiikkejä. Joku levottomuus on vähentynyt.

- Mikäli tulee vähentämään PMS-oireita ja kuukautiskipuja, on ollut täysin hintansa arvoinen. Päivitän tilannetta tänne. :)

- Ei tiettävästi iho-ongelmia, iso plussa aiemmalle iho-ongelmaiselle. Saattoi parit isommat näpyt tulla heti laitosta, mutta nyt tilanne rauhoittui. (Näppylät saattoivat johtua myös ns. normaalista kk-kierrosta tai ruokavaliosta.)

- Helppous. Mun ei tartte toivottavasti miettiä mitään ehkäisyyn liittyvää vuosiin. Kontrollikäynti kuitenkin pitää tehdä, mun tapauksessa noin vuoden sisään.

Pelkkä tämänhetkinen toive kuukautiskipujen katoamisesta lohduttaa ihan järjettömästi <3 Mahdolliset tiputteluvuodot ja muut ei haittaisi ollenkaan, jos psykofyysisesti voisi paremmin "kierron" aikana. Vaikuttaa jo nyt, että on tuonut hyvää mukanaan tähän pieneen perheeseen.

- Jos oot itsekin parisuhteessa tai sinulla on muunlaista mahdollisuutta sekä henkiseen että taloudelliseen tukeen - ole avoin läheisillesi ehkäisyn tuomista kehon muutoksista ja pyydä jo etukäteen osallistumaan tasa-arvoisesti kierukan kustannuksiin. Ehkäisymuoto on parisuhteessa toivottavasti molempien valinta ja vastuulla yhtälaisesti.

Vierailija
82/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa sitten minulle laitettiin Mirena kierukka. Melkein joka pv on ollut kuukautiskipuja ja tiputtelu vuotoa. Olen myös huomannut että olen vihainen ja ärsyyntyny melkein koko ajan. Ja kun katson netistä muiden kokemuksia Mirenasta, niin kaikki vaikuttaa olevan negatiivista ja ei kannattaisi ottaa Mirenaa, mietin myös että jos seksihaluni loppuvat, niin menen samantien poistattamaan tänän kierukan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin kyllä kovasti Mirenasta ja asennukset ihan ok (otin ennalta Buranan).

Mutta mutta, ikäväkseni, jouduin luopumaan hormonikierukka-mahdollisuudesta, niiden aiheuttamien kystien vuoksi. Muuten olisivat olleet kyllä oikein hyvä vaihtoehto (ei muita sivuoireita) ja mahdollisimman pitkään yritin Mirenoilla mennä...

Vierailija
84/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirenasta rintani meni koviksi ja kipeiksi. Langat tuntuivat kohdunkaulalla usein. Ei puhettakaan, että olisi voinut käydä juoksulenkillä. Asennus oli helppo. Kaksi mirenaa ollut, kolmatta ei tule. Nyt harkinnassa kyleena, jos tarvitsen korvaushoitojen vuoksi.

Vierailija
85/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut kaksi viikkoa. Rinnat on järkyttävän kipeät ja ehkä turvonneet. Toivottavasti tämä vaivaa helpottaa, koska harrastan juoksua säännöllisesti. Eka juoksu kerralla piti käsin alkumatka tukea, että totuin tuntemukseen. Kävely ilman rintaliivejä myös koskee.593

Vierailija
86/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirenan otin lääkärin suosituksesta. Oli ensimmäinen hormonaalinen ehkäisy itselle.  Kuukautiset loppuivat melkeinpä kokonaan melkein heti. Ihan vähän vuotoa tuli säännöllisesti kuukautisten aikaan. Kierukan poistatin noin puolen vuoden jälkeen jatkuvien vatsakramppien ja yleisen epämukavan olon takia. Ei esim. tehnyt mieli käydä juoksulenkillä kun oli outo tunne alavatsassa. Lisäksi mieliala oli erilainen kuin mihin olin tottunut. Ennen hormonaalista ehkäisyä olin oppinut tunnistamaan kuukautiskierron vaiheet ja niihin liittyvät tuntemukset ja olotilat. Kierukan kanssa ei tuntunut omalta itseltä. Lääkärille kun kerroin kierukan vaikutuksista niin hän  sanoi että otetaan vaan heti pois. Olo oli helpottunut heti sen jälkeen. Ei kiitos hormonaalisia ehkäisyä enää minulle. Monille toimii, mulle ei. 

Vierailija
87/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle maailman paras ehkäisy.

Ennen kivuliaat 7vrk vuotoa, Mirenalla lähes kokonaan vuodoton. Toki ensimmäiset kuukaudet laiton jälkeen oli jatkuvaa tiputtelua, mutta sen jälkeen loput viidestä vuodesta oli sen arvoista.

Ei mitään sivuoireita. Poistatin kierukan heinäkuussa, kun 5v tuli täyteen ja aateltiin kumppanin kanssa että vauva voi tulla jos on tullakseen ja elokuussa olinkin sitten jo raskaana.

Laitto ja poisto on ikäviä toimenpiteitä, mutta se kirpasee vaan hetken.

10/10 siis täältä Mirenalle.

Vierailija
88/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Ap:lle ole jo kahdeksassa vuodessa selvinnyt itselleen plussat ja miinukset ..

Kuka näitä taivaan vanhoja aloituksia kaivaa jostain naftaliinista?

Vierailija
89/130 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Ap:lle ole jo kahdeksassa vuodessa selvinnyt itselleen plussat ja miinukset ..

Itse ainakin eksyn googlen kautta usein vanhoihin av-keskusteluihin juurikin etsiessäni kokemuksia jostain tuotteesta tai muusta hyödykkeestä. Ei tässä pelkästään ap:ta palvella :)

Vierailija
90/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nostanpa kuitenkin ja kerron omat kokemukseni, koska yleensä Google löytää tänne. Toivottavasti omasta kokemuksestani on hyötyä.

Mirena on ollut minulla nyt 4kk, asennettiin pahan anemian hoidoksi. Ei tiputteluvuotoa tai mitään vuorohäiriöitä. Menkat ovat muuttuneet hirvittävistä Niagaroista niin niukoiksi, että pahoinakin päivinä pärjäisi 24h kahdella minitampoonilla, jos hygieniasyistä ei tarvitsisi vaihtaa niitä niin usein. Ennen siis meni pahana päivänä supertampooni läpi 1,5-2h aikana ja yöllä sai ravata jatkuvasti vessassa. Ihanaa, kun ei enää tarvitse!

Heti asennuksen jälkeen oli 2kk ajan hieman aknea kasvoissa ja kaulalla, nyt sekin on hävinnyt. Muutoin hirvittävät hormoninäpyt, joiden paranemiseen menee viikkoja, ovat hävinneet.

Kuukautisia edeltävät henkiset ja emotionaaliset PMS oireet ovat kadonneet lähes kokonaan. Vähän olen ehkä herkempi tirauttamaan kyyneleen edelleen, mutten enää itkeä pillitä päivätolkulla, miten kaikki on hirveää ja maailma on kamala ja minä olen surkea epäonnistumisten kakkakasa. Apatia, ahdistus ja ankeus ovat kadonneet.

Minuksia ovat vielä tällä hetkellä lihominen, jossa rasvaa on kertynyt ylävatsaan kohtaan, josta en normaalisti liho ja olen ollut aikoinani todella pahasti ylipainoinen. Kuukautisia edeltävät fyysiset oireet ovat pahentuneet; kivut ovat järkyttävät, ensimmäisten kuukausien aikana olin käytännössä petipotilas melkein 2 viikkoa. Onneksi ei ole lapsia tai lemmikkejä huollettavana ja teen etätöitä omaan tahtiini. Hiki alkoi haista, mitä ei ole ennen tapahtunut. Menkkoja edeltävä ripuli kestää useita päiviä, päänsärkyherkkyys on myös noussut. Kaikki nämä fyysiset pahentuneet krempat väsyttävät hirvittävästi.

Uskon kuitenkin, että nuokin helpottavat, kun kroppa ehtii tottua kierukkaan. 4kk on vielä tosi lyhyt aika.

Libidi ei muuten ole hävinnyt minnekään, eli senkin puolesta tämä sopii minulle. Suosittelen siis itse, mutta olinkin kyllä niin järkyttävän sairas ennen Mirenaa kuukautisten takia, että mikä tahansa parannus entiseen tuntuu Taivaan lahjalta!

Vierailija
91/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sen verran yleishyödyllinen ketju, että kannatan nostoa.

Vierailija
92/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi kokemus mirenasta, mikä minulle asennettiin hoidoksi runsaisiin kuukautisiin

Hyvät puolet:

- asennus oli varsin nopea ja helppo

- kierukka toimi kuten pitikin, eli vähensi vuodon määrää

Huonot puolet

- kuukautisrytmi meni sekaisin

- Ja loppuviimeksi koko kierukka tuli itsestään ulos kuukautisten mukana

Vierailija
93/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi verenpaine niin korkeaksi, että oli pakko poistattaa mirena. Pidin kuitenkin 2v sitä.

Heti poiston jälkeisenä päivänä oli paineet normaalit.

Vierailija
94/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on menkkoja edeltävä hikoilu muuttunut sen verran tujuksi, että heti suihkusta tai saunasta tultua kainalot haisevat hielle vartin sisään. Dödön käyttö on lisääntynyt, ennen en ole tarvinnut kuin oikeasti tilanteissa, joissa hikoaa paljon ja juuri ennen  kuukautisia parin päivän ajan.

Vierailija
95/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(...jatkuu)

osa 2/2

PLUSSAT:

- Kierukan laittanut lääkäri oli superammattilainen ja kertoi ensikertalaiselle selvästi mitä tapahtuu ja kauanko (mahd. kipu) kestää. On nähnyt kaikkea, eli ei tarvinnut jännittää sinänsä mitään. Kävin tosiaan yksityisellä puolella, koska tarve laittoon oli nopeahko.

- Rohkenisin jopa väittää, että seksihalut ovat ajoittain aiempaa korkeammat!

- Lääkäri totesi, että tulee hyvin tod.näk. auttamaan myös hormonaaliseen migreeniin, uskon ja toivon.

- Seksin aloittamisen helppous on upeaa. Kierukka ei tunnu kummallakaan. (Ekan seksikerran jälkeen kohtu vähän supisteli seuraavana päivänä.)

- En tiedä kuvittelenko, mutta mulla on rauhallisempi olo koko ajan, kuin ennen kierukkaa. Tai siis jotenkin on rauhallinen olo, mutta kuitenkin tulee ns. normaaleja energiapiikkejä. Joku levottomuus on vähentynyt.

- Mikäli tulee vähentämään PMS-oireita ja kuukautiskipuja, on ollut täysin hintansa arvoinen. Päivitän tilannetta tänne. :)

- Ei tiettävästi iho-ongelmia, iso plussa aiemmalle iho-ongelmaiselle. Saattoi parit isommat näpyt tulla heti laitosta, mutta nyt tilanne rauhoittui. (Näppylät saattoivat johtua myös ns. normaalista kk-kierrosta tai ruokavaliosta.)

- Helppous. Mun ei tartte toivottavasti miettiä mitään ehkäisyyn liittyvää vuosiin. Kontrollikäynti kuitenkin pitää tehdä, mun tapauksessa noin vuoden sisään.

Pelkkä tämänhetkinen toive kuukautiskipujen katoamisesta lohduttaa ihan järjettömästi <3 Mahdolliset tiputteluvuodot ja muut ei haittaisi ollenkaan, jos psykofyysisesti voisi paremmin "kierron" aikana. Vaikuttaa jo nyt, että on tuonut hyvää mukanaan tähän pieneen perheeseen.

- Jos oot itsekin parisuhteessa tai sinulla on muunlaista mahdollisuutta sekä henkiseen että taloudelliseen tukeen - ole avoin läheisillesi ehkäisyn tuomista kehon muutoksista ja pyydä jo etukäteen osallistumaan tasa-arvoisesti kierukan kustannuksiin. Ehkäisymuoto on parisuhteessa toivottavasti molempien valinta ja vastuulla yhtälaisesti.

Minulla on myös rauhallisempi olo, myös kuukautisten ulkopuolella! Ei tule enää maailmanlopun kohtauksia, joissa tekisi mieli vaan iskeä kaikki hanskat tiskiin ja hypätä kaivoon. Ei tule järkyttäviä itkukohtauksia enkä ole pahantuulinen. Olen alkanut nauraa enemmän ja herkemmin, olen hyväntuulinen ja huomattavasti aikaisempaa tyynempi. Tätä ennen oli joka kuukausi vähintään viikko aikaa, jolloin tunsi miten muuttuu ihan toiseksi henkilöksi, ei ole lainkaan oma itsensä. Mietti vaan miten missään on mitään järkeä, miten olen epäonnistunut ja inhottava  ja ruma ja kukaan ei pidä minusta jne.

Voisi siis sanoa, että Mirena on palauttanut minut taas omaksi itsekseni :)

Myös minulla oli asennuksen jälkeen supistelukipuja pitkään, mutta ne rauhoittuivat ajan myötä.

Vierailija
96/130 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sen verran yleishyödyllinen ketju, että kannatan nostoa.[/

Pahoista pms-oireista kärsineenä mirena muutti elämää selvästi paremmaksi.

Melko usein tämä aihe on kuitenkin etusivulla. Suosittelen myös omasta puolestani, itse lapseton ja kohta menopaussi-iässä.

Vierailija
97/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoijilla on näköjään hyviä kokemuksia omani ovat todella huonot. Kaitoin kierukan 19-vuotiaana, koska gyne suositteli sitä. Myyntipuhe kuulosti niin hyvältä, menkat voi jäädä kokonaan pois, halpa ehkäisymuoto jne. Ja ajattelin miksei kokeilis kun sen nuorena naisena sain ilmaiseksi. Kierukan asennus sattui jonkun verran, mutta pahimmat kivut tulivat kun pääsin kotiin. Kohtu supisteli ja olo oli niin huono etten päässyt kolmena päivänä sängystä ylös. Sen jälkeen helpotti mutta 1,5 ajan mitä jaksoin sen pitää niin oli jatkuvasti supistelua. Terkkarille kun soitin ja kerroin vaivoista niin sain jatkuvasti kuulla vähättelyä ja turhia lupauksia miten kohtu tarvitsee aikaa tottua vieraaseen esineeseen. 1,5 jälkeen sain todella pahoja supistuksia ja kävin yksityksellä ottaa kierukan pois. Gyne siellä ihmetteli miksui nuorelle, synnyttämättömälle naiselle sellainen on edes laitettu. Niin miksi? Et tällainen vähän erilainen tarina :(

Nykytiedon mukaan suositellaan myös synnyttämättömille naisille hormonikierukkaa ehkäisyyn tai esimerkiksi runsaisiin kuukautisiin. Supistelua voi olla jonkin aikaa, mutta särkylääkekuurilla esim ibuprofen yleensä selviää. Kohdun voi kestää hetken tottua siellä olevaan esineeseen, mikä on normaalia. Joskus voi tarvita vahvempia särkylääkkeitä aluksi tai vahvempaa annosta. Kun kohtu tottuu, sopii hormonikierukka 99 prosentille synnytgämätyömille naisille. Ainoa ero synnyttäneisiin synnyttämätyömillä on lähinnä kohdunkaulan kovuus ja kohdun koko. Mutta kuitenkin yhtä lailla synnyttäneet saavat supistusoireita ensimmäisten viikkojen ajan jopa päivittäin ja kuvat voivat heilläkin olla kovia. Ne ovat ikäviä sivuoireita, mutta hormonin vapautumisen paikallisuus siellä kohdussa on etu monessa mielessä ja muuten ehkäisymuodon helppous. T: Lääkäri

Vierailija
98/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoijilla on näköjään hyviä kokemuksia omani ovat todella huonot. Kaitoin kierukan 19-vuotiaana, koska gyne suositteli sitä. Myyntipuhe kuulosti niin hyvältä, menkat voi jäädä kokonaan pois, halpa ehkäisymuoto jne. Ja ajattelin miksei kokeilis kun sen nuorena naisena sain ilmaiseksi. Kierukan asennus sattui jonkun verran, mutta pahimmat kivut tulivat kun pääsin kotiin. Kohtu supisteli ja olo oli niin huono etten päässyt kolmena päivänä sängystä ylös. Sen jälkeen helpotti mutta 1,5 ajan mitä jaksoin sen pitää niin oli jatkuvasti supistelua. Terkkarille kun soitin ja kerroin vaivoista niin sain jatkuvasti kuulla vähättelyä ja turhia lupauksia miten kohtu tarvitsee aikaa tottua vieraaseen esineeseen. 1,5 jälkeen sain todella pahoja supistuksia ja kävin yksityksellä ottaa kierukan pois. Gyne siellä ihmetteli miksui nuorelle, synnyttämättömälle naiselle sellainen on edes laitettu. Niin miksi? Et tällainen vähän erilainen tarina :(

Nykytiedon mukaan suositellaan myös synnyttämättömille naisille hormonikierukkaa ehkäisyyn tai esimerkiksi runsaisiin kuukautisiin. Supistelua voi olla jonkin aikaa, mutta särkylääkekuurilla esim ibuprofen yleensä selviää. Kohdun voi kestää hetken tottua siellä olevaan esineeseen, mikä on normaalia. Joskus voi tarvita vahvempia särkylääkkeitä aluksi tai vahvempaa annosta. Kun kohtu tottuu, sopii hormonikierukka 99 prosentille synnytgämätyömille naisille. Ainoa ero synnyttäneisiin synnyttämätyömillä on lähinnä kohdunkaulan kovuus ja kohdun koko. Mutta kuitenkin yhtä lailla synnyttäneet saavat supistusoireita ensimmäisten viikkojen ajan jopa päivittäin ja kuvat voivat heilläkin olla kovia. Ne ovat ikäviä sivuoireita, mutta hormonin vapautumisen paikallisuus siellä kohdussa on etu monessa mielessä ja muuten ehkäisymuodon helppous. T: Lääkäri

Miksi asennukseen ei automaattisesti tarjota puudutusta? Laitto on äärettömän kivulias, enkä sen takia aio enää koskaan sitä laittaa ellen saa täydellistä puudutusta.

Vierailija
99/130 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas vuoto väheni pariin tippaan, mistä olen äärettömän onnellinen. Kuukautiskivut eivät kadonneet, vaan saattavat iskeä milloin vain kiertoa. Burana onneksi auttaa. Mielialaan ei vaikuttanut mitenkään (edelleen on pms). Kokonaisuudessaan olen hyvin tyytyväinen.

Vierailija
100/130 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään laitattamassa ensi kertaa kierukan, Mirena kyseessä. Olen 29v ja synnyttämätön, sairastan endometrioosia.

Odotin kokemusten perusteella, että kierukan laitto sattuisi valtavasti, mutta kyllä mulla normaalit menkat sattuu enemmän, tuntui lähinnä ehkä parikymmentä sekuntia kestävältä krampilta ja sitten helpotti. Tämä jälkisärky on kurjaa, tuntuu ihan normaaleilta menkoilta joita ei ole hetkeen ollut pillereiden takia (eikä ole ollut ikävä), mutta odottelen että menee ohi. Olen kokeillut neljää eri pillerimerkkiä, minejä ja yhdistelmiä, eikä toistaiseksi mikään ole ollut hyvä, joten pidän nyt peukkuja että Mirena olisi ratkaisu mun endon hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi