Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena-hormonikierukasta kokemuksia? Hyviä ja huonoja, kertokaa kaikki

Vierailija
03.09.2014 |

Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.

Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?

kääk :O

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetuksen jälkeen vuotoa kesti todella monta kuukautta kuten kipujakin, erityisesti ensimmäinen kuukausi oli ihan hirveä. Lisäksi kierukan myötä munasarjoihin kasvoi useampia kystia. Nyt vuoden jälkeen edelleen pitkinyttä vuotoa, joka kestää useampia viikkoja putkeen. Kystien takia olen menossa leikattavaksi ja napsin jatkuvasti särkylääkkeitä kipujen takia. Migreeniin ei vaikutusta, hiukset ehkä rasvoittuvat nopeammin ja naama kukkii välillä. H-kierukka ainut mahdollinen ehkäisyvaihtoehto minulle, joten sen takia olen sinnitellyt näinkin kauan.

Vierailija
42/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut mirena kuukauden. Vaihdettiin kuparikierukasta runsaiden kuukautisten ja migreenin vuoksi. Vaihto onnistui hyvin, tosin vanhan poisto oli hankala kadonneiden lankojen vuoksi. Jouduttiin laajentamaan kohdunkaulaa jotta langat löytyivät. Uuden laittoa ei sitten huomannutkaan!

Mitään vaivaa tai haittaa tai kipua mirenasta ei ole ollut. Eikä tiputtelua tai vuotoa. Migreeniä ollut lähes entiseen malliin, mutta estolääkkeellä pysyy edes joissain rajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjakystat tuli hormoneista. Aluksi punktoitiin pois, mutta lopulta leikattiin. Siihen loppui hormonien käyttö.

Vierailija
44/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto, ap tässä. En lainkaan ehkäisyn takia kierukkaa halua (itse asiassa EN halua sitä lainkaan!!!) mutta eivät suostu muuten harkitsemaankaan kohdun poistoa. Minulla isoja myoomia kohdussa ja hurjat kuukautiset. Mutta minulla myös migreeni, aknetaipumusta, ja pelkään mitä tästä oikein tulee. Jos olisi varaa, menisin yksityiselle kohdunpoistoon. Olen jo kohta 45-vuotias

Vierailija
45/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kokemus Mirenasta: En ole raskaana.

Vierailija
46/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen Mirena menossa, nyt yhdeksättä vuotta yhteensä. Ihanaa kun ei ole minkäänlaista vuotoa, en tarvi edes pikkuhousunsuojia. Minulle pillerit aiheutti aikoinaan migreeniä, nyt kierukan kanssa niitä ei ole ollut. Miinuspuolena selän alueen akne. Kasvoissa ei ole finnejä. Seksihaluihin ei ole vaikuttanut negatiivisesti.

Laittaminen sattui vaikka synnytyksiäkin takana, kannattaa ottaa kunnolla särkylääkettä sitä ennen.

Vierailija
47/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kommentoijilla on näköjään hyviä kokemuksia omani ovat todella huonot. Kaitoin kierukan 19-vuotiaana, koska gyne suositteli sitä. Myyntipuhe kuulosti niin hyvältä, menkat voi jäädä kokonaan pois, halpa ehkäisymuoto jne. Ja ajattelin miksei kokeilis kun sen nuorena naisena sain ilmaiseksi. Kierukan asennus sattui jonkun verran, mutta pahimmat kivut tulivat kun pääsin kotiin. Kohtu supisteli ja olo oli niin huono etten päässyt kolmena päivänä sängystä ylös. Sen jälkeen helpotti mutta 1,5 ajan mitä jaksoin sen pitää niin oli jatkuvasti supistelua. Terkkarille kun soitin ja kerroin vaivoista niin sain jatkuvasti kuulla vähättelyä ja turhia lupauksia miten kohtu tarvitsee aikaa tottua vieraaseen esineeseen. 1,5 jälkeen sain todella pahoja supistuksia ja kävin yksityksellä ottaa kierukan pois. Gyne siellä ihmetteli miksui nuorelle, synnyttämättömälle naiselle sellainen on edes laitettu. Niin miksi? Et tällainen vähän erilainen tarina :(

Vierailija
48/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä naiset on kaupallisuuden uhreja ja lääkärit saavat provikkansa. Törkeää, kun nuorten elimistöt sotketaan hormoneilla ja sitten tulee haluttomuutta ja muuta vaivaa. Joillekin varmaankin sopii hormonit, mutta kokemusten myötä en itse suostu koskaan kierukkaa ottamaan.

Vierailija
49/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi vihamiehellenikään. Vuosin n. 25 päivää kuukaudesta koko 1,5 vuotta. Mieliala heitteli, tuli masennusta yms. Aiheutti munasarjakystia, joiden takia istuminen ja liikkuminen oli mahdotonta 3-5 päivää kuukaudesta. Tuntui kuin ois ollut puukko persiissä. Ja tämä riemu maksoi 80 €. :-P

Vierailija
50/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta mitäpä minäkään tässä voin tehdä? Kohdunpoistoon eivät suostu, jos ei kierukkaa ole kokeiltu. ap

Vierailija
51/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 20:29"]

Mun mielestä naiset on kaupallisuuden uhreja ja lääkärit saavat provikkansa. Törkeää, kun nuorten elimistöt sotketaan hormoneilla ja sitten tulee haluttomuutta ja muuta vaivaa. Joillekin varmaankin sopii hormonit, mutta kokemusten myötä en itse suostu koskaan kierukkaa ottamaan.

[/quote]

No jos sulla olisi kerran kuukaudessa todella kamalat krampit, olisit sängyssä 2 vrk ja vuotaisit kuin seula 3 vk, ehkä alakaisit ajatella asiaa hieman toisin.

Vierailija
52/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut laitto missään, ei kipuja jälkeenpäin. Tiputtelua muutama viikko, kuukautiset jääneet lähes kokonaan pois (pikkuhousunsuojalla pärjää). Ei sivuvaikutuksia. Tyytyväinen olen!

Vierailija
53/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto
.. tuntuu olevan niin, että osalle sopii hyvin ja osalle ei lainkaan?

Vierailija
54/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 18:59"]

Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis. Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle? kääk :O

[/quote]

Mulla on ollut nyt kohta neljä kuukautta ja alkaa helpottaa. Ensimmäiset kolme kuukautta nimittäin vuosin kuin seula. Kuukautisvuotoja reilusti runsaampaa vuotoa saattoi olla ensin 8 päivää, sitten 3 päivää väliä ja taas viikko älytöntä vuotoa. Tamponiahan ei suositella käytettäväksi mutta pakkohan se oli, muuten en olisi voinut liikkua vessasta ulos, ja siltikin tuli superplussastakin puolessa tunnissa läpi. Ja jos ei vuotanut kuin ämpäristä kaadettuna niin pikkuisen kuitenkin koko ajan. Lisäksi oli kipuja ainakin ensimmäinen kuukausi, epäilin jo että on lähtenyt paikoiltaan kun pisti ja vihloi kovasti. Olin jo melko valmis luopumaan koko härvelistä. Mutta sitten ihan yllättäen taas hirveiden vuotojen jälkeen - loppui. Nyt on ollut kolme viikkoa ilman minkäänlaista vuotoa. Aikaisemmin pisin aika ilman vuotoa oli ollut 3 päivää. Eli varovaisesti voisi tuuletella että ehkä pahin on ohi. Mitään muita sivuvaikutuksia en ole huomannut, paitsi ehkä muutama näppy on ilmaantunut.

Mutta kannattaa muistaa että tosi monilla ei ole ollut vuotoja eikä kuukautisia ollenkaan laittamisen jälkeen. Eli ei voi tietää, toivottavasti sulla on parempi tuuri kuin mulla!

Vierailija
55/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut tyytyväinen Mirenaan, olen käyttänyt sitä nyt muistaakseni viisi vuotta. Kuukautiset hävisivät heti kokonaan, jopa niin nopeasti etten tajunnut sen voivan niin heti käydäkään ja tuhlasin rahaa useisiin raskaustesteihin ensimmäisten kuukausien aikana.

Jotain hyvin minimaalista tipottelua on ollut, sellaista että joskus vessapaperissa näkee vähän jotain vaaleanpunaista (ei mitään tarvetta esim. pikkuhousunsuojiin).

Tämä on parantanut elämänlaatuani, sillä PMS oli minulle aiemmin suuri ongelma sekä kipujen että mielialanvaihteluiden kannalta, ja nyt hormonikierukalla se on kaikki poissa.

Vierailija
56/130 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kuulun tyytyväisiin. Kuukautisia ei tullut kokokaan sen reilun viiden vuoden aikana, jonka kierukka oli. Ei kipuja, ei mitään. Ongelmia tuli vasta siinä vaiheessa, kun kierukka piti vaihtaa: sitä ei saatu pois. Langat. Olivat jotenkin vetäytyneet kohdun sisään ja sotkeutuneet kierukkaan, ja se piti poistaa tähystyksessä. Laitatin samalla Essuren, ja senkin kanssa on mennyt hyvin. Hieman kyllä arveluttaa, kun olen kuullut noista ongelmista. Toistaiseksi kuitenkin kaikki kunnossa, mutta jos olisin tutustunut ongelmiin enemmän etukäteen,  en ehkä olisi ottanut sitä. Mutta siis Mirenasta hyvät kokemukset.

Vierailija
57/130 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin Mirena toissapäivänä gynekologin suosituksesta. En ollut koskaan hormonikierukkaa ajatellutkaan vaihtoehtona, en ole synnyttänyt eikä minulle ole mikään hormonaalinen ehkäisy sopinut. Kuukautiset ovat todella kivuliaat ja runsaat joten sen hoitoon sitä sitten suositeltiin. Laittaminen sattui aivan kauheasti. En ollut ottanut mitään kipulääkettä alle koska menin toisen ongelman takia rutiinitarkastukseen. Taju lähti ja jouduin makaamaan vajaan tunnin sairaalapedissä ennenkuin pääsin liikkeelle. Nyt kolmatta päivää hirveät krampit ja lievää tiputtelua. Katsotaan nyt miten tän kanssa menee. Jos tämäkään ei sovi on sterilisaatiosta alettava keskustella. En halua lapsia ja täytän pian 40.

Vierailija
58/130 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin Mirena kolmisen päivää sitten. Olen synnyttänyt puoli vuotta sitten ja jännityksestä huolimatta laitto ei muuta kuin nipsassut vähäsen (en muistanut buranaa ottaa ennen laittoa). Illemmalla välillä supisteli mutta särkylääkkeen jälkeen kipu jäi niin pieneksi ettei sitä edes huomannut. Mulla olis pitänyt nyt alkaa kuukautiset mutta ei tipan tippaa ole tullut! Laitossakin siteeseen tuli kaks vaaleanpunaista pistettä ja siinä kaikki. Toivottavasti kummempia kuukautisia ei enää tulisikaan, tällä hetkellä mirenasta mitään pahaa sanottavaa!

Vierailija
59/130 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kipuja ja tiputtelua kuukauden verran asennuksesta, joskus harvoin edelleen

+ runsaampaa vuotoa vain joka toinen kuukausi

Vierailija
60/130 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ollaan asentamassa hormonikierukkaa ensi viikolla. Pelottaa. Pelkään sivuvaikutuksia ja kipua ja sitä että se ei sovi minulle. Nyt kaikki kokemukset kehiin, pliis.

Ollaan lisäksi lähdössä parin viikon päästä asennuksesta viikonlopun kaupunkilomalle, onkohan vaara että menee reissu pilalle?

kääk :O

Se maistuu todella pahalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan