Todella sieppaa noi " nyhveröitten" vanhemmat jotka aina ottaa asiakseen arvostella meitä perheitä ja vanhempia, joitten
lapset on " huonosti kasvatettu" ja " eivät osaa käyttäytyä" . Viittaan tuohon ketjuun juoksevista kakaroista kärryineen. JOka hemetin kerta kun menen poikieni kanmss kauppaan kerrataan säännöt ja joka kerta se kuitenkin menee juoksuralliksi niitten kärryjen kanssa. Todella haluis että tollaseen kiltin, sopeutuvaisen ja aran lapsen perheeseen tulis vilkas, temperamenttinen poikakaksikko...vois sitten jakaa hyvin kasvatusvinkkejään meille epäonnistujille. Kyllä mekin kuule yritetään , mutta elämä on muutakin kuin taukoamatonta valvontaa ja rajojen asettamista. välillä on pakko hengähtää ja sulkea silmät. se on inhimillistä. Mitäs jos joku tulis sulle sanomaan, että oletpa tosihuonosti muksus kasvattanu, ku ei uskalla vieraalle puhua vaan mykkänä toljottaa. ei alkeellisimpiakaan käytöstapoja ja huono itsetunto lapsella; kyllä on pahasti mennyt pieleen!!! Koita sitten siinä muokata lapsestas jotain muutakuin mihin synn. temperamentin joustovara yltää!
tällane vuodatus, oon vaan niin täynnä noita arvosteluja ja paheksuntaa!
Plösö
Kommentit (141)
Vierailija:
Eli ei tarkoita automaattisesti että jos lapsi riehuu kaupassa, häntä ei opetteta ja etteivätkö vanhemmat puuttuisi asiaan. OPPI ON KESKEN!
Noin varmasti, mutta aika monesta vanhemmasta huomaa, että niitä ei tosiaan kiinnosta lapsen tavoille opettaminen ollenkaan.
Esim. ystäväni lapsi saa kaupassa juosta missä haluaa, ottaa hyllyistä tavaroita ja paiskoa niitä mihin tahansa, mennä makoilemaan hyllyjen alle.....ja äitiä ei todella kiinnosta ollenkaan tapojen opetus. Vetoaa juuri tuohon " eipä sille mitään voi, tuollaisia nuo lapset vaan ovat"
51
Sanotaan vaan että nää on niin villejä, ei ne tottele. Sitten lasketaan kaupan käytäville riekkumaan. Sääntöjen toisto JA niiden toteutuksen vahtiminen JA reagointi kun ei mene sääntöjen mukaan. Kuinka usein näkeekään että sitä reagointia vanhemmalta ei ikinä tule? Ehkä on kerrattu säännöt ja ehkä vanhemmat yrittää pitää lastaan silmällä -mutta sitten kun menee metsään, annetaankin olla. Ja on se vaan ihme kun ei meidän janipetteri tottele mitään.
Vierailija:
Vierailija:
Siellä kaupassa pitää sekä käydä ne säännöt läpi ETTÄ valvoa niiden noudattamista. Se on kovaa työtä (ja laiskurit jättävät sen tekemättä), minkä tiedän siitä että olen itse erittäin vilkkaiden äiti.Rauhallisten vanhemmat -uskokaa, ettei se ole aina niin helppoa kuin te luulette.
Mikä järki siinä on, että lapset jätetään kotiin kunnes osataan käyttäytyä? En mä omaa ennustajan kykyjä, että pystyisin etukäteen sanomaan, miten lapset kaupassa ovat. (Juu, sääntöjä toki kerrataan etukäteen.) Meillä on ollut monenlaisia kauppareissuja ja minusta ne huonotkin ovat hyviä oppimisen paikkoja (yleensä meille vanhemmille).
Sama pätee ravintolassa käymistä. Minusta nekin kerrat, kun ei ole mennyt hienosti, ovat hyviä kokemuksia eikä niiden takia jätetä ulkona syömistä.
muutama tällainen " jos et nyt niin äiti XXXXX" -tyyppi, siis tauotonta uhkailua ja huutoakin, mutta hyvin harvoin mitään näistä uhkauksista toteutetaan. Yllättävää kyllä, heillä on molemmilla tällaiset " temperamenttiset" lapset. Kummallinen sattuma..
Vierailija:
aika tiukka eli parin varoituksen jälkeen ihan oikeasti aina toteutan uhkaukseni.Erään ystäväni lapset taas ovat näitä " vilkkaita" ja leimallista jo ihan pienestä lähtien on ollut se, että äiti vähän niinkuin muodon vuoksi yrittää vähän kieltää, mutta hyvin pian lakkaa ja antaa lasten tehdä ihan mitä nämä haluavat esim. juosta kahvilassa jne. mikä aiheuttaa ihan vaaratilanteitakin, lapset siis jo 5 ja 6 eli puhetta pitäisi jo ymmärtää.
Kuulemma hoidossa lapset käyttäytyvät aina hyvin, älykkäinä ovat ilmeisesti ymmärtäneet että siellä tämä sama käytös ei mene läpi.
Vierailija:
ja lisäksi siinä menee ostokset pilalle. Kauppajäähyä ei olla ikinä kokeiltu koska jäähyt eivät toimi meillä kotonakaan.Neljän pojan äidille sanoisin, että lapset ovat erilaisia, eikä meilläkään suinkaan käytös ole aina samanlaista.
Ostokset pilalle? No eihän sitä tarvitse ostosten sekaan nostaa? On kai teidän kaupoissa lapsille istuinosat kärryn etuosassa? Siihen vaan. Ja jos et jaksa nostaa (ihmettelen kuinka heiveröinen olet, no sairauskin voi tuon tehdä) keksit jonkun muun keinon saada ipanat kuriin.
Tuo, että teillä ei kotonakaan jäähyt toimi, kertoo minusta jo aika rankasta auktoriteetin puutteesta.
Joo, lapset ovat erilaisia. Omani ovat villejä, mutta villejäkin voi ja pitää yrittää kasvattaa! Joskus hitusen kadehtien katselen tutun rauhallisia lapsia, sellaisia taivaanrannanmaalareita... :)
51
Ja eiköhän lapset opi kaupassakäynnin tarkoituksen muutenkin vaikkeivat joka reissulla mukana olisikaan.
4v:n luulisi jo ymmärtävän puhetta sen verran, että kiellot menisivät perille! Se oli varmasti joku av-mamman kasvattama pikkuprinsessa.
juosta, hyppiä, iloita elämästä niin paljon kuin sielu sietää..
MUTTA - ISO MUTTA. Lapsillemme on opettu ihan vauvoista saakka hyviä käytöstapoja ja ennenkaikkea _TILANNETAJUA_!!!!
Olen myös toiminut vuosia lastenhoitajana ja hoidettavia lapsia on ollut satoja ympäri maailmaa.. ja kas kummaa mun hoidossa ne lapset ovat kuin herran enkeleitä vaikka vanhemmat ovat ihan puolikuolleita siihen miten kauhukakaroita heidän lapsensa ovat... eikä kysymys ole vieraskoreudesta..
En käytä huutamista, väkivaltaa, en uhkaile, en lahjo... Mielestäni NIILLÄ EI LAPSIA KASVATETA!!
Mua oikeesti pistää aina vihaksi esim häissä joissa on lapsia, kun lapset juoksevat pitkin kirkkoa, käyvät kiskasemassa morsiuspuvun laahusta, huutavat, kitisevät, riehuvat ettei edes kunnollla kuule hääpuheista yms ohjelmasta mitään, kun lapset varastavat shown, sellaisten lasten vanhemmat kun eivät välitä pätkääkään mitä heidän lapsukaiset puuhavat.
Tottakai on selvää, että harva lapsi jaksaa istua paikallansa hiljaa kirkossa esim häissä/hautajaisissa. Me ollaan lapsille varattu jotain pientä lelua aina mihin saa huomion, ettei lapset ihan pitkästy.
Täytyy myöntää, että kyllä katson kieroon, kun huomaan jonkun äidin/isän joka antaa lasten riehua silloin kuin se ei ole sopivaa siinä paikassa/tilanteessa/hetkessä. Lasten kasvattaminen on haastellista, mutta kyllä siihen jokainen pystyy jos vain haluaa.
Kirjastot on täynnä lastenkasvatusoppaita... tietenkin on lähes myöhäistä alkaa lasta kasvattamaan lasta 14-vuotiaana jos sitä ei ole aiemmin tehnyt.
Mä saan kyllä uppoomaan lasten päähän aika hyvin fakta-asiat esim leikkien avulla, kun käyttää paljon paljon mielikuvitusta.
Meillä ei ole koskaan ollut lasten kanssa kaupassa mitään kohtausta, lapset ovat tottuneet käymään kaupassa eikä siinä ole mitään ihmeellistä...
t. mamma ja 4 muksuu (6v, 4v, 2v, 9kk)
Me oltiin niin tylyjä, että hääkutsun ohessa olevaan kirjeeseen laitettiin pienten lasten vanhemmille pyyntö istua penkkien päihin - siitä sitten lastenhuoneeseen, jos ei homma skulaa.
Muutamissa häissä en kuullut papin puheesta sanaakaan, siitä viisastuimme..
Vierailija:
kauppareissulle meidän poikien kanssa! Ne eivät tarvitse edes niitä kärryjä juoksemiseen ja yleiseen riehumiseen! Luuletteko te tosiaan että en ole kieltänyt ja rankaissut (yleensä johdonmukaisesti) kielletyistä asioista? Kyllä olen, mutta kun mikään muu kuin väkivalta ei kertakaikkiaan tehoa. 5-vuotias istuu jäähyllä vaikka 3 tuntia suunnittelemassa seuraavaa kolttostaan ja 3-vuotias huutaa suoraa huutoa kaiken rankaisemisen ajan, pisimmällään n. 1,5h. Siinä kuule on kauppareissut ihan välttämättä epämiellyttäviä ympäristölle, mutta ei niitä voi yksin kotiinkaan jättää.
ja paeta kokonaan omaa vastuutaan siitä, että ei joko osaa tai viitsi kasvattaa omaa lastaan. Minä olen NIIN kyllästynyt kuuntelemaan, kuinka meidän nicopetteri nyt vaan on niin vilkas, että... Vilkas ei ole sama kuin huonokäytöksinen. Vilkkaankin lapsen saa tottelemaan sääntöjä, kun on itsellä vaan tarpeeksi pitkä pinna opettaa. Jos vanhempi hermostuu, niin peli on menetetty.
Ja surullisinta on, että kyllähän ne rajat jossain vaiheessa vastaan tulee. Jos ei kotona opeteta niin sitten koulussa. Tai jos ei edes koulussa, niin viimeistään poliisin muodossa murrosiässä ne rajat tulee vastaan.
Olisi vissiin kuitenkin vähän helpompaa opettaa lapsille käytöstapoja kotona.
jen kanssa tai juosta muuten vain. Tai töniä ja tuuppia pienempiään leikkipaikoilla " kun on niin energinen ja vilkas" .
Yleensä kun vilkkaiden lasten kanssa on niin että he kielloista huolimatta ovat vilkkaita ja siten ehkä myös helpommin tönivät muita ja tekevät muutakin kiellettyä. Paras että pysyvät poissa kilttien lasten leikkipaikoilta.
todiste siitä, että huonostikäyttäytyvien lasten vanhemmat ovat idiootteja. Jos minun tyttö alkaa pelleillä ostoskärryillä kaupassa, otan ne tietysti heti pois. Voiko tälläinen looginen ajatuskulku olla jollekin ylivoimainen? Näemmä.
oikein kuvitella, miten siellä kaupan eteisessä käydään sama litania läpi joka jumalan kerta. Ja lapset tietää jo valmiiksi, että jos tämän kuuntelee, saa taas kaupassa kärryjen kanssa tehdä mitä lystää. Ja äiti tuntee tehneensä " kaikkensa."
Vierailija:
todiste siitä, että huonostikäyttäytyvien lasten vanhemmat ovat idiootteja. Jos minun tyttö alkaa pelleillä ostoskärryillä kaupassa, otan ne tietysti heti pois. Voiko tälläinen looginen ajatuskulku olla jollekin ylivoimainen? Näemmä.
Vierailija:
oikein kuvitella, miten siellä kaupan eteisessä käydään sama litania läpi joka jumalan kerta. Ja lapset tietää jo valmiiksi, että jos tämän kuuntelee, saa taas kaupassa kärryjen kanssa tehdä mitä lystää. Ja äiti tuntee tehneensä " kaikkensa."Vierailija:
otetaan pois jos käyttäytyy huonosti. Kärryihin liittyy tiettyjä ehtoja mutta eivät ole kielletty hedelmä.
Vierailija:
kauppareissulle meidän poikien kanssa! Ne eivät tarvitse edes niitä kärryjä juoksemiseen ja yleiseen riehumiseen! Luuletteko te tosiaan että en ole kieltänyt ja rankaissut (yleensä johdonmukaisesti) kielletyistä asioista? Kyllä olen, mutta kun mikään muu kuin väkivalta ei kertakaikkiaan tehoa. 5-vuotias istuu jäähyllä vaikka 3 tuntia suunnittelemassa seuraavaa kolttostaan ja 3-vuotias huutaa suoraa huutoa kaiken rankaisemisen ajan, pisimmällään n. 1,5h. Siinä kuule on kauppareissut ihan välttämättä epämiellyttäviä ympäristölle, mutta ei niitä voi yksin kotiinkaan jättää.
Eipä moni uskoisi olevan " sairas" lapsi, kun olemme julkisilla paikoilla. Vilkas on, mutta kiltii. Kiltteys on opittua käytöstä. Rangaistus tulee jos ewi usko.
Emme käy kaupassa koskaan perheenä saati että kävisin yksin molempien kanssa, usein kauppareissut hoidetaan 1aikuinen ja lapsi. Näin ollut aina ja olemme tehneet ehkä suuren virheen, koska lapsemme olisivat niin innoissaan jos menisimme kaikki yhdessä kauppaan että siellä katuis jo hyllyjäkin, joten paluuta ei ole ja en suoraan sanottuna edes jaksa moiseen ryhtyä. Meille tämä tyyli sopii, jos on vaihtoehtoja, niin pitääkö ne kaikki kakarat kerralla ottaa kauppaan mukaan. Meillä ei lapsi yksinään jaksa hillua ja minun ja mieheni ei tarvitse menettää hermoja vaan kaikki saadaan rauhallisesti haettua ja ostettua. Vaihtoehtoja uskoisin olevan muitakin..