Miksi ihmiset eivät osaa hoitaa talouttaan? Se on kuitenkin aika yksinkertaista.
Ihmettelen todella kaikkia näitä monilapsisia asuntoylivelkaisia / pikavippaajia / iik, jääkapissa vain valo ja lapsilisään aikaa viikko -tyyppejä.
Muutama vinkki:
Lapsiluvun voi sopeuttaa perheen tulotasoon.
Asunnon hinnan voi sopeuttaa perheen tulotasoon (myös tulotason vaihtelut tulee huomioida). Ahtaamminkin voi asua. Vuokrallakin voi asua.
Jemmarahaa erilliselle tilille vähintään 1000 euroa. Jos sellaista ei ole, alkakaa heti säästää edes hiukan joka kuukausi.
Ihan jokaiselle tekee hyvää pitää kirjaa menoistaan.
Jos on täysi katastrofi päällä, lasten ruoka on ensimmäinen asia, joka on turvattava.
Kommentit (64)
..on kouluttautua alalle, josta ei työt lopu!
Eiköhän ap kehoittanut miettimään, onko pakko hankkia se kolmas, neljäs ja viideskin lapsi. Joskus toinenkin lapsi voi olla liikaa. Ja lapsista tulee sitä enemmän menoja, mitä isompia ovat - moni ei tunnu tätä ajattelevan.
Pakko puuttua tuohon ensimmäiseen kohtaan (lapsiluvun voi sopeuttaa perheen tulotasoon). Mitenkäs se siis sopeutetaan, jos on vaikka kaksi tai kolme lasta (mikä kuitenkin on ihan normaalia ja kohtuullista) ja tulot laskee roimasti, esim työttömyys/sairaus jne? Myydään pari lasta vai..?
Ahaa, ja se estää esim sairastumisen, hyvä tietää? Ja kerrohan vielä mitä näitä aloja on? Ja siis ainoastaan näille aloille kouluttautuneilla pariskunnilla on oikeus hankkia useampi kuin yksi lapsi?
meillä on aina monta tuhatta tilillä rahaa ylimääräistä, lähemmäs 10 000 e yhteenlaskettuna. Tulot kuitenkin 2500 e miehellä ja mulla 300 e, nämä siis bruttona. Rahaa on siis kivasti, osa laitetaan osakkeisiin, varsinkin nyt kun halvalla saa. Asuntolaina tällä hetkellä enää 130 000e. Vähän väliä kun kilpailuttaa saa todella halvat lainat, esim. meillä nyt 2 % vaikka pankilla onkin riski meistä, mulla kun ei edes työpaikkaa. Aina on varaa ostaa mitä halutaan, ei mitään ongelmia. Jopa matkustellaan melko usein. Pari autoakin on ja moottoripyörä.
kun kävin töissä tienasin 1700 E kuuss, silloin oli vielä enemmän rahaa ostella ja säästellä.
en ymmärrä kun parempituloisetkin elää kädestä suuhun. meillä kuitenkin parisataa ylikin neliöinen talo, pari lasta. asutaan suuren kaupungin vieressä. ajomatka 20 min. on suomen suurimpiin kuuluva. asunnostakin maksetiin huimasti vähemmän 250 000e pyynti josta maksettiin 180 000 e, ihmiset ei ymmärrä tinkiä. ekasta asunnosta oli pyynti 79 000 josta maksettiin 65 000e.
olen myös huomannut että tietyissä ihmisissä on luonteenpiirteenä älytön ja äärimmäisen ajattelmaton rahankäyttö. Ei huolta huomisesta, tänään pannaan haisemaan -mentaliteetti. Tai että opintotuilla ostellaan jotakin astiastoja tai juhlamekkoja, kun ei tajuta, että opintotuki ei ole tarkoitettu tällaiseen vaan normaalielämiseen.
Vähän väliä kun kilpailuttaa saa todella halvat lainat, esim. meillä nyt 2 % vaikka pankilla onkin riski meistä,
myöntävät asuntolainoja 2% kokonaiskorolla..
ja menot täytyy olla pienemmät kuin tulot. Ja jos rahasta on tiukkaa, niin sitten ei mennä lainarahalla naimisiin tai lomamatkalle vain siksi että niin kuuluu tehdä.
voi säästää,lehtien tilaus,internetti,plussa/canal kanavat,harrastukset. aina voi käydä kirjastossakin lukemassa lehdet ja netissä. myös kirpputorilta saa ostettua vaatteet. turha autolla ajelu väliin.noista saa jo tingittyä sen satasen säätöön joka kk
tarkoitin tietysti 0,2 % ja sillä marginaalia, sitähän yleensä vertaillaan.
tietysti pidetään primea tai euriboria sen mukaan kumpi halvempi.
myöntävät asuntolainoja 2% kokonaiskorolla..
Heti kun alan kyselemään onko laskut maksettu niin se olen minä joka on heti riitelemässä. Olen itse todella tarkka etten menetä luottotietoja ja laskut maksetaan ajoissa, mutta toinen on taas sieltä toisesta ääripäästä :( Voitaisiin käydä vaikka matkoilla yms mutta kaikki menee miehen tyhmyyksiin. Olen täällä asiasta valittanutkin kun en tiedä mitä tehdä, nytkin hänellä on oma osa vuokrast maksamatta, niinhyvin rah asiat ei ole että minulla olisi varaa alkaa toisen vuokraa maksamaan, eli olen tässä vaan ja seuraan vierestä kun meillä ei ole kohta enää kattoa pään päällä :(
itse kyllä kirjoitit "2%" , et "0,2%"
mutta pilkunviilaja näköjään täytyy..
Heti kun alan kyselemään onko laskut maksettu niin se olen minä joka on heti riitelemässä. Olen itse todella tarkka etten menetä luottotietoja ja laskut maksetaan ajoissa, mutta toinen on taas sieltä toisesta ääripäästä :( Voitaisiin käydä vaikka matkoilla yms mutta kaikki menee miehen tyhmyyksiin. Olen täällä asiasta valittanutkin kun en tiedä mitä tehdä, nytkin hänellä on oma osa vuokrast maksamatta, niinhyvin rah asiat ei ole että minulla olisi varaa alkaa toisen vuokraa maksamaan, eli olen tässä vaan ja seuraan vierestä kun meillä ei ole kohta enää kattoa pään päällä :(
Olimme hyvätuloinen perhe ja nyt yllättäen kaikki tuntuu kasautuvan. Jos olisimme tienneet nämä muutama kuukausi sitten niin olisi taatusti vaikuttanut perheenlisäykseen. Mutta minkäs teet enää? Kyllä tässä taloustilanteessa aika monelle perheelle saattaa tulla yllättäen ikäviä tilanteita, joten turha kenenkään jeesustella. Onneksi on jemmarahaa sentään enemmän kuin tuo tonni...
Ei haluta tinkiä mistään, eikä oikeesti haluta selvitä. Syytellään vaan kun tässä nyt on ollut kaikenlaisia ongelmia. Niin kauan kun syitä etsii muualta ongelmia riittää.
No ei minunkaan mielestäni ole pilkun viilaamista, jos tekstissä lukee 2% ja luulee sillä tarkoitettavan lainan kokonaiskorkoa. En olisi kyllä itsekään osannut arvella, että tarkoititkin 0,2%:a ja marginaalia. Ja kukahan sen tyhmyyskortin ensimmäisenä hihastaan vetikään..?
mutta pilkunviilaja näköjään täytyy..
Minäkin tunnen monta perhettä jolla ei raha tahdo riittää ruokaan kun on pitänyt ostaa iso omakotitalo. Eipä se tietysti minulle kuuluisi elleivät isoon ääneen köyhyyttään aina valittaisi =o
Miksi se on niin vaikeaa elää varojensa mukaan ...tai edes älyttää olla ruikuttamatta.
Pakko puuttua tuohon ensimmäiseen kohtaan (lapsiluvun voi sopeuttaa perheen tulotasoon). Mitenkäs se siis sopeutetaan, jos on vaikka kaksi tai kolme lasta (mikä kuitenkin on ihan normaalia ja kohtuullista) ja tulot laskee roimasti, esim työttömyys/sairaus jne? Myydään pari lasta vai..?