Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä 3-vuotiaitakin vielä vaipoissa?

Vierailija
09.03.2008 |

Siis ihan oikeasti ei mene jakeluun tämä nykyajan hyysäys-yhteiskunnan jutut. Lapsen ei tarvitsisi opetella syömään itse kuin vasta yli 2-vuotiaana, vaipoissa saa kulkea vielä 3-vuotiaskin " vauva" . Pukemaan ei opeteta ja rattaissa työnnetään vielä 4-vuotiaitakin ja saman ikäiset lussuttavat vielä tuttejakin. Millä te perustelette 3-vuotiaan vaipoissa olemista? Ja selvennykseksi: yövaipan ymmärrän, yökuivuutta ei voi opettaa, mutta herran tähden, onhan se hirveän näköistä kun 3-vuotias ja ylikin vielä kävelee vaippa housuista pullistellen, eikös hävetä?

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih :oD

Vierailija
62/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottunut saamaan palkinnon kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kaikessa

Vierailija
64/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" raskaana" asioita, jotka ovat ihan luontaisesti opetettavia asioita. Näitä ovat vessa-asioiden hoitaminen, syöminen, pukeminen, riisuminen.... Kyllähän äitiys on raskasta, mutta oikotietä onneen ei ole. Jos haluat lapsesi kuivaksi on myös SINUN ÄITINÄ tehtävä asian eteen kovasti työtä. Mitä jos kaikki äidit vain tuudittautuisivat siihen oletukseen, että kyllä lapsi kouluun mennessä kuivaksi oppii? Millainen vaippavuori meillä silloin olisi? Eikös se helpota äidinkin elämää, jos lapsi oppii potalle? Itse en ainakaan jaksaisi 3-vuotiaani (15 kiloa) pyllyä enää pestä. Olen tehnyt molempien lasteni kanssa samalla tavalla eli potatus on aloitettu leikin varjolla jo heti kun kykenevät istumaan. Myös lavuaarin reunalla lirauteltiin pisuja jo ennen sitä. Molemmat oppivat kuivaksi 1v7 kk iässä. Ja todellakin osasivat ilmaista koska on hätä!

Mutta te, jotka haluatte pitää lapsenne vaipoissa niin ihan vapaasti. Kukaan eikä mikään taho ei estä teitä siinä asiassa. Se on teidän valintanne ja TE ohjaatte lasta oikeaan suuntaan, mikä se sitten lieneekään...

Vierailija
65/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 just noin.

Vierailija
66/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat huolehtivat aluksi siitä, että potalla käydään säännöllisin väliajoin ja lapsi oppii siinä sitten sivussa olemaan kuiva nuo väliajat ja viimein itse käymään oikeaan aikaan potalla.

terveisiä kolmen lapsen äidiltä

Vierailija
67/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut että tuossa on potta, siihen tehdään pissat ja nyt jätetään vaipat pois. Ihan kerrasta ovat oppineet kun aika on vain ollut oikea. T: Myös kolmen äiti

Vierailija:

Vanhemmat huolehtivat aluksi siitä, että potalla käydään säännöllisin väliajoin ja lapsi oppii siinä sitten sivussa olemaan kuiva nuo väliajat ja viimein itse käymään oikeaan aikaan potalla.

terveisiä kolmen lapsen äidiltä

Vierailija
68/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kertonut, että tässä potta ja tuossa pönttö. Pissan voi tehdä niihin. 3 lapsista oppi suoraan pöntölle, 1 potalle.

En ole istuttanut, enkä houkutellut, enkä tarroja tarjonnut.

neljän äiti

Vierailija
69/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on täysin aivopesty muutamassa vuosikymmenessä!!! Vauvojen vessassakäynti on AINA ollut aivan normaali juttu. Vauvat kertovat hoitajalleen aivan selvästi milloin on hätä. Toinen asia tosiaan jätetäänkö siihen viestiin vastaamatta. En todellakaan ymmärrä näitä vaippoja käyttäviä 3 vuotiaita. Ensin opettamalla opetetaan lapsi tekemään tarpeensa vaippaan ja sitten ihmetellään kun ei halua pottaan mitään tehdä... Todella kieroutunutta!

Vierailija
70/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmiset on täysin aivopesty muutamassa vuosikymmenessä!!! Vauvojen vessassakäynti on AINA ollut aivan normaali juttu. Vauvat kertovat hoitajalleen aivan selvästi milloin on hätä. Toinen asia tosiaan jätetäänkö siihen viestiin vastaamatta. En todellakaan ymmärrä näitä vaippoja käyttäviä 3 vuotiaita. Ensin opettamalla opetetaan lapsi tekemään tarpeensa vaippaan ja sitten ihmetellään kun ei halua pottaan mitään tehdä... Todella kieroutunutta!

Vierailija
71/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aloitettu lavuaariin pissatus 1 vuorokauden iässä ja pottaan iirrytty heti, kun on siinä kyennyt istumaan. 10 kk ikäisenä pojalla meni vaippoja ehkä 2 päivässä. Tämä siis minun aktiivisuuteni ansioista. Kun tuo sai jalat alleen ei potalla istuminen kinnostanut enkä alkanut huudattamaan vaan tarjosin aina välillä, Ei kelvannut. Viime kesänä kun poika oli 2 v olimme koko kesän ilman vaippaa. Siivosin lattioita ja pesin housuja. Nyt reilu 2,5 vuotias on kotikuiva. Menee siis itse pissalle, jos viitsii ja muistaa, mutta reissuun laitetaan vaippa aina koska tuo ei hädästään ilmaise edelleenkään, toisin kuin silloin 10 kk iässä. Niin se vaan on, mutta ehkä minun virheeni palstan mukaan onkin se, että olemma aloittaneet liian aikaisin tai jotain. missään tapauksessahan ei voi olla kyse siitä ettei lapsi olisi vielä valmis, vaikka 3 v synttärit kovaa vauhtia lähestyvätkin. Niin luonnollisesti meillä kestoillaankin, joten ei edes pintakuivaa kertistäkään asiasta ; ). Sinä hyvä 28, olisi kiva jos voisit tulla tekemään temppusi myös meidän pojallemme, koska mielelläni luopuisimme molemmat jo noista vaipoista.

Vierailija
72/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kommentoin, että vaatii tosiaan sitä kyttäämistä jatkuvasti ja ei siinä kyseinen äiskäkään tiennyt koska vauvaa pissatti. Se vain piti vauvaa ilman vaippaa niin kauan että pissa tuli. Houkutti ja psuhautteli. Eli pakotti pissaamaan silloin kun äiti haluaa. Ja jossain afrikassa on varmaan eri meininki. Lapset voi pissailla mihin sattuu niissä mutamaamajoissaan. En kuvittelisikaan pissattavani lasta ulkoillessa täällä suomessa talvipakkasilla. Maalaisjärkeähän näissäkin saa toki käyttää...

Vierailija
73/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi oppi kertomaan hädästä n. 1 vuoden 3 kk:n iästä (10-kuisesta olin laittanut häntä potalle). 1,5-vuotiaan jäi päivävaipat pois. Yövaipan tarvitsee edelleen nyt 3,5-vuotiaana, eli ilmeisesti antidiureettisen hormonin eritys ei ole riittävä. Eikä se hormonieritys päiväkuivuuteen juurikaan liity. Pissahädän tunnistaminen on se juttu, jonka avulla opitaan päivävaipoista pois.

Vierailija
74/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävettänyt!

Vierailija
75/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen on saatava kulkea vaipoissaan niin kauan kuin tämä itse haluaa. Onhan tämä sitä aikakautta, että lapsen kanssa " neuvotellaan" asiasta kuin asiasta. Onneksi olen poikkeava tästä joukosta ja meidän huushollissa se olen minä, joka päätän, koska aletaan opetella ihan normaaleja arkirutiineja kuten vessassa käynti. Minunhan ei äitinä tarvitse enää 3-vuotiaan kakkapyllyä pestä! Mutta meillä nämä asiat ovat jotenkin sujuneet siinä arjen ohessa maalaisjärkeä käyttäen. 4 lastani ovat kukin oppineet kuiviksi 1v7kk-2v2kk iässä. Jos olisin hyysännyt ja antanut heidän itse päättää, koska vaipan osto loppuu niin vaipoissaan nuo olisivat varmaan olleet vielä 4-vuotispäivilläänkin. Järki käteen hyvät mammat!

Vierailija
76/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on käynyt 2v:stä alkaen ihan itse potalla. Alussa tuli aina sanomaan, että kävi potalla, mutta nyt käy siellä useita kertoja päivässä omia aikojaan.

Mulle on ihan se ja sama miten pitkään kukakin käyttää vaippoja lapsellaan, mutta niitä tutillisia yli 3v lapsia mä kyllä vähän ihmettelen! Luulisi, että vanhemmat eivät halua lapselleen purenta ym vikoja ja vierottaisivat tutista aikaisemmin....

Vierailija
77/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairas oikeasti. Mutta ei meillä lapset päätä siitä mitä syödään ja milloin syödään, tai syökö 3-vuotias sormin vai lusikalla, nuo asiat ovat ihan itsestäänselvyyksiä. Samoin on mun mielestäni se, että iso lapsi ei päätä siitä paskooko housuihinsa vai ei, vaan kun lapsi on kypsä, hän alkaa käydä potalla tai pöntöllä.

En tiedä onko tämä pottatrauman pelko perua niiltä ajoilta kun potalle oikeasti pakotettiin ja sidottiin vyöllä kiinni tms. mutta kait sen nyt järkikin sanoo, ettei sen tarvitse sellaista olla. Mutta ei " pottakammoiselle" lapsellekaan tarvitse osoittaa, että hänen pelkonsa on oikea, että se potta tosiaan on niin pelottava, ja että siinä ei sitten tarvitse käydä. Asiat voi hoitaa lempeästi ja pikkuhiljaakin, lapsen kehitystä kunnioittaen. Mun mielestä jos iso lapsi käyttää vaippoja tai syö tuttia/ tuttipulloa, se on lapsen aliarvioimista.

Vierailija:

että lapsen on saatava kulkea vaipoissaan niin kauan kuin tämä itse haluaa. Onhan tämä sitä aikakautta, että lapsen kanssa " neuvotellaan" asiasta kuin asiasta. Onneksi olen poikkeava tästä joukosta ja meidän huushollissa se olen minä, joka päätän, koska aletaan opetella ihan normaaleja arkirutiineja kuten vessassa käynti. Minunhan ei äitinä tarvitse enää 3-vuotiaan kakkapyllyä pestä! Mutta meillä nämä asiat ovat jotenkin sujuneet siinä arjen ohessa maalaisjärkeä käyttäen. 4 lastani ovat kukin oppineet kuiviksi 1v7kk-2v2kk iässä. Jos olisin hyysännyt ja antanut heidän itse päättää, koska vaipan osto loppuu niin vaipoissaan nuo olisivat varmaan olleet vielä 4-vuotispäivilläänkin. Järki käteen hyvät mammat!

Vierailija
78/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tähdennän vielä, että tällaisia normaaleja asioita voi todellakin odottaa TERVEEN lapsen opettelevan! Jos lapsella vamma tai sairaus niin silloin asiat hoituvat tietysti lapsen oman tilanteen mukaan. Kyllä terve 3-vuotias tietää miksi potalla ja pytyllä käydään, jos nämä asiat on hänelle kädestä pitäen selitetty ja opetettu.

t. maalaisäiti ja 4 lasta

Vierailija
79/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
80/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa harva EI ole kuiva vuoden iässä. Eli siellä treenataan lapset kuiviksi VUODEN ikään mennessä, tajuatteko. Se onnistuu kiinalaisen ystäväni mukaan niin, että heti kun pystyy istumaan, laitetaan potalle, ja kun pissa tulee niin sanotaan " pss pss, pss pss" . Ei mene kauankaan, kun lapsi on jo ehdollistunut tuolle pss pss -äänelle ja aina sen kuullessaan pissaa (oli sitten missä vaan). Näin on sitten helppo laittaa lapsi aina aterioiden jälkeen potalle, sanoa pss pss, ja tyhjätä potta. Muun ajan lapsi kulkee joko tavallisissa pöksyissä tai halkiohousuissa, ilmeisesti siksi että pääsee sitten kävelemään opittuaan itsekin pisulle. Tämä kiinalainen ystävä kertoi, että hänelle tulee vieläkin aina pissahätä jos joku sanoo oikealla tavalla pss pss :D

Mitäs av-mammat tästä on mieltä? Onko tämä asianmukaista pottatreeniä vai vahingollista lapsen itsemääräämisoikeuden ja -kyvyn kehittymiselle?

(Tämä kaikki on siis vain ystäväni kertomaa - tarinan todenperäisyyttä en ole itse varmentanut.)