Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä 3-vuotiaitakin vielä vaipoissa?

Vierailija
09.03.2008 |

Siis ihan oikeasti ei mene jakeluun tämä nykyajan hyysäys-yhteiskunnan jutut. Lapsen ei tarvitsisi opetella syömään itse kuin vasta yli 2-vuotiaana, vaipoissa saa kulkea vielä 3-vuotiaskin " vauva" . Pukemaan ei opeteta ja rattaissa työnnetään vielä 4-vuotiaitakin ja saman ikäiset lussuttavat vielä tuttejakin. Millä te perustelette 3-vuotiaan vaipoissa olemista? Ja selvennykseksi: yövaipan ymmärrän, yökuivuutta ei voi opettaa, mutta herran tähden, onhan se hirveän näköistä kun 3-vuotias ja ylikin vielä kävelee vaippa housuista pullistellen, eikös hävetä?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä kukin tyttö vuorollaan päätti 2.4-vuotiaana, ettei halua enää käydä potalla, pöntöllä tms. Eikä sitten käynyt. Ei sitä pakottakaan voi. Esikoinen saatiin (sai itsensä) vihdoin kuivaksi 3v2kk ikäisenä, kuopus on nyt 3v5kk ikäisenä vieläkin vaipoissa. Kun ei se vaan suostu menemään potalle. Nyt pidämme taukoa treeneissä, jotta potan/pöntön Hirvittävä Kammottava Kamaluus vähenisi tytön mielessä.

Juu, ketuttaa tilanne. Ja mietin, mitä on tehty väärin.

Vierailija
22/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista miksi, kun ei kuulunut lempiaineisiini ja luokiostakin on kymmenen vuotta aikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vai eikö ap ole siinä onnistunut. Kun lapsi alkaa pyöriä levottomana kantaa hänet vessaan ja yllättäen sieltä usein tulee pissa ja sänky aamulla kuiva

Vierailija
24/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on samantekevää, miten pitkään muut perheet lapsillaan vaippoja käyttävät. Se kuitenkin näissä keskusteluissa ärsyttää, että pitkään vaippoja omilla lapsillaan pitäneet väittävät vaipattomuuden olevan seurausta potalle pakottamisesta. ?? :O

Meillä ainakin lapset on ihan vauvasta asti osanneet ilmaista pissa- ja kakkahätänsä ihan siinä missä nälkänsä, väsymyksensä ja muutkin perustarpeensa. Ymmärrän, ettei kaikilla riitä kiinnostusta vastata näihin viesteihin. Mutta miksi se on joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että toisten mielestä vaipattomuus on luonnollista ennemmin kuin jotain pakolla opeteltavaa?

Jokainen perhe päättää, mihin jaksaa panostaa ja mihin ei. Kukin tyylillään. Eiköhän terveet lapset kuitenkin kaikki ole vaipattomia kouluikään mennessä... Ja toisaalta eipä siitäkään nyt ainakaan haittaa lapselle ole, että hän saa halutessaan tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan mahdollisimman pienestä asti (luontokin kiittää).

Vierailija
25/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää kovasti nämä kommentit että lapsi ei ole kiinnostunut jne. Olette yksinkertaisesti aloittaneet aivan liiaan myöhään pottailun..

Vierailija
26/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan ole huomannut vauvasta koska pissattaa. Kakkahädän tai kakkaamisen erottaa tietysti naaman rutistuksista tai että alkaa rumpsutella. Mutta mistä muusta voi siis päätellä että vauvalla on vessahätä tai vähän isommallakin lapsella pissahätä jos ei sitä osaa sanoa?

Vierailija:

Mulle on samantekevää, miten pitkään muut perheet lapsillaan vaippoja käyttävät. Se kuitenkin näissä keskusteluissa ärsyttää, että pitkään vaippoja omilla lapsillaan pitäneet väittävät vaipattomuuden olevan seurausta potalle pakottamisesta. ?? :O

Meillä ainakin lapset on ihan vauvasta asti osanneet ilmaista pissa- ja kakkahätänsä ihan siinä missä nälkänsä, väsymyksensä ja muutkin perustarpeensa. Ymmärrän, ettei kaikilla riitä kiinnostusta vastata näihin viesteihin. Mutta miksi se on joillekin niin vaikeaa ymmärtää, että toisten mielestä vaipattomuus on luonnollista ennemmin kuin jotain pakolla opeteltavaa?

Jokainen perhe päättää, mihin jaksaa panostaa ja mihin ei. Kukin tyylillään. Eiköhän terveet lapset kuitenkin kaikki ole vaipattomia kouluikään mennessä... Ja toisaalta eipä siitäkään nyt ainakaan haittaa lapselle ole, että hän saa halutessaan tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan mahdollisimman pienestä asti (luontokin kiittää).

Vierailija
27/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAsta voi ohjata, kertoa ja näyttää pottajutut, mutta ei sitä voi aikaistaa opetuksella, jos lapsen aivoissa oleva juttu ei ole vielä " kolahtanut" tältä osin. yhtäkään ekaluokkalasita en ole nähnyt vaipoissa kulkevan, etä eiköhän tuo ole vähän haettu ongelma.

Eräs lääkäri totesi joskus kun äidillä oli huoli kun lapsella oli tutti pitkään, että kummako ongelma se on äidin vai lapsen? jA ap:llä on kyllä pienet " ongelmat" jos miettii tuollaisa.

Vierailija
28/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
29/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitetttiin pottailu heti, kun poika oppi istumaan, joten liian myöhään aloittamisesta tuskin ainakaan meitä voi syyttää...... Jossain vaiheessa pojalle vaan tuli ihan kertakaikkinen stoppi koko pottahomman kanssa, jolloin minä äitinä päätin, että en ala huudattamaan lasta pää punaisena potan takia vaan annan tilanteen rauhoittua ja kokeillaan myöhemmin uudestaan.

Nyt poika on kohta 2-vuotias ja taas pottailu kiinnostaa. Pissat tulevat jo aika hyvin pottaan, joskus muistaa itse sanoa, että pissa on tulossa, mutta kyllä tässä varmasti vielä aika tovi vierähtää ennen kuin vaipoista eroon päästään.

Joten ei se aina ole siitä opettelustakaan kiinni, lapset vain kypsyvät eri tahtiin.

Vierailija
30/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
31/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvotko yön lapsen vierellä opettaen kuivaksi, retuutat vessaan kun alkaa pyöriä sängyssä? Kyllä tämä maailam on menossa hulluksi, niin suorituskeskeistä ollan helvetti että lapsetkin revitää yöllä kuselle! Kyllä sä tiedät sitten kun se lapsi on yökuiva. Mutta 14 ei arvatenkaan tiedä mistä sen tietää niin mä kerron: SITTEN KUN VAIPPA ALKAA JOKA AAMU OLLA KUIVA; NIIN LAPSI ON YÖKUIVA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
32/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti pystyy vaikuttamaan, mutta lapset ovat kovin erilaisia ja mielestäni ei ole oikein huudattaa ja pakottaa lasta potalle väkisin. Jos sinun lapsesi ovatkin kiltisti suostuneet istumaan potalla heti, kun heidät on siihen laitettu, niin muista, että kaikkien lapset eivät ole samanlaisia. Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että jos minä olisin huudattanut poikaani ja istuttanut häntä väkisin potalla vastusteluista huolimatta, niin hän olisi nyt päiväkuiva?

Vierailija
33/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
34/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyse on pelkästään opettamisesta tai sen puutteesta.

Vierailija
35/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukiongelmia? ;o)

t. 28

Vierailija
36/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä opettamisellakaan aina pysty asiaan vaikuttamaan. Väitänpä edelleen, että ei siinä opettaminenkaan paljoa auta, jos lapsi ei yksinkertaisesti ole vielä kypsä oppimaan kuivaksi.

Vierailija
37/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinköhän???

Vierailija
38/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samalla liittää siihen vaipattomuuteen jonkin kivan ison pojan jutun, jonka avulla lapsi kokee sen isoksi kasvamisen ja vaipoista pois pääsemisen hyväksi jutuksi.

Tämän vinkin oli JAri Sinkkonenkin antanut, itse toteutin sen 2-v 2kk ikäisen poikani kanssa aikanaan, ja hän oppi kahdessa päivässä kuivaksi.

Eli ei siitä pottailusta tarvitse myöskään antaa lapsen tehdä pahempaa asiaa kuin se onkaan, sen voi myös esittää lapselle ihan itsestäänselvyytenä, ja antaa lapselle sopivasti aikaa (esim. pari viikkoa) sopeutua ajatukseen. EIkä tietenkään mitään suuttumisia tms. Mutta jättää vaan se vaihtoehto, että iso lapsi kulkee vaipoissa pois.

Vierailija
39/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yö vaippakin käytössä. Kotona oltaessa menee itse vessaan pöntölle.

Vierailija
40/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitän, että oman johdonmukaisen toimintatapani merkitys on ollut erittäin suuri siinä, että lapseni ovat olleet kuivia (ja siitä jokainen hyvin onnellinen) niin pieninä. näin ei välttämättä ole tietenkään sinun kohdallasi, mutta meillä opettamisella on ollut suuri merkitys. enkä usko, että tuurilla olen kolme lasta saanut niin aikaisin täyskuivaksi.