Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä 3-vuotiaitakin vielä vaipoissa?

Vierailija
09.03.2008 |

Siis ihan oikeasti ei mene jakeluun tämä nykyajan hyysäys-yhteiskunnan jutut. Lapsen ei tarvitsisi opetella syömään itse kuin vasta yli 2-vuotiaana, vaipoissa saa kulkea vielä 3-vuotiaskin " vauva" . Pukemaan ei opeteta ja rattaissa työnnetään vielä 4-vuotiaitakin ja saman ikäiset lussuttavat vielä tuttejakin. Millä te perustelette 3-vuotiaan vaipoissa olemista? Ja selvennykseksi: yövaipan ymmärrän, yökuivuutta ei voi opettaa, mutta herran tähden, onhan se hirveän näköistä kun 3-vuotias ja ylikin vielä kävelee vaippa housuista pullistellen, eikös hävetä?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat opetettiin heti pöntölle supistajan avulla.

Vierailija
42/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ttaa" . Kaveri aloitti lapsensa kuivaksi opettamisen jo vuoden vanhana ja voi hyvää päivää, miten raskasta puuhaa se oli. Lapsi sai luultavasti ikuisen trauman ja äidiltä meni hermo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein kysymys voi olla liiaan myöhään aloittamisesta, ei tietenkään aina

t. 28

Vierailija:

Näinköhän???

Vierailija
44/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö oli kolmevuotissynttäreiden aikaan vaipoissa päivälläkin. Pisut saattoi tehdä pottaan, mutta kakka oli saatava tehdä vaippaan. Meni itse jonnekin piiloon, toiseen huoneeseen äkistämään. Kyllä sitä joskus yritettiin potallakin, mutta ei tykännyt, enkä missään nimessä halunnut, että alkaa panttaamaan kakkaa. Siitä on sitten tiedossa muita ongelmia.

Kuukausi pari kolmevuotissynttäreidensä jälkeen oltiin lomalla, ja tyttö vietti paljon aikaa serkkujensa kanssa. Vuoden vanhempi serkkunsa kävi itse jo vessassa, ja siitä jäi ilmeisesti idea itämään tyttömme päähän. Heti sen loman jälkeen halusi itse ruveta käymään vessassa, ei potalla vaan vessassa. Niin jäi päivävaipat pois.

Yövaippaa pidimme vielä vuoden siitä eteenpäin. Tyttö oli siis 4 v. ja pari kuukautta, kun yövaippa jäi pois. Vaippa oli jo sitäkin ennen aamuisin yleensä kuiva, mutta kun illalla joskus kysyin, että eihän tarvita enää vaippaa, niin sanoi vaan, että tarvitaan! Laitoimme sen vaipan. Kerran kun kysyin taas siitä vaipasta, niin sanoikin, että ei tarvi enää. Ja jätimme vaipan pois. Kertaakaan ei vahinkoa ole tullut, alussa tuli herättelemään mua keskellä yötä, että mennään pissalle, noin kymmenkunta kertaa.

Mitä sitä turhaa stressaamaan, kyllä se lapsi sen itse huomaa jossain vaiheessa, että sitä ei enää tarvita. Silloin hän on valmis.

Vierailija
45/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapselle tarjoutuvien onnistumisenkokemustenkin takia.

komppaan kyllä ap:tä siinä, että hyvin vaikea ymmärtää, miten joku 3v vielä kulkee vaipoissa, jos on perusterve..

Vierailija
46/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei opi kuivaksi ennenkuin hänen virtsaneritystä säätelevä hormoni on " kypsä" . Kuivaksi oppimista säätelee siis hormonit!!! Toki palkitseminen oikein suoritetusta tehtävästä kannustaa positiivisesti lasta jatkamaan.

Päiväkuivuutta ei voi olettaa lapselta ennekuin lapsi on yökuiva!

Lukekaa ja opiskelkaa ensin ihmiset ja sitten laukokaa vasta näitä typeryyksiänne!!!

Meillä kaksi ekaa lasta olivat ensin yökuivia 1,5 -vuotiaana ja hetken kuluttua olivat myös päiväkuivia. Nyt nämä kaksi naperoa (2,5 ja 3,5v.) ovat edelleen vaippoissa. Ja saavat ollakin niin kauan kunnes yö vaippa on kuiva. Aikaisempaa en edes yritä " pakottaa" päiväkuivaksi.

" Virtsaneritystä estävää hormonia erittyy normaalisti yön aikana enemmän kuin päivällä, jotta virtsamäärät olisivat yön aikana vähäisempiä. Yökastelijoilla virtsaneritystä estävän hormonin pitoisuudet ovat yön aikana matalia, mistä johtuen virtsamäärät ovat suuria ja ylittävät helposti virtsarakon maksimitilavuuden. Lapsi kastelee, kun virtsarakko on täyttynyt."

" Virtsaaminen samoin kuin virtsan pidättäminenkin on monimutkainen taito. Lapset oppivat erilaisia taitoja hieman eri-ikäisinä esimerkiksi toiset lapset oppivat kävelemisen aikaisemmin kuin toiset. Näin me opimme myös virtsaamisen hallitsemisen yksilöllisesti. Yökastelu on pääasiassa tavallista hitaampaa kuivaksi oppimista!!!"

Vierailija
47/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joka puhuin hormoneista, niin itselläni on siis neljä lasta. Ei kaksi, kuten ehkä tekstistä voisi ymmärtää.

Vierailija
48/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä näytä meillä hormonit vaikuttaneen ;P

Vierailija
49/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli johonkin täytyy se lapsen kuuntelemisen rajakin vetää.

Vierailija
50/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti lapsella on kaikki edellytykset virtsaamistarpeen havaitsemiseen ja täydelliseen rakon hallintaan vasta 5-6-vuotiaana. Monet lapset pystyvät rakon hallintaan jo 2-3 vuoden iässä, mutta pidätyskyvyn saavutusiässä on hyvin suuria yksilöllisiä eroja.

Joten eiköhän kaikille malttia ja " vauvoille" mukavia vaipotteluja! Kaikki aikanaan!

Vierailija
51/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hänellä on noin FIKSUJA lapsia.......... Vaipoissa yli 1½-vuotiaana kulkevathan ovat tyhmiä lapsia, joilla on kaiken lisäksi vielä laiskat vanhemmat........ ;o)

Vierailija
52/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä molemmat opetettiin heti pöntölle supistajan avulla.

Vierailija
53/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ei se vaipattomuus ole mikään kilpalaji - johan se on moneen otteeseen todettu..... Eli ei siinä ole kyse huonommuudesta tai paremmuudesta ei laiskuudesta tai ahkeruudesta eikä varsinkaan tyhmyydestä tai viisaudesta.

Vierailija
54/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28, joka toki on ylpeä lapsistaan monessa suhteessa, mutta joka halusi tuoda muutakin näkökulmaa tälle palstalle tyypilliseen keskusteluun, jossa usein pyritään etsimään syytä oman toiminnan ulkopuolelta. ihmiset vaan ovat niin kovin herkkiä (olemattomallekin)arvostelulle.

ja toki olen sitä mieltä, että on kaikin puolin parempi, jos lapsi on kuiva aiemmin kuin myöhemmin..

mutta kuten todettu, jokainen tyylillään.

Vierailija
55/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että lapses on oppinu noin nuorina kuiviksi. Lapsi on kuiva vasta sitten ku se hoksaa itse kertoa hädästä. Semmonen lapsi ei oo kuiva jolta pitää jatkuvasti kysellä pissattaako tai kakattaako.

Vierailija
56/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
57/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta raskasta se on ollut kun on pitänyt lapsia istuttaa potalla monta tuntia päivän aikana, että saa sen pissan sinne.

Mutta olenpa saanut kehua kerhoissa, kuinka lapseni osaa pissata pottaan nuorimapana. Ai kun se tuntuu hyvältä.

Vierailija
58/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ITSESTÄÄN ylpeä kun on lapset saanut opetettua. Ja että lapsen joka on 3-vuotias ja käyttää vielä vaippoja, pitää hävetä itseään. Syyllistystä jo pienestä pitäen. Siitä se lähtee, seuraava aihe on lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen. Ja jos lapsi ei kouluun mennessä osaa, aikuisetkin osoittelevat sormillaan ja päivittelevät. Taas lapsi tuntee syyllisyyttä ja häpeää. Ja aina löytyy uusi asia, jossa on toisista jäljessä, varsinkin aikuisten mielestä ja silmissä. Ja sitä häpeää ja syyllisyyttää... Tarvitseeko ihmetellä, jos aikuisena on sitten huono itsetunto eikä pärjää elämässä?

Vierailija
59/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös ollaan oltu päiväkuivia tuon ikäisenä. itse en ole kokenut " prosessia" raskaaksi, kun siinä on ollut tietty systemaattisuus (unilta pissalle, ruokailun jälkeen jne.), jota en ole sen enempää miettinyt. itse olen saanut " kiksejä" lähinnä siitä, että lapset ovat saaneet onnistumisen kokemuksia ja kehuja, ja ovat olleet niin tyytyväisiä ilman vaippoja.

t. 28

Vierailija
60/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osas paskantaa pottaan mahdollisimman nuorena ja sai tarran siitä.

Mietin vain..hmm...