Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä 3-vuotiaitakin vielä vaipoissa?

Vierailija
09.03.2008 |

Siis ihan oikeasti ei mene jakeluun tämä nykyajan hyysäys-yhteiskunnan jutut. Lapsen ei tarvitsisi opetella syömään itse kuin vasta yli 2-vuotiaana, vaipoissa saa kulkea vielä 3-vuotiaskin " vauva" . Pukemaan ei opeteta ja rattaissa työnnetään vielä 4-vuotiaitakin ja saman ikäiset lussuttavat vielä tuttejakin. Millä te perustelette 3-vuotiaan vaipoissa olemista? Ja selvennykseksi: yövaipan ymmärrän, yökuivuutta ei voi opettaa, mutta herran tähden, onhan se hirveän näköistä kun 3-vuotias ja ylikin vielä kävelee vaippa housuista pullistellen, eikös hävetä?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippoihin ja odotin kunnes lapsi oli sisäisesti kypsynyt olemaan ilman vaippaa. Minun mielestäni turha rääkätä lasta ja samalla rasittaa itseään, jos ei kerran lapsi vielä ole kypsynyt olemaan ilman vaippaa, ihan vaan periaatteen vuoksi. Puoli vuotta meni ja sitten kokeiltiin uudestaan, ja sitten onnistui heti. Lapset ovat katsos ap yksilöitä, ei niitä kannata minkään kasvatusoppaan mukaan hoitaa, vaan kuulostellen ja katsellen juuri sitä tiettyä persoonaa...

Vierailija
2/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja väkisin en ala potalle opettamaan. Meillä oli poika reilu 3v kun kiinnostus heräsi ja nyt 3½ vuotiaana on jo päivät kuivana.

Muutama kaveri joilla alle 2 vuotias on " muka" kuivana. Äiti joutuu itse huolehtimaan jokaisen lapsen vessassa käynnin. Eli ei se lapsi sitä itse oikeasti osaa. Äiti vain osaa ennakoida milloin lapsella hätä. Ja minulla ei ole aikaa eikä hermoja sellaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän johtuu, että meidän lapsuudessa ei kulkenut vaippaperseisiä 3-vuotiaita ;-D Ei kai ne kypsyysasiat ole 20-30 vuodessa sen kummemmin muuttuneet. Vanhempien silkkaa laiskuutta ja saamattomuutta jos ei 3v. vielä osaa hoitaa vessa-asioita vaan kuseksii ja paskoo vaippaan, yöks!

Vierailija
4/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes sain poikalapsen.

Mielessäni ihmettelin 2-vuotiaita vaippahousuja, koska omani (2 tyttöä)olivat oppineet kuiviksi 1,5 vuoden jälkeen ja yökuiviksikin heti 2 vee synttärin jälkeen.

Vaan sitten syntyi kuopuksemme (poika), jonka mielestä potta on maailman kamalin laitos. 2½ vuotta on nyt tiimalasissa ja potta ei enää lennä nurkkaan ihan joka kerta ja päiväkodissa suostuu jopa sosiaalisen tilanteen vuoksi siinä istumaan, harvemmin sinne kuitenkaan mitään tekee. Pelkäämpä että meillä 3 vee synttäri koittaa ennen yökuivaksi oppimista. Lataan toiveeni kesään - toivottavasti lämpimään sellaiseen - jolloin voisi antaa siperian opettaa märkien housujen muodossa.

Vierailija
5/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se tuosta teoriastasi. ;) Äitini on muuten neuvonut 1,5-v. poikani kanssa, että ensi kesänä laitat vaipat pois ja pidät ilman housuja aina kun olette pihalla. :) Aivan varmasti täällä perällä, kun sääskiä ja mäkäriä pimisee yötä päivää...

Tytöllä kova vatsa ja oli vaikea saada vaipoista pois. Nyt vähän alle 4-v. viimein myös yökuiva. Asia on stressannut kauheasti perheen ulkopuolisia ihmisiä. Tytölle on hoettu juuri tuollaisia " iso tyttö kusee vaippaa, hyi et kai paskaa väännä, sulla on vielä koulussakin vaippa" . Voi vain arvailla miten nämä sanomiset on vaikutteet tuohon vaipan pitämiseen näinkin pitkään...

Vierailija:

mistähän johtuu, että meidän lapsuudessa ei kulkenut vaippaperseisiä 3-vuotiaita ;-D Ei kai ne kypsyysasiat ole 20-30 vuodessa sen kummemmin muuttuneet. Vanhempien silkkaa laiskuutta ja saamattomuutta jos ei 3v. vielä osaa hoitaa vessa-asioita vaan kuseksii ja paskoo vaippaan, yöks!

Vierailija
6/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

saakka hyvällä omallatunnolla, sen verran työlästä ja raskasta niiden vaipparättien peseminen oli talvisodan ankeissa oloissa pienessä kylmässä lautamökissä.

Vierailija
7/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millonkohan te tajuatte että asiat ei ole niin mustavalkosia? Huoh..

Vierailija
8/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kun olit itse lapsi et osannut kiinnittää asiaan samalla tavalla huomiota. Etkä arvioida pienten ikää.

Kaikki lapset eivät vaan opi kuiviksi tai itse syömään. Nykyään tunnistetaan paljon paremmin erilaisia ongelmia, eikä aina kaikkea leimata vanhempien syyksi paitsi täällä av:llä.

meilläkin viisi vanhinta oppineet kuiviksi 2-vuotiaina, myös yö kuivaksi. mutta kuopuksella onkin kaikenlaista häikkää hermoston säätelyssä ja motoriikassa. Ei toiveitakaa kuivuudesta vielä.

Vierailija
9/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kärsi. Miten siis lapsi kärsii, jos pitää 3-vuotiaana vaippoja? Enemmän minusta lapsi kärsii, jos ei vielä osaa olla siisti ja kastelee housujaan vähän väliä...

Vierailija
10/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin nimenomaan päiväkuivuudesta enkä yökuivuudesta. Yökuivuutta ei voi opettaa kuten päiväkuivuutta. Minua ja veljeäni on istutettu potalla heti kun opimme istumaan ja minä olin kuiva 1,5-vuotiaana ja veljeni pari kk myöhemmin (ollaan kaksosia).

Vierailija
11/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kirjoitin nimenomaan päiväkuivuudesta enkä yökuivuudesta. Yökuivuutta ei voi opettaa kuten päiväkuivuutta. Minua ja veljeäni on istutettu potalla heti kun opimme istumaan ja minä olin kuiva 1,5-vuotiaana ja veljeni pari kk myöhemmin (ollaan kaksosia).

Olisin säästynyt paljolta vaivalta jos olisin pitänyt heitä suosiolla vaipoissa...

Vierailija
12/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinot kyllä kyseenalaista nykyään. Sanoi, että hän laittoi aina pottaan vyöllä kiinni ja siinä sai istua vaikka tunnin, että pissat tai kakat tuli pottaan. Oliko siinä sitten lapsi valmis päiväkuivuuteen vai tuliko aina hätäpissat?

Vierailija
13/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai eikö ap ole siinä onnistunut. Kun lapsi alkaa pyöriä levottomana kantaa hänet vessaan ja yllättäen sieltä usein tulee pissa ja sänky aamulla kuiva

Vierailija
14/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopustyttö oli sekä päivä- että yökuiva alle viikossa siitä, kun ekan kerran meni potalle. Poika (kaksoset siis kyseessä) on päiväkuiva, yöllä vielä vaippa, päiväunilla ei ole vaippaa, ja lapsilla on nyt ikää 2 v 2 kk.

Esikoinen (tyttö) oli täysin kuiva alle kuukaudessa siitä, kun näki ekaa kertaa potan, eli 2 v 1 kk iässä.

Eikä yhdeltäkään lapsista olla kysytty haluaako potalle, vaan sinne ollaan menty ja siitä ei neuvotella, ja pottaan osuneista tuotoksista palkitaan. Kun niin moni sanoo ettei lapsi suostu potalle...

Vierailija
15/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista huolta kantaa. Lapsia kun on niin monenlaisia.

Vierailija
16/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat lapseni ovat olleet myös yökuivia alle 2v, mutta monessa tuttavaperheessä on yövaippa vielä 3-4 -vuotiaallakin ja sitä en kyseenalaista.

Ja se, että vaipattomuteen opettaminen on rankkaa: mitä siitä jos vaatteita kastuu? Ei kai se lapsi kuivaksi ainakaan opi jos ajatellaan, että otanpa vaipat pois vasta 3-vuotiaana, kun en jaksa lastani viedä potalle/pytylle enkä jaksa pestä vanhinkopissahousuja.

Vierailija
17/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökuiva lapsi pysyy joko koko yön kuivana, tai sitten herää yöllä ITSE pissalle.

Mulle ei ainakaan tulisi mieleenkään päivystää lapsen vieressä koko yötä odottelemassa, että tämä alkaa pyörimään levottomana. Mä nukun makkarissa, lapset omassa huoneessa.

Ei, meillä ei ole kolmevuotiaita vaipoissa, vaan kaksi aika tarkalleen kaksivuotiaana kuivaksi oppinutta lasta, sekä kolmas joka on ollut päiväkuiva alle kaksivuotiaasta mutta yövaippa oli 2 v 5 kk saakka.

Vierailija:

vai eikö ap ole siinä onnistunut. Kun lapsi alkaa pyöriä levottomana kantaa hänet vessaan ja yllättäen sieltä usein tulee pissa ja sänky aamulla kuiva

Vierailija
18/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen en ollut vaan jaksanut edes yrittää ja hyvin meni näinkin:)

Vierailija
19/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
20/86 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on oikea kasvuriitti tuo kuivaksi opettellu. Vanhemmat otsa kurtussa Istuttavat pikku Kerttu-Kaita potalla tunti tolkulla. Nyt per opit potalle.. On siinä pienellä ihmisellä suorituspaineita.

Miksi ei oteta heti vähän rennompi asenne. Suu hymyyn ja vessasta tai potalla käynnistä iloinen asia.

Tarra pätkähtää heti kun käykin oma-aloitteisesti istahtamassa. Jos jotain sattuu lirahtamaan niin jumankekka karseet bileet pystyyn.

Meidän 1v 6kk oppi ihan isosiskon esimerkistä. Systeri kävi vessassa ja sai tarran niin meinasi pikkuinen että tollanen on itsellekkin saatava. Vaippa pois ja pöntölle.