Uskonnollinen aivopesu aloitetaan jo päivähoidossa.
Tuli hieman yllätyksenä nimittäin tosi tarkkaa päivähoitosopimusta tehdessä ei edes kysytty lasten uskonnosta. Molemmat on maistraatin kirjoissa ei siis kirkon. Ei tullut itsellekkään mieleen kunnes hoitaja ilmoitti, että ensi viikolla on sitten kirkossa jumalanpalvelus. Ilmoitin siihen, että ei sitten muuten ole meidän penskojen kohdalla.
En osannut edes kuvitella että jo päivähoitoikäisiä lapsia raahataan kirkonmenoissa.
Kommentit (132)
Vierailija:
Mikäli uskonnopetus ei ole tunnustuksellista, miksi siellä lauletaan virsiä?
Vierailija:
Ne ovat osa kulttuuriamme ja historiaamme. t. 77 vai olinkohan sittenkin 78, en muista
Jumala loi -virressäkin lauletaan kuinka Jumala loi taivaan ja maan, sitten riemulla lauletaan kiitosta Herralle. Eikö se ole uskon tunnustamista?
Totta kai vanhemmilla on oikeus kieltää lapsiaan osallistumasta päivänavauksiin. Mutta kirjoitukseni pointti oli vaan se, että ei ne päiväkotilasten päivänavaukset ole niin raakoja ja kamalia kuin täällä esitetään. Sadunomaisia kertomuksia, joita ei todellakaan päätetä sanoin " ja tämä tarina oli tosi" ;o)
t. LTO
Jos vain sellaisia lauluja voi laulattaa, joiden sanojen sisältö on täysin oppilaan oman ajatustavan mukainen, mitä jää jäljelle?
Vierailija:
81, omasta uskostahan virsiä yleensä lauletaan
Jumala loi -virressäkin lauletaan kuinka Jumala loi taivaan ja maan, sitten riemulla lauletaan kiitosta Herralle. Eikö se ole uskon tunnustamista?
Vierailija:
Jos vain sellaisia lauluja voi laulattaa, joiden sanojen sisältö on täysin oppilaan oman ajatustavan mukainen, mitä jää jäljelle
Mutta jos lauletaan Herralle kiitosta juuri niillä sanoilla, ei lapsellekaan jää epäselväksi laulun sanoma. Tai sytytetään kynttilä ja odotetaan Jeesusta. Tai kuinka Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton.
Vierailija:
Vaikka olen 15. yötä hoilottanut yläasteella monen monta kertaa, en edelleenkään tiedä mistä se kertoo
Vierailija:
Jos vain sellaisia lauluja voi laulattaa, joiden sanojen sisältö on täysin oppilaan oman ajatustavan mukainen, mitä jää jäljelleMutta jos lauletaan Herralle kiitosta juuri niillä sanoilla, ei lapsellekaan jää epäselväksi laulun sanoma. Tai sytytetään kynttilä ja odotetaan Jeesusta. Tai kuinka Jumalan kämmenellä ei kukaan ole turvaton.
Kynttilän sytyttäminen ja jeeskuksen odottaminen kuulostaa kyllä pyhäkoulutouhulta. Ei pitäisi kuulua uskonnontunnille.
olemme vakaumuksellisia ateisteja mutta lasten on pakko osallitua kirkkokäynteihin ja tarhan uskonnonopetukseen joulun ja pääsiäisen alla, sillä emme voi olla poissa töistä, jotta lapset välttyisivät käännytykseltä. Nyt sitten veisaavat virsiä kotona ja puhuvat jeesuksesta yms.
Vierailija:
olemme vakaumuksellisia ateisteja mutta lasten on pakko osallitua kirkkokäynteihin ja tarhan uskonnonopetukseen joulun ja pääsiäisen alla, sillä emme voi olla poissa töistä, jotta lapset välttyisivät käännytykseltä. Nyt sitten veisaavat virsiä kotona ja puhuvat jeesuksesta yms.
En voi ymmärtää tuollaista kiihkomielistä asennetta kumpaankaan suuntaan - en kiihkouskovaisuutta enkä kiihkoateismia! Kyllä on pienet murheet teillä, jos tuollaisesta asiasta täytyy tehdä elämää suurempi.
joukossa on yksi lapsi, joka ei osallistu pyhäkouluun, kirkkoihin yms. Lapsen vanhemmat järjestävät itse hoidon sinä aikana ja kaikki on toiminut hienosti. Minusta on ihan oikeus ja kohtuus, että hoitaja pääsee kirkkoon muiden hoitolasten kanssa.
Tilannetta voisi verrata tosiaan allergisiin lapsiin: syöttäisikö hoitaja gluteenitonta, munatonta ja maidotonta ruokaa KAIKILLE lapsille, jos vain yhdellä on vilja,-maito- ja muna-allergia? Suostuisitteko siihen?
Vierailija:
joukossa on yksi lapsi, joka ei osallistu pyhäkouluun, kirkkoihin yms. Lapsen vanhemmat järjestävät itse hoidon sinä aikana ja kaikki on toiminut hienosti. Minusta on ihan oikeus ja kohtuus, että hoitaja pääsee kirkkoon muiden hoitolasten kanssa.
Vai oletko sälyttänyt uskonnollisen kasvatuksen päivähoidon harteille? Niin useimmat tekevät, koska eivät itse kuitenkaan ole tarpeeksi vakaumuksellisia harjoittaakseen ITSE uskontoa.
Jokaisella on oikeus puolustaa perustuslaillista uskonnonvapauttaan.
En kirjoittanut viestiä, jota kommentoit, mutta vastaan silti.
Päiväsaikaan tapahtuvat seurakunnan tapahtumat ovat nimenomaan suunnattuja lapsille, koska niissä käy päiväkoti- ja perhepäivähoitoryhmiä. Ilta- ja viikonloppuaikaan olevissa kirkko- ym. tapahtumissa taas aiheita lähestytään aikuisten näkökulmasta. Siinä mielestäni suurin syy, miksi vanhemmille voidaan antaa " lupa" sälyttää uskontokasvatusta päivähoidon vastuulle.
t. LTO
Tuskinpa Ateisti-Aapo kovinkaan pahoillaan olisi omasta puolestaan, jos " joutuisi" Unto-Uskovan kanssa joulukirkkoon kerran vuodessa muun luokan mukana.
Vanhempien tehtävä on päättää sellaisiat asioista lapsensa puolesta.
Käytättekö kirkon palveluja esim .
vast : emme
- Onko sinut ja puolisosi vihitty avioliittoon kirkossa?
vast : ei ole, maistraatista käräjätuomari kävi vihkimässä meidät juhlapaikalla 200 läheisen ja ystävän läsnäollessa
- Onko lapsesi kastettu seurakunnan jäseneksi?
vast : ei ole kastettu, kun emme kuulu ev. lut. tai muuhunkaan kirkkokuntaan. Minua itseänikään ei ole kastettu, mies on kastettu, mutta eronnut kirkosta, heti kun se suinkin on ollut mahdollista (18-v)
- Haudataanko sinut joskus papin siunauksella?
Vast: ei haudata. miksi haudattaisiin, sillä en usko kirkkoon instituutiona?
- Käytkö srk : n kerhoissa lapsen kanssa?
Vast : emme käy, sillä mielestäni olisi typerää käydä seurakunnan kerhoissa uskonnottomana.
- Vietätkö joulua, pääsiäistä, muita kirkollisia juhlapyhiä?
Vast : vietämme suomalaisen NYKYperinteen mukaisia juhlapäiviä yhdessä luterilaisten sukulaistemme kanssa. Meille heidän vakaumuksensa ei tuota ongelmaa ja " sattumalta" pitkät vapaat, jotka mahdollistavat kiinteämmän yhteydenpidon sukulaisiin, osuvat Suomessa juuri noiden päivien yhteyteen.
Nuo ovat kaikki kirkollisia toimituksia / tapahtumia, joissa " aivopestään" kristillisyyden nimissä.
Vast : " Aivopesua" ei pääse tapahtumaan, kun me vanhemmat olemme lastemme mukana, vastaamassa omien näkemystemme mukaan lastemme kysymyksiin, joita rituaalit varmasti herättävät. Emme myöskään vaadi lapsiamme osallistumaan rituaalien suorittamiseen, mutta kunnioitamme esim. hautajaisissa vainajaa ja hänen vakaumustaan, olemalla läsnä ja hiljaa toimituksen ajan.
Onko oikeasti paha asia jos lapsesi " joutuu" tutustumaan kristilliseen vakaumukseen esim. pääsiäiskirkon merkeissä? Mikä on pahin mitä siitä voi tapahtua? Mitä pelkäät? Miksi lapsesi voisi osallistua vaikka hindu-menoihin ( ns . tutustuu vieraisiin uskontoihin ) mutta ei kristinuskoon?
Vast: Lapseni voi yhtälailla osallistua kristillisiin seremonioihin, kuin juutalaisiin, islamilaisiin, hindujen toimituksiin ym. eli EI osallistu ilman vanhempien läsnäoloa. Kun lapsi on riittävän vanha ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti maailmaa ja osaa suhteuttaa omat ajatuksensa janalle, mikä on häntä itseään ja mikä on meidän vanhempien hänelle opettamaa, on hän kypsä päättämään itsenäisesti omasta uskonnostaan tai uskonnottomuudestaan. Sinänsä kristinuskossa tai muissakaan uskoissa ei ole absoluuttisesti pahoja aineksia tai hyviä aineksia. Kyse onkin arvoista ja siitä, mihin kukin meistä haluaa " aivopestä" lapsiaan. Ymmärrätkös : Minulla on yhtälainen oikeus olla uskomatta ja harjoittamatta mihinkään uskontoon liittyviä rituaaleja ja siirtää tämä " pääomani" lapsilleni, kuin kellä tahansa uskovaisella on oikeus uskoa ja harjoittaa omaa uskoaan, siirtäen sitä lapsilleen.
Minä en pelkää uskontoja, enkä pidä kristinuskoa esim. hindulaisuutta parempana tai huonompana uskontona. Ne ovat vain erilaisia uskontoja. Uskonnoissa on mielestäni epäkohtana se, että niissä on aina jokin Jumala, jumalia tai muu " ylempi" Luoja. Ne tavallaan antavat uskoville mahdollisuuden paeta vastuutaan, koska joku toinen kyllä hoitaa ( tämä karrikoiden ) ja pelastaa. Tai asiat on jo alussa määrätty. Kyllä, olen lukenut Raamatun, eivätkä nämä asiat esim. kristinuskossa ole näin yksioikoisia. Tämä nyt on minun mielipiteeni ja siksi uskon mieluummin alkuräjähdys teoriaan ja evoluutioteoriaan, jotka tosin ovat vain teorioita, mutta käsityskyvylleni riittävästi perusteltuja.
Mistäänhän emme voi olla varmoja, usko on kuitenkin aina VAIN uskoa ja minäkin siis teoriaan uskovana olen eräänlainen uskovainen.
T: agnostikko, skeptikko
niin uskonto ja koulu kuten uskonto ja politiikkakin tulisi erottaa toisistaan. Jokaisen vanhemman asia kasvattaa lapsensa siihen uskontoon kuin haluaa.
Te joidenka lapsien luokilla on monikulttuurisia mukuloita niin joutuvatko muslimilapsetkin tms, aamunavauksiin, lukemaan ruokarukoukset, kirkossa käynteihin?
Vierailija: