Uskonnollinen aivopesu aloitetaan jo päivähoidossa.
Tuli hieman yllätyksenä nimittäin tosi tarkkaa päivähoitosopimusta tehdessä ei edes kysytty lasten uskonnosta. Molemmat on maistraatin kirjoissa ei siis kirkon. Ei tullut itsellekkään mieleen kunnes hoitaja ilmoitti, että ensi viikolla on sitten kirkossa jumalanpalvelus. Ilmoitin siihen, että ei sitten muuten ole meidän penskojen kohdalla.
En osannut edes kuvitella että jo päivähoitoikäisiä lapsia raahataan kirkonmenoissa.
Kommentit (132)
Lapseni odotti innolla ensimmäistä käyntiään kirkossa pk:n kanssa. Ei ollut koskaan kirkossa ollut, koska itse en siellä käy. En olisi halunnut sitä intoa tappaa sillä, että pelkäisin lapsen siinä paikassa tulleen aivopestyksi, jos lapsi nyt vaan haluaa nähdä minkälainen on kirkko.
T.43
säälittää vaan näiden ihmisten kohtalo kun huomaavat kuoltuaan taivaan ja helvetin, Jumalan ja Saatanan olevan totta
herätyskokoukseen ja mitä muita ehdotuksia nyt olikaan...Saattaisin jopa itse mennä mielenkiinnosta mukaan. (54)
Vierailija:
herätyskokoukseen ja mitä muita ehdotuksia nyt olikaan...Saattaisin jopa itse mennä mielenkiinnosta mukaan. (54)
käyny pyhäkoulussa, seurakunnan kerhoissa. Silti en koskaan ole totuudessa uskonut niihin höpinöihin. Enkä ole uskossa tänä päivänä.
Jos ei anna lapsen tutustua millään muotoa valtakulttuuriin, tekee karhunpalveluksen lapselleen.
Idiootin vanhemmat elävät lapsen kautta omia haaveitaan.
Ainakin minun lasten päiväkodissa on niin ollut, että se on ollut kysymys, saako lapsi mennä kirkkoon. Jos löytyy yksikin lapsi, joka ei saa mennä, niin sitten tälle lapselle järjestetään päiväkodissa muuta puuhaa.
Koulussa olen ilmoittanut jo toisen lapseni kouluun. Kummallakin kerralla täytin lappusen, jossa kysyttiin, mihin uskonnonopetukseen lapsi kuuluu. Vaikka emme kuulu kirkkoon, olen molemmille lapsilleni ruksannut luterilaisen uskonnon opetuksen. Listasta löytyy myös islamin usko ja et-opetus.
Eikö kouluun ilmoittamislomake ole joka koulussa sama? Jos se on standardi, niin silloin tuo samainen ruksi löytyy muidenkin koulujen ilmoittautumiskaavakkeesta. Eli jos ei halua kristinuskon mukaista opetusta, niin laittaa sitten vaan et-opetukseen ruksin.
joten ei sitä voi tässä verrata. Enkä ole " niitä tyyppejä, joille kelpaa kaikki" , vaan ennakkoluulottomasti haluan tutustua eri asioihin, ennenkuin tuomitsen.(54)
Kunhan sinne mennä tutustumaan kirkkorakennukseen, ei kuuntelemaan uskonnollisia höpinöitä ja rukoilemaan. Siinä on selvä ero.
Vierailija:
Jos ei anna lapsen tutustua millään muotoa valtakulttuuriin, tekee karhunpalveluksen lapselleen.Idiootin vanhemmat elävät lapsen kautta omia haaveitaan.
ET:ssä tutustutaan myös muihin uskontoihin. En pistäisi yhtään pahakseni jo ET-ryhmä kävisi kirkossa, mutta myös siellä moskeijassa.
En ymmärrä, miksi he ajattelevat omien lastensa olevan jotenkin erityisen heikkoja ja vailla omaa kriittistä ajattelua. Tuollainen fanaattisuus voi kostautua teini-iässä, kun lapsilla on tarve erottua omista vanhemista. Samaan tapaan kuin alkoholistien lapsista tulee usein absolutisteja, tiedä vaikka ääriateistin lapsi päätyisi isoseksi...
Vierailija:
Idiootin vanhemmat elävät lapsen kautta omia haaveitaan.
Oman lapsensa kohdalla voi tehdä toisin ja säästää hänet siltä.
Vierailija:
En ymmärrä, miksi he ajattelevat omien lastensa olevan jotenkin erityisen heikkoja ja vailla omaa kriittistä ajattelua.
Nyt aikuisena ymmärrän millaista aivopesua ja käännytystä se oli. Miksi antaisin lapseni kärsiä samalla tavalla?
Vierailija:
Mitään muuta kuin orjuutta, tappamista ja raiskaamista.
Meillä on päiväkodissa n. kerran kuukaudessa seurakunnan järjestämä päivänavaus. Pappi tulee käymään päiväkodilla, koko päiväkodin väki kokoontuu saliin ja pappi kertoo jonkin Raamatun tarinan lapsille soveltuvalla tasolla. Päiväkodin henkilökunta saa ehdottaa laulun, joka " tilaisuudessa" lauletaan. Se ei siis välttämättä ole virsi tai muukaan hengellinen laulu.
Mutta pointti oli se, että lapsille ei todellakaan syötetä mitään ristiinnaulitsemis- tai verenvuodatusjuttuja, kuten ap ja moni muukin luulee, vaan tarinat kerrotaan todellakin tasolla, jonka lapsikin ymmärtää. Uskontoa ei todellakaan tuputeta kenellekään, vaan kertomuksia tehdään tutuksi esim. nukketeatterin tai käsinukkien tai muun vastaavan avulla.
Mielestäni siis ihan harmitonta hommaa.
t. LTO
Kotini ei ollut uskonnollinen ja vanhempani olivat sitä mieltä, että saan aikanani itse päättää mihin uskon. Mitään ajatuksia puolesta tai vastaan ei tuputettu mutta kysyessäni vanhempani kyllä kertoivat oman kantansa.
Moraaliset arvot perheessäni olivat erittäin tärkeitä, mutta nepä eivät minusta mitenkään liitykään kristinuskoon - et tarvitse uskontoa ollaksesi moraalinen, toisaalta uskominen ei todellakaan takaa moraalisesti hyvää ja oikeudenmukaista käyttäytymistä ja toimintaa. Itselleni monet Suomen EVL-kirkon edustamat rakenteet ja vanhakantaiset näkökannat ovat varsin vastenmielisiä ja siksi kirkkoon liittyminen tuntuisi melko mahdottomalta vaikka uskoon tulisinkin. Onneksi sentään olen tavannut pari aivan ihanaakin (nais-)pappia, sääli vain, että sitä toista lajia tuntuu ainakin vielä olevan enemmän.
Tästä huolimatta osallistuin ihan normaalisti päiväkodissa ja koulussa kirkkoihin ja 12 vuoden ajan myös uskonnonopetukseen (ml. ne koulun ruokarukoukset). Pidän itse tätä ihan yleissivistyksen kannalta hyvänä - siihen aikaan kun ei vielä elämänkatsomustietoa ollut koulussa edes tarjolla. Kirkossa käymisestä ja uskontotunneista ei ole ollut henkiselle kehitykselleni minkäänlaista haittaa - ja virsien laulaminen on sitä paitsi kivaa siinä kuin muukin laulaminen! =)
Omien lasten kannalta asia ei ole vielä ajankohtainen, mutta luulen, että valitsisin lapselle uskonnon tai elämänkatsomustiedon tunnit ihan sen mukaan, kumpi käytännönjärjestelyiltään paremmin sopisi (jos EK:n takia tulisi esim. hyppytunteja, niin laittaisin lapsen ussan tunneille). Periaatteessa olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikesta tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta tulisi kouluissa luopua ja kaikille kävisi yleissivistävä ja EK:n opetus etiikka- ja moraalikeskusteluineen. Varsinaisen tunnustuksellisen osuuden eri uskontokunnat voisivat hoitaa omalla kustannuksellaan ja ihan muulla kuin kouluajalla.
Juhlapyhät sinänsä liittyvät minusta normaaliin vuoden kiertoon, ja niitä jokainen voi viettää haluamallaan tavalla joko uskonnollisesti tai ilman sen kummempaa kristillistä leimaa. Meillä joulu ja pääsiäinen ovat juhannuksen ohella vuoden tärkeimmät ruokajuhlat, joihin panostetaan traditioiden, koristeluiden ja suvun hyvän yhdessäolon merkeissä - Raamattuun sen enempää tukeutumatta.
AP:lle haluaisin sanoa, että ehkä tuosta kirkkoasiasta nyt ei kannata tehdä niin suurta numeroa. Lapsesi kärsii varmasti enemmän joukon ulkopuolelle jäämisestä ja siitä että on jotenkin ' erilainen' , kuin yhdestä jännästä kirkkokokemuksesta. Eiköhän sinunkin lapsesi ole sen verran fiksu, että osaa ajatella omilla aivoillaan ja päättää sitten isompana mitä ja mihin haluaa uskoa.
Oma lapseni on vieraillut ev. lut. uskonnontunneilla synagogassa, mormonitemppelissä, katolisessa luostarissa jne. Uskonnontunneilla on käynyt vieriailijoina muslimeja, jehovia, homoja ja eläinaktivisteja kertomassa omasta uskonnostaan tai elämänkatomuksestaan. Tunnustuksettomassa uskonnonopetuksessa kuuluu tutustua eri uskontoihin neutraalisti, rukoukset yms. eivät kuulu oppitunneille. Et-tunteihin ero on siinä, että oma uskonto käydään läpi yksityiskohtaisemmin. Toki ns. vanhakantaisia opettajia on vielä olemassa, mutta uskonnonopetuksen kuuluisi kyllä nykypäivänä olla ihan toista kuin vaikkapa vielä 80-luvulla.
Vierailija:
Olen osallistunut uskonnonopetukseen lapsena, mutta silloin en todellakaan ajatelolut kriittisesti
Nyt aikuisena ymmärrän millaista aivopesua ja käännytystä se oli. Miksi antaisin lapseni kärsiä samalla tavalla?
Vierailija:
Mutta pointti oli se, että lapsille ei todellakaan syötetä mitään ristiinnaulitsemis- tai verenvuodatusjuttuja, kuten ap ja moni muukin luulee, vaan tarinat kerrotaan todellakin tasolla, jonka lapsikin ymmärtää. Uskontoa ei todellakaan tuputeta kenellekään, vaan kertomuksia tehdään tutuksi esim. nukketeatterin tai käsinukkien tai muun vastaavan avulla.Mielestäni siis ihan harmitonta hommaa.
t. LTO
Miksi lapsen pitäisi ymmärtää Raamatun kertomuksia? Voithan sinä aina väittää että kerrotaanhan lapsille muutenkin satuja, mutta niiden kertomisessa on silti eri vaikuttimet. Kun pappi tulee puhumaan uskonnosta, hän tekee aina käännytystyötä. Ja sitä minä en halua lapsilleni tehtävän, koska lapseni ei ole vielä kypsä puntaroimaan uskonasioita.
jos lapsesi haluaa lähteä somalilasten kanssa moskeijaan, annatko mennä?