Kiistelyä syntyvän lapsen sukunimestä - kuinka te ratkaisitte asian?
Kommentit (73)
Eli otetaan yhteinen uusi sukunimi koko perheelle. Tosin meillä nämä nimet ovat vasta miehellä ja lapsella kun ei olla naimisiin ehditty mennä. Mutta kun mennään niin tämä yhdessä valittu nimi tulee sitten myös minulle, mieheni vaihtoi siihen jo esikoisen syntyessä.
Teidän suku kuolee pois jos ei tule nimen jatkajia.
...vaikka olemme naimisissa ja lapsi on yhteinen. Eli minä pidin omani, lapsen sukunimi on yhdistelmä isän ja äidin nimestä ja isällä on omansa. (Selvennykseksi, että isä ei ole suomalainen eikä lapsi syntynyt Suomessa, vaikka täällä nyt asutaankin)
Riicca-Annicci Möttönen-jubu-uhuru....
...vaikka olemme naimisissa ja lapsi on yhteinen. Eli minä pidin omani, lapsen sukunimi on yhdistelmä isän ja äidin nimestä ja isällä on omansa. (Selvennykseksi, että isä ei ole suomalainen eikä lapsi syntynyt Suomessa, vaikka täällä nyt asutaankin)
erilaisille miehille ja saamaan erivärisiä lapsia joilla eri sukunimet?
Et varmaan edes nimestä osaisi päätellä, että on ulkomaalaista verta.
i]Riicca-Annicci Möttönen-jubu-uhuru....
Otimme miehen nimen. En kokenut että olisin joutunut "luopumaan omastani" vaihtaessani sukunimeä. Entinen sukunimenihän oli saatu isältä, patrilineaarinen käytäntö sekin on ollut.
Minusta on kivaa että meillä koko perheellä on sama sukunimi.
Riicca-Annicci Möttönen-jubu-uhuru.... ]
oman nimeni, koska sehän automaattisesti tulee. Sanoin miehelleni, että ottaa minun sukunimeni, jos yhteisen haluaa. Pitääkö naisen aina joustaa ja kysellä joka saatanan asiasta? Miehet on kautta aikojen olettaneet, että naiset tiskaa, imettää, hoitavat lapsia, ovat lapsen pääasiallisia hoitajia jne. Kyllä on nyt aika ottaa oikeuksia itselle ja lopettaa miesten ylivalta. Minusta oli aivan kamalaa, että lapsellani olisi ollut eri sukunimi kuin minulla, lapsen äidillä! Äiti on meidän perheessä tärkein hlö lapselle.Eikä tämä ole miehen aliarviointia. Mieskin on sanonut, että lapsella pitää olla aina äiti ja äiti on tärkein. Jos ero olisi tullut, mieheni olisi ilman muuta jättänyt lapset pääsääntöisesti minulle, koska ymmärtää äidin arvon. Ja ottakaa huomioon, että mieheni on tosi hyvä isä. Hän on osallistuva ja rakastava, paljon keskimääräistä isää parempi.
olemme naimisissa ja lapsetkin on ihan avioliitossa syntyneitä ja mieheni siittämiä.
Sehän on jo syntyessä saatu. En todellakaan haluaisi alkaa muuttamaan sitä. Saavat sitten 18veenä päättää vaihtavatko isänsä harvinaiseen sukunimeen. Sitä ennen mennään näillä.
Isä on toki isäksi merkitty, ei nimi vanhemmuuteen vaikuta mitenkään.
Sehän on jo syntyessä saatu. En todellakaan haluaisi alkaa muuttamaan sitä. Saavat sitten 18veenä päättää vaihtavatko isänsä harvinaiseen sukunimeen. Sitä ennen mennään näillä.
Mielestäni miehen nimi otetaan jos se nyt ei ole ihan kauhea (tyyliin Runkkarinen). Mielestäni yhdistelmänimet on aivan kauheita (Ala-Möttönen-Ylä-Keski-Rakkolainen) ja nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on omasta erinomaisuudestaan vakuuttunut itsekäs ihminen.
"25, siis onko teillä koko perheellä sinun vai miehesi sukunimi? Ei tullut selväksi."
nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on omasta erinomaisuudestaan vakuuttunut itsekäs ihminen.
T Nainen jolla on silkkaa itsekkyyttään oma nimi (!)
Nimi tulee talon mukaan. Mies muutti mun luo, joten perheellä minun nimeni.
"nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on omasta erinomaisuudestaan vakuuttunut itsekäs ihminen"
Voi se sukunimi olla naiselle yhtä tärkeä kuin miehelle! Mielummin olen itsekäs ja kannan lapseni kanssa omaa sukunimeäni kuin miehen mielen mukaan menevä pikku-piika. Itsekästä on haukkua toisia itsekkäiksi jos oma sukunimi on säilyttämisen arvoinen! Saat toki ottaa miehesi nimen, hyvä niin, mutta tajua että kaikki ei halua tehdä niin, ei se tee muista pahaa ihmistä eikä varsinkaan huonoa äitiä!
Nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on jotenkin omituinen. Ihastunut omaan sukunimeensä ja haluaisi itse asiassa mennä naimisiin isänsä kanssa.
Nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on jotenkin omituinen. Ihastunut omaan sukunimeensä ja haluaisi itse asiassa mennä naimisiin isänsä kanssa.
Oikeesti?! Päivän naurut!! =D
olemme naimisissa ja lapsetkin on ihan avioliitossa syntyneitä ja mieheni siittämiä.