Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiistelyä syntyvän lapsen sukunimestä - kuinka te ratkaisitte asian?

Vierailija
26.11.2008 |

.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen joka haluaa välttämättä pitää oman nimensä on jotenkin omituinen. Ihastunut omaan sukunimeensä ja haluaisi itse asiassa mennä naimisiin isänsä kanssa.

Pistäkää lisää näitä, mulla on tylsää töissä.

Vierailija
42/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naimisiin vai en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistelmä nimen jos ei muuten pääse sopuun.. meillä se ei onnistunut kun ollaan "vaan" avoliitossa,mutta nyt lapsi on minun sukunimelläni ja tilannetta katsotaan uudestaan kun joskus mennään naimisiin. minun huomattavasti helpompi hoitaa lapsen asioita kun on samalla sukunimellä..

Vierailija
44/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Virtanen niin kaunis ja ihqu nimi vai? Katsotteko että teillä on niin hieno nimi ja suku että se nimi antaa teille jotain manaa?

Vierailija
45/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se Virtanen niin kaunis ja ihqu nimi vai? Katsotteko että teillä on niin hieno nimi ja suku että se nimi antaa teille jotain manaa?

Eiköhän kuule ole jokaisen oma asia!

Vierailija
46/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tämä koko keskustelu on hulvattoman hauskaa!

Nainen joka pitää oman sukunimensä on itsekäs, mutta mies joka pitää oman sukunimensä on sitten mitä???

Lapsi jolla ei ole isänsä nimi ei ole isän siittämä mutta lapsi jolla ei ole äidin nimeä ei sitten ole äidin synnyttämä muka??

Hyvää päivää keski-aika!! :-DD

Vierailija
47/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan isä ei olisi missään nimessä halunnut annettavan omaa sukunimeä lapselle.

Olin yh(ja olen yhä)niin sain ihan itse päättää sukunimen ja lapsi sai isän sukunimen, eikä isä mahtanut asialle mitään. Kiusa se on pienikin kiusa, hyi mua kyllä olen aika kamala!

Vierailija
48/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistelmä nimen jos ei muuten pääse sopuun.. meillä se ei onnistunut kun ollaan "vaan" avoliitossa,mutta nyt lapsi on minun sukunimelläni ja tilannetta katsotaan uudestaan kun joskus mennään naimisiin. minun huomattavasti helpompi hoitaa lapsen asioita kun on samalla sukunimellä..

Olin avoliitossa, lapsella mun nimi, ei ollut koskaan ongelmia hoitaa asioita.

Olen nyt avioliitossa, edelleen lapsella mun nimi ja miehellä omansa, ei ole koskaan ollut vaikeata hoitaa asioita. Ei ole edes tarvinnut selittää.

Missä kohtaa tämä asia nyt muka on vaikeeta???

Vierailija
49/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko olla toimiva ratkaisu laittaa lapselle molempien sukunimet, onko se mahdollista? Itselläni on ajatus että kun meillä sattuu molemmilla olemaan "erikoiset" sukunimet niin lapselle tulee isän sukunimi. Perusteluni tässä on, että koska isä ei fyysisesti (raskaanaolo) ole mukana raskaudessa niin hän "saa osansa" tässä asiassa. Selitinkö ehkä vähän huonosti... ;-)

Vierailija
50/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei ole koskaan ollut vaikeata hoitaa asioita. Ei ole edes tarvinnut selittää.

Missä kohtaa tämä asia nyt muka on vaikeeta???"

Siis jokainen perhe saa ihan itse päättää mikä sukunimi kellekin tulee, mutta miksi sanotaan että joku isyydentunnustus on vaikeaa? Oltiinko me jotenkin erikoinen tapaus kun en kokenut sitä mitenkään hankalaksi?

Vierailija
51/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kukaan ihmettele kun otin mieheni sukunimen (joka on tyyliä Metsälilja)!

Omassa tuttavapiirissä on sekä alkuperäisen sukunimen pitäjiä, miehen nimen ottaneita ja vaimon nimen ottaneita. Yksi tuttu vaihtoi sukunimensä (äitinsä tyttönimi) aikuisena isän sukunimeen, koska se oli hänestä kauniimpi. Äitinsä tosin loukkaantui tästä pitkäksi aikaa :P

Vierailija
52/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisiko joku selittää lyhyesti faktat&lain tässä asiassa?

Miten nimenanto eroaa jos nainen on:

a) avoliitossa

b) avioliitossa.

Mikä on nimenannossa viimeinen sana, kun ollaan avioliitossa ja nainen haluaa oman sukunimensä? Siis joku laki on olemassa, että lapsi saa automaattisesti äitinsä nimen?

Kiitos;)

Vierailija
53/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun sukunimeni on yleinen ja helpohko. Miehen sukunimi taas on hyvin harvinainen mutta sitä ei useinkaan osata kirjoittaa oikein.

Naimisiin mennessämme pidin oman sukunimeni, koska en halunnut samaa sukunimeä, kuin miehen ex-vaimolla on. Etunimemme ovat liikaa toistensa kaltaiset, voisi tulla sekaannuksia.

Mieheni haluaisi lapset minun sukunimelleni, koska sukunimi on hänen mielestään vähän liian hankalana rasite lapsille. Yksi miehen lapsista kommentoi, että vauvalle kannattaisi antaa minun nimeni, koska hänen sukunimeään saa aina olla tavaamassa. Vielä mietitään..

Minusta tuntuisi tavallaan kurjalle antaa lapselle eri sukunimi kuin isosisaruksilleen. Olisi kiva, jos lapsellani olisi isänsä sukunimi. Toisaalta pidän oman sukunimeni helppoudesta, ja se sopii kauniisti useimpien etunimien kanssa. Luulen, että minä hoidan suurimman osan päivähoito-, neuvola- ym asioista joten helpottaisi asiointiakin, jos olisi minun nimelläni.

En osaa päättää.

Vierailija
54/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nykypäivänä olisi noloa ottaa miehen nimi, mulle ainakin tulee heti mieleen että vaimo on hellan ja nyrkin välissä, jos omasta nimestään luopuu. Tai jos oma nimeni olisi Yrjölä-Sikiö niin ehkä sitten harkitsisin. Nykyään naiset pääsee jo papiksi ja armeijaan, ja oman nimensäkin (oman identiteettinsä) saa pitää jos naimisiin haluaa.

Vierailija
55/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi on oma nimi, en koe olevani miehen sukua.

Lapset ovat saaneet isän nimen, ilman keskustelua.

Minäkin kuuluun niihin, joiden ensimmäinen ajatus on, että isä ei ole tiedossa tai tunnustanut lasta, jos lapsella äidin sukunimi.

Ja olen myös samaa mieltä aikasemman kirjoittajan kanssa siitä, että äitinä tunnen olevani muutenkin etuoikeutettu siinä, miten helppoa on luoda suhde lapseen luonnostaan vauva-ajan myötä. Nämä ovat pieniä asioita, joissa näkyy miehen oikeus omiin lapsiinsa.

Vierailija
56/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioituessaan säilyy oma nimi on joko se, että sen miehen nimi on aivan kaamea tai se, että nainen työskentelee kulttuurialalla ja nimi on ikäänkuin tavaramerkki. Onhan se selvää että jos vaikka kirjailija on kuudennen kirjansa jälkeen saavuttanut sellaisen aseman, että jotkut ostaa kirjan jo nimen perusteella, niin pitäisi muuttaa nimeä. Muuten en ymmärrä. Se on sellaista erikoisuuden tavoittelua. "Me ollaan näin edistyksellisiä ja en ole missään nimessä tavis..."

Vierailija
57/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vaimo otti miehensä nimen, vaikka omankin sai jo pitää. Niin ne ajat muuttuvat.

avioituessaan säilyy oma nimi on joko se, että sen miehen nimi on aivan kaamea tai se, että nainen työskentelee kulttuurialalla ja nimi on ikäänkuin tavaramerkki. Muuten en ymmärrä. Se on sellaista erikoisuuden tavoittelua. "Me ollaan näin edistyksellisiä ja en ole missään nimessä tavis..."

Vierailija
58/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitaako nainen oman nimensa/ottaa miehen nimen vai yhdysnimen kun naimisiin mennaan.

olen kuitenkin sen verran vanhanaikainen etta jos naimisissa ollaan niin lapsille "kuuluu" laittaa isan nimi, muuten tulee todellakin ensimmaisena mieleen etta no millainen uusperhekuvio tassa perheessa mahdollisesti on.

ei uusperheissa sinallaan mitaan vikaa mutta nykyaan erotaan niin hemmetin helposti ja sitten on mun ja sun ja yhteiset lapset ja plaat plaat plaat.

Vierailija
59/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

olen kuitenkin sen verran vanhanaikainen etta jos naimisissa ollaan niin lapsille "kuuluu" laittaa isan nimi, muuten tulee todellakin ensimmaisena mieleen etta no millainen uusperhekuvio tassa perheessa mahdollisesti on.

ei uusperheissa sinallaan mitaan vikaa mutta nykyaan erotaan niin hemmetin helposti ja sitten on mun ja sun ja yhteiset lapset ja plaat plaat plaat.

Vierailija
60/73 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmeno ei vaikuttanut kenenkään nimeen.

Hyvää päivää keski-aika!! :-DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi