Miksi siskoani ei yhtaan kiinnosta vanhempamme?
Isani on sairaalassa ja sisko ei ole vaivautunut kaymaan kertaakaan katsomassa hanta, vaikka isa oli todella huonossa kunnossa. Aina oli vain keksinyt jotain muuta menoa kun aiti oli pyytanyt mukaansa. Sisko on lapseton 25-vuotias sinkku. Asuu aivan sairaalan tuntumassa, sitini oli voinut viela kyydittaa ovelta ovelle jne. Eika pelkaa sairaaloita.
Muutenkin joskus kertonut minulle kuinka hanta havettaa vanhemmat, miten typeria he ovat ja eivat ymmarra mistaan mitaan! Kauheaa kuultavaa kuin kunnioittamaton toinen voi olla! Itse asun muualla enka paase katsomaan... ja tuntuu niin pahalta.
Kommentit (5)
Sisko on asunut ulkomailla, opiskelijavaihdoissa ja kesatoissa, opiskelee yliopistossa. Koko muu suku on tavallisia duunareita.
Viimeeksi harmitti, saalitti aitini, kun sisko kertoi kun oli JOUTUNUT 2 paivan reissuun aidin kanssa ja aitini kun ei edes osaa syoda tarpeeksi sivistyneesti ettei siskoa havettaisi...
Voi etta, mitenkohan mina voisin auttaa siskoani? Tiedan etta lapsuudessa ei ollut helppoa, mutta ei se ollut minullakaan, mutten silti ole katkera (erityisesti isasta nyt puhun), molemmat vanhemmat ovat kylla olleet kannustavia aina, ja laheisia meille.
ap
Sen sijaan että syytät siskoa, miettisit miten voisit vierailusi järjestää ja muutenkin tukea äitiäsi. Järjestelykysymys vaikka kauempana asuisitkin.
Sinne sairaalaan voi myös soittaa, jos isäsi kaipaa sinusta juttu seuraa.
Siskosi on siinä vaiheessa missä yleensä ollaan tossa 15-20 vuotiaina milloin vanhempipen kanssa julkisella paikalla näyttäytyminen on kamala kohtalo vaikka ne maksaiskin sun farkut. Tietysti voi olla että on vaikutuksille altis ja sillä on kavereita jotka saavat ilonsa vanhempien ihmisten pilkkaamisesta. Yksi syy voi olla se että on asustellut oikein ulkomailla ja kaikki suomessa on nyt sitten tosi junttia. Tajuaa kyllä itsekin ennemmin tai myöhemmin oman tyhmyytensä. Ikävä vaan jos se on silloin liian myöhäistä ton isän osalta.
kysellen isan vointia. En olisi tiennyt siskostani mutta aiti harmitteli sita minulle. Siskoni ei ole puhunut koko asiasta minun kanssani tapahtuneen aikana ollenkaan. Tuntuu vain ettei hanta kiinnosta.
Mietin kylla hanen ikaansa, mutta minusta 25v. ei ole rinnastettavissa teini-ikaan ja vanhempien hapeilemiseen siina iassa. Mina olin naimisissa ja pienen vauvan aiti hanen iassaan. Muille han osaa esittaa roolia ja on todella pidetty ihminen kavereidensa ja kolleekoidensa keskuudessa. Mutta kotiporukassa on tuollainen.
Asun itsekin ulkomailla ja olen jo varannut lennot Suomeen...
välinpitämättömiksi ja tunnetasolla etäisiksi? Kyllä vanhemmat voivat samassakin perheessä kohdella ja suhtautua lapsiin eri tavoin, ja jos toisen lapsen ja vanhempien suhde jää etäiseksi tai kompleksiseksi, ei lapselle ehkä tule tarvetta osallistua vanhempansa elämään täysikäisenä? Jos siskosi tuntee vanhempanne ymmärtämättömiksi, se on hänen kokemuksensa vanhemmista ja samalla lapsuudestaan.
Tai sitten sisko on empatiakyvytön - kasvatuksen vuoksi tai muuten?
Välinpitämättömyys voi olla keino selvitä psyykkisesti kuormittavasta tilanteesta. Hän voi olla myös masentunut tai hänellä voi olla omassa elämässään ongelmia, eikä hän jaksa ottaa kantaakseen lisää?