Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."

Vierailija
03.03.2008 |

HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.

Sääliksi käy sokerivauvoja.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En tajua mikä sun pointti tässä on?

Et sinä toisten kokemuksia ja vaikutelmia voi muuttaa vastaan inttämällä.

Koska en ole ylenkatseellinen, niin kiinnosti tietää, mitkä arvon palstalaisten mielestä on ylenkatsetta. Ja kuvitteletko sinä edelleen, että pystyt itse vastaan vänkäämällä muuttamaan ihmisen käytöstä? Jota et itse asiassa tunne ollenkaan?

ap

Vierailija
82/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Totta on, että nettikirjoittelu on asia erikseen. Mutta sitäkin voi tehdä fiksusti tai vähemmän fiksusti.

En minä tiedä, mikä on ongelmasti. Ehkä se ei olekaan ylimielisyys vaan katkeruus. Usko pois vaan, että sinun tekstistäsi kuultaa jotain hyvin vahvaa, hyvin vahvasti.

40

Kovin heppoisin perusteluin näitä " diagnooseja" heitellään. Laitapa nyt perusteluja, miksi olen katkera? Siksikö, että olen itse normaalipainoinen odottaja?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sinulla itsetunnon kanssa vaikeuksia, jos tunnet olosi hyväksi siitä, että joku huomaa sinun olevan normaalipainoinen? Vai miksi se tekee sinusta paremman ihmisen mielestäsi?

Terv. Normaalipainoon laihduttanut, mutta edelleen ihan yhtä hyvä ihminen kuin ennenkin

Vierailija:

Kun olin sairaalassa ja anestesialääkäri tuli laittamaan minulle puudutusta selkään niin hän sanoi minulle jotensakin näin:

" Onpa mukava laittaa vaihteeksi tälläisenkin synnyttäjän selkään, josta sentään erottaa missä selkäranka kulkee, kun on normaalipainoinen" .

Lääkäri sai kerralla laitettua sen puudutteen, sanoi, että lihaville on todella paljon vaikeampi laittaa kun ei tunne niitä nikamia tms. Antoi tuolla lauseella ymmärtää, että lihavia synnyttäjiä on paljon, kun heille sitä puudutetta laittaa. Ja kyllä kun käytävilläkin kulki, niin paljon oli todella ylipainoisia, heidän terveydentilastaan en sitten kommentoi, ainoastaan ylipainoa.

Mulla tuli tuosta tavallaan hyvä mieli, olin lihonut siis 10 kiloa, mutta olin normaalipainoinen ennen (ja jälkeen) raskautta.

Vierailija
84/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mulle tuli kyllä vielä mieleen, kun ap sanoi, että hänellä on normaalielämässä ystäviä, ja tulee niiden kanssa toimeen hyvin, että minäkin tunnen tälläisiä porukoita, joissa ystävyys perustuu siihen, että porukalla puhutaan pahaa niistä, jotka toimivat toisin kuin itse. Ja ryhmään on valikoitunut porukkaa tietenkin keskenään suht samanlaisilla elämänvalinnoilla ja arvomaailmoilla. Eikä sieltä aina edes tajuta, että kokonaisuudessa saatetaankin olla vähemmistöä.

Sinä et tunne minua etkä ystäviäni, joten lopeta tuo sairas analysoimiseni.

ao

Vierailija
85/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itsensä johtamisen opettaja ja luen työkseni toisen ihmisen kirjoituksia. Näin vähällä tekstillä en voi sinua diagnosoida, mutta jokin tuossa kirjoitustyylissä viittaa katkeruuteen. Katkeruus on aina yksi vihan muoto. Ihan intuitiolla heitetty....

(Ja muuten. Minun painoindeksini on 20,5, ja painoni nousi molemmissa raskauksissa 17 kg, jotka lähti pois 6 kk:ssa).

Vierailija:

Vierailija:

Totta on, että nettikirjoittelu on asia erikseen. Mutta sitäkin voi tehdä fiksusti tai vähemmän fiksusti.

En minä tiedä, mikä on ongelmasti. Ehkä se ei olekaan ylimielisyys vaan katkeruus. Usko pois vaan, että sinun tekstistäsi kuultaa jotain hyvin vahvaa, hyvin vahvasti.

40

Kovin heppoisin perusteluin näitä " diagnooseja" heitellään. Laitapa nyt perusteluja, miksi olen katkera? Siksikö, että olen itse normaalipainoinen odottaja?

ap

Vierailija
86/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ontuva puolustelu. Eiköhän dosentti näe tilastoja, joissa on tilastoitu kaikkien odottajien ja synnyttäjien painonkehitys. Näistä tilastoista hän pystyy näkemään, missä on ongelma eli ylipainoiset äidit.

ap

Vierailija
87/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään muuta.

Enkä ole mielestäni vängännyt mitään vastaan.

Vierailija:

Koska en ole ylenkatseellinen, niin kiinnosti tietää, mitkä arvon palstalaisten mielestä on ylenkatsetta. Ja kuvitteletko sinä edelleen, että pystyt itse vastaan vänkäämällä muuttamaan ihmisen käytöstä? Jota et itse asiassa tunne ollenkaan?

ap

Vierailija
88/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onkohan sinulla itsetunnon kanssa vaikeuksia, jos tunnet olosi hyväksi siitä, että joku huomaa sinun olevan normaalipainoinen? Vai miksi se tekee sinusta paremman ihmisen mielestäsi?

Terv. Normaalipainoon laihduttanut, mutta edelleen ihan yhtä hyvä ihminen kuin ennenkin

Vierailija:

Kun olin sairaalassa ja anestesialääkäri tuli laittamaan minulle puudutusta selkään niin hän sanoi minulle jotensakin näin:

" Onpa mukava laittaa vaihteeksi tälläisenkin synnyttäjän selkään, josta sentään erottaa missä selkäranka kulkee, kun on normaalipainoinen" .

Lääkäri sai kerralla laitettua sen puudutteen, sanoi, että lihaville on todella paljon vaikeampi laittaa kun ei tunne niitä nikamia tms. Antoi tuolla lauseella ymmärtää, että lihavia synnyttäjiä on paljon, kun heille sitä puudutetta laittaa. Ja kyllä kun käytävilläkin kulki, niin paljon oli todella ylipainoisia, heidän terveydentilastaan en sitten kommentoi, ainoastaan ylipainoa.

Mulla tuli tuosta tavallaan hyvä mieli, olin lihonut siis 10 kiloa, mutta olin normaalipainoinen ennen (ja jälkeen) raskautta.

että olen hirmuinen valas ja sitten tuleekin lääkäri joka sanoo normaalipainoiseksi. Tarkoitin siis sitä, että minulle tuli siitä parempi mieli, synnytyskin oli mennyt ihan pieleen, ja tuntui että olin tosi turvonnut jne... Jos nyt ymmärsit. Itsetunnossani ei normaalisti ole vikaa, mutta siin pöydällä maatessani 24 tuntia synnyttäneenä oli kyllä kieltämättä hieman nolla-olo...

Ei tarkoitukseni ollut esittää että olen parempi, tarkoitus oli vain kertoa, että tuo anestesialääkärin kommentti pisti minut miettimään, että se on totta, että ylipainoisia synnyttäjiä on paljon. Anteeksi jos nyt jotakuta loukkasin.

Vierailija
89/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä olen itsensä johtamisen opettaja ja luen työkseni toisen ihmisen kirjoituksia. Näin vähällä tekstillä en voi sinua diagnosoida, mutta jokin tuossa kirjoitustyylissä viittaa katkeruuteen. Katkeruus on aina yksi vihan muoto. Ihan intuitiolla heitetty....

johtopäätöksiä? Sano nyt selvästi, miten se katkeruus tulee ilmi kirjoituksistani? Kun kerran opettaja olet, niin sinun täytyy pystyä perustelemaan antamasi palaute. Pelkkä intuitio ei nyt riitä. Vai arvioitko opiskelijasikin intuition perusteella?

ap

Vierailija
90/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan me tiedämme että, Suomessa lasten ja nuorten lihavuus alkaa olla ongelma eikö niin?

Kaikkihan me tiedämme että, lihavuuden tuomat tukielin sairaudet on terveydenhuollolle melkoinen rasite??

Kaikkihan me tiedämme että, jokainen pystyy itse vaikuttamaan oman painon hallintaan jossain määrin??

Kaikkihan me tiedämme että, valtaosa lihavuudesta johtuu elintavoista.

Suorastaan typerää edes jonkun kirjoitella että, minulla ei ole mitään ongelmia vaikka painan 112kg ja pituutta on 165cm. Olen terve kuin pukki ja koskaan en ole kärsinyt ylipainostani.

Sitä saattaa tuollainen ihminen lähteä saappaat jalassa suorilta jaloilta.

Ylipaino altistaa kakkostyypin diabetekselle, sitä tosiasiaa vastaan on ihan turha taistella, tutkimukset kertovat sen tosiasian.

Voit elää reilusti ylipainoisena monia vuosia, kymmenen,

kaksikymmentä vuotta etkä ole sairas. Diabetes kun ei ihan hetkessä kehity mutta sitten kun alat oireilla, menetkin nopeasti huonoon kuntoon.

Vierailija
91/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavia ei saa kommentoida, mutta laihoja ja normaalipainoisia kyllä.

ap

Vierailija
92/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jonkun (äidin tai vauvan) varmaankin täytyy aidosti kuolla ennen kuin asia otetaan vakavasti..

Vierailija
93/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilot lähtivät helposti pois, tällä hetkellä painan 59 kg ja olen erittäin tyytyväinen. Kyllä mä olen ihan koko ajan ollut mielestäni aivan normaalipainoinen, hoikalle vaan niitä kiloja pääsi kertymään ja jalkani olivat aika turvoksissa. Maha ei edes ollut mikään jättisuuri ja lapsi oli alle 3,5-kiloinen.

Vierailija
94/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitän arvosanan ihan hihasta. Jos joku tulee minulta kysymään perusteluita, niin totta kai annan perustelut. Ja totta kai siihen pystyn antamaan perustelut. Pitkätkin ja perusteelliset perustelut. Mutta se ensimmäinen arvio on intuitio.

Opetan myös muutamian muita aineita, ja ihan sama tapa on antaa arvosanoja ja arvionteja. Minä vain " näen" , mitä annan.

Miksi minä sinun kohdallasi heitin avainsanaksi katkeruuden, on vain joku tunne, mikä tekstistäsi tuli. Olet sarkastinen ja ivallinen. Ivallisuus on hyvin usein joko ydinminänsä suojelemista tai sitten katkeruutta. Sinä kun et ollut altavastaaja, eli et joutunut puolustautumaan - niin vaihtoehdoksi jäi katkeruus.

En minä sen enempää tätä ole analysoinut. Teen tässä töitä samalla, ja nuo työt kun eivät tahdo sujua, niin roikun täällä...

40 jne

Vierailija:

Vierailija:

johtopäätöksiä? Sano nyt selvästi, miten se katkeruus tulee ilmi kirjoituksistani? Kun kerran opettaja olet, niin sinun täytyy pystyä perustelemaan antamasi palaute. Pelkkä intuitio ei nyt riitä. Vai arvioitko opiskelijasikin intuition perusteella?

ap

Vierailija
95/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voin vetää vaikka kuudenteen kerrokseen rappuset ylös eikä hengästytä laisinkaan.

Vierailija
96/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä heitän arvosanan ihan hihasta. Jos joku tulee minulta kysymään perusteluita, niin totta kai annan perustelut. Ja totta kai siihen pystyn antamaan perustelut. Pitkätkin ja perusteelliset perustelut. Mutta se ensimmäinen arvio on intuitio.

Opetan myös muutamian muita aineita, ja ihan sama tapa on antaa arvosanoja ja arvionteja. Minä vain " näen" , mitä annan.

Miksi minä sinun kohdallasi heitin avainsanaksi katkeruuden, on vain joku tunne, mikä tekstistäsi tuli. Olet sarkastinen ja ivallinen. Ivallisuus on hyvin usein joko ydinminänsä suojelemista tai sitten katkeruutta. Sinä kun et ollut altavastaaja, eli et joutunut puolustautumaan - niin vaihtoehdoksi jäi katkeruus.

En minä sen enempää tätä ole analysoinut. Teen tässä töitä samalla, ja nuo työt kun eivät tahdo sujua, niin roikun täällä...

40 jne

Aika pelottavaa, jos opettaja antaa arvosanat hihasta. Itse käytän aina ops:n arviointikriteerejä, mutta tee sinä toki tyylilläsi. Oletko muuten opettaja vai " opettaja" ?

ap

Vierailija
97/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vuodelta heitän yhä enemmän ja enemmän avosanat hihasta. Alussa se oli erilaista.

Aika pelottavaa, jos opettaja antaa arvosanat hihasta. Itse käytän aina ops:n arviointikriteerejä, mutta tee sinä toki tyylilläsi. Oletko muuten opettaja vai " opettaja" ?

ap

[/quote]

Vierailija
98/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä sen sijaan tunnut laihduttaneen kaiken rasvakudoksen kehostasi, myös sen, mitä tarvittaisiin aivoissa...

Voin myös kertoa kahden lapseni mitat tällä hetkellä:

huhtikuussa 5-v täyttävä: 110 cm ja 15-16 kg, 2,5 vuotias 95 cm ja 14 kg. Hirveitä läskejä, kyllä ne nyt varmaan tulee joskus kuolemaan.

Vierailija:

Vierailija:

en ole ottanut mitään puudutteita, vauvat olleet normaalikokoisia (3,7 ja 3,4kg), ei kertaakaan häikkää sokereissa,

JOTEN MITÄ VÄLIÄ???

Mua sitten ärsyttää tää iänikuinen jeesustelu, ikään kuin ylipaino olisi aina jotenkin kamalaa ja aiheuttaisi hirveän kasan vaikeuksia jne. Ei aiheuta. Ja joo joo, tiedän riskeistä ja blaa blaa, mutta riski on riski, ja yksilön kohdalla sillä ei ole mitään väliä.

Kyllä se ylipaino vauvana aiheuttaa esim kohonneen sydän- je verisuonisairauksien riskin myöhemmällä iällä, 50-60-vuotiaana. Moni nykypäivän sydäntautinen vanhus saa kiittää taudistaan äitiään, joka piti palleroistaan vähän turhan hyvällä ruualla ihan varhaislapsuudessa.

Ai niin, mutta ethän sinä ole enää sitä näkemässä missä kunnossa lapsesi on vanhana, kun olet ylipainosi seurauksena haudassa itsekin varmaan jo alta seitsenkymppisenä. JOTEN MITÄ VÄLIÄ???

Buaahhh........

Vierailija
99/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylimielisyys ja ivallisuus. Joko olet yksinkertainen etkä itse sitä huomaa, tai sitten heittäydyt tahallaan tyhmäksi. Valitse itse. Ei tässä mitään tekstianalyysejä tarvita että huomaisi asian.

Mikä oli sinun pointtisi kun otit tämän asian esille? Ihan sydämen hyvyyttäsikö olet huolissasi näistä ylipainoisten vauvoista? Vai oliko tämä vain yksi tapa päästä taas sivaltamaan ylipainoisia? Joita kyllä morkataan muutenkin ihan riittävästi.

Vierailija
100/179 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tossa lasten kanssa just kaupassa, ostin isommalle pojalle kahdet housut, on vaan aina hankaluuksia löytää tarpeeksi kapeita malleja, kun poika on niin laiha.

T: se tankeroäiti jonka 5-vuotias painaa sen 15-16 kiloa.

Vierailija:

Rivien välissä.

Suomeksi sanottuna lihava/lihavahko äiti = lihavat / lihavahkot lapset. Lapsi perii ruokailutottumukset vanhemmiltaan.

Katsopa vaikka marketissa perheitä. Harvoin siellä tankeroäideillä on hoikkia lapsia, kyllä ne ruumiinrakenteet menee aika yks yhteen.