Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."
HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.
Sääliksi käy sokerivauvoja.
Kommentit (179)
Tässä ketjussa keskustellaan ylipainon riskeistä yleisellä tasolla. Sinun raskautesi ei kiinnosta.
kertovat, että ylipaino raskauden aikana on terveysriski myös lapselle? Vai mikä oli kommentisi pointti? Oletko myös sitä mieltä, ettei päivittäinen alkoholinkäyttö ole vaaraksi sikiölle, koska minun siskoni synnyttyi terveen lapsen, vaikka joi joka? Olet sitten varmaan.
Eli että mikähän mussa on vikana kun tuhlaan aikaani tämän ketjun lukemiseen...
Mutta mitä hyötyä on yleisellä tasolla keskustelemisesta ilman yhtäkään omaa kokemusta asiasta? Nyt kaikki yhteen ääneen: Ylipaino on riski.
Helpottiko?
t. ylipainoinen äiti
Vierailija:
Nämä samat äidit, jotka syövät itsensä valaiksi ja jatkavat mässäilyään raskauden aikana todennäköisesti arvostelevat suureen ääneen raskausaikana tupakoivia tai alkoholia käyttäviä naisia, vaikka tutkimuksellisen näytön perusteella vähäinen tupakointi tai kohtuullinen alkoholin käyttö ei aiheuta terveysriskejä sikiölle - toisin kuin reipas ylipaino.
Muuten hyvä, mutta myös " vähäinen" tupakointi ja " kohtuullinen" alkoholin käyttö on sikiölle terveysriski, tokihan riski aina kasvaa käytön määrän mukaan. Itse rinnastan ylipainon, alkoholin käytön, tupakoinnin ja yleisen piittamattomuuden, usein nämä kaikki löytyy samasta äidistä ;)
sallitaan vain tankkipalleroille, joilla raskaus on mennyt perfecto, vaikka painoindeksi olikin 45.
Mutta jos minä tässä kerron oman kokemuksen sukulaisestani, jonka raskaus meni päin persettä ja jonka vauva voi huonosti ja itsestäni, joka taas on hoikkis ja kaikki on mennyt putkeen, niin ketä se kiinnostaa? Siitä taas vaan joku ryhävalas saa aiheen vetää herneen kärsään.
Olen hoikka (164/50). Nyt raskaana viikolla 38 ja painan 59 kiloa. Kaikki on mennyt loistavasti. Edellinen raskaus saman kaavan mukaan ja kaikki meni fantastisesti.
Kiinnostiko? Mitä vielä haluat tietää? Ehkäpä mitä syön päivän mittaan. Kysele ihan reippaasti vain - kyllä minä vastailen. Kukapa ei rakastaisi kertoa itsestään ja omista kokemuksistaan.
Pitääkö meidän ylipainoisten äitien nyt julkisesti tunnustaa ja katua syntejämme?
Tämä ylipainon tuoma riski raskaudelle ei nyt varsinaisesti ollut mitään ihan uutta tietoa. Veikkaanpa että jokainen ylipainoinen odottaja on kuullut tästä neuvolassa.
Ylipainosta on vaan suht vaikea päästä eroon, kuten vaikka tupakasta.
Olen normaalipainoinen 160/49 ja odotusaikana paino nousi 13 kg. Kaikki meni mainiosti, neuvolassa hoitajat kehuivat mm. ultraamisen helppoutta ja hyvää näkyvyyttä, kun ei ole läskejä edessä.
Synnytys sujui helposti ja vauva on täysin terve. Synnytyksestä palautuminen on ollut nopeaa eikä lisäkiloja ole jäänyt yhtään.
Terv. nimim. MINÄ
ihan omaa laiskuuttani, raskausaikana painoni nousi 0kg ja Risto Kaajan potilaana olin. En diabeteksestä vaan muista syistä, eikä hän kertaakaan sanonut mitään ylipainosta. Ehkä sen takia kun ei ollut sokeritaudista kyse??
Loistava lääkäri muuten.
lukea teidän OMISTA kokemuksistanne. Kyllä tähän keskusteluun tulee ihan uutta draivia ja säpinää, kun kuulee TEIDÄN OMISTA raskauksistanne.
Mäkin haluaisin kertoa, mutta nyt on pakko mennä. Tulen sit myöhemmin kertoa MINUN OMAN KOKEMUKSENI. Pitäkäähän ketjua ylhäällä, ettei kävisi niin, etten löytäisi sitä enää. Olisi niin sääli, jos teiltä jäisi MINUN OMA KOKEMUKSENI aiheesta lukematta. Voin kuvitella, että teitä kaikkia kiinnostaa ihan sikana juuri MINUN OMA KOKEMUKSENI.
Pitäisi varmaan vain päätä taputtaa, että hyvä juttu. Sitäkö haluatte? Miksi tällaisesta riskiasiasta ei saisi keskustella? Kyllä me hoikatkin maksamme verorahoissamme teidän diabetekset ja muut sairaudet.
tueksi, vai äänetkö ne on kertoneet?
Vierailija:
Itse rinnastan ylipainon, alkoholin käytön, tupakoinnin ja yleisen piittamattomuuden, usein nämä kaikki löytyy samasta äidistä ;)
myös alhaiseen koulutus- ja tulotasoon. Googlaa lähteet netistä. Löytyy kyllä - aiheesta paljon tutkimustietoa.
jos olet kyseisen asian missannut. Vai defenssitkö pistävät sinut valikoimaan tietoa.
Varsinkin ne, jotka poikkeavat tilastoista.
Itse olen hoikka.
Vierailija:
Kiinnostiko? Mitä vielä haluat tietää? .
Sitäpaitsi ne tilastothan perustuvat niihin yksittäisten ihmisten kokemuksiin...
Vierailija: