Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."
HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.
Sääliksi käy sokerivauvoja.
Kommentit (179)
säälivänsä jotain, hän sulkee itsensä tuon ilmiön ulko- ja ennen kaikkea yläpuolelle. Rakentavaan keskusteluun tämä EI OLE hyvä aloitus - mikä on jo tässäkin ' keskustelussa' tullut todistettua.
Vierailija:
Hän kirjoitti, kuinka säälittää sokerivauvojen puolesta. Huom! Sokerivauvojen, ei ylipainoisten äitien vauvojen puolesta. Tässä on kaksi eri asiaa. Ei kaikille ylipainoisilla äideillä ole sokerivauvoja, koska kaikilla ei ole raskausajan diabetesta.
pitäiskö odottajan siis mahtua alle 25 painoindeksiin laitokselle mennessä? Vai mitä tuo tarkoittaa?
etenkään lievä ylipainoisuus ei todellakaan aina ole merkki huonoista elämäntavoista. Jossain vaiheessa toki on energiankulutus alittanut energiansaannin. Itselläni näin kävi kun sain kaksi lasta pienellä ikäerolla, ja liikunta jäi vähemmälle. Lihominen on helppoa, painon pitäminen samana helppoa, mutta laihduttaminen todellakin vaikeaa (ainakin omalla kohdallani, vaikka omakohtaisesti tässä ketjussa ei kai saa kommentoida..). Terveellisesti syön ja liikunkin kohtuudella, kunto työpaikalla tehdyn testin mukaan hyvä.
Ja mainittakoon vielä että olen akateeminen, en polta, mutta alkoa käytän kohtuudella.
eihän tuossa ole kyse pelkästä synnyttämisestä, vaan siitä että äidin raskaudenaikainen ylipaino lisää lapsen riskiä sairastua diabetekseen ja metaboliseen oireyhtymään. Eli kyse ei ole ollenkaan siitä, että äiti kantaa iloisesti omat kilonsa, vaan siitä että äidin elintvat vaikuttavat koko loppuiäksi lapsen terveyteen.
Kaaja on muuten todella guru sisätautien vaikutuksista raskauksiin.
ihan älykkyyden ja painoindeksin välillä... Tuon perusteella sun täytyy olla ihan jumalaton läski.
" Aika surullinen esimerkki ylipainoisten älykkyydestä oli se eilinen dokumentti isoista tytöistä.
:("
eikä laihuus ole tae älykyydestä. KUten jo itse tulit viestissäsi todistaneeksi.
Elintavat kuin usein " periytyvät" sosiaalisesti samoin kuin geneettinen perimä.
merkittäviä riskejä lapsen hyvinvoinnille ovat äidin nuori ikä, työttömyys, muu siviilisääty kuin avioliitto, aiemmat abortit..
Mutta hei, kaikkihan me ylipainoiset, dokaavat ketjupolttajaäidit tiedetään, että nuo ominaisuudet KORRELOI. Ja avoliitossa eläviltä vois kieltää lapsen teon kun MUN KÄY NIIN SÄÄLIKSI AVOLIITOSSA SYNTYNEITÄ VAUVOJA.
Ravinto- ja liikuntatottumusten vaikutus terveyteen näkyy jo ihan pienillä lapsilla mm. veren kolesterolipitoisuudessa ja sokeriaineenvaihdunnassa.
15 kiloa ja synnärillä samaten kätilö puhui hoikkasesta äidistä, vaikka paino synnyttämään mennessä oli 63 kg (pituus 164 cm)... Itse ajattelin, että melko iso olen (tietty entiseen 48-49 kiloon verrattuna).
Vierailija:
15 kiloa ja synnärillä samaten kätilö puhui hoikkasesta äidistä, vaikka paino synnyttämään mennessä oli 63 kg (pituus 164 cm)... Itse ajattelin, että melko iso olen (tietty entiseen 48-49 kiloon verrattuna).
Siis pitäisikö painoindeksin pysyä myös raskausaikana alle 25? Itsellä oli BMI laitokselle mentäessä 27, raskauskilojen hävittyä BMI 22
Mulla bmi on 24-25.
Olen yrittänyt 4 vuotta taistella painoni kanssa. Kuntoilen 3 kert viikossa (enempää en ehdi pienten lasten äitinä) ja olen tehnyt täyden ruokavalio remontin. Syön kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä paljon päivässä. Olen jättänyt pastat ja vaaleat leivät pois. Syön enimäkseen kalaa ja kanaa. Syön täysjyvä leipiä ja kokojyvä riisiä yms. Herkuttelen vain viikossa yhtenä päivänä lauantaina.
Silti, paino ei putoa tuosta penteleen bmi 24-25 hujakoilta minnekään! Raskaudet ovat tuoneet n. 20 kiloa ja ne ovat pudonneet aina huminalla mutta tuosta 24-25 rajasta en alemmas pääse. Odottajana olen siis aina ylipainoinen.
Onneksi minä tiedän että terveyteeni vaikuttaa juuri tuo minun liikuntani ja minun ruokavalioni. Mutta minua suututtaa kun en voi olla siro ja kevyt kuten niin moni muu... olen kai katkera sitten... :(
raskausaikana pysyä <25 - tietenkään!!! Olet normaalipainoinen nyt, joten miksi se ei riittäisi?
Vierailija:
Mulla bmi on 24-25.
Olen yrittänyt 4 vuotta taistella painoni kanssa. Kuntoilen 3 kert viikossa (enempää en ehdi pienten lasten äitinä) ja olen tehnyt täyden ruokavalio remontin. Syön kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä paljon päivässä. Olen jättänyt pastat ja vaaleat leivät pois. Syön enimäkseen kalaa ja kanaa. Syön täysjyvä leipiä ja kokojyvä riisiä yms. Herkuttelen vain viikossa yhtenä päivänä lauantaina.
Silti, paino ei putoa tuosta penteleen bmi 24-25 hujakoilta minnekään! Raskaudet ovat tuoneet n. 20 kiloa ja ne ovat pudonneet aina huminalla mutta tuosta 24-25 rajasta en alemmas pääse. Odottajana olen siis aina ylipainoinen.Onneksi minä tiedän että terveyteeni vaikuttaa juuri tuo minun liikuntani ja minun ruokavalioni. Mutta minua suututtaa kun en voi olla siro ja kevyt kuten niin moni muu... olen kai katkera sitten... :(
ok, minä jotenkin mielsin itseni ylipainoiseksi äidiksi kun laittoivat siihen sokerirasitukseenkin... Mikä on tietysti varmuudeksi ihan hyvä. Kiva kuitenkin kuulla että asia on noin.
Mulle tästä on syntynyt jo pieni henkilökohtainen kriisi :)
t. 196
minään loukkauksena tietoa, että laihuus lisää riskiä luukatoon, vaikka olenkin itse hiukan alipainoinen. Ihan kiitollinen olen siitä, että tästä kerrotaan, jotta voin yrittää välttää riskiä. En myöskään loukkaantuisi, jos tulisi tutkimus julkisuuteen, jossa todettaisiin, että lapsiaan fyysisesti kurittavat ovat usein alipainoisia tms....