Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."
HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.
Sääliksi käy sokerivauvoja.
Kommentit (179)
Vierailija:
Ei sääli aina tarkoita että tuntisi ylemmyyttä tmv!
Vierailija:
Perintötekijöillä luultavasti suurin merkitys.
ja lääkäri passitti minut toisessa raskaudessa sokerirasitukseen aivan turhaan. Syyksi sanoi, että kun olen hoikka ja eka lapsi painoi jo 3800g. Että tarkistetaan arvot.. aivan turhaan sain " kärsiä" sen aamun siellä syömättä (tuli huono olo), arvoissa ei mitään vikaa.
Toinen lapsi painoi 3630g ja kolmas 3530g. Eli pienenee vain vauvan painot mulla....
Mun äitillä on taas kaikki olleet yli 4kg vauvoja.. eli taitaa ihan suvussa kulkea nuo painot.. Äiti kans joutui joka kerta sokerirasitukseen, turhaan!
Kateellinen ja katkera. Kateellinen meidän runsaista muodoista ja isoista, rauhallisista ja hyväntuulisista lapsista!
normaalielämässä ystäviä, ja tulee niiden kanssa toimeen hyvin.
Minäkin tunnen tälläisiä porukoita, joissa ystävyys perustuu siihen, että porukalla puhutaan pahaa niistä, jotka toimivat toisin kuin itse. Ja ryhmään on valikoitunut porukkaa tietenkin keskenään suht samanlaisilla elämänvalinnoilla ja arvomaailmoilla. Eikä sieltä aina edes tajuta, että kokonaisuudessa saatetaankin olla vähemmistöä.
Mulle tuli kyllä vielä mieleen, kun ap sanoi, että hänellä on normaalielämässä ystäviä, ja tulee niiden kanssa toimeen hyvin, että minäkin tunnen tälläisiä porukoita, joissa ystävyys perustuu siihen, että porukalla puhutaan pahaa niistä, jotka toimivat toisin kuin itse. Ja ryhmään on valikoitunut porukkaa tietenkin keskenään suht samanlaisilla elämänvalinnoilla ja arvomaailmoilla. Eikä sieltä aina edes tajuta, että kokonaisuudessa saatetaankin olla vähemmistöä.
väitti, ettei viesti tullut perille
Vierailija:
en ole ottanut mitään puudutteita, vauvat olleet normaalikokoisia (3,7 ja 3,4kg), ei kertaakaan häikkää sokereissa,JOTEN MITÄ VÄLIÄ???
Mua sitten ärsyttää tää iänikuinen jeesustelu, ikään kuin ylipaino olisi aina jotenkin kamalaa ja aiheuttaisi hirveän kasan vaikeuksia jne. Ei aiheuta. Ja joo joo, tiedän riskeistä ja blaa blaa, mutta riski on riski, ja yksilön kohdalla sillä ei ole mitään väliä.
Kyllä se ylipaino vauvana aiheuttaa esim kohonneen sydän- je verisuonisairauksien riskin myöhemmällä iällä, 50-60-vuotiaana. Moni nykypäivän sydäntautinen vanhus saa kiittää taudistaan äitiään, joka piti palleroistaan vähän turhan hyvällä ruualla ihan varhaislapsuudessa.
Ai niin, mutta ethän sinä ole enää sitä näkemässä missä kunnossa lapsesi on vanhana, kun olet ylipainosi seurauksena haudassa itsekin varmaan jo alta seitsenkymppisenä. JOTEN MITÄ VÄLIÄ???
Buaahhh........
Älä petä itseäsi puhumalla runsaista muodoista, kun tarkoitat läskiä.
Missä luki että vauva on ylipainoinen?
Vierailija:
Vierailija:
en ole ottanut mitään puudutteita, vauvat olleet normaalikokoisia (3,7 ja 3,4kg), ei kertaakaan häikkää sokereissa,JOTEN MITÄ VÄLIÄ???
Mua sitten ärsyttää tää iänikuinen jeesustelu, ikään kuin ylipaino olisi aina jotenkin kamalaa ja aiheuttaisi hirveän kasan vaikeuksia jne. Ei aiheuta. Ja joo joo, tiedän riskeistä ja blaa blaa, mutta riski on riski, ja yksilön kohdalla sillä ei ole mitään väliä.
Kyllä se ylipaino vauvana aiheuttaa esim kohonneen sydän- je verisuonisairauksien riskin myöhemmällä iällä, 50-60-vuotiaana. Moni nykypäivän sydäntautinen vanhus saa kiittää taudistaan äitiään, joka piti palleroistaan vähän turhan hyvällä ruualla ihan varhaislapsuudessa.
Ai niin, mutta ethän sinä ole enää sitä näkemässä missä kunnossa lapsesi on vanhana, kun olet ylipainosi seurauksena haudassa itsekin varmaan jo alta seitsenkymppisenä. JOTEN MITÄ VÄLIÄ???Buaahhh........
Lihavuus huolestuttaa, koska se maksaa. Jos kyseessä olisi vain kosmeettinen haitta, ei ketään kiinnostaisi. Jokainen aikuinen ihminen tekee päätöksensä syömisiensä suhteen, ärsyttää liika holhous. Mielestäni lihavuus on rumaa, mutta jokaisen oma asia kuitenkin. Jos itsensä lihottaa, ei siinä auta terkkarien paasaus yhtään. Sama pätee muihinkin elintasovitsauksiin. Ei tupakoitsija lopeta polttamista jos se kielletään tai alkoholisti juomista muuta kuin omasta tahdostaan. Ongelmallista lihavuudessa on se, että lihavien aikuisten lapsista tulee usein lihavia. Muuten asialla ei olisi niin väliä, mutta lasten kärsimys on turhaa.
Olin syönyt illalla raskaasti ennen paastoa. Kotiseurannassa arvot olivat ok. Samoin olen kuullut tutuiltani, että kerran kun arvo on liian suuri niin diagnoosi tipahtaa. Nyt sitten joudun/saan käydä vuosittain labrassa otattamas paasto verensokerin. Sinänsä hyvä asia, mutta tuoko nämä diagnoosit sitten vääriä tutkimus tuloksia.
Synnäri papereissani lukee, että: äidin raskausdiapeteksen takia lapsen sokereita tarkkailtu. Niissä ei kuitenkaan ollut mitään. Eli ei meidän vauvalle aiheuta ainakaan mitään jälkiseuraamuksia.
Rivien välissä.
Suomeksi sanottuna lihava/lihavahko äiti = lihavat / lihavahkot lapset. Lapsi perii ruokailutottumukset vanhemmiltaan.
Katsopa vaikka marketissa perheitä. Harvoin siellä tankeroäideillä on hoikkia lapsia, kyllä ne ruumiinrakenteet menee aika yks yhteen.
Myös niiden lihavien aikuisten lapset on normaalipainoisia.
ja siellä oli huonekaverina sellainen 50v-mies jolla oli joku vaikea polvivamma.
Lääkäri oli kierroksella sanonut, että pallonivelellä tuon saa kuntoon, mutta sitä ennen on laihdutettava 30 kiloa. Noin ylipainoiselle hän ei käy mitään leikkauksia tekemään, kun ei se pallonivel kuitenkaan kestä niitä tolkuttomia kiloja.
Mies oli todennut, että vaikea se on laihduttaa kun on ikänsä tottunut hyvin syömään.
Tuli heti mieleen, että onkohan mies oppinut huonot ruokailutavat jo lapsuudenkodissaan.
Saisivat itse maksaa lääkärikulunsa (ylipainosta johtuvat).
Ja turhaa laitatte minulle haukkumaviestejä, en ehdi lukemaan samaa viestiketjua. Menkää ennemmin lenkille!
Vierailija:
Saisivat itse maksaa lääkärikulunsa (ylipainosta johtuvat).
!
siinähän oli, miksi pitäisi olla huolestunut. Syy oli, että raskausdiabetes aiheuttaa, että tulee isoja lapsia ja näillä isoilla vauvoilla on kohonnut riski sairastua myhemmin elämässään sydan- ja verisuonisairauksiin.
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin, mutta tämä oli se syy, miksi minusta artikkeli antoi ymmärtää, että jos ei nyt sääliä, niin ainakin pitäisi olla huolestunut siitä, että raskausdiabetes on yleistynyt niin paljon. Huolestunut äidin takia, jolla on kohonnut riski sairastua diabetekseen myöhemmin elämässään ja auvan takia, jolla on kohonnut riski myös sairastua myöhemmin elmässään.
Huom. kohonnut riski ei tarkoita, että joka ikinen sairastuu. Ei kai kukaan täällä voi kieltää, että raskausdiabetes on lisääntynyt. Ja koko ajan tiedetään, että ylipainoisen väestön määrä on lisääntynyt.
Tässä olisi nyt taas yksi konkreettinen syy, miksi nuorten äitien pitäisi olla huolestuneita ylipainosta, mikä ei liity ulkonäköön mitenkään. Sen kortin voi jättää pois keskustelusta.
Tätä kirjoittaa nainen, jolla paino varmaan kohoaa ja kohoaa, koska jatkuva syöminen on ainoa tapa pitää raskaupahaaoloa loitolla. Toinen olisi kävely ulkona, mutta milläs lähdet työpäivänä kävelylle/uimahallille. Eli ei se vika ole vain meissä äideissä, vaan koko istumatyöhon pakottavassa nyky-yhteiskunnassa saa ja tästä kannattaa kyllä keskustella.
yliedustettuina. Taitaa johtua siitä, että hoikat ovat ulkoilemassa, kun läskit levittävät persettään tuolilla ja av:lla. Itse aloitin juuri ä-loman ja tuli 5 kilometrin lenkiltä ihanassa talvisäässä.
Hätkähdytti tuo juttu myös - sääli todella, ettei ylipainoiset halua edes tunnustaa ongelmaa. Tietysti sen tunnustaminen, että vaarantaa myös lapsensa terveyden, on monelle vaikeaa. Siitä kuitenkin lähtisi tie elämäntapojen parantamiseen. Juuri muutama päivä sitten eräs sukulaiseni, joka lihotti itsensä valaaksi raskauden aikana, tilitti, kuinka kamalaa oli mennä neuvolaan, kun terveydenhoitaja " valitti" liiasta painonnoususta ja kuinka törkeää palvelu siellä oli. Hänellä sitten vaikea sektio ja kahden vuoden raskautumiskielto, koska leikkaus aina vaikeampi läskikasojen läpi.
Kun olin sairaalassa ja anestesialääkäri tuli laittamaan minulle puudutusta selkään niin hän sanoi minulle jotensakin näin:
" Onpa mukava laittaa vaihteeksi tälläisenkin synnyttäjän selkään, josta sentään erottaa missä selkäranka kulkee, kun on normaalipainoinen" .
Lääkäri sai kerralla laitettua sen puudutteen, sanoi, että lihaville on todella paljon vaikeampi laittaa kun ei tunne niitä nikamia tms. Antoi tuolla lauseella ymmärtää, että lihavia synnyttäjiä on paljon, kun heille sitä puudutetta laittaa. Ja kyllä kun käytävilläkin kulki, niin paljon oli todella ylipainoisia, heidän terveydentilastaan en sitten kommentoi, ainoastaan ylipainoa.
Mulla tuli tuosta tavallaan hyvä mieli, olin lihonut siis 10 kiloa, mutta olin normaalipainoinen ennen (ja jälkeen) raskautta.
65kg joka on 173cm ihmiselle hyvä paino, laitokselle pungersin itseni painolla 95kg. Vauva oli vain 3,1kg. Painoni nousi sen takia että en viimeiseen 10 raskausviikkoon päässyt kävelemään oikeastaan yhtään, selkä oli niin mahdoton. 15kg jäi laitokselle mutta imetyksen takia en vielä laihduta noita ylimääriä pois, eikä imetys näköjään minun kohdalla sulata kiloja pois. Ehdin kyllä kuntoutua imetyksen jälkeenkin, nyt on tärkeintä että vauva saa ravintoa.