Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."
HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.
Sääliksi käy sokerivauvoja.
Kommentit (179)
kustantaa lastensa suolisto-ongelmat hamaan hautaan asti, kun ovat niin tyhmiä.
Eikä kannata alkaa vastailla tähän mitään herjaavaa, menisivät ennemmin pumppaamaan niitä tissejään ja juomaan vadelmanlehtiteetä.
Mulle taas lääkäri sanoi, että on kiva kun on kerrankin tällainen reipas normaali nainen synnyttämässä, ja joka ymmärtää että se kipu kuuluu synnytykseen. Että ihan liikaa on niitä, jotka jo ovella alkaa märistä ja vaatia puudutteita, ettei vaan tule itku kun supistaa.
Mulle vaan tuli tosta niin hyvä mieli, ja kun siellä käytävillä katselin, niin hirveästi näytti olevan niitä puudutteiden jälkeen ihan mössönä olevia äityleitä taas liikenteessä.
Vierailija:
Kun olin sairaalassa ja anestesialääkäri tuli laittamaan minulle puudutusta selkään niin hän sanoi minulle jotensakin näin:
" Onpa mukava laittaa vaihteeksi tälläisenkin synnyttäjän selkään, josta sentään erottaa missä selkäranka kulkee, kun on normaalipainoinen" .
Lääkäri sai kerralla laitettua sen puudutteen, sanoi, että lihaville on todella paljon vaikeampi laittaa kun ei tunne niitä nikamia tms. Antoi tuolla lauseella ymmärtää, että lihavia synnyttäjiä on paljon, kun heille sitä puudutetta laittaa. Ja kyllä kun käytävilläkin kulki, niin paljon oli todella ylipainoisia, heidän terveydentilastaan en sitten kommentoi, ainoastaan ylipainoa.
Mulla tuli tuosta tavallaan hyvä mieli, olin lihonut siis 10 kiloa, mutta olin normaalipainoinen ennen (ja jälkeen) raskautta.
Olen itsekin ollut Kaajan potilas Naistenklinikalla. Siellä hänen potilainaan on maan vaikeimmat raskaudet. Joten ehkä näkökulma sen myötä on vähän kärjistynyt.
vaikka niihinkin kuolee joka vuosi synnyttäjiä, ihan niihin suunniteltuihin.
Siis: ANTOIVAT ylimielisen VAIKUTELMAN, voihan se olla että ihan nöyränä ja rakentavalla mielellä ne kirjoitit...
Mutta sinä pillastuit jait sitä mieltä että eikä ollut ylimielistä, valehtelette.
Sillä ei kai ollut mitään merkitystä että usea ihminen kokee ne ylimielisiksi. Eikä tässä kohtaan muuten ole merkitystä mikä on totta ja mikä ei. Sen totuudenkin voi sanoa niin monella tapaa...
Vierailija:
ja ikävä kyllä kukaan teistä ei ole osannut sanoa, mikä teksteissäni on ivallista tai ylimielistä.
ap
että jos ihminen on ylipainoinen, niin silloin hänen täytyy olla
a) luuseri
b) sairas
c) ruma
d) elämässään yleisesti epäonnistunut
e) lapsensakin vaarantava
f) jne jne.
Kerro nyt siis vaikkapa se totuus MINUN ylipainostani?
PS. ap. mua säälittää sun vauvasi. Niillä on tyhmä äiti. Ihan yhtä hyvä perustelu kun sun säälisi sokerivauvoja kohtaan.
Vierailija:
Vierailija:
ylimielisyys ja ivallisuus. Joko olet yksinkertainen etkä itse sitä huomaa, tai sitten heittäydyt tahallaan tyhmäksi. Valitse itse. Ei tässä mitään tekstianalyysejä tarvita että huomaisi asian.Mikä oli sinun pointtisi kun otit tämän asian esille? Ihan sydämen hyvyyttäsikö olet huolissasi näistä ylipainoisten vauvoista? Vai oliko tämä vain yksi tapa päästä taas sivaltamaan ylipainoisia? Joita kyllä morkataan muutenkin ihan riittävästi.
Minusta muiden ihmisten arvostelu on säälittävää, mutta tee toki niin kuin itse haluat. Itse tiedän totuuden, ja ikävä kyllä kukaan teistä ei ole osannut sanoa, mikä teksteissäni on ivallista tai ylimielistä.
Taitaa olla vain niin, että totuudenpuhujia ei siedetä. Ja kun ei itse kestetä totuutta äidin ylipainosta, niin on kovin helppoa tyrmätä viestintuoja ja hyökätä hänen persoonansa kimppuun.
Minua säälittää sokerivauvat. En vain voi sille mitään. Ei ole tarkoitus sivaltaa ylipainoisia, vaan kertoa ja keskustella äidin ylipainoon liittyvistä riskitekijöistä. Ilmeisesti tämä aihe on sinulle ja muillekin niin arka, että siitä ei voida keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin. Sääli sinänsä. Toivottavasti edes itse tajua, millaiset defenssit sinulla on päällä.
ap
Vierailija:
Mulle taas lääkäri sanoi, että on kiva kun on kerrankin tällainen reipas normaali nainen synnyttämässä, ja joka ymmärtää että se kipu kuuluu synnytykseen. Että ihan liikaa on niitä, jotka jo ovella alkaa märistä ja vaatia puudutteita, ettei vaan tule itku kun supistaa.Mulle vaan tuli tosta niin hyvä mieli, ja kun siellä käytävillä katselin, niin hirveästi näytti olevan niitä puudutteiden jälkeen ihan mössönä olevia äityleitä taas liikenteessä.
Vierailija:
Kun olin sairaalassa ja anestesialääkäri tuli laittamaan minulle puudutusta selkään niin hän sanoi minulle jotensakin näin:
" Onpa mukava laittaa vaihteeksi tälläisenkin synnyttäjän selkään, josta sentään erottaa missä selkäranka kulkee, kun on normaalipainoinen" .
Lääkäri sai kerralla laitettua sen puudutteen, sanoi, että lihaville on todella paljon vaikeampi laittaa kun ei tunne niitä nikamia tms. Antoi tuolla lauseella ymmärtää, että lihavia synnyttäjiä on paljon, kun heille sitä puudutetta laittaa. Ja kyllä kun käytävilläkin kulki, niin paljon oli todella ylipainoisia, heidän terveydentilastaan en sitten kommentoi, ainoastaan ylipainoa.
Mulla tuli tuosta tavallaan hyvä mieli, olin lihonut siis 10 kiloa, mutta olin normaalipainoinen ennen (ja jälkeen) raskautta.
Sori jos tää juttuni osui jotenkin kohdallesi, en minä mitenkään ole ketään arvostellut, enkä sanonut luuseriksi. Totesin vain saman, minkä aloittaja.
SYnnytykseni oli ihan hirveä, enkä todellakaan alkanut ovella jo vaatia puudutteita. Mutta sehän ei ollut pointti tässä lainkaan ja ilmeisesti tarkoituksesi oli jotenkin loukata minua, vaikka minä en oikeasti mennyt henkilökohtaisuuksiin, totesin vain. En arvostellut
ketään, en haukkunut, en loukannut.
(jatkoa lapselliselle nokitusketjulle... Kiitos ap, tällaista lapsellisuuden tursua ei ole aikoihin näkynytkään.)
johtopäätöksiään tehnyt. Akateemiset ihmiset harvemmin sitä tekevät - raskaana olevia naisia seurataan Suomessa sellaisella intensiteetillä, ettei painokehityksestä ole vaikea saada/tehdä tilastoa. Joka tapauksessa ylipaino on lisääntynyt valtavasti viime vuosina ja lisääntyy koko ajan, joten on vähintäänkin loogista, että myös odottavissa äideissä on yhä enemmän lihavia.
kitisee ja puolustelee kilojaan. Menisitte laihduttamaan, että ei tarvitse vaarantaa lasten terveyttä ja aina vaahdota niistä " muodoista"
tosiaan vaarantaa lapsensa terveyden. Ymmärrän kyllä, että sinun ja muiden ylipainoisten on vaikea tunnustaa tätä tosiasiaa itselleen. Kannattaisi kuitenkin yrittää, jotta voi sitten seuraavassa raskaudessa minimoida tulevan lapsen terveysriskit.
Vierailija:
Siis: ANTOIVAT ylimielisen VAIKUTELMAN, voihan se olla että ihan nöyränä ja rakentavalla mielellä ne kirjoitit...Mutta sinä pillastuit jait sitä mieltä että eikä ollut ylimielistä, valehtelette.
Sillä ei kai ollut mitään merkitystä että usea ihminen kokee ne ylimielisiksi. Eikä tässä kohtaan muuten ole merkitystä mikä on totta ja mikä ei. Sen totuudenkin voi sanoa niin monella tapaa...
Loppujen lopuksi av-palstalaisten mielipiteillä ei ole merkitystä, etenkään kun niitä ei osata perustella millään lailla ja etenkin kun arvostellaan ihmistä, jota ei olla koskaan tavattu henk. koht.
ap
oikeaa tiedeyliopiston kasvattia nähnytkään. Olet jonkun huuhaa-aatteen (ehkä Steiner?) aivopesemä " muka opettaja" . Sen verran kaukaa haettuja ääliömäisyyksiä latelet mm. ivallisuudesta/sarkasmista tekstissä ja vetelet käsittämättömän lapsellisia johtopäätöksiä. Nolo olet. Yritä muutenkin pysyä itse asiassa ja jätä ap:n asiallinen kommentointityyli rauhaan.
Mutta kukapa kovin järkeviä argumentteja lapsen terveyden vaarantamiselle oman mielihyvän ja ahneuden tyydyttämiseksi keksisikään?
Vierailija:
Kerro nyt ap. mikä on se TOTUUS äitien ylipainosta? Sehän tällaisissa ketjuissa aina vituttaa,
että jos ihminen on ylipainoinen, niin silloin hänen täytyy ollaa) luuseri
b) sairas
c) ruma
d) elämässään yleisesti epäonnistunut
e) lapsensakin vaarantava
f) jne jne.
Kerro nyt siis vaikkapa se totuus MINUN ylipainostani?
PS. ap. mua säälittää sun vauvasi. Niillä on tyhmä äiti. Ihan yhtä hyvä perustelu kun sun säälisi sokerivauvoja kohtaan.
Ihan sama, mikä on ylipainon syynä, se on AINA lapselle riski. Ja olipas taas niin kypsä kommentti. Sen lisäksi, että säälin sokerivauvaasi, niin säälin sitä, että hänellä on äiti, joka haukkuu muita.
ap
Jotain täytyy elämässä olla pahasti vinossa, että tällaisenkin ketjun lukemiseen uhraa aikaansa...
JäRRRkkyä porukkaa. Säälin lapsianne, siis teidän kummankin lapsia.
Olen itse ylipainoinen odottaja. Mitään muuta ylipainostani johtuvaa ongelmaa ei kolmen aikaisemman raskauden aikana ole ollut kuin kahdesta jäin kiinni sokerirasituksessa. Senkin jälkeen sokerit ok seurannassa sokerit koko ajan ok.
Raskausaikana kiloja ei ole tullut yhtään, päinvastoin olen laihtunut n 8kg viimeisissä raskauksissa. Ja aivan normaalilla ruokavaliolla jossa mukana myös joskus herkutteluja.
Ja vauvat eivät tosiaan ole olleet isoja sokerivauvoja vaikka raskausdiabetes onkin ollut, päinvastoin ongelma oli viimeksikin juuri se että vauva on liian pieni, jota tiiviisti seurattiin.
Eli ei se aina mene ihan noin kaavojen mukaan, että voisi yleistää, esim. ylipainoinen odottaja -> raskausdiabetes / muu ongelma -> sokerivauva
Eiköhän kaikki keskustelijat tiedä, että ylipainoiset voivat saada täysin terveitä lapsia. Tässä nyt onkin topicina aiheeseen liittyvät RISKIT.
surullista myös. Ylipainoiset haluavat selvästi sulkea silmänsä tosiasioilta. Tämä on yksi esimerkki nykyisestä hedonistisesta elämäntyylistä - ei haluta luopua omasta (oraalisesta) mielihyvän tuntemisesta edes odottaessa lasta. Sitten hyökätään aggressiivisesti puolustamaan omaa elämäntapaa ja haukkumaan sitä, joka välittää niin omasta kuin lastensakin terveydestä ja jaksaa jopa huolehtia koko kansakunnasta siinä mielessä, että huolehtii yleisellä tasolla lasten terveyden huononemisesta. Lihavien elämä pyörii kai niin paljon omien tarpeiden tyydyttämisen ympärillä, ettei heillä riitä energiaa miettiä asioita yleisemmin. Sikamainen syöminen perustellaan sillä, " kun edellinen raskaus meni ihan hyvin" , vaikka painoindeksi olikin 35.
Nämä samat äidit, jotka syövät itsensä valaiksi ja jatkavat mässäilyään raskauden aikana todennäköisesti arvostelevat suureen ääneen raskausaikana tupakoivia tai alkoholia käyttäviä naisia, vaikka tutkimuksellisen näytön perusteella vähäinen tupakointi tai kohtuullinen alkoholin käyttö ei aiheuta terveysriskejä sikiölle - toisin kuin reipas ylipaino.
Vierailija:
Minusta muiden ihmisten arvostelu on säälittävää, mutta tee toki niin kuin itse haluat. Itse tiedän totuuden, ja ikävä kyllä kukaan teistä ei ole osannut sanoa, mikä teksteissäni on ivallista tai ylimielistä.
Taitaa olla vain niin, että totuudenpuhujia ei siedetä. Ja kun ei itse kestetä totuutta äidin ylipainosta, niin on kovin helppoa tyrmätä viestintuoja ja hyökätä hänen persoonansa kimppuun.
Minua säälittää sokerivauvat. En vain voi sille mitään. Ei ole tarkoitus sivaltaa ylipainoisia, vaan kertoa ja keskustella äidin ylipainoon liittyvistä riskitekijöistä. Ilmeisesti tämä aihe on sinulle ja muillekin niin arka, että siitä ei voida keskustella menemättä henkilökohtaisuuksiin. Sääli sinänsä. Toivottavasti edes itse tajua, millaiset defenssit sinulla on päällä.
ap