Dosentti Risto Kaaja: " Normaalipainoisia synnyttäjiä ei näe enää paljon."
HS:n artikkelin mukaan raskausdiabetes yleistyy nopeasti ja äitien ylipaino on kasvava ongelma.
Sääliksi käy sokerivauvoja.
Kommentit (179)
ollut n. 30 molempien raskauksien alussa. Sokerit eivät ole koskaan olleet koholla virtsassa, rasituskokeessakin ideaalisia arvoja vaan. Mä syön terveellisesti, liikun paljon (autoa ei edes ole), mutta paino vaan pysyy. Verenpaineet, verensokeri, kolesteroli kuitenkin pysyneet erinomaisissa arvoissa. Itse epäilen jotain aineenvaihduntasairautta, jota eivät ole huomanneet.
En tajua mikä sun pointti tässä on?
Et sinä toisten kokemuksia ja vaikutelmia voi muuttaa vastaan inttämällä.
Luulin että olit siitä kiinnostunut mutta ilmeisesti et.
Koko asian pointti ei ole pitääkö aikuisen ihmisen itse mennä sinne hesarin sivulle vai ei. S, että joku muu artikkelin tänne kopioi, ei vähennä sun ylimielisyyttäsi. Luulin, että ttarkoitus oli keskustella siitä.
neljä lastani 3,4-3,7 kiloisia ja synnytykset normaaleita ja hyvin sujuneita. Että äläpä sääli. Eikös se niin ole, että sääli on sairautta.
Vierailija:
ollut n. 30 molempien raskauksien alussa. Sokerit eivät ole koskaan olleet koholla virtsassa, rasituskokeessakin ideaalisia arvoja vaan. Mä syön terveellisesti, liikun paljon (autoa ei edes ole), mutta paino vaan pysyy. Verenpaineet, verensokeri, kolesteroli kuitenkin pysyneet erinomaisissa arvoissa. Itse epäilen jotain aineenvaihduntasairautta, jota eivät ole huomanneet.
Totta on, että nettikirjoittelu on asia erikseen. Mutta sitäkin voi tehdä fiksusti tai vähemmän fiksusti.
En minä tiedä, mikä on ongelmasti. Ehkä se ei olekaan ylimielisyys vaan katkeruus. Usko pois vaan, että sinun tekstistäsi kuultaa jotain hyvin vahvaa, hyvin vahvasti.
40
Mulla on normaalipaino ja viimeisimmän raskauden aikana kiloja tuli vain 8,5. Neuvolassa kaikki arvot oli hyvät mutta terkkari lähetti sokerirasitukseen koska äidilläni on diabetes. Yksi arvoista oli siinä yli sallitun ja se katsotaan kai kuitenkin raskausdiabetekseksi. Vauva oli kuitenkin hyvävointinen ja kolme ja puolikiloinen. Perinnöllinen taipumus voi siis olla näin vahvaa, ei paljon naurata.
salilla 1-3 kertaa viikossa, kävelee useita kilometrejä joka päivä jne. Mulla on hyvä kunto. Voin vetää vaikka kuudenteen kerrokseen rappuset ylös eikä hengästytä laisinkaan.
Syön terveellisesti ja kuntoilen 3 krt viikossa.
Raskauden aikana tulen ylipainoiseksi mutta sille en mahda mitään.
Vierailija:
salilla 1-3 kertaa viikossa, kävelee useita kilometrejä joka päivä jne. Mulla on hyvä kunto. Voin vetää vaikka kuudenteen kerrokseen rappuset ylös eikä hengästytä laisinkaan.
Muistettava että kyseinen dosentti Kaaja on Naistenklinikalla töissä ja erikoistunut riskiraskauksiin, kuten esim. diabetesraskauksiin.
Hänen otantansa on hiukan yksipuolinen tässä suhteessa.
Terv.
Kaajan ylipainoinen potilas, ei tosin diabeteksen vaan veren hyytymishäiriön vuoksi.
siinä keskustelussa kieltää jokaisen hoikan mäkätys siitä, että ei se sokeri lihota jos liikkuu tarpeeksi, tai viina haittaa jos sitä ottaa kohtuudella, koska kuitenkin HYVIN SUURELLA OSALLA se sokeri lihottaa ja viina aiheuttaa riippuvuutta, eiks niin? NÄinhän se keskustelu pysyy oikein hedelmällisenä?
Mitä sä muuten haet? jeesustelua ja lihavein parjaamista vai, jos ei kerran saa sanoa, että kun kerran pidän itsestäni muuten huolta (en juo viinaa, polta tupakkaa ja liikun paljon) niin ylipainoni ei haittaa minua, eikä ole haitannut synnytyksiäni, päin vastoin ne ovat menneet paljon paremmin kuin keskivertosynnytykset. Ainakin jos tältä palstalta sen keskiarvon ottaa.
T. se ylipainoinen synnyttäjä.
Hänen lempisalaattinsa OLI valmistettu makarooneista, kinkkusuikaleista, herne-maissi-paprika-sekoituksesta, suolakurkusta ja kermaviilistä. Oli kuulemma saanut ohjeen AV:lta.
tiedät siitä, mitä kukakin lääkärille möykkää? Täällä sen sijaan on näitä idiootteja, jotka jaksavat jeesustella ja kytätä toisten elämää, ja se ärsyttää, olipa kyse imetyksen pituudesta tai pihan hoidon tasosta tai sitten siitä ylipainosta.
T: normaalipainoinen äiti, jolla vaan sattuu olemaan sukurasitus diabetekseen
Älä nyt viitsi naurattaa. JOs sä osaisit, eli sulla olisi sen verran sosiaalisia kykyjä, että kykenisit kirjoittamaan tästä asiasta rakentavaan sävyyn, niin ehkä olisit voinut jonkun elämään vaikuttaakin. Mutta koska sulle riittää, että pääset rääpimään päätäsi, niin hukkaan heitit tämänkin ajan.
Vierailija:
Vierailija:
sinun kyllä kannattaa lukea tarkasti nuo ylläolevat viestit siitä, että sinua tulkitaan ylenkatseelliseksi. Et ilmiselvästikään itse huomaa tuota puolta itsessäsi - meillä kaikilla on se sokea piste oman toimintamme suhteen. Nyt saat kuitenkin omasta itseilmaisustasi arvokasta tietoa! Ota se opiksi, koska ehkä juuri tässä kohtaa on se sinun ongelmasi, jolloin suksesi menevät jonkun toisen kanssa ristiin..?että alan muuttaa käytöstäni ja kirjoitustyyliäni av-palstalaisten kommenttien takia? Luulisi olevan yleisesti tiedossa, että nettikirjoittelun välityksellä on hyvin vaikea tulkita toisten tunnetiloja. Itselläni on paljon ystäviä ja tuttavia, jotka tuskin viettäisivät seurassani aikaa, jos käytökseni olisi ylenkatseellista.
Älä nyt viitsi naurattaa.
ap
Vierailija:
Ja tuossahan joku jo copypastasi artikkelin niille joille em. toimenpide on liian vaativa.
ap