Näin äiti haluaa väkisin tehdä laspestaan koulukiusatun...
Pirkanmaalaisäiti Hanna on vuoden ajan kamppaillut esikoisensa oikeudesta uskonnottomaan opetukseen.
" Helpointa olisi kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Ei kukaan kysele esimerkiksi muslimeilta, miksi he tunnustavat uskoa" , kirkkoon kuulumaton Hanna sanoo.
Kun tytär Henrika, 6, ilmoitettiin esikouluun vuosi sitten, Hanna otti heti puheeksi uskonnonvapauden toteutumisen. " Opettaja kysyi, olenko todella näin jyrkkä."
Hannalle ehdotettiin, että lapsi voisi odotella käytävässä seurakunnan järjestämien aamunavausten ajan. Seurakunnan aamunavauksia on muutama kuukaudessa.
Hannan mielestä koulu pilkkasi heidän oikeuksiaan. Tila löytyi, kun rehtori sai ohjeet koulutoimiston johtajalta.
Koulun remontissa pulma palasi. Kotona Henrika kertoi, että opettaja oli käskenyt häntä laittamaan sormet korviin päivänavauksen ajaksi.
" Soitin opettajalle, joka lupasi, että varata lapselle korvatulpat tai kuulosuojaimet."
Lopulta terveydenhoitajan odotushuoneesta löytyi tila, jossa kaiuttimet voi hiljentää.
Tapaus on jo nykyisin harvinainen, uskoo Opetushallituksen perusopetusyksikön päällikkö, opetusneuvos Irmeli Halinen. Kouluilla on velvollisuus järjestää korvaavia tilaisuuksia uskonnollisten aamunavausten ja juhlien ajaksi.
" Ei ole merkitystä, onko lapsia yksi tai monta, eikä korvaava tilanne saa tuntua rangaistukselta. Se voi olla vaikka kahdenkeskinen keskustelu" , Halinen sanoo.
Lähde HS
Kommentit (189)
Yleissivistys ja eri vaihtoehdoista kertominen on eri asia kuin aivopesu.
verrataan nyt vaikka natsi-Saksaan tai kommunistiseen Neuvostoliittoon, jossa jo lapsille opetettiin mikä ajatustapa on oikea ja ketkä ovat hyviä ja ketkä huonoja.
Vierailija:
Ateistit tuskin laittavat uskontotunnille vaikka mikä olis
No, meillä saattaa olla todella tuo tilanne edessä, että lapsi menee uskontotunneille.
Lapen tulevassa koulussa ei ole yhtäkään et-ryhmää ollut vuosiin, vaikka oppilaita ala-asteella on nelisen sataa.
Minun on valittava vaadinko lapselleni et-opetuksen ja teen hänestä erilaisen lapsen KOKO koulun oppilaisiin verrattuna, vai annanko hänen olla samanlainen kuin muut (mitä lapsi tietysti toivoo) ja osallistua uskontotunneille.
Harmittaa.
t.93, ateisti
Kun Suomi valtiona on uskonnoton (virallisesti), niin silloin valtion laitostenkin pitäisi olla vapaa tunnustuksellisesta uskonnosta (esim. just aamunavaukset).
Tämä ei riipu lainkaan siitä, onko kristittyjä paljon vai vähän.
Koittakaa nyt vaan elää sen faktan kanssa, että ette voi 100% itse aivopestä lapsianne sellaisiksi kuin haluaisitte. Ellette sitten eristä lastanne koko maailmasta, ala pitää hänelle kotikoulua ja lukitse häntä jonnekin äänieristettyyn kellariin ilman telkkaria, tietokonetta, radiota, puhelinta ja lehtiä... Minusta ON fanaattista saada slaagi siitä, jos lapsi joutuu " altistumaan" (!) satunnaisesti uskonnolliselle hömpälle. Koska hömppäähän se on ennemminkin kuin aivopesua, haloo taas!
Itsekin olen ateisti ja ajan mielläni et-opetusta kaikille suomalaisille peruskoulussa elämänkatosmukseen katsomatta ennemmin kuin uskonnonopetusta. Silti en todellakaan jaksa nousta barrikaadeille jostain Suvivirrestä tai aamunavauksista, hohhoijaa.
koska hän ainoana joutuisi olemaan eritstyksissä silloin muista.
Voi olla että myöskään koulun et-opetus ei toteudu. Harmittaa myös. En myöskään halua lapsestani silmätikkua,
Olen myös ateisti, koko suku kolmessa polvessa ateisteja, ja niin vaan kaikki ollaan jouduttu istumaan uskontotunneilla ja opettelemaan ne samat rukoukset ja uskontunnustukset ja virret ulkoa.
ne oli aina luokkaa " tullessani kouluun aamulla näin puussa oravan, ja siitä johtui mieleeni Jeesus, sillä emmekö me kaikki ole käpyjä joita Jeesus kerää talteen" .
Mutta asiaan, tunnustuksellinen uskonnonopetus on nykyään kielletty kouluissa joten myös hengelliset aamunavaukset pitäisi mielestäni olla selkeästi vapaaehtoisia.
Vierailija:
Onko Morre onnistunut villitsemään kaikki??
Anteeksi mitä? Kuvitteletko, että Morre on saanut koko av-palstan eroamaan kirkosta? Minä olen ollut ihan sama ateistinen, kirkosta eronnut minä jo 15 vuotta.
Vierailija:
Suomi on demokraattinen maa, demokratiassa mennään enemmistön ehdoilla, enemmistö suomalaisista on kristittyjä, joten on oikeus että heidän lapset saavat koulussa kuulla kristillisiä aamunavauksia.
Mikset vie lapsiasi kirkkoon kuulemaan kristinuskosta? Ai niin, suurin osa suomalaisista ei jaksa itse hoitaa uskonnollista kasvatusta vaan sysää homman täysin koululaitoksen harteille. Jos olet uskovainen, kirkkoon meneminen lasten kanssa ei ole mikään kynnys. Miksi haluat niin tiukasti pitää kiinni siitä että kouluissa nöyryytetään lapsia ev. lut. uskonnon nimissä?
Vierailija:
koska hän ainoana joutuisi olemaan eritstyksissä silloin muista.Voi olla että myöskään koulun et-opetus ei toteudu. Harmittaa myös. En myöskään halua lapsestani silmätikkua,
Olen myös ateisti, koko suku kolmessa polvessa ateisteja, ja niin vaan kaikki ollaan jouduttu istumaan uskontotunneilla ja opettelemaan ne samat rukoukset ja uskontunnustukset ja virret ulkoa.
ja tässä nähdään taas miten perussuomalainen suvaitsee mitään erilaisuutta.
Uskonnottomat lapset ovat eriarvoisessa asemassa ev-lut lapsiin verrattuna.
Kouluun ilmoittautumiskaavakkeessa ilmoitetaan uskontokunta tai siviilirekisteri. Ev-kut lapset osallistuvat automaattisesti uskonnonopetukseen kun taas siviilirekisteriin kuuluvat lapset eivät automaattisesti kuulu et-opetuksen piiriin vaan opetusta _pitää pyytää_.
Tällä tavoin painostetaan vanhempia valitsemaan uskonnonopetus et-opetuksen sijaan. Kukaan ei halua omaa lastaan silmätikuksi.
Me olemme pyytäneet lapsellemme et-opetusta, mutta sitä tuskin tulee järjestymään.
t.93
Keisari Aurelianus määräsi Saturnalia-juhlan päätteeksi 270-luvulla Sol Inviciti-juhlan, josta tuli suosittu. Päivä tälle juhlalle oli 25.12.
350-luvulla paavi kehotti kritittyjä juhlimaan Jeesusta 25.12. elämän " voittamattomana aurinkona" (Sol Invicitus).
kotien tehtävä on opettaa lapsilleen omaa uskontoaan, ja jos on ateisti, niin ei sitten opeta.
kirkko eroon valtion kouluista.
Hyvä että tämä asia tuli puheeksi. Mun esikoiseni meni ekalle, ja olin kauhuissani, koska ennen ruokailua luetaan ruokarukous! Siis 2000-luvulla. Ja kun ehdotin että vaihtaisivat rukouksen johonkin muuhun loruun, niin sain erittäin närkästyneen vastauksen: näin on tehty aina. Koulun rehtorin mukaan rukoileminen ei ole uskonnon harjoittamista. Lapseni käy toisessa koulussa ET-tunneilla, ja yritän kaikin tavoin tukea ja kannustaa häntä ajattelemaan omilla aivoillaan ja harjoittamaan itsenäistä pohdintaa.
Miksei se demokratia koske valtion laitoksia?
Miksi demokratian päätöksellä suotuja oikeuksia peräävä leimataan?
Voisin kuvitella vastaavassa tilanteessa toimivani samalla tavalla kuin kyseinen äiti. Asiallisesti, mutta järkähtämättä. Ei siksi että inhoaisin uskontoa mitenkään - olen agnostikko, eikä minua TOISTEN uskonnollisuus haittaa, kunhan eivät sitä tuputa minulle tai lapsilleni. Vaan siksi, että olen hyvin vakaasti sitä mieltä, että jokaisella pitäisi olla se taattu oikeus oman vakaumuksen kunnioittamiseen. Olisin siis valmis pistämään kampoihin ihan periaatteen puolesta, vaikka käytännössä en kokisikaan että aamunavauksen kuulemisesta lapselle mitään suurta haittaa välttämättä olisi.
Kyseiselle koululle pitää kyllä saada menemään perille, että kaikenlaiset vakaumukset on nyky-yhteiskunassa kyettävä ottamaan huomioon siten kuin ne on laissa säädetty.
Ärsyttää Suomessa se konformistinen " et kai sä nyt tosta ala nipottamaan" -mentaliteeti. Aina pitäisi vaan purra hammasta ja sietää vaikka mitä. Kyllä erilaisuutta pitää kunnioittaa.
Toinen asia on se, että mitä enemmän sitä mietin, sitä enemmän aamunavausten kuunteluttaminen lapsellani - kun en kuitenkaan lapselle kristinuskoa oikeasti halua opettaa - itse asiassa arveluttaa kovasti. Kyllä teitä muitakin, minkä tahansa maailmankatsomuksen omaavia, monia ahdistaisi ajatus, että lapsele opetettaisiin itsestäänselvinä totuuksina jotain, mihin ette itse usko lainkaan.
Kerrotko lisää? Siis lapsesi koulussa ei et-opetusta järjestetä ja hän käy toisessa koulussa opetusta saamassa?
Miten lapsi ja lapsen koulukaverit ovat suhtautuneet erilaiseen lapseen? Onko lapsellasi hyppytunti muiden ollessa uskontotunnilla, onko hän silloin käytävässä? Vai onko uskontotunnit päivän alussa tai lopussa? Miten usein hän käy et-tunneilla toisessa koulussa?
t. 93
sillä uskonnollinen vakaumushan on luottamuksellinen tieto, ja siten kouluympäristössä on varmaan mahdotonta pitää asia luottamuksellisena jos siellä harrastetaan tunnustuksellista opetusta, josta ei-uskovat pitää poistaa... Jonkun rekisterin mukaanhan tuollainen poisto tehdään, eikä se saisi olla julkista tietoa ollenkaan. Hmm, mielenkiintoista.
Lue historiaa! Katsopa hetki TV7. En todellakaan halua mitään helvetillä pelottelua tarhaikäiselle.
Lapseni saa tutustua kaikkiin maailman uskontoihin, ja aikuisena päättää ihan vapaasti. Tarhaikäisenä se on aivopesua!