Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin äiti haluaa väkisin tehdä laspestaan koulukiusatun...

Vierailija
02.03.2008 |

Pirkanmaalaisäiti Hanna on vuoden ajan kamppaillut esikoisensa oikeudesta uskonnottomaan opetukseen.

" Helpointa olisi kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Ei kukaan kysele esimerkiksi muslimeilta, miksi he tunnustavat uskoa" , kirkkoon kuulumaton Hanna sanoo.

Kun tytär Henrika, 6, ilmoitettiin esikouluun vuosi sitten, Hanna otti heti puheeksi uskonnonvapauden toteutumisen. " Opettaja kysyi, olenko todella näin jyrkkä."

Hannalle ehdotettiin, että lapsi voisi odotella käytävässä seurakunnan järjestämien aamunavausten ajan. Seurakunnan aamunavauksia on muutama kuukaudessa.

Hannan mielestä koulu pilkkasi heidän oikeuksiaan. Tila löytyi, kun rehtori sai ohjeet koulutoimiston johtajalta.

Koulun remontissa pulma palasi. Kotona Henrika kertoi, että opettaja oli käskenyt häntä laittamaan sormet korviin päivänavauksen ajaksi.

" Soitin opettajalle, joka lupasi, että varata lapselle korvatulpat tai kuulosuojaimet."

Lopulta terveydenhoitajan odotushuoneesta löytyi tila, jossa kaiuttimet voi hiljentää.

Tapaus on jo nykyisin harvinainen, uskoo Opetushallituksen perusopetusyksikön päällikkö, opetusneuvos Irmeli Halinen. Kouluilla on velvollisuus järjestää korvaavia tilaisuuksia uskonnollisten aamunavausten ja juhlien ajaksi.

" Ei ole merkitystä, onko lapsia yksi tai monta, eikä korvaava tilanne saa tuntua rangaistukselta. Se voi olla vaikka kahdenkeskinen keskustelu" , Halinen sanoo.

Lähde HS

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jään töissä kiinni tästä kun nauran niin kovaa.

Vierailija
122/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä oikeudella niin moni ihan tavallinen ihminen katsoo saavansa pakottaa muita samaan kuin he itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Ehkäpä meilläkin et-opetus järjestyisi noin. Tuntuu vaikealta ajatella, että lapsi pitäisi laittaa uskontotunneille.

t.93

Vierailija
124/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaisi vaatia ettei koulussa saa olla liharuokia. Eli kun ei halua lapsen kuulevan Jumalan sanaa, niin muutkaan lapset eivät saisi kuulla sitä. :)

Vierailija
125/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

alkaisi vaatia ettei koulussa saa olla liharuokia. Eli kun ei halua lapsen kuulevan Jumalan sanaa, niin muutkaan lapset eivät saisi kuulla sitä. :)

Uskonnollisia puheita on pakko kuunnella ellei lasta eristetä = syrjitä.

Vierailija
126/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo liiottelua, nainenhan on yhtä fanaattinen kuin kiihkouskovaiset :o

Vierailija
127/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täällä on puurot ja vellit sekaisin. Kouluikäiselle voi selittää, tarhaikäiselle ongelma on liian monimutkainen.

Vierailija
128/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonvapauslaki on; ja vaikka siitä nurisis koko maailma, sitä saa käyttää - eli oma mokannehan se on, jos ette vaadi oikeuksianne

Vierailija
129/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristityt

Muslimit

Hindut

Uskontokuntiin kuulumattomat

Kiinan kansanuskontojen harjoittajat

Buddhalaiset

Etniset uskonnot

Ateistit

Uudet uskonnot (neoreligionists)

Sikhit

Juutalaiset

Vierailija
130/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.. opettajien joukossa on useita uskonnottomia, jotka kärsivät tästä. Puhumattakaan uskonnottomista oppilaista. Olen määräaikainen, joten en viitsi nostaa asiasta meteliä. Onneksi vanhimmat opet ovat jäämässä pian eläkkeelle - ehkä asia muuttuu. Mikään muu uskontokunta ei pidä koulussa aamunavauksia. Uskonnottomat opettajan painostetaan joulu- ja pääsiäiskirkkoon.. jne..

itsestäänselvinä totuuksina jotain, mihin ette itse usko lainkaan.

Oman kokemukseni mukaan nykyään ei aamunavauksissa edes puhuta mitään kristillistä, vaan ne ovat kenen tahansa pitämiä aamuhetkiä. Kristillinen aamunavaus saattaa olla kerran kuukaudessa.

Antaisitko siis lapsesi kuunnella islaminuskoisen aamunavauksen, uskonnottomien aamunavauksen, satanistien aamunavauksen, mutta et kristillistä aamunavausta? Eli poistaisit luokasta lapsesi kerran kuukaudessa, mutta kaikki muut uskonnot olisivat sinun mielestäsi oikeaa asiaa?

Vierailija
131/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hulluksi ämmäksi kutsuin. Ääliö harppu olen, kun noin tyhmiä näppäimistöltäni päästän.

Vierailija
132/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kristityt

Muslimit

Hindut

Uskontokuntiin kuulumattomat

Kiinan kansanuskontojen harjoittajat

Buddhalaiset

Etniset uskonnot

Ateistit

Uudet uskonnot (neoreligionists)

Sikhit

Juutalaiset

Vierailija
133/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nyt, kun omista kouluajoista on aikaa, uskonnollinen tunnustuksellisuus kouluissa tuntuu jotenkin hämmentävältä ja nololta! En osaa selittää miksi... olen ollut yliopistomaailmassa viimeiset 12 vuotta ja jotenkin olen kai niin tottunut siihen, että vakaumus ja tieteen tekeminen ovat kaksi eri asiaa, siis siinä mielessä että vakaumus on jokaisen henkilökohtainen asia, jotka pitää kunnioittaa, ei sellainen koko yhteisön asia, jonka pitää olla virallisesti esillä. Jotenkin kaipaisin tällaista tiedeyhteisöistä tuttua asennoitumista uskontoon myös kouluihin.

En tiedä miten tulen aikanaan oman lapseni (1 v) kanssa menettelemään hänen tullessa kouluikään.

Vierailija
134/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on vielä tarhassa ja olen antanut hänen tähän asti kuunnella sitä kaksinaismoralistista helvetintuli paskaa.

Koulussa se loppuu, koska siellä on vaihtoehtoja. Olemme buddisteja.

Vierailija
135/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapseni on vielä tarhassa ja olen antanut hänen tähän asti kuunnella sitä kaksinaismoralistista helvetintuli paskaa.

Koulussa se loppuu, koska siellä on vaihtoehtoja. Olemme buddisteja.

Vierailija
136/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nyt 2v ja ainakin näillä kulmilla ollaan jo päiväkodeissakin kaukana uskonnollisuudesta. Joulusta tai pääsiäisestä ei puhuta ja pikkujouluja ei vietetä. Marraskuussa oli vain kuusijuhla ja tarkkaan harkittuja lauluja. Toivoisin, että poikamme saisi jollain tavalla mahdollisuuden tutustua eri uskontoihin ja tehdä itse päätöksensä. Ja koulussa tietenkin saa itse päättää, osallistuuko luterilaisille tunneille vai elämänkatsomustunneille. Minä ja pojan isä olemme luterilaisia, mutta minä kai lähinnä sen takia kun on siihen kastettu enkä ole (ainakaan vielä) muutakaan löytänyt. Taidan kyllä olla sellainen rusinapullauskovainen, joka poimii kaikista uskonnoista mieleisimmät palat...

Vierailija
137/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen vanhempansa eivät pistäneet yhtään vastaan, vaan ottivat valokuvia ja kannustivat poikaa. Kyseessä oli kurdiperhe.

Vierailija
138/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa se sit ateisti - uskis ym - seisoo vakaumuksensa takana

Vierailija
139/189 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillinen kulttuuriperintö on tärkeä osa kasvatusta

Ehjän maailmankuvan muodostaminen moniarvoistuvassa yhteiskunnassa edellyttää riittävää arvokasvatusta kouluissa. Perusopetuslain mukaan koulukasvatuksen tavoitteena on " tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen" . Kristillisellä kasvatuksella on tärkeä perinteinen paikkansa koulujen arvokasvatuksessa.

Kodit ja kirkot vastaavat ensisijaisesti kristillisen kasvatuksen tarjonnasta. Koulu voi myönteisellä tavalla tukea perheiden arvokasvatusta. Koulun oman uskonnon opetus, päivänavaukset ja kirkolliset juhlat välittävät lapselle kristillistä kulttuuriperintöämme.

Kristillisdemokraatit korostavat, että lapselle on tärkeää antaa mahdollisuus kiinnittää elämänsä lujaan eettiseen perustaan. Kristillisessä kasvatuksessa maailmankatsomuksellinen lähtökohta on avoin ja rehellisesti tunnustettu. Näiden arvojen pohjalta voidaan johdonmukaisesti perustella ihmisarvon ehdottomuus, ihmisten tasavertaisuus ja elämän tarkoituksellisuus.

Vierailija
140/189 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pirkanmaalaisäiti Hanna on vuoden ajan kamppaillut esikoisensa oikeudesta uskonnottomaan opetukseen.

" Helpointa olisi kuulua uskonnolliseen yhteisöön. Ei kukaan kysele esimerkiksi muslimeilta, miksi he tunnustavat uskoa" , kirkkoon kuulumaton Hanna sanoo.

Kun tytär Henrika, 6, ilmoitettiin esikouluun vuosi sitten, Hanna otti heti puheeksi uskonnonvapauden toteutumisen. " Opettaja kysyi, olenko todella näin jyrkkä."

Hannalle ehdotettiin, että lapsi voisi odotella käytävässä seurakunnan järjestämien aamunavausten ajan. Seurakunnan aamunavauksia on muutama kuukaudessa.

Hannan mielestä koulu pilkkasi heidän oikeuksiaan. Tila löytyi, kun rehtori sai ohjeet koulutoimiston johtajalta.

Koulun remontissa pulma palasi. Kotona Henrika kertoi, että opettaja oli käskenyt häntä laittamaan sormet korviin päivänavauksen ajaksi.

" Soitin opettajalle, joka lupasi, että varata lapselle korvatulpat tai kuulosuojaimet."

Lopulta terveydenhoitajan odotushuoneesta löytyi tila, jossa kaiuttimet voi hiljentää.

Tapaus on jo nykyisin harvinainen, uskoo Opetushallituksen perusopetusyksikön päällikkö, opetusneuvos Irmeli Halinen. Kouluilla on velvollisuus järjestää korvaavia tilaisuuksia uskonnollisten aamunavausten ja juhlien ajaksi.

" Ei ole merkitystä, onko lapsia yksi tai monta, eikä korvaava tilanne saa tuntua rangaistukselta. Se voi olla vaikka kahdenkeskinen keskustelu" , Halinen sanoo.

Lähde HS