+++ Ensikot viikoilla 10 ja 11 +++
[color=Red][size=5]♥ Ensikot ♥
[color=Blue][size=3]Toivomme Herra Haikaralta ensimmäistä nyyttilähetystä, joten ole kiltti ja lennä tännepäin!
Tässä esittelymme! Kaikki uudet ovat tottakai tervetulleita mukaan pieneen joukkoomme.
[color=Red][size=4]♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
[color=Red][size=2]baulie
Olemme avopari Keski-Suomesta, kumpikin vm. -85. Itse opiskelen, mies on töissä. Kotonamme pyörii lisäksemme yksi koira ja aina välillä myös yksi kissa! Ehkäisyn jätimme pois 4/2006. Mulla todettu 8/2007 monirakkulaiset munasarjat, mutta en tiedä onko se syynä tähän (pitkään) odotuksen odotukseen. Tutkimuksiin lähtemisestä on ollut puhetta, mutta vielä toistaiseksi se on ajatuksen asteella.
[size=4]♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
[size=2]Koiramamma
[size=2]pariisitar
Olemme pariskunta pääkaupunkiseudulta; mie vm -82, miehus -77, ja esikkoa kovasti toivotaan (terkkuja vain herra haikaralle:) ). Kuumeilua taustalla KAUAN, nyt pillerit jätetty pois 01/08. Työskentelen hoitoalalla ja perheeseemme kuuluu myös iki-ihana koiruus.
[size=2]Sinikellonen
Olen 27-vuotias, miekkonen vuotta nuorempi. Pääkaupunkiseudulla asustellaan ja hoitoalalla minäkin. Kuten jo ehkä taisin kirjoittaa aiemmin, niin odoteltiin siihen, että valmistun koulusta ennenkuin aloitettiin yrittämään ensimmäistä vauvaa. Tosin kuume on ollut mun puolella kova jo vuosia, osittain johtunut alan valinnastakin. Vähän jopa yllätyin, kun mies sitten suostui yrittämään monen vuoden painostuksen jälkeen... :) Ehkä jopa vähän pelästyinkin, että nytkö sitten ihan OIKEASTI se vauva vois sit piankin olla tulossa! :) Outoa.
Kommentit (81)
ajattelin nyt tännekin kirjoitella, kun alan aktivoitua tässä palstailussa pitkän taustailun jälkeen. Tuonne kuukausipalstalle kirjoittelin ja juuri tänään tipuin marraskuisista. Olen tätäkin palstaa taustaillut jo pidemmän aikaa, kun esikoistahan mekin yritämme. Yritystä on takana tuolta lokakuulta 2007, eli yk 6 lähtis seuraavaksi käyntiin. Muutama kuukausi meillä tosin on mennyt suoraan ohi, kun oviksen aikaan emme ole olleet samalla paikkakunnalla miehen kanssa.
Stiin@, kirjoitit että gyne-täti oli sanonut että " tän ikäisenä puolenvuoden jälkeen kannattaa jo alkaa toimimaan, jos luomuna ei ala masuasukkia kuulumaan." Eli siis minkä ikäisenä? Mietin tässä, että pitäisköhän alkaa varailla gyneaikaa tän meidän yrityksen perusteella. Itse olen 30 v.
Vastaan nopeasti ennen töihin lähtöä.... =) Aina kiire.....
Babydre@m: Ensinnäkin tervetuloa!
Mä täytän kesänlopulla 30vuotta. Kannattaa käydä tarkistamassa et kaikki on ok, jos se mietityttää. Mutta niinkuin Baulie sanoi, gynet on erilaisia ja eri käytäntöjä löytyy yhtä monia kuin lääkäreitäkin. Mä menin gynelle eri syystä, mutta puhuin samalla tästä mieltäni askarruttaneesta asiasta.
Hauska tietää, että joku muukin on yrittämässä tän ikäisenä. Mulle yrittää ihan kauhea kolmenkympinkriisi päälle....
).( ovistesti antoi tulosviivan vahvempana kuin kontrolliviivan, joten täällä ollaan ihmeissään.... Laitoin jo maahantuojallekin s-postia.
Hauskaa päivän jatkoa kaikille!!!!
Stiin@
Kiitos kaikille kanssani jännääjille :) Mielialat heittelevät maasta kattoon toivoessani ja samalla kuitenkin pessimistisenä tätiä odottaen. Eoireet edelleen samoja. Eilen illalla olin todella huonovointinen ja aamuyöstä heräsin myös pahan olon tunteeseen. Iltapäivällä jouduin ottamaan särkylääkkeen koviin vihloviin kipuihin alavatsalla. Innostuin jo vähän huonovointisuudesta, mutta sitten meiheni tiputti minut maan pinnalle sanomalla, että hänellä ollut vatsa sekaisin koko päivän. Liekö joku vatsatauti tulossa. No, eipä tässä ole onneksi enää montaa päivää jännäiltävänä. Jos tätiä ei jostain syystä viikonloppuna kuulu, alkuviikosta sitten ehkä testailen.
Anteeksi omanapainen viesti, ajatukset nyt niin sekavat :)
Maribell yk3 kp 31/??
Moi Kaikki!
Mä en tienny mihin näistä kaikista monista ketjuista kirjoittelisin joten päätin sitten tähän tulla. En ole vielä perillä näiden ketjujen logiikasta mutta eiköhän se siittä.
Eli tässä odotellaan menkkoja alkavaks, tai paremminkin ei-alkavaks ;) Edelliset menkat alkoi 17.2 ja mahdollinen hedelmöittyminen tapahtu aikas tarkkaan laskennallisen oviksen aikaan eli 1.3.
Mä olen 28 v ja mies 26 v ja vauvasta ollaan puhuttu mutta tosiaan viime lauantaina päätettii (ihan selvinpäin) että no ei se niin kamalaa ois et koitetaa nyt. Kuitenki tää on viel ihan lottoa eli muuten me ollaan käytetty ehkäisyä ja käytetään tänki jälkeen jos ei tärppää.
Silti, vauvakuumeen " pahuus" on yllättänyt mut aivan täysin enkä malttais oottaa sitä kuukautisten mahdollista alkamispäivää että saisi testata (juu, testi on jo ostettu valmiiks)! vauvan vaatteita on hypistelty, alkuraskauden oireet tutkittu tarkkaan (ja teitenkin muka itsestä niitä löydetty) ja nyt vielä vauvapalstallakin kurkin.
Voi kun oltais niin onnellisia että tosta yhdestä kerrasta onnistuttaisiin. Mä tulen olemaan tosi pettynyt jos menkat alkaa ja joutuu vielä puolisen vuotta ainaki ootteleen seuraavaa yrityskertaa...
Talvi on tosiaan tullut tänne eteläänkin:) Viimeinkin...
Mutta asiaan, ihanaa, kun ollaan saatu uusia palstailijoita tänne Enskoihin; tervetuloa siis Ainoanis sekä Babydream! Laittakaapa esittelyjänne tulemaan myös. Heti pitää udella Ainoanikselta, miksi seuraavaan yrityskertaanne olisi puoli vuotta, jos ei nyt tärppää? Tekeekö toinen puoliskosi töitä ulkomailla? Tuntuu hurjalta -keskellä pahinta vauvakuumetta (välikommentti itsellä tätä on jatkunut tosin melkein 5vuotta, joten taitaapi olla kroonista...:) ) - joutua odottelemaan seuraavaa kertaa noin kauan, jos olette kerta päätöksen yhteisestä perheenlisäyksestä tehneet ja nyt olisi elämäntilanteen yms puolesta aika, että teitä voisi olla jo kahden sijasta kolme. Mutta Tsemppiä tähän kiertoon kovin:) Babydreamille kanssa vilkutuksia:) Hyvän pinon olette löytäneet:)
Bauliella alkaa piina-ajat lähestyä *bd bd bd* olet oikeassa siinä, että ovisaikoina on tosi hankala kyllä välillä löytää sopivaa aikaa peittojen pöllytykselle, juuri nuo työkiireet ja stressi vaikuttaa haluihin kummasti (tosin myös hormonaalisen ehkäisyn lopetus on vaikuttanut päinvastoin, eli positiivisesti). Ja kun pakolla ei halua puuhastella kumpikaan. Oletteko muuten (asiasta viidenteen) katsellut tuota ennenkin ilmestynyttä ketjua noista tärppivinkeistä, hauska ketju sinänsä:) Greippimehua ja kalaöljyjä on täälläkin koklattu:)
Stiin@lla oli ollut hyvä käynti gynellä, kiva! Jännä kyllä tuo gynejen eri tapa toimia ja määrätä Clomeja, kun Baulien kanssa kokemuksianne vertailitte. Toiv. kuitenkin megamunasolusi sieltä nyt tajuaisi irrota (ja toisi mukanaan sen toivotuimman tuloksen), olet varmasti tikutellutkin ovista, eikös? Plussatuulia sinne päin, piinailukaverille.
Maribellilla on jännät paikat, aika viilipytty olet kyllä, jos jaksat odotella testausta ensi viikolle (toteaa nimimerkki kaikki miulle heti nyt:) ). Infoilepa kuinka käy! *bd bd bd*
Omaan napaan ei ihmeempiä. Kp 17/28 menossa, ovislimoja en ole bongannut, viime kierrossa niistä ei voinut erehtyä. Outoa...toiv. ei nyt kierrot olisi ihan sekaisin, näin tuoreeltaan kuin olen kuitenkin vasta pillerit lopettanut...Tajuton väsymys kiusaa - sain juuri omalekurilta labrojeni vastaukset, että kaikki veriarvoni olivat erinomaiset, mikä sinänsä oli ihan hyvä uutinen, kun olin odottanut hiukan muuta (miulla hurja geneettinen alttius kaiken maailman ongelmiin):) Töissä on hoppua, se kai väsyttää niin, että vapaalla voisi vaan nukkua. Tarttisi tosin alkaa siivoilemaan, mutta toisaalta päiväunetkin olisivat aika mukavat...:)
Plussatuulia ja vilkutuksia kaikille iki-ihanille Enskattarille:)
toivottaa,
väsynyt pariisitar
kp17/28, yk2.
Äsh, lahopää mie; Stiin@ olitkin jo tikutellut ovista ja tulos oli mielenkiintoinen, mitä se maahantuoja vastasi? Omituista. Jaksuja sinne.:)
Kiitos vain tervetulotoivotuksista.
Mun miehellä on vielä ensivuosi toisella paikkakunnalla (jossa on siis viikot) koulua ja jos nyt ei onnistu niin haluun sit (jos vaan mitenkään maltan ;) ) odottaa sen verta että se tulis sieltä kokonaan pois. Ens vuosi tulee olemaan sellainen että hän on enimmäkseen täällä samalla paikkakunnalla, eli jos vauva tulisi niin ei haittaisi vaikka toisinaan iskä onkin poissa pari päivää. Mut oishan se kiva jos ois vakituiseen täällä :)
Ollaan seurattu läheltä monen tuttavapariskunnan kamppailuja lapsen teon vaikeuden kanssa (ei onnistu, on keskenmenoja jne) joten tiedetään että ei tää välttämättä näin helppoa ole kuin me kuvitellaan.
Kyllä mä jaksan vielä sitten sen puolivuottakin helposti odottaa jos nyt ei tärppää, sillä tavallaan olen odottanut tätä tilaisuutta jo pitempään.
Olen aivan untuvikko täällä kuumeilupuolella, mutta luulisin nyt löytäneeni oman pinoni :) Sitä tuntee olevansa vähän eri sarjassa noiden toista, kolmatta, neljättä jne. kuumeilevien kanssa.
Vaikka täällä kuumeilupuolella en olekaan aiemmin vieraillut, odotuspuolella olen kirjoitellut jo kolmeen otteeseen. Pillerit jätin pois muistaakseni 08/06 ja heti kohta olinkin raskaana olisko ollut 1 vai 2 normaalikiertoa välissä. Ensimmäinen keskenmeno oli totaalinen järkytys, ei mitään ennakkovaroitusta, np-ultrassa se vain paljastui.. Toisessa raskaudessa oli sama kohtalo ja toinen kaavinta jouduttiin tekemään viime toukokuussa. Viimeisin keskenmeno tuli rv.10 viime lokakuussa. Kolme keskenmenoa alle vuodessa ei muuten ole mikään helppo nakki, ja kävin aika syvissä vesissä, mutta päätin ettei asia ole vielä ratkaistu. Kyllähän meille nyt vauva täytyy tulla, kun häntä niin kovasti toivomme, odotamme ja rakastamme.
Nyt on viimeisimmän km:n ja hyvin pienimuotoisten tutkimusten jälkeen alkamaisillaan kolmas yrityskuukausi (ärsyttävä täti tuli kylään eilen, vaikka ihan varma olin jo että olisi eksynyt jo tällä kertaa).
Olen tosi iloinen kun löysin tämän palstan, kun välillä tuntuu että hajoaa pää eikä näitä asioita voi ihan kaikkien kanssa vatvoa ainakaan niin usein kun ne omassa päässä pyörivät. Toivottavasti jaksatte lukea tarinoitani :)
Olen siis 29v (heinäkuussa pyörähtää tosin seuraava kymmenluku iiiiiik) ja mieheni 33v. Lapsia tai lemmikkejä ei ole. Intohimonamme on elokuvat, musiikki, matkustus. Minä olen kiinnostunut itämaisista kulttuureista (no vieraista kulttuureista yleensäkin), feng shuista, väreistä, kirjallisuudesta ja monenmoisista vaihtoehtoisista elämänkatsomuksista. Koulutukseltani olen insinööri, mutta en siis ehkä ihan stereotyyppisin versio.. Koetan kovasti kehittää positiivista elämänasennetta, vaikka vaikeaa se joskus on (negatiivinen ajattelusuuntaus on iskostunut niin syvälle jostain syystä)
Noh nyt taisin höpöttää jo heti alkuun vähän liikaa... Toivottavasti koette että joukkoon mahtuisi vielä yksi hörhö :)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Stiin@: Hoidot ei ole meille vielä se seuraava askel, kun sen suurempia tutkimuksia ei ole suoritettu. Eli tutkimuksiin pitäisi ensin mennä ja sitten miettiä jatkoa.
Kärsimätön olen aina välillä, mutta nuoriahan me kumpikin miehen kanssa ollaan, eikä meillä siis periaatteessa ole mikään kiire. Ainaiset pettymykset vaan pistävät miettimään, että onko meissä joku sellainen vika, että lapsen saaminen omin avuin on mahdotonta...
Hieman taustaa, eli tuo naistentautien erikoislääkäri löysi multa kesällä monirakkulaiset munasarjat. PCO ei välttämättä estä raskaaksi tuloa, mutta voi vaikeuttaa... Oli kyllä todellakin ylläri se diagnoosi! En tiedä, onko tämä juuri meillä syynä, vai olisiko mahdollisesti jotain muutakin.
Muutama viikko sitten kävin opiskelijaterveydenhuollossa ja sain lähetteen perusverikokeisiin, missä katsotaan hormonit yms. Mutta en tiedä, milloin tosiasiassa käyn siellä kokeissa, koska lääkäri ohjeisti mua niin, että miehen pitäisi myös käydä antamassa sperma-näyte + klamydia-näyte.
Asiat siis junnaa tällä hetkellä paikallaan, koska mies ei ole vielä tässä vaiheessa valmis kokeisiin, perimmäisestä syystä en ole täysin vielä päässyt selville. Mutta kyllä hän lasta toivoo ja haluaa yhtä paljon kuin minäkin! Ehkäpä hän on sitä mieltä, että meille lapsi suodaan luomunakin, kunhan vain jaksetaan yrittää ja olla stressaamatta.
Ja tuo monisikiöinen raskaus; meidänkin suvussa taipumusta siihen :D Mulla on kaksoissisko ja seitsemän vuotta nuoremmat kaksospikkuveljet! Että näinköhän on meidänkin " kohtalona" saada kaksoset joskus. Mieluummin kuitenkin ottaisimme sen yhden ensimmäisen... Mutta eihän tuo kaksosuus-geeni kylläkään ole suoraan periytyvä.
Hyperstimulaatiosta löysin seuraavaa (Ava-klinikan sivuilta):
" Hormonilääkityksen vakavin sivuvaikutus on hyperstimulaatio, jolloin munarakkulat kasvavat liian suuriksi, vatsaonteloon kertyy nestettä ja nestetasapaino häiriintyy. Silloin voidaan tarvita sairaalahoitoa, joka on lähinnä lepoa ja nestetasapainon korjaamista. Vakava hyperstimulaatio on hengenvaarallinen tila ja hormonihoito voidaankin joskus joutua keskeyttämään hyperstimulaatioriskin vuoksi."
Yksinkertaistettuna noin. Oon kyllä lukenut melkoisia kauhujuttuja tuota koskien... Mutta Suomessa ilmeisesti esiintyy vain noin 10 tapausta vuodessa. En halua pelotella, pahoittelut jos niin tein!
Mulla olisi mahdollisuus valmistua keväällä 2009, jos jaksan vaan olla ahkera ja saan opparin & harjoittelun tehtyä putkeen. Ja tietysti sillä edellytyksellä, että en tule raskaaksi. Mutta mielelläni olisin valmis olemaan poissa opiskeluelämästä ja valmistua myöhemmin vauvan vuoksi. Oon muutenkin pitänyt hyvän vauhdin yllä, meidän ohjeaika valmistua on tammikuussa 2010. Lukion jälkeen itselleni jo yhden tutkinnon luin ja suoraan jatkoin tähän nykyiseen oppilaitokseen...
En ole noihin ovistikkuihin sen kummemmin perehtynyt, joten en osaa sanoa juuta enkä jaata tuon kontrolliviivan paksuuteen... Yleisesti ottaen kontrolliviivan tulisi olla paksumpi kuin sen testiviivan, niin silloin tulos on positiivinen. Vai mitä käyttöohjeet on kertoneet noista viivoista? Olihan sulla melkoinen mollukka siellä mukana vielä eilen ja kivutkin sen mukaiset, joten superovis taitaa olla tulossa pikapuoliin ;)
Mutta mä toivon teille oikein paljon onnea ja tsemppiä tähän kiertoon :)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Babydre@m: Tervetuloa mukaan!!!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
maribell: Ajatuksien sekavuus on aivan ymmärrettävää, ei tarvitse pyydellä anteeksi :) Muutaman päivän odottelu on varmasti aivan järkyttävän jännittävää! Miehet on usein ärsyttävän realistisia... :D
Mutta jos mahasi on noin kipeä, että särkylääkkeen olet joutunut ottamaan, niin ei ne kivut sitten ainakaan kuviteltuja ole :) Ja vielä vihlovaa kipua... Hmm. bd bd bd bd
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Ainoanis: Myös sulle tervetuloa :) Odottava aika on usein järkyttävän pitkä, mutta toivotaan teille positiivista ylläriä!!!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pariisitar: Juu, olen muutamaan kertaan lukenut tuon " tärppivinkki-ketjun" ja miehelle niistä älyttömimmistä naureskellut... :)
Greippimehua kokeilin kesällä ja tuntui sillä jotain tehoa olevan (vaikka tottumattoman mieleen tuo maku ei oikein ole kovin herkku... Mutta siihenkin tottui!). Siis tehoa siinä mielessä, että oviksen aikaan olo tuntui kyllä todellä märältä (...sori...) ja kyllä sen ihan tunsi ja näki, että on limoihin vaikutusta. En sitten tiedä, miksi en ole tullut sitä sen jälkeen kokeilleeksi. Ensi kiertoon olen vähän ajatellut ottaa tuon omenaviinietikan avuksi ;) Ja vitamiinit (Multitabs) on meillä kummallakin olleet kuukauden verran käytössä!
Hienoa, että verikokeiden tulokset olivat hyvät! Eipähän tarvitse sinun niitä sen enempää miettiä :) Ja loppukiertoa sielläkin elellään, jaksuja vaan kovasti <3
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
zeria: Voi kun toiset joutuu käymään läpi noinkin suuria ja monia vastoinkäymisiä :( Toivottavasti niitä ei teidän kohdalle enää koskaan tule.
Täällä ei taida olla keskenmenon kokeneita tällä hetkellä, mutta ihanaa jos tunnet tämän pinon omaksesi! Tämä ajatuksien purkaminen ja keskustelu muiden kanssa tuntuu itselle olevan nykyään melkonen henkireikä, täällä on tosiaan ihania ihmisiä samassa paikassa ja samassa tilanteessa. Tänne siis saa, ja pitääkin, purkaa!
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
ON: Ihanaa kun loppuviikko jo häämöttää! Täytyy vaan yrittää keksiä ihan tekemistäkin, ehkä lähdetään miehen kanssa laskettelemaan. Täytyy testata lainasuksia pääsiäistä varten, kun sillon suunnataan Rukalle kokonaiseksi neljäksi päiväksi! Ihanaa ottaa pieni irtiotto kotielämään ja kaikkeen tähän ajoittaiseen pohtimiseen ja keskittyä vaan toiseen ja rentoutumaan <3
[color=green][size=4]♥ baulie ♥
Ja apua, miten paljon ootte kirjotellu tänne muutaman päivän aikana!!! :) Positiivista, että meitä on ny kertynyt näin paljon tänne! Tervetuloa vaan kaikille uusille tulokkaille!
Oon ollu muutaman päivän ihan poikki, kun töissä ollu kiirettä ja olen saanut ohjattavakseni opiskelijan. Ohjaaminen on kyllä ihan kivaa, mutta sepostan asioita ehkä liiankin tarkkaan ja seikkaperäisesti, että se vie aikaa muulta työltä. Ja täytyy sanoa, että olen kaatumut työpäivän jälkeen ensin sohvalle ja siitä melkeinpä suoraan petiin.. Onneksi viikonloppu on vapaa, niin saa vähän relattua.
Stiinako se kyseli hyperstimulaatiosta? Joku oli siitä jo jotain tietoa löytänytkin ja se siis tosiaan meinaa sitä, että munasarjat stimuloivuvat liikaa ja munasolut turpoaa hyperkokoisiksi. :) Ja se voi siis olla vaarallinen, tärkeää onkin juoda paljon nesteitä, jotta sellaista ei tulisi. Hoitona tosiaan usein nestetiputus sairaalassa. Eräs ystävän luovutti munasoluja ja sai sitten tuon hyperstimulaation. Muutaman päivän oli sairaalassa ja näytti sen jälkeen olevan n. rv 30, kun maha oli niin turvoksissa.
Oli puhetta myös ehkäisystä. Itse käytin vuosia eri e-pilleireitä ja reilu kaksi vuotta sitten vaihdoin nuvaringiin, joka oli itseasiassa aika hyvä. Ei tuntunut missään eikä tarvinnu muistaa kuin kerran kuukaudessa. Kätevä tosiaan. Tajusin muuten, että mullahan on tänään kp 28/28! Jännää! Jotain menkkamaista tuntemusta on kyllä alavatsalla, mutta saa nyt nähä. En uskalla iloita vielä, mulla on ollu tosin sellanen turvonnu olo muutaman päivän ja parina iltana ei oo ruoka maistunu niinkuin yleensä.. Veikkaan kyllä, että ite kuvittelen nää " oireet" .. Odotellaan. Meidän pitäis vielä lähteä digiboksiostoksille ton ukon kanssa piakkoin, kunhan pääsee tänne kotiin asti. Kuluis aika ehkä nopeemmin ja sit kohta oliskin jo huominen ja vois ehkäpä jo testailla....
Ihan vielä tuli mieleen semmonen asia, että onko teillä muilla ollu papakokeessa joskus jotain muutoksia, onko hoidettu jotenkin ja onko sanottu missään, vaikuttaako lasten saantiin, synnytykseen jne? Mulla oli jo 5 v sitten papa luokka III, kontrolloitiin ja tehtiin kolposkopia sekä laserhoito. Sen jälkeen ollut puhdas. Joskus kuulin vain yhdeltä gyneltä, että esim. laserhoito ei sinänsä vaikuttaisi mihinkään muuhun kuin synnytykseen, koska laseroitu kohta voi olla hieman arpeutunut ja siten kohdunsuun avautuminen voi olla jotenkin erilaista. Ilmeisesti arpi voisi kiristää ja hidastaa (?) avautumista. Tämä siis omaa pohdintaa.. Tässä mietitään siis jo synnytystäkin... :) Mutta kertokaahan kokemuksianne!
Nyt ukkoa odottelemaan sohvalle...
-Sinikellonen
Tervetulo-toivotukset kaikille uusille!! Meillä on hyvä pino, jossa on fiksuja ja filmaattisia enskattaria! =) On ihanaa, kun saa purkaa mieltään ihmisille, jotka ovat samassa tilanteessa ja aika pitkälti samojen ajatusten kanssa. Ja tänne on helppo ja kiva kirjoittaa kun alkaa " tuntemaan" jo teitä. =)
Olen myös lukenut tärppivinkki-ketjun ja sieltä jo muutamia kikkoja käytössäkin. Multivitaa ja kalaöljy kapseleita olen popsinut muutenkin jo vuosia ja nyt arsenaaliin on lisätty greippimehu (josta ihme kyllä tykkään) ja omenaviinietikka-tabletit. Huolestuin kun gyne sanoi, että limakalvot oli aika ohuita. Tosin sanoi myös, ettei sen pitäisi olla este raskautumiselle. Mutta better safe than sorry. ;) Mutta osa nauratti ja ajattelin että en ikinä. No, sanon näin nyt ja parin kuukauden päästä löydän itseni tekemästä tai syömästä ties mitä....
Pariisitar; Ihanaa kuulla että veriarvot oli hyvät. Jos tietää, että voi olla jotain geneettisiä juttuja tasutalla niin se helpottaa suuresti! Ja joo, tikuttelen ovista. Tosin tänään meinasin unohtaa (käsittämätöntä kyllä!!) aamulla, mutta sain just ja just pelastettua tilanteen. Ja kyllä se ilmeisesti nyt sit oli positiivinen. Ainakin maahantuojan mukaan se niin tulkitaan. Jee! Mun eka plussa!!!! =) Tosin aika myöhään se ovis on eli luteaali on sit lyhyempi. No, toivotaan et tärppäis.
Mulla on sinäänsä onnellinen tilanne ton peittojen heiluttelun kanssa, että pillereiden pois jättäminen teki musta nymfon. Eli aina (lähes) tekee mieli. Ja oviksen aikoihin tunne vaan vahvistuu. Mies on ihmeissään mutta tyytyväinen tähän muutokseen. ;)
Ainoanis: Kadehdin sun kärsivällisyyttä! Lukeudun itse myös kaikkitässähetimullenyt-porukkaan.
Zeria; *iso hali* hurjia olet kokenut ja hattua nostan, että selväjärkisenä olet siitä selvinnyt. Ja ´hauska´ saada porukkaan lisää meitä lähes kolmekymppisiä enskattaria. Mä jo luulin, et olen ainoa.
Baulie; Voi, sulla on aina niin ihanat tekstit kun sä osaat ton koristelun jalon taidon. Mä saan koneen päälle ja näppistä osaan käyttää. =)
Kiitos tosta hyperstimulaatio selityksestä. EN ole moiseen termiin koskaan törmännyt eikä lääkäri maininnut mitään.
Miehille toi sperma näytteeseen meno taitaa olla jonkin näköinen miehisyyden loukkaus tai lovi. Sinäänsä ihan hullua, koska tuota toista sukupuolta on kuitenkin helpompi tutkia. Mutta me naiset ollaan valmiita tekemään paljon asioita ja kun kyse on jälkekasvusta niin oikeastaan valmiita tekemään mitä vaan.
Kaksoisuus eli ole periytyvää mutta siihen voi joissain suvuissa olla alttiutta (kuten meillä). Ei se kirkossa ole kuulutettu että tulee kaksoset mutta " riski" on olemassa ja suurempi.
Ja nauttikaa valtavasti lomastanne! Loma se on luhutkin loma! Ja eikö se lomalla ole suurin tärppi mahdollisuus? ;)
Sinikellonen; Tsemppiä harjoittelijan kanssa! Mulla on sama edessä ja tiedän, että se vie ihan hurjasti energiaa! Ja toivotaan, että se täti eksyis matkalla eikä tulis ollenkaan!
Mulla on jatkuvasti muutoksia papassa. Mulla ei ole täysin puhdasta papaa ollut viimeiseen 7vuoteen. On otettu koepaloja mutta ei laseroitu. Mä olen niin onnekas, että kun sain sen klamydian (miljoona vuotta sitten) sain myös papillooma-viruksen, josta johtuu myös muutokset. Mulle ei ole koskaan sanottu sen vaikutuksesta mitään. Mutta olen sitä miettinyt itsekin.
Tulipas tekstiä! Meillä on niin ahkeraa porukkaa kirjoittamaan, että omatkin tekstit aina venyy. =)
).( tullut jo tarpeeksi muun tekstin lomassa.;)
Stiin@ 18/27-31, yk5
Ihan pakko oli vielä tulla tänne kurkistelemaan (ihan kun en kurkistelisi muutenkin monta monituista kertaa päivässä)- ja kommentoimaan...ihanan aktiivista meillä täällä nykyään:) Kuukausi sitten Baulie, koiramamma ja minä taidettiin olla ainoita kirjoittelijoita, unohtamatta vanhoja enskoja o-ja v-puolelta, jotka kävivät moikailemassa:)
Stiin@lle onnittelut ovisplussasta:) Hihii, sama juttu kävi täällä pillerien lopetuksen jälkeen, että halut kasvoivat kyllä hurjasti:) Joskus tosin silti on päiviä, ettei halua kuin nukkua, mutta levänneenä rakastelu on kyllä niin ihanaa:) Juu, ja täälläkin miehus on ollut ihan tyytyväinen tähän muutokseen ennen usein sanotun " ei nyt rakas" -kommentin sijaan:) Ja asiasta kukkaruukkuun, miustakin greippimehu on hyvää, mutta aika tappoa kai vain hampaille happamuutensa takia. Toinen ehdoton suosikki on karpalomehu....nam....kalaöljyt ja monivitskut kuuluu täälläkin päivittäisiin rutiineihin. Ja suklaa ja välillä punkkulasillinenkin ruoan kanssa....Niin, ja älä huoli, et Sie ainoa kolmikymppinen kuumeilija ole; onhan ensisynnyttäjien keski-ikäkin juuri vaille kolmekymmentä! Plussatuulahduksia sinne:)
Sinikellosella oli opiskelija; miulla aloittaa kanssa ma aikuisopiskelija. Nauratti kuin luin tekstiäsi ohjauksestasi;olen ihan samanlainen pedantti suorittaja kuin Sinä (voi opiskelijapoloa, kun saa miua kuunnella...kun juttua tulee...että opiskelija osaisi varmasti mahdollisimman paljon kuin jakso päättyyy- ja vielä vähän lisääkin...). Niin, ja Plussatuulahduksia sinnekin päin, kuulostaa hyvältä tilanteesi:)
Baulielle ihanaista ja rentouttavaa lomaa, kun sen aika koettaa! Ja kuten Stiin@kin jo totesi, relanneena ja stressittömässä ympäristössä voi tapahtua ihmeitä:)
Zerialle tervetulotoivotukset. Kovin surullinen on ollut alkutaipaleenne perheenlisäystä yrittäessänne *halaus*. Täällä ei taida olla tällä erää km:n kokeneita (muistanko oikein, oliko vilttiketju joskus sellainen km:n kokeneiden pino? -Jos haluat käydä vilkaisemassa, vertaistukea ajatellen), mutta aivan varmasti löydät täältäkin kivoja kuumeilukavereita, joille pikku nyytti ei ole todellakaan itsestään selvyys, vaikka km:ja ei olekaan tullut käytyä läpi. Onko teillä muuten tutkittu syitä näille toistuneille keskenmenoille? Mukavan esittelyn olit muuten itsestäsi kirjoittanut; siis lämpimästi vielä kerran tervetuloa:)
Miehus on kotiutumassa tuossa kymmenen jälkeen (opiskelee töiden ohella) ja ajattelin hiukan siivoilla, laittaa ruoan, lisäksi hain leffan, ison pussin karkkia sekä kummallekin yhden juoman. Hu miulla iltavuoro, niin voi vähän valvoskellakin. Siispä puuhastelemaan ja yllättämään väsynyt mies arkisella kynttiläillallisella:)
pariisitar
Mä oon aiemmin edellisessä suhteessa käyttänyt yli 7 v pillereitä ja nyt oon ollut sen jälkeen sitten ilman eli 2 vuotta tulee ilman pillereitä täyteen.En ole siis käyttänyt hormonaalista ehkäsyä pariin vuoteen ja mun kierto toimii hyvin, sinänsä vähän jänskättää että KOSKA mä voin testata koska kun katselin mun menkkakalenteria, kierto on ollut 24-28 päivää viime aikoina. Mut oon asettanut sen 28. päivän sellaseks takarajaks et jos menkkoja ei kuulu niin voin kaivaa tuolta kaapista esiin tuon Aconin ;)
Hauska detalji muuten, kun mä höpsö jo kattelin kaikkia lasketun ajan laskureita niin JOS tärppää niin vauvan la ois sama kuin mun nuorimman pikkusiskon synttärit.. :D
Äh, mä varmaan kuulostan teidän mielestä aivan hörhöltä, tuntuu niin tyhmältä intoilla ja haaveilla kun tietää et toiset on yrittänyt vaiks kuinka kauan. Ja varmaan sama viä itelläki eessä..
( terkuin hän jolla on jo vaikka mitä valeraskausoireita muka :D )
Tervetuloa kaikille uusille! Meitähän rupeaa täällä jo olemaan mukavan iso joukko. Kiva, kun keskustelu pysyy vieänä yllä.
Ainoanis: Heh, tunnustan itse myös sprtuneeni noihin kaiken maailman laskureihin lasketusta ajasta yms. Ja suunnitellut välillä jopa miten kertoa raskaudesta tuleville isovanhemmille yms. Juu, vauvakuumehöyryt pehmentäneet pään täysin ;)
Zeria: Kylläpä teille on paljon surullisia asioita käynyt lyhyen ajan sisään. Paljon jaksamista teille. Toivon todella, että ette joudu kokemaan vastaavaa enää koskaan.
Tänään kp32. Eli se päivä, kun oviksen mukaan odottelisin tätiä tulevaksi. Oireet edelleen samat. Eilen oli kauhea turvotus, nyt helpottanut. Välillä etova olo, rinnat kipeät ja turpeat. Oireet voivat hyvinkin olla kuviteltuja tai sitten ilmoitus tädin saapumisesta. Testin olen hätähousuna ostanut jo valmiiksi, mutta ainakin sunnuntaihin meinaan tätiä odotella.
Oikein ihanaa ja rentouttavaa viikonloppuja teille kaikille!
Maribell yk3 kp32/??
Mulla on vähän niinku PMS oireita mutta ei kuitenkaan samanlaisia. Kohdussa / kohdunsuulla on jännä tunne, vähän niinku ois kuukautiskipuja mutta ei kuitenkaan samanaisia. Ovat melko paikallisia ja tietyssä kohtaa. Mua on närästänyt siitä mahdollisesta hedelmöityspäivästä asti ihan sikana koko ajan, ja pissattanu normaalia enempi (esim viime yönä jouduin herään pissalle). Että tässä näitä mun valeraskausoireitani.
Kohta mä alan hoivata vinkuleluja vauvoinani :D Ei vaan, tää on vähän semmosta koirallisten huumoria (mulla siis 2 koiraa..)
Ihanaa, kun on vapaa viikonloppu vaihteeksi, tuntuu et oon tehny niin paljon nyt töitä, että tää vapaa on kyl ihan ansaittu! Ja onpas hauska kuulla, et muillakin on näitä opiskelijoita ohjattavanaan! Oon vielä tässä ohjauksessa niin noviisi, että höpötän kaikkea mahdollista sille opiskelijalle, että se varmaa ajattelee, että hohhoijaa mikä tyyppi! :D
Puhuitte noista tärppivinkki-ketjun keinoista, itse en ole ainakaan aktiivisesti mitään niitä aloittanu kokeilemaan, mutta kyllä suklaa ja punkkukin silloin tällöin maistuu.. Kiva, jos niistä on ollu ehkä apua.. Ja muuten Baulie, miten sä osaatkin noita värejä ja kaikkia kivoja merkkejä lisätä tänne tekstiin?!? Olis kiva itekin koristella tätä tylsää tasapaksua tekstiä..
Ja tosiaan tätiä ei ole vielä näkynyt!! En oo vielä uskaltanu testiä ostaa, enkä ees miekkosellekaan mitään vielä vihjasta.. Nyt olis niinkus kp 30/28 ja mulla tuo kierto on pysynyt ehkäsyn lopettamisen jälkeen kyllä hyvin tasaisena!
Maribellilla ainakin oli aika sama tilanne, jos nyt tärppäis, ni olis laskettu aika meillä sit hyvin lähellä! Ja niitä oireita tosiaan, oon huomannu et janottaa enemmän ja iltasin ei ruoka maistu niinkuin ennen. Eilenkin illalla töitten jälkeen oli mukamas ainaki nälkä, sit söin sellasta kanasalaattia ja se ei sit maistunukaan kokonaan ja oli pakko jättää ihan kesken. Mutta sit kun mä kokoajan ajattelen tätä asiaa, ni uskon et ihan psyykkisesti saan itteni uskomaan, ettei nyt ruoka maistu. En tiiä. Jos nyt sit uskaltais jo huomenna testaa..uskaltaiskohan....? En vaan haluu vielä uskotella ittelleni mitään, ettei pettymys oo sitten niin suuri. Ja pitäis ehkä tolle miehellekin jotenki jo mainita tästä asiasta, en oikeen tiiä, miten sen sanoisin. Pitäiskö vaan töksäyttää, et nyt on täti (tai siis menkat, eihän se mistään tädistä mitään tajua.. :D ) vähän myöhässä.. No onneks se vielä nukkuu, kerkeen vielä miettii asiaa..
No katsotaan, pakko se testi olis sit käydä tänään ostamas, jos huomen testaan. Palaan asiaan myöhemmin.... :)
Sinikellonen, kp 30/28?!?
Elikkäs, kävin jo tohon joulukuisiin tälläytymässä.
Pieni esittelypätkä: Olen siis 29 -vuotias ja aviomies saman ikäinen. Vauvakuumetta ollut mulla jo varmaan viimeset 10 vuotta =) Vauvalle annettiin lupa tulla viime kesänä ja syksyllä olikin jo vähän positiivisia tuulia. Rv 11 kuitenkin toi surun meille ja raskaus meni kesken. Nyt olemme taas uudella innolla mukana yrityksessä.
Tällä hetkellä menkkoja odotellaan jännityksellä...
Lueskelin vähän noita teidän juttuja ja on ihana huomata ettei ole ajatuksineen ihan yksin.
Toivotan kaikille positiivisia tuulia ja iloista kevättä. Toivottavasti pääsemme kaikki vielä esikoisen elämää näkemään. Nyt siirryn saunomaan.
[color=green]Sinikellonen: Teilläpä on jo jänskät paikat! Kerrohan, kun selviää jotain uutta :) maribellin kanssa testailette siis ehkäpä samaan aikaan!
Papa:sta kun kyselit, niin mulla ollut aina ok. En osaa sanoa, mihin tuo kolposkopia ja laserhoito vaikuttavat, kun en ole asiaa tutkaillut... Mutta sinänsä kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, että mahdollisessa synnytyksessä olisi sitten jotain vaikeuksia. Siis että nuo hoidot eivät vaikuta muuta kun itse synnytykseen, eivät hedelmöittymiseen yms.
[color=brown]Stiin@: Totta tuo, että miestä on helpompi tutkia... Mikähän siinä sitten on!? Itse kun on ollut useamman kerran torttu levällään tutkimuspöydällä ja mies tietää, mitä ronkkimisia oon joutunut " kestämään" ... Ja mieheltä ei muuta vaadittaisi, kun pieni pinnistys ja näyte purkkiin (huumoria, en ole siis mitenkään katkera miehelleni...)!
[color=green]pariisitar: On tosiaan porukka lisääntynyt täällä, mikä on kivaa, aikaisemmin oli hieman hiljaisempaa kun melkeinpä kolmen koplana kirjoiteltiin Koiramamman kanssa!
[color=brown]Ainoanis: Etkä kuulosta miltään hörhöltä :) Höpsis! Pilvilinnoissa eläminen on meille kaikille, myös pitempään yrittäneille, usein arkipäivää ;) Ja mun tulee myös käytettyä noita LA:n kalentereita. Mitä kiertopäivää siellä muuten eletään?
[color=green]maribell: Vieläkö testauksen odottelu jatkuu, vai saako jo udella tuloksia? :) Paljon nyt tsemppiä teille!
[color=brown]Irish79: Tervetuloa meidän Enska-pinoon! Harmittavia vastoinkäymisiä olette joutuneet kokemaan :( Kyllä teillekin varmasti se oma pikkuinen vielä suodaan!
[color=green]ON: Tänään kp 26 ja valkkis on jo hieman rusehtavaa --> merkki mulle tulevista menkoista. Marraskuun vauvaa ei meille siis näillä näkymin tule, tai siis oikeastaan aika varmasti ei tule... Menkat alkaa luultavasti tiistaina.
Oikeastaan en pettynyt, en kerennyt tässä kierrossa asiaa paljoa edes miettiä. Joulukuuhunkaan en laita paljon toivoa, miksipä tää tilanne tästä muuttuisi. Toivottavasti oma pikkuinen meille jo ensi vuonna suotaisiin ♥
[color=black]- Joku kyseli näistä värityksistä, voin yrittää jotain selittää... Eli vihreän tekstin eteen olen kirjoittanut [ color = green ] ja ruskean tekstin eteen vastavasti [ color = brown ]. Mutta muistakaa: tuohon komentoon ei saa jättää yhtään välilyöntiä, eli koko suluissa oleva teksti vaan yhteen pötköön. Ja sulkuviivan jälkeen tulee sitten se oma kirjoitus, mutta muistakaa jatkaa suoraan tuon sulkuviivan jälkeen, eli ei välilyöntiä.
- Sydän: Painakaa Alt + 3, eli kirjoittakaa tässäkin tapauksessa Alt3 yhteen pötköön ja se numero pitää painaa tuolta näppiksen reunasta, ei toimi ylärivistä painettaessa. Jos haluatte vaikkapa punaisen sydämen, niin tehkää komento [ color = red ] ja sitten Alt3 perään. Tämäkin koko juttu pitää kirjoittaa suoraan sulkumerkin jälkeen ilman välilyöntejä.
Toivottavasti tuo kaikki tuli ohjeistettua oikein!
[color=red]♥baulie♥
Täällä vaikuttaa olevan kivaa porukkaa, joten uskaltaudun mukaan! Roikun tässä marraskuisissa ja itselläni vasta yritys alussa eikä kokemusta mistään mahdollisista ongelmista. Ajatukset kuitenkin pyörii vain yhdessä asiassa niin ettei tahdo tulla opiskeluihin keskittymisestä yhtään mitään...
Esittelyä: Meillä siis ehkäisy pois vuoden alussa, mutta vasta tämä kierto on ajoitettu niin, että olisi todellinen mahdollisuus tärpätä. Ollaan 24/21 ja ensimmäinen kyseessä. Ei ole oikein ketään, jolle avautua, vaikka kavereilla onkin lapsia ja keskenmenoja niin en haluaisi siihen suuntaan kertoa mitään. Ja toinen puoliskokaan ei ole mitenkään yrittämällä yrittämässä, vaan ennemminkin katsellaan, mitä tapahtuu. Ollaan vielä suuri osa ajasta opiskelujen takia eri paikkakunnilla. Nyt siis menossa kp 20/30 ja jännittää hitosti... Tuskin kuitenkaan testailen ennen kuin pääsiäisen jälkeen, mihin on vielä hullun pitkä aika.
Sellaista olen viime aikoina miettinyt, että kun on asunnon vaihto suunnitelmissa ja yhä toiveikkaana ajattelen, että tämän vuoden puolella saataisiin se lapsi, niin minkäkokoinen on teidän mielestä sopiva vauvaperheen asunto? Ihan kerrostalokämppää etsitään ja olisi kiva löytää edes muutamaksi vuodeksi sopivan kokoinen kämppä. Varaa ei kuitenkaan ole mihinkään kovin valtavaan. Onko kellään mitään ajatuksia?
Baulie: Täytyy nostaa sulle hattua, että olette jaksaneet yrittää lasta ilman, että olette lähteneet sen enempää hoitoihin (vai onko niin ettei niitä ole saanut?). Mä olenkin vähän ´hoto´, en jaksa odottaa yhtään.
Mulle lääkäri ei edes ehdottanut verikokeita tms. Sanoi vaan, että mun vatsakipujen syynä voi olla se, että munasolu kypsyy muttei irtoa. Hän myöskin sanoi, että miehen kannattaa mennä tutkimuksiin jos kuuri ei tehoa (sain 4kk kuurin (minimi annostuksella) ja sen jälkeen saadaan lähete jatkotutkimuksiin jos tarvis). Seuranta ultrasta ei ollut juttua. (Tosin käski tikutella ovista nyt ainakin seuraavat 5 päivää, jos se irtoaminen tapahtuisi). Asun kaupungissa, jossa gyne jonot on kuukausien mittaisia (siis yksityiselle puolelle, kunnalliseen ei kannata edes haaveilla pääsevänsä). En tiedä vaikuttaako se asiaan....
Monisikiöisestä raskaudesta lääkäri mainitsi ja meillä on myös taipumusta suvussa siihen. Mutta mikä on hyperstimulaatio?
Koskas sinulla tulee koulut valmiiksi? Onko opintoja vielä paljon jäljellä? Mä niin pidän teille peukkuja!!! Ymmärrän, että itsellä usko ei välttämättä aina jaksa riittää pitkän yrittämäsen jälkeen.
Maribell: Jännitän sun puolesta! =) Ja pidän kovasti peukkuja!!!! bd bd bd
Musta on tullut enskoihin liittymisen myötä oikea palsta-hirmu. Hyvän pinon ansiota. =)
Mitäs muille enskattarille kuuluu?
Plussia (kaikeinlaisia) ja paljon!!!!!
Stiin@