oO0--Helmet maaliskuuhun--0Oo
Täällä sitten tuli jo mahtavat kaksi viikkoa vaaville täyteen eilen, kyllä se aika menee nopeasti... Näin juhlapäivän kunniaksi sitten meikä sairastui flunssaan, nyt on kummatkin vanhemmat kipiänä, ärsyttävää. Vauva kyllä on terve, kop kop...
Meillä on ollut riesana iltaisin masuvaivat, kipristelee niin maan vietävästi, ja sitten rupsuu muttei selvästikään tarpeeksi. Saatiin juuri lahjaksi Philipsin Avant-koliikkituttipullo (vaavi siis korvikemaitovauva), joka on helpottanut jonkin verran, ainakaan ruokaillessa ei mene niin kamalasti ilmaa samalla mahaan. Pikkuneiti kun on niin kamalan innokas tuon ruokailun suhteen, että imaisee melkein koko tuttipullon naamaansa syödessään...:) Rela-tipat ovat myös auttaneet jonkin verran.
Ihmeen paljon neiti jaksaa seurustella vaikka ikää ei ole vielä paljoakaan, kova tyttö killittelemään ja hymyilemään.:) On kyllä sellainen koomikon alku, naama vääntyy niin hassuihin ilmeisiin! Itse en ole oikein edelleenkään tointunut ajatuksesta että hitto meillähän on vauva...:D
Neiti alkaa tuolla heräillä, parasta mennä laittamaan sapuska lämpenemään...
Valentine ja neiti 2vk 1vrk
Kommentit (80)
Poika on ollut tosi tosi rauhallinen syntymästä asti. Nyt alkaa olla jo säännöllinen rytmi. Poika nukkuu aamupäivällä ja iltapäivällä pitemmät 2-3 tunnin unet ja muuten lyhyempiä torkkuja. Yöllä imetän 2-3 kertaa, poika tuhisee muuten kainalossa. Helpolta on tuntunut vauva-arki toistaiseksi.
Miehellä on vielä 2 viikkoa isyyslomaa joten on pitämässä esikoiselle seuraa. Esikoinen on hiukan enemmän huomionhakuinen nyt kun on vauva talossa mutta ei vauvaan kohdista mitenkään kiukkua vaan paijailee ylpeänä isoveljenä vauvaa.
Oma vointi alkaa pikkuhiljaa kohentua. Olen yrittänyt lenkkeillä ja jumppailla aina kun voin. Vauvakiloja on vielä 10 mutta eiköhän ne melko hyvin sula imetyksen aikana. Maitoa on riittänyt hyvin ja imetys sujuu.
Ensi kuussa on tarkoitus järjestää ristiäiset. Poika saa nimekseen Samuel.
Hyviä ja onnellisia vauvahetkiä jokaiselle!
cry-baby ja Samuel 1vk
elikkä kuinka kauan teidän muiden nyytit jaksaa olla kerrallaan hereillä? Kun meidän vaavi voi olla " seurustelutuulella" jopa neljä-viisikin tuntia putkeen, mikä on aika omituista kun äitiäkin väsyttää jo ennen vauvaa.:) Ja tosiaan kyse ei siis ole mistään maratonparkumisesta, vaan katsellaan ympärille ja ihmetellään. Kun meikällä ei ole oikein kokemusta vauvoista, niin olen aina ajatellut että tämän ikäiset (3vk 1vrk) lähinnä koisaa ja syö... Kuinka väärässä sitä voikaan olla.:) Nyt kyllä nyytti nukkuu, kun käytiin vähän aikaa sitten ulkoilemassa, sitten kylvettiin, niin ei mikään ihme että väsyttää.
täysikuu81, kyselit korvikkeen määrästä, mä annan kerralla sellaisen 80-100ml, en tiedä onko nyt ihan suositusten mukainen määrä mutta tämä näyttää pikkuneidin tyydyttävän vallan mainiosti. Hassua kun laitoksella neiti sai kerralla 20ml, nyt taitaisi tulla vaan vihaiseksi tuollaisesta määrästä.:)
Mites teillä muuten ollaan kasvettu verrattuna " alkumittoihin" , meinaan te ketkä jo neuvolassa olette käyneet? Meillä painoa oli tullut 2,5viikossa 350 g lisää ja pituutta 4cm. Typykkä oli neuvolla vallan herranterttu, kunnes mitattiin pituus sillä kamalalla venytyslaiteella...:/
Nyt kuuluu nälkämaiskutusta, gotta to go...
Valentine ja neiti 3vk 1 vrk
Valvomisesta: meillä neiti alkuaikojen kellastumisen helpottamisen jälkeen on alkanut valvomaan huomattavasti enemmän. Silloin keltaisimpina aikoinaan saattoi valvoa yhteensä päivässä vain jotain ½h, siis useissa pätkissä yhteenä korkeintaan ton ajan. Nykyään (ikää siis 2vk 3pv) valvoo yleensä pari-kolme kertaa päivässä n. 1-3h kerrallaan, usein n. 2h kerrallaan. Eli vois olla, että valvois yhteensä keskimäärin n. 3-6h päivässä. Välillä tosiaan enemmän, välillä vähemmän. Vauva ei itke ollenkaan, eli ihan valvomisesta on kyse. Tapittaa vain ympärilleen hiljaa. Makailee välillä lyhyitä aikoja sitterissä (esim. kun minä syön), ja on myös jonkin verran jo lattialla leikkimatolla ja siskot viihdyttää siellä sekä muutenkin paljon.
Painosta ja pituudesta: Meillä kävi neuvolantäti kotona kun vauva oli 5pv ikäinen, mutta katsottiin vain paino. Kaksiviikkoisena vauva oli saanut syntymämittoihin lisää 135g ja 3,5cm. Tietysti lähtöpaino sairaalasta oli vähemmän kuin syntyessä, eli siitä nousua oli n. 430g.
Omasta painosta: oli jotain puhetta jollain. Mulla tuli yht. 17kg raskausaikana. Niistä 4kg jäi sairaalaan ja siitä on lähtenyt lisää nyt 4,5kg. Nopeasti ne sitten tippuu, mutta pian varmasti tyssää.. Esikoisesta tuli yhtä paljon painoa ja kymppi jäi sitten silavana lanteille.. Odotan siis samaa nytkin. Toisessa raskaudessa ei tullut kuin 8kg ja se lähti miltei samantien pois. Nyt siis vain toivon, että imetys auttaisi. Jostain tosin luin, että täytyisi ensin imettää se ½ vuotta että imetyksen " laihduttavat vaikutukset" alkavat.. Tiedä sitten häntä.. Mulla ei ole maito riittänyt edes niin pitkälle. Nyt vauva nukkuu myös jo hyvin, n. 5-7h yöunia putkeen, ja nuo pitkät unet on mulla aiemminkin lopahdutaneet maidontulon.. toivottavasti ei nyt. Tai sit pitää käydä pumppaamaan maitoa öisin edes sen kerran.
Ristiäisistä: koskas muilla vietetään ristiäisiä? Minkä ikäinen vauva on tuolloin? Meillä on kaste näillä näkymin 6.4. eli vauva on n. 5-6 viikon ikäinen tuolloin. Onko nimeä jo päätetty? Meillä on.. nimi on itse asiassa ollut mielessä jo ennen raskauttakin.. nyt varmistui kun näimme vauvan... mutta kerron nimen sitten kun se on annettu :)
Mutta nyt tekemään iltapalaa noille vanhimmille tytsyille. Pipsa-vauva tuolla nukkuu. Toivottavasti pian herää jos aikoo vielä valvoa yhtään pidempään. Ei sit tarttee yöhön asti hänen kanssaan kukkua.
Meillekin kuuluu vallan hyvää. Vauva kasvaa hyvin (1 kk neuvolassa paino oli 4770g ja pituus 56 senttiä.) Painoa oli tullut 2,5 viikossa 600g ja pituutta 2 cm! No kyllähän meillä sitten syödäänkin.. Aamut ja illat tyttö viihtyis rinnalla -ihan- koko ajan, etenkin tosiaan iltasin. Päivisin seurustellaan monta tuntia kerrallaan, eikä tyttö nuku kerrallaan kun ihan pikku pätkiä. Vaunuissa tosin saattaa liikkeellä tai kaupungilla ollessa nukkua 3-4 tuntiakin kerrallaan.
Meillä yöt on vähän rauhoittunut alusta ja itse tuumin, että syy siihen on kapalossa nukkuminen ja se, kun syötöltä nostetaan takaisin koppaan, niin kapalon ansiosta vauva ei havahdu lämpötilan vaihtoon. Päivisin vauva tuntuu kasvaneen mun kainaloon kiinni.. Se ei kyllä tykkää olla hetkeäkään yksin vaan vaatii tosiaan olla sylissä koko ajan ja musta onkin tullut jo aika näppärä yhdellä kädellä tekijä! Sain tosin harjotusta siihen jo esikoisen kanssa..
Vauvan flunssa alkaa onneksi helpottaa, yskää ei ole enää ja nenäkin on tukossa enää aamuyöstä jolloin laitan keittistippoja.
Meillä on meneillään esikoisen 3-v synttärisuunnittelut ja sen jälkeen aletaankin kiivaasti suunnittelemaan ristiäisiä. Nimiasiassa ei kuitenkaan olla päästy puusta pitkälle, kaksi ihan erilaista vaihtoehtoa eikä osata päättää kumpi sopii paremmin. Harmittamaan jää joka tapauksessa. Voi että! Onneksi on vielä kuukausi aikaa miettiä..
Tämmöstä meille :)
Nojanda ja neiti Pippuri 1 kk ja 3 päivää
Eli meille syntyi pieni tyttö 5.3. klo 17.46. Tyttö oli syntyessään 3060g, 49cm ja py 35..tummia hiuksiakin hieman pipon alta pilkistää :) rv 41+3
Menin silloin 5 pv. äippäpolille kontrolliin ja jäinkin sitten sille tielle. Samantien pääsin synnytyssaliin (paikat oli muutaman sentin auki)jossa sitten sain supistuksia voimistavaa lääkettä tipalla (en nyt muista nimeä:).Kätilö sanoi miehellekin, että ei kannata odottaa että lapsi ihan heti syntyisi, voi mennä huomiseenkin , mutta tiputus auttoi todella hyvin ja tuosta hetkestä meni 4h46min ja pikkuinen olikin jo maailmassa. Kätilökin ihmetteli että miten se noin nopeasti meni ;) Pikkuisella oli napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri ja kerran mahan ympäri ja säikähettiinkin miehen kanssa kun ei mitään änähdystä ensin kuulunut. Noh, sitten se parkuminen alkoikin :D
nyt on niin ihana fiilis, että huh huh!! ei tunnu nuo synnytys kivut enää miltään, kun katsoo tuota pientä tuhisiaa. Vielä on kuitenkin paikat kipeinä ja istuminen on todella kivuliasta, mutta eiköhän se tästä pikku hiljaa... Rinnat on tosi kipeät, varsinkin vasen, koska en sillä voi imettää.Säikähdimme ensimmäisenä yönä kotona, kun vauva pulautti verta ja soitinkin heti sitten polille. Johtui onneksi vain siitä että vauva oli saanut kipeästä rinnan päästä verta maidon mukaan ja sitä sitten pulautteli muutaman kerran. Nyt sitä sitten pumppailen eikä meinaa millään tyhjentyä.
Mutta, jatkan taas kunhan maltan kääntää hetkeksi katseeni pois nuista vauva suurista simmuista :) Voi, en olisi osannut kuvitellakaan miten ihanalta tämä tuntuu....!
TODELLA onnellinen Suvi ja " papu" 4vrk
Kävipäs teilläkin sitten tuo synnytyspuoli nopeasti kun vauhtiin pääsitte :-)
t sokeritoppa ja poika tasan viikon (ja jos kellosta katsotaan niin viikko ja 2 minuuttia!!!)
Suville pikku tyttö-papusen johdosta! Hienoa, että noin hyvin meni synnytys :) Ehditkös mitään puudutusta saamaan? Ihanaa vauvaelämää teidän perheelle :)
Mikaela ja Pipsa 2vk 4pv
Niin, meillä on rs-virus ja olen nyt tytön kanssa hoidossa ollut eilisestä asti. Esikoiselle kova pala, kun ei ole mukana... Nyt olen 3 h piipahtamasssa kotona, sitten pitää viedä taas ruoka paikalle. Tartunta tuli esikoiselta, joka viikko sitten sunnuntaina sairastui nuhaan ja kovaan yskään. Isi ja äiti sai tartunnan myös, ja vauva tietenkin. ottavat helposti näin pienen osastolle seurantaan, 4-5 pv tartunnasta on pahimmat ja sitten helpottaa ja pääsee pois. Varokaa viruksia, on aika raskasta!
T. Elni ja tyttö 4 vkoa 3 pv, 4830gr (vaikka ollaan kipeitä, pituutta ei mitattu)
Täällä alkaa pieni mökkihöperyys vaivata kun ei voi vauvan kanssa vielä ulkoilla ja mies on koko ajan tekemässä jotain autoremppaa tai kaupoissa esikoisen kanssa. Hyvä jos joka toinen päivä pääsee pienelle lenkille. Tänäänkin oli niin nätti ja lämmin päivä mutta sisällä vaan on pitänyt kökkiä. Onneksi tän viikon lopulla voi viedä jo vauvankin ulos.
Poika on alkanut hiukan kitistä masuvaivoja, eilen kanniskelin ja imetin kolme-neljä tuntia ja tänäänkin aloitti kitinät kolmen aikaan. Tissiä haluaisi koko ajan mutta siinäkin kitisee ja pulauttelee ja röyhtäystä on vaikea saada tulemaan. Laitoin sitten vaunujen kopan narulla kattoon kiinni ja heiluttelin siinä, auttoi vähän ja nukahtikin hetkeksi. Nyt on nukkumassa toisia pitkiä päikkäreitä. Pelkään kovasti koliikkia kun esikoisellakin oli ja se oli tosi raskasta aikaa. Pitänee kokeilla Rela-tippoja, eivät vaan esikoisella auttaneet yhtään. Muuten poika on ihanan suloinen ja rauhallinen ja yöt menee hyvin parilla syötöllä.
Huomenna pitäis käydä sairaalassa näytillä kun eivät saaneet vauvan kuuloa mitattua kotiutuspäivänä. Hassua mennä sinne takaisin viikon jälkeen. Tuntuu niinkuin siitä olis tosi pitkä aika kun sieltä kotiuduttiin.
Ihania hetkiä kaikille omien kullannuppujen kanssa!
cry-baby ja Samuel
eilen oli siis ristiäiset, ja tytöstä tuli Eerika Aino Raakel.
juhlat meni hyvin ja nyt voi hengähtää ja aloittaa perus arjen... :)
oli aika kova homma järjestää ristiäiset täällä kotona, kun yritti siivoilla niin veljet 3 ja 2 vuotiaat sotki jo toisesta päästä, kun itse siivoili toisesta päästä kämppää... :) no saatiin siivottua ja kivasti kaikki muutkin tarjoilut tehtyä ja kivat juhlat oli...
no nyt pitää mennä...
Someone ja Eerika huomenna 3vk
Suville onnea prinsessasta!
Elnille voimia viruksen nujertamiseen!
Tänne ei mitään sen erikoisempaa. Vauva syö ja nukkuu. =] Viime yön olin vauvan kanssa ekaa kertaa yökylässä mummulassa, kun isukki oli yövuorossa. Nyt alkoi taas vapaat, joten saadaan nauttia " perhe-elämästä" . =] Tänäänkin olen kyllä vähän väsyneenä kitissyt itse miehelle jostain pienistäkin jutuista, joten näkee kauanko se kestää.. =]
Ja kun miehellä on vapaata, niin tietty on kaikkia suunnitelmia ja " sata hommaa jotka pitäs hoitaa" . Just tajusin että mattojakin pitäis pestä jotta ois ristiäisissä puhtaina lattiassa (mut eipä tähän aikaan vuodesta lähdetä mattolaiturille, joten pesulaan taidan turvautua).. ja muutenkin alkaa kämppää järjestää juhlakuntoon (tietokonepöytäkin on kyllä sen näkönen että hohhoijaaa..). Ja kissammekin aiheutti harmaita hiuksia iltasella kun kotiin tulimme, kävi nimittäin sillä isommalla hädällä laatikollaan, ja sit olikin tassuissa " sitä itseään" , ja niinhän sitä oli sen jälkeen vähän jokapaikassa.. perk*le.. =/ Mutta tekstiilivaahto auttoi moneen tarhaan, ja pyykinpesukone loppuihin.. =]
Huomenna pitäis mennä perheenä ekaa kertaa isompaan markettiin ostoksille... =] mietin että kannattaisko ottaa vaunut mukaan, johon laittaa vauvan nukkumaan, vaiko turvakaukalossa ostoskärryihin..?! Toisaalta vaunut ois paremmat, kun ei tiedä kauanko siellä menee aikaa, ja sieltä saa helposti mahdollisesti itkevän vauvan syliin.. =]
Mitenkäs te ootte tuon ruokintapuolen hoitaneet noilla ostosreissuilla? Meillä siis tähän asti vain rintaa syöty, ja nyt ajattelin lypsää maitoa pulloon mukaan matkalle. Kuinka hyvin maito säilyy tälläses pullossa vai miten se pitäs säilyttää? (ja minkälämpöisenä voi vauvalle antaa) Vai oletteko ottaneet vaan korviketta mukaan?
Meillä on ristiäiset huhtikuun eka lauantai. Nimi on päätetty, mutta vielä salaisuus. Ja kummit pyydetty ja ristiäiskutsut lähetetty. Ristiäisten menu vielä mietinnän alla...
Vauva on tänään nukkunut lähes koko päivän, ja nukkuu nytkin. =] Masuvaivoja ei juuri ole ollut, jotain pientä välillä, mutta siitä selviää yhdellä hyvällä röyhtäyksellä tai pienellä pumpalla. =]
Iloista viikkoa kaikille! Ja aurinkoisia päiviä toivotaan!
jonttu ja prinsessa huomenna 5 viikkoa ikää
Suville onnittelut pienestä ihmeestä! On se vaan niin ihanaa saada se oma nyytti syliin.
Elnille voimia flunssataistoon.
Jonttu kyseli kauppakeskusmeiningistä; Me oltiin viime viikolla kahteen kertaan Itäkeskuksessa ja huomasin siellä imetyksen olevan lähes mahdotonta meidän neidin kanssa. Neiti ei nimittäin malta keskittyä syömiseen kun ympärillä on hälinää. Olin onneksi lypsänyt pulloon maitoa (sitä tulee NIIIN paljon liikaa), joten syötin hänet lastenhoitohuoneessa pullosta. Ekaa kertaa vasta siellä tarjosin pulloa ja hyvin kelpasi. Ja ihan hyvin on rinta kelvannut sen jälkeenkin.
Meillä nukutaan! On nukuttu säännöllisesti öisin jo viikonlopusta lähtien. Ihanaa! Viime yön Pumpsu nukkui 22.30-03.30 ja 04-06.30 ja 07-> nukkuu edelleen! Munkin univelkatilanne on korjaantunut täysin. On ollut energiaa jo leipoakin kahtena päivänä. Täytyy vähän väliä tehdä jotain makeaa, kun tuntuu, että paino vaan tippuu ja tippuu. Enää pari kiloa raskauskiloista jäljellä. Omat vaatteet menee hyvin päälle! Säälittää vaan luopua äitiyshousuista.. :( Ehkä sit taas joskus.
Oon lähdössä kaverin luokse kyläilemään Pumpsun kanssa kymmenen maissa, joten täytyy varmaan alkaa valmistautua nyt kun neitikin nukkuu.
Nonna ja Pumpsu 12pv
Elnille ja vauvalle voimia, toivotaan että virus pian helpottaa!
Ostarireissuista: mä olen käynyt kerran lasten kanssa ostarilla ja ihan tissistä annoin maitoa. On vielä niin pieni, ettei ymmärrä ympäröivästä hälinästä mitään ja on vain täysin keskittynyt maidonsyöntiin.
Eilen multa loppui väliaikaisesti maito illalla! Vauva nukkui koko aamun ja päivän ja oli sitten hereillä klo 16.30-22.30! Välillä torkkui pari silmällistä kun käytiin kaupassa, mutta oli siis koko tuon ajan nukkumatta unia. No, sittenhän olis tehnyt mieli vähän väliä lupsutella tissiä, joten kun uni alkoi vihdoin ja viimein tulemaan silmään, ei maitoa enää riittänytkään :( Annoin sit pullosta 40ml ja nukahti siihen. Aamuviiden jälkeen heräs syömään ja sitten riittikin jo tissimaito, samoin äsken kun söi.
Sais vain alkaa valvomaan vähän säännöllisemmin päivän aikana, ettei kaikkea valvomista sitten yhdellä kertaa. Mutta meidän Pipsa ei kyllä herää jos ei ole virkeänä. Nytkin aamulla toin hänet olkkariin syömään (telkkari päällä, siskot melskasi ympärillä, valot päällä) niin hän söi päättäväisesti toisen tissin ja jatkoi unia. Mulla on rinnat kuitenkin tottuneet Pipsan normaalirytmeihin (syö n.3-6h välein) joten tuollaiseen vähän väliä syömiseen ei ollut tarjontaa. Mutta toivotaan että oli kertaluontoinen juttu :)
Jotenkin pelottavasti on taaaas tullut mieleeni (edellisten kertojen tapaan), että ehkei tämäkään vauva ole vielä se meidän viimeisin........... En ole miehellekään uskaltanut vielä mitään sanoa ;) Ehkä siitäkin tuli mieleen, kun siivosin vaatekaappiani ja pistin äitiysvaatteita pois, että minnehän mä ne tällä kertaa laitan.. joudun kai myymään.. Samoin sitten kun kaikki pikkuvauvan vaatteet on pieniä.. tähän asti ole niitä aina säästänyt, entäs nyt? :`( No, ehkä tää on vain jotain hormoonimyräkkää..
M ja Pipsa 1vk 5pv
Vauva nukkui viime yönä kolmen tunnin pätkiä, ihanaa! Yhteentoista tosin oli koko ajan tissillä. Viime yöthän on menneet tunnin välein herätessä ja syödessä, alkoi äitikin olla jo vähän väsynyt. Otin tytön koko yöksi viereen, ja se tepsi uneen. Vasta aamusta nostin omaan sänkyynsä. Olin vähän huolissaan kun edellispäiväkin meni pikku torkuilla eikä yhtään pitempää unta, yks puolentoista tunnin uni iltasella vain.
Tänäaamuna heräsin yheksältä siihen, että toinen tissi oli ihan kivikova ja kipeä, kun oli viimeksi kuudelta tyttö jaksanut vähän syödä siitä toisesta tissistä. Yritin hieroa pehmeämmäksi niin isoja tippoja maitoa vaan tippui lattialle pinnasängyn viereen :D onneksi tyttö oli jo hereillä silmät auki sängyssään, ettei tarvinnut herätellä, muutakun nostaa rinnalle. On tainnut maidontuotanto tottua siihen tunnin välein -tyhjennykseen - - pitääkin nyt lypsää niin saa vähän pakkaseen hätätilanteita varten.
Tänään luulen että sain ekan hymyn. Vaikka oiskin ollut vain vatsanväänteitä, niin oli se ihanaa, aivan oma sydän suli. Monta kertaa tyttö hymyili silmät puoliummessa.
Huomenna on lastenneuvolakäynti. On tyttö kasvanut ainakin muutamista vaatteistaan ulos tosi äkkiä. Päätinkin että en säästele yhtään rimpsumekkoa tai hienoja vaatteita mihinkään erikoiseen, vaan pidän päällä parhaita, kohta ne on kuitenkin pieniä! Hyvä mieli tulee itsellekin kun tyttö on niin nätti, pikku prinsessa.
Kaupassa käynnistä -- oon käynyt vasta lähikaupassa kärryttelyreissulla, ja vaunujen kanssa siis sisällä. Aika vähän siinä saa tavaroita keräiltyä, mutta jotain pientä nyt. Tänään pitäs hakea minigrip-pusseja niin saa maitoa pakastaa. Ja vaippoja.
Rintakumi on käytössä edelleen, onkos teillä muilla? Ootteko yrittäneet siitä eroon? Meillä syödään joka syönnin lopuksi vähän aikaa ilman, joskus onnistuu, joskus ei. Välillä tyttö itse jopa nappaa tissin suuhunsa, ja välillä ei ala imeä vaikka ois tosi hyvä pala suussa. Fiiliskysymyksiä vissiin ;) En nyt ota siitä stressiä, pääasia että saa tyttö ruokaa, oli sitten välissä muovinpala eli ei.
Lissula ja tyttö 1kk 3pv
Meillä kävi just neuvolatäti ja neiti oli kasvanut hyvin, painoi nyt 3280g:) Tänne suolahteen on kuulemma syntynyt toinenkin tyttö vauva ja vieläpä samana päivänäkin, pitää alkaa käymään perhekahvilassa jne, jospa törmäisin sitten saman ikäisiin :) (täältä kun en ketään ennestään tunne..)
Synnytyksestä vielä, kun joku kysyi että sainko puudutusta, niin sain kyllä. Sain sen puudutus piikin kohdun suulle (en nyt muista mikä se oli) , mutta siitä ei ollut mitään hyötyä joten ilman puudutuksia siis periaatteessa mentiin.
Neitokaiselle on tullut kauheasti mahavaivoja ja mies lähtikin apteekkiin hakemaan tippoja avuksi. toivottavasti helpottaa.On nimittäin jäänyt mulla nuo unet vähiin...en oo kyllä tän 6pv aikana montaa tuntia yhteensä nukkunut. Sitä ei vaan " osaa" nukkua vaikka mies kattoiskin vauvaa. Tekis vain mieli kattella kokoajan vauvaa, mutta on sitä kohta pakko mennä taas hetkeks ees nukkumaan.
Rintakumeista; Ne on meillä käytössä nykyään melkein joka syötössä. En uskalla varsinkaan vasemmasta rinnasta ilman sitä imettää, vielä sen kipeän nännin takia. Mutta hyvin neiti syö, oli sitten kyseessä pullo, tissi tai tuo rintakumi. Ei väliä kunhan ruokaa saa vähän väliä :D
joku kirjtoitti ekasta hymystä. Meilläkin niitä hymyjä tulee aika tiuhaan tahtiin, ja vaikka tiedän että ne johtuu luultavasti mahavaivoista mutta silti ne on niin ihania! ihan kuin tarkoituksella haluaisi isille ja äitille hymyillä ;) Sydän oikein sulaa <3
Suvi ja neiti 6vrk (laitoin eilen hiukkasen väärin vauvan iän ;)
Hymyistä: meil on näkynyt jo pitkään unihymyjä, jotka on todellakin aivan maailman suloisimpia! Yleensä tissittelyn jälkeen kun nukahtaa, hymyilee unissaan oikein suu auki :D Voi että en malttais odottaa niitä oikeita, tarkoituksellisia hymyjä!
Vauvalla on kyllä tosi veikeät silmät, ja voinkin kuvitella miten nekin kääntyy hymyyn <3
Kylläpä lämmittää keväisesti tuo aurinko! Ja lumet sen kuin hupenee...
Meidän ekat viikon ovat sujuneet oikein mukavasti. Mies ja esikoinen olivat pari viikkoa vauvalomalla, ja eilen mies palasi töihin ja esikoinen 3 pv/vko perhepäivähoitoon. Yllättävän helpolta on tuntunut tämä alkutaival kahden lapsen kanssa. Esikoinen osaa jo suhtautua pikkuveljeen (ja eritoten siihen, että äiti on melkein koko ajan " varattu" ) ilman suurempaa draamaa. Vähän välillä surettaa, kun tuo pieni tyttö joutuu olemaan niin kovin reipas ja odottamaan vuoroaan välillä ihan kohtuuttoman pitkään. Mutta hienosti on sopeuduttu tähän uuteen elämäntilanteeseen. Nyt meillä on pojan kanssa ollut suorastaan lomatunnelma täällä, kun ollaan päivät kahdestaan. Loppuviikosta on sitten taas enemmän actionia, kun isosiskokin on kotosalla.;-)
Nuori herra on osoittautunut aika rauhalliseksi kaveriksi, joskin hieman enemmän löytyy temperamenttia kuin super-rauhallisella siskolla oli vauva-aikana. Tämä tulokas osoittaa nälkäisenä ja väsyneenä tyytymättömyyttään selvästi helpommin kuin sisarensa, mutta on muuten varsin hyväntuulinen tapaus. Muutamana iltana pojalla on ollut selvästi vatsavaivoja, ja silloin onkin kitinän kanssa odoteltu kakkaa, jonka tulo sitten aina laukaisee tilanteen. Jännä, miten nuo vatsavaivat tuntuvatkin tulevan aina iltaisin... Esikoisen kanssa ei moisia iltakitinöitä ollut juuri ollenkaan.
Ihanaa on se, että meillä on rytmi! Toki se tulee vielä moneen kertaan muuttumaan, ja ne levottomat yötkin alkavat vasta myöhemmin. Mutta näin alkuun on ollut ihanaa, kun vauva elelee suht säännönmukaisesti ja olen saanut itsekin levättyä. Tähän malliin meillä on menty jo kaksi viikkoa: Heräilemme vauvan kanssa aamulla yhdeksän maissa. (Mies herää klo 7-8 esikoisen kanssa.) Vauva on enimmäkseen hereillä aamupäivän. Joskus puolenpäivän yhden maissa poitsu nukahtaa ja nukkuu ehkä yhden aterioinnin voimin alkuiltaan saakka. Iltasella taas seurustellaan ja ruokaillaan ahkerasti. Esikoinen menee nukkumaan kahdeksan maissa ja me jatketaan vielä alakerrassa " illanistujaisia" vauvan kanssa ruokaillen, torkahdellen ja seurustellen. Yleensä noin klo 23 kipuan tuonne yläkertaan, syötän vauvan vielä kerran, sammutan valot, nostan vauvan sänkyynsä - ja sitten ruvetaan nukkumaan. Yöt on tähän saakka nukuttu ilman turhia kukkumisia. Useimmiten vauva nukkuu 4+3+2 tuntia, siis parilla nopealla syötöllä noin klo 23-09.
Täytyy sanoa, että oma hyvä vointini on paljolti tuon pojan mainion rytmin ansiota. Olen saanut öisin nukuttua tosi hyvin, kun poitsu on vielä aika sukkela imaisemaan itsensä kylläiseksi - ja kun poika nukkuu yhdet kunnon unet päivällä, niin olen siinä saanut yleensä itsekin ainakin tunnin nukuttua. Esikoisen kanssa tiheämmät yöheräilyt ja -syömingit alkoivat muistaakseni parin kuukauden iässä - ja sitten alkoi tulla jo hampaita, liikkeelle lähtöä ynnä muutta levottomuutta aiheuttavaa. Täytyy toivoa, että tämänkin kaverin kanssa tämä ihanan seesteinen alkuvaihe jatkuisi mahdollisimman pitkään...:-)
Nyt ollaan kyllä ihan eri tavalla kuin esikoisen kanssa osattu myös " pitää yllä" vauvan rytmiä. Tai eihän tämänikäisen rytmiin varsinaisesti pysty vaikuttamaan, mutta nyt ollaan osattu antaa vauvan nukkua rauhassa pienistä kitinöistä välittämättä - yleensä ne unet siitä hetken päästä jatkuvat itsestään, kun ei mene häiritsemään poikaa. Ja samoin nyt ollaan alusta asti tehty selvä ero yön ja päivän välille. Yöllä pidetään valot poissa eikä seurustella. Poika on nukkunut hienosti omassa sängyssään (tai toistaiseksi vielä äitiyspakkauslaatikossa) meidän sängyn vieressä. Jossain vaiheessa, kun yösyönnit tihenee, tulee varmasti pidettyä vauvaa öisin meidän sängyssä, mutta tosiasia on, että nukun itse paljon paremmin kun vauva nukkuu omassa sängyssään.
Maitoa poika tuntuu saavan riittävästi, koskapa kasvaa hyvin. Alussa sain maitoa jonkin verran pakkaseenkin, mutta nyt tuo ylituontanto on ainakin toistaiseksi lakannut. Toisaalta kiva, kun ei ole tissit turvoksissa ja kipeinä, mutta toisaalta tekisi mieli kerätä lisää varastoja, että pääsee sitten joskus lenkille, kauppaan tai vaikka kavereita tapaamaan. :-)
Nyt tulivat mies ja esikoinen, joten hässäkkä alkaa. Voikaa hyvin kaikki!
LL + poikanen 2 vko 3 pv
Meidän neidillä on nyt ikää 3 vk 3 pvää ja jonkun aikaa on jo hymyjä tullut. Eilen ja tänäänkin katsoi silmiin ja kun höpöttelin ja hymyilin, niin sain leveitä hymyjä takaisin. Tosi sööttiä :-).
Ja tosi suloisen näköistä on myös se, kun meidän 1,5-vuotias halaa vauvaa oikein lujaa. Tai välillä lujaa ja välillä _oikein_ hellästi. Ja yleensä haluaa halata monta kertaa perä jälkeen :-). Ei ole kyllä vauvan vastaanotossa ollut mitään valittamista. Kaikki tykkää kovasti, vaikka tästä neidistä kova ääni lähteekin, joku päivä enemmän ja joku päivä vähemmän. Onneksi yöt menee hirmuisen hyvin. Vierekkäin nukutaan eikä mulla oikein ole käsitystä, minkä verran vauva yöllä syö. Taitaa yhdellä syötöllä nykyisin mennä. Mä siis nukahdan heti, kun laitan tissin vauvalle suuhun.
Mutta nyt saa riittää tämä yhdellä kädellä kirjoittelu. Porukka on nälissään joten täytyy mennä...
neronja & kuusikko
Meillä poika hymyillyt parisen viikkoa.Nyt parina päivänä äännellytkin ja enempi yrittää kun suutaan aukoo kovsti ja ääniä yrittää päästää.On se niin ihanaa miten äkkiän ne alkaa kehittyyn.
Santeri on muutenki isomman lapsen oloinen,kattelee niin terävästi ja on jo ranttu et kuka sylissä häntä pitää.minun sylissä haluiaisi vaan olla.
meillä poika syö edelleen kaksi kertaa yössä.Nukkuun laittaa 11:00 ja herää aamulla 7:00-8:00 aikaa.
Mutta eipä tässä ihmempiä tällä kertaa.
Mitähän iituliille kuuluu??
anna_liisa ja santeri pian 1.5kk
Täällä on mennyt ihan mukavasti, aika ei vaan tunnut riittävän netissä istuskeluun...
Vaavi on jo kovasti kasvanut nyt paino jotain 4730g ja pituuttakin oli tullut useita senttejä lisää, viikon ikäisenä paino oli 3950 nyt neliviikkoisena melkein kilon lisää.. Yöt mennyt ihan hyvin, syö kyllä 4-3 tunnin välein.
Viikon päästä ristiäiset.
Täälläkin on isommat sisarukset sairastelleet, nyt 3 -vuotias kuumeessa ja paha yskä.
aurela ja Ihmemies 1kk!