Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oO0--Helmet maaliskuuhun--0Oo

02.03.2008 |

Täällä sitten tuli jo mahtavat kaksi viikkoa vaaville täyteen eilen, kyllä se aika menee nopeasti... Näin juhlapäivän kunniaksi sitten meikä sairastui flunssaan, nyt on kummatkin vanhemmat kipiänä, ärsyttävää. Vauva kyllä on terve, kop kop...

Meillä on ollut riesana iltaisin masuvaivat, kipristelee niin maan vietävästi, ja sitten rupsuu muttei selvästikään tarpeeksi. Saatiin juuri lahjaksi Philipsin Avant-koliikkituttipullo (vaavi siis korvikemaitovauva), joka on helpottanut jonkin verran, ainakaan ruokaillessa ei mene niin kamalasti ilmaa samalla mahaan. Pikkuneiti kun on niin kamalan innokas tuon ruokailun suhteen, että imaisee melkein koko tuttipullon naamaansa syödessään...:) Rela-tipat ovat myös auttaneet jonkin verran.

Ihmeen paljon neiti jaksaa seurustella vaikka ikää ei ole vielä paljoakaan, kova tyttö killittelemään ja hymyilemään.:) On kyllä sellainen koomikon alku, naama vääntyy niin hassuihin ilmeisiin! Itse en ole oikein edelleenkään tointunut ajatuksesta että hitto meillähän on vauva...:D

Neiti alkaa tuolla heräillä, parasta mennä laittamaan sapuska lämpenemään...

Valentine ja neiti 2vk 1vrk

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
20.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikeissa ottaa sen rokotteen. Meillä meidän kolmonen sairasti ripulin n. 8 kk iässä. En tiedä, oliko rota-virus, mutta melkoinen ripuli kyllä oli. Aivan yhtä jatkuvaa vaipanvaihtoa. Sen että kerkesin kodinhoitohuoneesta kävellä olohuoneeseen, niin ei kun kävele takaisin kodinhoitohuoneeseen vaippaa vaihtamaan. En enää muista miten pitkään tuota kesti, tapahtui vuonna 2002. Meidät pelasti sairaalareissulta se, että tytölle kelpasi Osmosal. En tiedä kuinka todennäköinen tälle kuopukselle olis rota-virus, mutta niin olen ajatellut, että otan rokotteen.

Hyvää ja rentouttavaa pääsiäistä kaikille!

neronja & kuusikko, kuopus 1kk 4pv

Vierailija
2/80 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa vaan! Pääsiäinen alkaa olla ohi ja suklaata on syöty siihen malliin, että taitaa vauva saada rinnasta pian kaakaota. Esikoisen 3-v synttäritkin saatiin vietettyä ja voi sitä hulinaa! Ihanaa kun sankari ite ymmärsi jo oikeen hyvin, mistä synttäreissä oli kysymys ja osasi ottaa kaiken irti. Nyt alkaakin sitten ristiäisten suunnittelu.. *Huoh* Onneksi ei ajateltu juhlia kuin han lähipiirissä. Meille kotiin en silti jaksaisi vieraita ottaa vastaan, mutta taidan olla kyllä liian myöhään liikkeellä yhden tietyn paikan varauksen suhteen.. Ja mikä parasta, nyt on nimi sentään saatu päätettyä ja se on on käytössäkin.

ROTA-rokotteesta oli pinossa pohdintaa.. Ajattelin sen varmaan ottaa, vaikka esikoinen ei silti oo kertaakaan vielä ollut minkäänlaisessa mahataudissa. Ei siitä haittaakaan ole..

Eipä tässä ihmeellistä oikein muuten ole.. Vauva sen kuin pulskistuu, nyt on tullut jo oikeen reisimakkaratkin, mutta mikäs ihme se nyt on kun syö niin tiheään. Neuvolassa siskon 3-v tarkastuksen yhteydessä katsottiin myös vauvan mitat ja ne oli vajaa kuusviikkosella 57 cm ja 5287g. Tämä tulos oli kyllä sen jälkeen kun vauvalla oli vatsa ollut kiinni neljä päivää ja normisti on kakannut monta kertaa päivässä. Painokäyrä pomppasi pystysuoraan ylöspäin. Ihme juttu, sillä nyt tuon jälkeen (vatsa toimi vihdoin viidentenä päivänä jolloin vauva rentoutui ja rauhoittui silminnähden) on kakkavälit pidentyneet useaan päivään.. Levolacia annan nyt päivittäin, mutta enpä tiedä onko siitä suurtakaan hyötyä.. Vauva paukuttelee muutenkin nyt ihan kauheasti ja paukut haisee ihan mädälle kananmunalle.. Ruokavaliota en oo muuttanut muuten kuin niitä herkkuja on viimesen viikon aikana tullut syötyä ihan hirveesti, mutta ummetus ja paukuttelu alkoivat kyllä ennen sitä..

Jontun vauvakin tuntuu olevan illanvirkku. Samoin on meillä. Vauva nukahtaa yleensä puol yhden aikaan ja herää sitten vielä 1-2 kertaa yössä.. Vähän väsyttää aamusin. Vauva tosin jatkaa uniaa sitten kymmeneen kun esikoinen herättää äidin kasin pintaan. Jep jep.

Hei, kävästiin muuten koko perheen voimin Tukholman risteilyllä. Päästiin vähän kotiympyröistä pois. Yllättävän hyvin meni koko reissu sen jälkeen kun saatiin vauvan masuvaivat taltutettua seisovassa pöydässä. ; / Tuplarattaat oli Tukholmassa mukana ja laivalla vauva kulki rintarepussa. (ei kyllä ollut mikään repun fani)

No, tulihan taas turistua varsin omanapainen juttu..

Pääsiäisen jatkoja toivottelee Nojanda ja Tilda kohta 7 viikkoa ( kamalaa, kun aika kiitää..! )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen tuli ja meni. Mämmiä en syönyt (en tykkää), enkä pashaa. Muutamat suklaamunat. Ja kaikkia muita herkkuja! =]

Mummulassa pääsiäinen vietettiin, mummu, pappa, täti ja eno innoissaan hoitivat vauvaa. Äitikin sai vähän nukuttua pidempään, kun seuranpitäjiä riitti. Ja hymyjä prinsessa jakoi kiitettävästi!

Nyt jo yrittää vähän jokeltaakin, joku pieni äännähdys välillä tulee, ja innostuu siitä itsekin joten yrittää äännellä lisää.

Eilisen keväisen ilman jälkeen tämän päivän talvimyrsky ei oikein miellytä, mutta kaikkeen tottuu! =] (paitsi yhden jutun olen kuullut mihin ei totu, kun ei kerkiä, mutta se jääköön kirjoittamatta.. =])

Tässä vain pinoa nostelen, jos joku muukin innostuisi vielä kirjoittelemaan maaliskuun kuulumisia! Kohta koittaa huhtikuu, ja vauvamme täyttävät jo 2kk! Kylläpä aika menee äkkiä! (sen kyllä huomaa, meilläkin ristiäiset melkein ovella, ja mitään en juuri ole niiden eteen " kerennyt" tekemään; taitaa olla jotenkin laiskuuttakin ilmassa, vaikka vauvan tärkeä juhla on ovella.. =( pitäis ottaa itseä niskasta kiinni)

Lisäksi odottelen vauvauutisia: kahdella kaverilla laskettu aika. Toisella jo oli ja meni, toisella vielä tällä viikolla. Kummastakaan ei vielä ole kuulunut.. =]

jonttu ja prinsessa 7viikkoa1päivä

Vierailija
4/80 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Santeri maisteli tänään perunaa,tykkäsi ei yhtään yökkiny.Olisi syönyt vaikka kuin mutta eihän sitä voi antaa ku lusikallinen.Meillä se syö niin paljon maitoa et pakko oli alkaa opetteleen perunaa.No onhan se maanantaina sen 2kk.Keskimmäinen oli 1.5kk kun aloin perunaa antaan.Jokkainenhan sitä antaa sit ku haluaa.Suositushan oisi vasta 4kk.

Santeri yrittää jo kovasti masulleen kääntyä patjalla.ei uskalla hoitopöydän päällekkään enään jättää.

Mitenkäs teillä muilla menee vauvojen kans?

anna_liisa ja Santeri pian 2kk.

Vierailija
5/80 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten tämä vauva-arki onki kummallista...

Linus (saatiin nimiki päätettyä ennen ristiäisiä...) EI omaa minkäänlaista rytmiä. Mielellään poika nukkuu vain ja ainoastaan tissi suussa... Maitoa kai tulee (painoa ekan kk:n aikana tullu 1300g), mut imetuksen ilosta ei meillä juuri voi puhua...

Illat ollaan siis tissi suussa; alkuun tunti vasemmalla, sit tunti oikealla ja ehkä vartin torkut. Sit jatketaan taas, tunti ja tunti...

Arvatkaa katonko lattialle sit itkun kanssa esikoista, joka jää täysin vaille äidin syliä...

Mut jotenki ei vaan saa löysättyä sitä " hyvä_äiti_imettää" -ruuvia. P*skanko väliä sillä oikeasti on, mistä lapsi sen ravintonsa saa, kunhan saa ja riittävästi... Mikaelako se oli, joka alusta asti panosti toimivaan arkeen pienten tenavien kanssa...?

Ja toisekseen, ei nuo Limpun unetkaan mitään mainittavia tällä rintaravinnolla ole... Maksimissaan tieten jaksaa sen 3tuntia nukkua putkeen, kun oikein ahkerasti jaksaa ensin istua ja imettää ainaki sen pari tuntia... :P

Aivan vallan jännittää, kun mies aloittaa työt tulevana maanantaina (se on ollu pitkällä saikulla nyt), et kilahtaako mulla ihan tosissaan poikien kanssa kolmisin kotona...

Luka (esikko) kun nykyisin herää aamulla klo7:än mennessä ja Linus vaipuu uneen tuossa puolen yön jälkeen... Syödäkseen pari kertaa yön aikana (tai siis riippuu siitä, pysyykö ote rinnassa nukkuessa vai ei...)

Voi voi minua poloa...

Anteeksi omanapaisuus, mut tänne vaan on niin hyvä ollut aina purkaa oloaan, ni en jaksa avata puhelinlinjaa enää tuhannetta kertaa kellekää kaverillekaa tästä ja samasta asiasta...

No mutta. Mukavampaa arkea -- meille kaikille...

Luuk@ ja Linus 5vk3pv

Vierailija
6/80 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk@lle ensin.. taisi olla joku muu kenellä oli kans useampia lapsia ketä muistelit.. Mutta tuo imetys-asia on kyllä aina niin kaksipiippuinen; se on tärkeää vauvalle (ja vauvan ja äidin yhteydelle), mutta toisaalta taas muut lapset (ja tekemiset) eivät saisi siitä kärsiä. Mihin sen rajan sitten vetää.. tosi hankalaa! Oletteko kokeilleen Linukselle tuttipulloa? Ainakin määrällisesti sun maito on riittänyt, kun painoakin on pojalle tullut niin hyvin, joten sen takia taas ei pullosta tartteis antaa.. Ellet sitten pumppaa siinä iltasella maitoa talteen ja syötätte sitten illalla sitä. Jospa on vain sellainen tissin nautiskelija, että pikkuhiljaa sieltä imeskelee, mutta pullosta taas saisi nopeammin mahan täyteen ja nukahtaisi? Kantsii ainakin kokeilla, sitten tietää senkin.

Meidän vauva on melkoinen iltamaratoonari myös! Ei nuo meidän edelliset tytöt koskaan näin paljon tissillä olleet, mutta eivät kyllä yhtä hyvin myöskään nukkuneet. Meidän rytmit on kutakuinkin näin (tosin eilen oli ihan selvä unipäivä ja tänäänkin mennyt aamu vähän eritavalla): aamulla herää n. klo 9. Syö rintaa, valvoo, ja käy nukkumaan siinä klo 12 (syö sitä ennen taas rintaa). Heräilee n. klo 16 jälkeen ja syö. Sitten valvookin siitä sinne jonnekin klo 21 asti! Syö siinä illalla siis tissiä vähän väliä, saattaa torkahtaa syliin röyhtäytettäessä. Yöllä nukkuu ekan pätkän 6-7h, syö molemmat rinnat, ja nukkuu aamuun. Usein syö siis yöllä klo 4 maissa, sitten aamulla n. klo 6-7 ja sitten herää ysiltä. Näin on mennyt nyt 1½ viikkoa, eli pian varmaan on taas muutosta tiedossa ;) Mutta yöt menee meillä tosi vähin heräämisin tuon tissitankkauksen takia.

Ahaa.. nyt herää tuolla.. kuten sanoin, aamu on mennyt taas eritavalla kuin ennen, joten saas nähdä minkälaiset rytmit tänään on tiedossa ;)

Myöhemmin lisää..

Mikaela ja tyttötrio

Vierailija
7/80 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät ne sen kuin vilahtelee ohi... Taitaa olla tuttu tunne kaikille pienten lasten vanhemmille.:)

Meille kuuluu hyvää. Poikanen kasvaa kovasti ja on jo hymyillyt ensimmäiset hymynsäkin. Rinnalla viihtyy tiheästi etenkin iltaisin - ja muuten sitten melkeinpä sylissä. Pieniä hetkiä poika saattaa katsella muun perheen menoa sitterissä, ja joskus siihen nukahtaakin, mutta muutoin tykkää hereillä ollessaan olla kyllä sylissä.

Iltaisin on ollut vähän mahavaivoja, ja niinpä illat ollaankin sitten kanniskeltu kitisevää poikaa. Rinnalle kyllä onneksi aina rauhoittuu. Myös Disflatyl ja Rela-tipat ovat vähäisen auttaneet.

Tämä poitsu kyllä ylipäänsä ilmaisee itseään herkästi aika kovaan ääneen, toisin kuin rauhallinen siskonsa aikoinaan. Siinä onkin meillä ollut vähän totuttelemista - mutta jokainen lapsihan on oma persoonansa, se on selvä.

Meillä on mielestäni ollut melkein ekan viikon jälkeen koko ajan aika kiva rytmi. Aamulla noustaan pojan kanssa klo 9-10. (Mies nousee yleensä klo 7 esikoisen kanssa ja vie tämän 3 pv/vko hoitoon.) Aamupäivästä poitsu ottaa pienet torkut. Sitten vähän valvoskellaan, kunnes iltapäivästä alkuiltaan saakka taas nukutaan. Illalla poika on lähes poikkeuksetta hereillä. Ja yleensä noin klo 23 ollaan päästy nukkumaan. Yöllä poika syö 1-2 kertaa.

Paitsi viime yö oli poikkeus ja poika ruokaili parin tunnin välein. Onneksi nuo yösyötöt ovat yleensä tosi nopeita: poika imaisee itsensä kylläiseksi 10 minuutissa ja sitten nostan ukkelin takaisin sänkyynsä (ja tökkään itselleni korvatulpat korviin ja nukahdan). Tänään pikku-ukko onkin sitten tuon meidän mittapuulla rikkonaisen yön jälkeen nukkunut oikeastaan koko päivän tähän saakka. Mutta en viitsi näin pienen vauvan kanssa stressata noista rytmeistä. Olen huomannut, että kunhan poju illalla jaksaa muutaman tunnin valvoa ja seurustella, niin yöllä kyllä unta piisaa. Näin pienen rytmeihin ei kuitenkaan juuri voi vaikuttaa, joten pitää vaan elellä vauvantahtisesti.

Itse olen jaksellut tosi hyvin, kiitos noiden suht kunnolla nukuttujen öiden. Olen oikeasti kamalan huono kestämään väsymystä, joten tiedän, että kun vauvan unet tuosta (hampaiden, liikkeelle lähdön ym. juttujen myötä) väistämättä jossain vaiheessa muuttuvat levottomammiksi, niin se on mulle tosi raskasta. Niinpä keskityn nyt vain nauttimaan tästä suht seesteisestä alusta.;-)

Meidän likka on ollut alun sopeutumisvaikeuksien jälkeen tosi reipas ja ihana isosisko. Itselläni on kyllä päivittäin sellainen olo, etten meinaa riittää tarpeeksi hyvin molemmille lapsille ja selvitä siinä sivussa vielä kotihommista ym. jutuista. (Ja sitten pitäisi vielä muistaa huomioida myös miestä JA itseäänkin...huh huh!;) Taitaa olla tuttu tunne kaikille äideille!

Meidän poika muuten pulauttelee tosi paljon. Pojua ei saa kovin helposti röyhtäisemään, en tiedä, liittyykö tuo siihen. Olen jo huolissani epäillyt sitä refluksi-juttua, mutta en tiedä tarkkaan, täyttääkö tämä nyt kuitenkaan sen tunnusmerkkejä.

Jep, nyt heräsi pikkarainen, joten morjens ja hyvää vointia kaikille!

Lumileopardi + poikanen 1 kk ja risat

Vierailija
8/80 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alkaa nyt helpottamaan edes hieman -röyhtäyksiä alkaa tulemaan paremmin. Ja öisin selvitin ongelman niin, etten nosta vauvaa kertaakaan pystyasentoon. Eli nostan sängystä, vaihdan vaipan meidän sängyssä (kakat pyyhin puhdistusliinoilla, yöllä en laita edes valoa saati liiku minnekään, ettei vauva vain piristy), syötän molemmat rinnat ja nostan takaisin sänkyyn. Joskus röyhti tulee heti sängyssä (ei onneksi puklia kuin harvoin), välillä ei tule ollenkaan (tai sitten se tulee kun olen itse jo nukahtanut). Mutta kyllä mulla ja vauvalla menee vielä useita paitoja pesuun päivässä.. röyhti olkapäällä kun tuo aika usein puklia vauvan suuhun.

Meidän tytteli on ollut (ainakin tähän asti -kop,kop,kop) täysin itkuton -kuten keskimmäisemme myös. Itse asiassa kukaan lapsistamme ei ole herännyt itkien, vaan jokainen on ähissyt ja murissut ja syönyt nyrkkiään kun on ruoan aika. Onkin hassua miten samanlaisia vauvoja ovat olleet! Esikoisemme kyllä itki eniten, hän alkoi vierastamaan jo 8vk iässä, joten sen takia itketti enemmän. Mutta tämä pahnan pohjimmaisemme kyllä osaa jo komentaa äitiä äänekkäällä älähdyksellä jos ei tissiä ala kuulumaan ;) Ja vielähän tästä ehtii koliikkikin tulemaan, eli en vielä huokaise.

Nyt taidan lähteä postiin ja kauppaan, pitkästä aikaa yksin! En enää viitsi ihan joka paikkaan lähteä kolmen pienen kanssa, tuon kaukalon raahaaminen ottaa voimille. Meil on kyllä sellaiset gracon matkarattaat joihin saamme gracon kaukalon kiinni, joten ne on kyllä ehdottomat menopelit nyt. Luojan kiitos nuo isommatkin pitävät hienosti rattaista kiinni kun mennään jonnekin. Välillä tuntuu, että pääsen turhankin helpolla näiden prinsessojen kanssa, mutta mut on sitten palautettu maanpinnalle toteamalla että tyttöjen murrosikä on sitten ihan hirveä kokemus. Ja meillähän sitä on sitten tiedossa useamman vuoden putkessa.. Sitä odotellessa... ;)

Mikaela ja tytöt 4v1kk, 2v1kk ja 5vk.

Vierailija
9/80 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aika korkeella vielä oltiinkin!

Mä tässä odottelen kun prinsessa nukkuu sohvalla, että mahtaako vielä herätä syömään, vai voisko jo viedä omaan sänkyyn.. =] Meillä ei kovin säännöllistä rytmiä ole, yöunille menee 23-01 välillä, nukkuu ekan pätkän 04-06 asti ja sit heräilee vaihtelevasti tunnin-parin välein, kunnes mennään aamutoimille (yleensä mä yritän saada vauvaa nukkumaan pidempään, mut joskus 8-10 välillä noustaan). Päivisin ei oo sellaista selkeää rytmiä. Välillä seurustelee aamupäivällä enemmän, mut esimerkiksi tänään nukkui aamupäivän ja oikeestaan koko päivän, vasta joskus klo 16 jälkeen alkoi seurustelemaan. Ja kun kylpyhetki oli tossa illalla, niin klo 20 jälkeen olikin lähes koko ajan hereillä klo 23 asti (jotkut maks.15 min kauneusunet otti välissä). Toivoa sopii et ois jo yöunilla, pääsis itsekin kohta nukkumaan.. =]

Meillä kans kyllä röyhtäistään ruoan jälkeen välillä hyvinkin, mut välillä taas ei. Ja toisina päivinä tuntuu että kokoajan sais vaihtaa vaatetta vauvan ylle, kun niin puklailee. Välillä on päiviä ettei puklaa lainkaan.. Eilen ja tänään oli taas se puklauspäivä. =]

Mutta nyt menen siirtämään prinsessan sänkyynsä. Jos vaikka jo nukkus tosiaan yön unia, mieskin kun on yövuorossa, niin ois kiva jos itsekin pääsis pian nukkumaan. Tänään ei käyty vauvan kanssa ulkona lainkaan, kun tuntui keli niin vaihtelevalta (lunta ja aurinkoa), jos huomenna taas pääsis vaunulenkille.

jonttu ja prinsessa

Vierailija
10/80 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervepä terve!

Ehtii taas pitkästä aikaa täälläkin käymään.. tyttö nimittäin on aikamoinen sylihiiri, ja välillä ei suostu yhtään nukkumaan, jos siirtää sylistä. Nytkin on välimalli menossa -- nukahti röyhtäyttäessä tuohon olalle, ja siinä nyt roikottaa tyytyväisenä. Eilen nukkui kokonaiset 20min ilman, että oli sylissä tai tissillä tai liikkuvissa vaunuissa. Sain laitettua pyykit kuivumaan sentäs :D yökin oli ehkä siksi huono, tunnin välein mentiin taas tissille.

Muuten kyllä tuntuu että jonkinlainen rytmi on kehittymässä. En ota siitä nyt vielä paineita, seurailen vain miten se vauvan nukkumarytmi menee ja yritän pitää rutiinit kohdillaan samaan aikaan (aamutoimet, ulkoilut, iltatoimet). Nukkukoon jos saa unen päästä kiinni, jonkun verran yritän hytkyttää jos tulee väsyitkua, joskus se auttaakin. Iltamaratonit on kyllä melkoisia, tissillä menee _vähintään_ kaksi tuntia. Eikä tule pulautusta, joten kai se johonkin suolenmutkaan menee suoraan, koska koko ajan imee, ressukka ylähuuli rakolla.. :(

Silmä alkoi eilen rähmimään ja yöllä olikin kunnon kerrokset pyyhittävänä. Samalla vielä nenä tukossa. Ois aikuinen kyllä enemmän harmissaan tuollaisesta, luulen, tyttö kun rauhoittuu samantien kun saa nenän keittosuolalla auki. Tänään soitan neuvolaan tuosta silmästä, ettei olisi tulehdusta.. ei punoita, mutta on turvoksissa.

Tuleeko teidän vauvoilta vielä kyyneleitä? Koska niitä alkaa tulla? Luulin nimittäin, että tyttö kyynelehtii, mutta se olikin silmän vuotamista, meinas äitiltäkin jo tulla sympatiaitkut!

Ihanaa tää on, ihana käärö tuo pikkuihminen. Ei olisi osannut ajatella miten voi pikkuista rakastaa. Ja miten mielellään ne entisen elämän arvot muuttaa!

Mummu on tulossa tänään leipomaan pullaa.. ei taida ne viimeiset 5kg hevillä lähteä tältä äipältä!

Hyviä kärrykelejä toivottelee

Lissula ja tyttö 7vk1pv

Vierailija
11/80 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojanda oli meille hienon neuvolapinonki laittanu pystyyn... Kiitos siitä!

Mä täällä panikoin huomista (ja samalla jo unohdin, ko jollekin mun piti jotain kommentoida, mut unohdin jo...). Mies aloittaa työt ja mä jään poikien kanssa kotiin...

Tuo tissitakiainen vie kaiken äidin ajan, ni milloinkas mä esikkoa leikitän... :P Jospa tämä tästä lähtis menemään... Esikko herää 6-8 ja täällä vielä killistelee tää kakkonen hereillä, iskä kävi just vaihtamassa sinapit pois housusta... jepjep...

Noh. Arki on tähän asti ollu niin helppoa toisen käsiparin ollessa paikalla, et katotaan sit parin viikon päästä, miten sekasi tässä ollaan...

Sitä piti kysymäni, et tietääkö joku suosituksista, miten kauan minkäki ikäinen saa olla esim turvakaukalossa? Ens viikonloppuna olis kotipaikalla ristiäiset ja matkaa on 550km... Eikä matkaankaa päästä vasta ko iltapäivällä. Mietin siis tässä, et pitääköhän mun pakata pojat ja mennä edeltä junalla ja mies tulis sit autolla yhden kummin kanssa perästä...

Pitää lähtä jatkamaan iltamaratonia (siis meillä kun tissitellään tunti per rinta näin illalla... Eikä sekään aina valitettavasti riitä, mut korvikkeelle/tutille Linus saa ihan käsittämättömät kilarit...:().

Ollaanpa tutkalla!

Luuk@

Vierailija
12/80 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olikin tämä viikko ensimmäinen kun keskenään lasten kanssa olin ja yllättävän helposti meni viikko. Nyt viikonloppuna kyllä olen nauttinut isännän avusta täysin mutta arki taas alkaa.. Eiköhän se siitä taas lähde sitten vaikka meilläkin meinaa melkoinen tissillä roikkuja välillä olla. No, tutti onneksi kelpaa mutta pullosta ei mielellään juo. On kyllä ollut mustasukkaisuutta ilmassa tällä 2-vuotiaalla mutta sekin on selvästi helpottanut. Nykyään on ruvennut jopa hoitamaan omaa nukkevauvaansa ja sekös vasta suloista onkin :)

Neuvolakuulumiset laitoinkin tuonne erilliseen pinoon..

Nimen poika saa sitten ensi kuun 12:sta päivä. Vielä ei ole keksitty ensimmäistä nimeä. Noo.. vielä on vähän aikaa pähkäillä sitä.

Enpä nyt sitten millään muista pitikö minun jotain kommentoidakin mutta tässä tälleen lyhyesti meidän kuulumisia. Toisella kertaa lisää sitten. Nyt pitää lähteä syöttöpuuhiin ja itsekin nukkumaan.

Vimpula+pikkuherra (viisi viikkoa tulee huomenna täyteen :))

Vierailija
13/80 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUUK@:lle: Kysyit turvakaukalo suosituksista. Mä en kyllä millään muista, mistä olen tämän kuullut/lukenut, mutta max 2 tuntia saisi yht kyytiä kaukalossa olla ja sitten " venyttelytauko" . Korjatkaa toki joku viisaampi jos väärässä olen, mutta näillä ohjeilla meillä ainakin esikoisen kanssa mentiin.

Onko muuten NONNA tehnyt jo Pärnun reissun vauvan kanssa?

Oletko VALENTINE löytänyt ratkaisua vauvan syömisiin? Tuolta toisesta viestiketjusta vaan ajattelin..

Täytyypä kohta ostela lisää uusia dvd-bokseja jotta ois jotain tekemistä neille illoille.. Meillä kun ei Tilda tosiaan päästä äitiä nukkumaan ennen puolta yötä (tosin eilen tuli ihan enkat kun päästiin nukkumaan " jo" klo 23! Yleensä riekutaan puol yhteen jolloin siirrän vauvan yleensä rinnalta suoraan sänkyyn. Sitten vauva syö viel 2 krt yöllä. Onpa tosi kivaa herätä aamulla sitte puol kasin jälkeen esikoisen kans (Tilda tosin jatkaa uniaan viel kymppiin asti ) Oon varmaan tän jo täällä tilittänytkin joskus, mutta se on oikesti niin raskasta, kun ei esikoinenkaan enää nuku päikkäreitä ni ei pääse itekään lepäämään. Väsymksenköhän takia mun tekee mieli koko ajan syödä jotain makeeta........? Hah mikä tekosyy! Lisäksi yritän nyt olla vähän aikaa Pepsi-Max lakossa johon olen i-h-a-n koukussa (ollut jo monta vuotta) kun vauvalla on niin paljon masuvaivoja ja mies on sitä mieltä että voi johtua siitä ja että vauva valvoo sen takia niin myöhään.. No, mies luultavasti on väärässä, mutta täytyypä nyt sekin todistaa. Kaksi päivää on mennyt..

No just, nyt tuli puklut päälle.. täytyypä mennä putsaamaan..

Nojanda ja Tilda 7 viikkoa

Vierailija
14/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoista, mutta väsynyttä huomenta!

Luuk@: Meille terkkari sanoi, että nykyiset turvakaukalot on niin hyviä selälle, että niitä voi käyttää vaikka sitterinä. Pitkällä matkalla kuitenkin lienee hyvä pitää muutama tauko...Meillä ainakin neiti alkaa ojennella käsiään äitiä kohti ja kitistä, kun selkä väsyy kaukalossa oloon.

Neuvolapinonkin huomasin. Meillä tosin oli vaan 3 viikkois-neuvola, mutta eiköhän ne mitat suunnilleen 1kk mitoista mene. Täytyy käydä lisäämässä.

Täysimetyksellä ja -kestoilulla mennään edelleen. Pärnun reissukin tuli tehtyä ja sielläkin pesin harsot ja lisäimut käsin. Otin kotoa mukaan sappisaippuaa ja sellaisen pyykkipoikahärvelin, jossa kuivatin vaipat. Reissu oli aika vaiherikas, mutta mikään ongelmista ei liittynyt Pumpsuun, vaan paremminkin kaikkiin muihin tekijöihin. Matkakertomus löytyy mun blogista ( http://lumi-nonna.vuodatus.net ), samoin tuoreet kuvat neidistä!

Mulla oli pe ja la 5 tunnin seminaari erityispedagogiikan aineopintoihin liittyen. Seminaari järjestettiin tässä lähellä ja pe mun isä oli hoitamassa Pumpsua (mies teki etätöitä kotona) ja la Pumpsu oli isänsä kanssa. Pe mun seminaari oli 14-19 ja Pumpsu jäi nukkumaan ulos kun lähdin. Kun mies lopetti työt klo 16 ja päästi Vaarin kotiin, Pumpsu nukkui edelleen (oli mennyt nukkumaan 11) ja mies ei tietenkään raaskinut herättää sitä. Neiti oli nukkunut klo 18 asti, mistä seurauksena unirytmi, joka hienosti oli saatu, katosi sen sileän tien. Siitä lähtien olen nukkunut öisin 21-01 ainoastaan. Loppuyö menee neidin kitistessä joko omassa sängyssään tai mun vieressä. Kahden tunnin välein syödään, mutta yöllä saatetaan tehdä kolmetkin kakat (niitä ähistään loppuaika ulos). Kun päivällä ei kakata, päättelin, että unirytmi on kääntynyt. Nytkin neiti nukkuu aamusyötön jälkeen sitterissään tosi sikeän näköisesti. Rupean kohta herättelemään, jotta saataisiin neiti taas nukkumaan öisin.

Meillä on ristiäiset ensi viikonloppuna. Perinteisten ristiäisten (lähin suku vaan paikalla) lisäksi päätettiin järjestää nimiäisjuhlat mun kavereille. Miehen kaverithan näki vauvan jo varpajaisissa, mutta mun kavereista vaan muutama on ehtinyt käydä katsomassa neitiä. Ajattelin tänään käydä kirkkoherranvirastosta hakemassa kastekynttilän ja kummitodistukset. Meille kun tulee eri seurakunnan pappi kastamaan, joten joudutaan tekemään noi jutut itse. Melko yksinkertaisella tarjonnalla ajattelin pärjätä, jotta saadaan (kaiken maailman leivonnan, siivonnan ja järjestelyjen sijaan) levättyä ennen juhlia.

Nyt herättelemään pientä, jotta päästään liikkeelle!

Nonna ja Pumpsu 1kk 3pv

Vierailija
15/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten " ennen" ehti tänne palstailemaan vartin välein, nyt parin viikon välein...:)

Juu, syömiseen löytyi ratkaisu, nimittäin korvikemerkin vaihto. Nyt mennään Tutteli Omneolla, joka on aika paljon paksumpaa koostumukseltaan ja taitaa olla enemmän kaloreitakin sisältävä, ja esim. eilen illalla mentiin klo 21 nukkumaan, eka yöruokailu klo 02.45...!!!!! Eli melkein 6h unta! Kaikista " huonointa" korviketta ainakin meillä on ollut Nan, sillä pysyy nälkä poissa n. 1,5-2h, ja sekin aika sitten puklaillaan. Eli tuo Omneo on tuonut kyllä onnen tähän taloon.:) Ja masuvaivatkin tuntuvat olevan vähenemään päin, thank god... Piereskelee kyllä edelleen aika lailla, mutta nykyään vaan hekottelee päälle. Isäänsä tullut...:D

Meillä oli tuossa viime viikolla pientä ummetusta, saattoi johtua tuosta korvikemerkin vaihdosta, kokeiltiin neuvolantädin ohjeiden mukaan mallasuutetta, ei mitään vaikutusta, sitten Levolac, ja plim, eilen oli kylässä miehen sukua, niin eikös sitten alkanut suoli toimia... Ja kunnon niskapa**at, eli hienot vierailuvaatteet vaihtoon ja tyttö kylvetykseen hiuksia myöten. Noo, vieraista se oli lähinnä huvittavaa, mua ei kyllä yhtään huvittanut se haisu mikä kämppään jäi...:o

Tänään sitten joudutaan verikokeisiin, kun neuvolatädin mielestä tyttö on aika kalpea, eli otetaan hemoglobiinia sunmuuta. Tytöllähän oli syntyessään napanuora kaulan ympärillä, ja se saattaa kuulemma aiheuttaa anemiaa myöhemmällä iällä. Onko muilla kokemuksia, mitä tästä seuraa jos hb alhainen, riittääkö joku rautalisä, ei kai tässä ole sairaalareissu edessä? Meinaan että ei tyttö ainakaan kamalan veltolta vaikuta, tai väsyneeltä, hereilläkin jaksetan olla jo yli kuusi tuntia putkeen... alkoi vaan pelottamaan että joutuu johonkin punasolutankkaukseen tai muuta vastaavaa... Apuva...

Valentine ja tyttönen 6vk 2vrk

Vierailija
16/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissula: En muista, minkä ikäisenä niitä kyyneleitä oikeasti pitäisi alkaa tulla, mutta meidän ressukka itki jo reilu viikko sitten yhden kerran niin kovasti, että silmät olivat aivan kyyneleiset. (Minä olin nukuttamassa esikoista ja mies urheasti yritti lohdutella tissille mielivää vauvaa, joka ei siis tuttia huoli...)

Meidän poika tosiaan viihtyy myöskin tissillä tiuhaan, etenkin iltaisin. Silloin kun mies on iltavuorossa ja olen lasten kanssa kolmisin, nuo iltapuhteet menee käytännössä niin, että majoitutaan lasten kanssa olohuoneeseen, jonne on kulkeutunut melkoinen määrä esikoisen leluja. Minä sitten istun pääasiassa imettämässä ja esikoinen (3 v 5 kk) touhuaa omiaan tai pitää äidille jos jonkinlaista temppushowta. (Onneksi likalla on hyvä mielikuvitus!) Yleensä vauva on mulla iltaisin tissillä myös esikoisen ruokailujen ja osin iltatoimienkin ajan.

Nyt ollaan jo useamman kerran selvitty myös nukkumaan kolmisin lasten kanssa, mies kun tekee pari kertaa viikossa yövuorojakin. " Hieman" haastavaa on kyllä tuon kolmevuotiaan saaminen unille vauvan kanssa (etenkin kun tämä meidän juniori on melkoinen kiljukaula), mutta onneksi esikoinen on oppinut tosi yhteistyökykyiseksi. Hankalimmat tilanteet ovat oikeastaan syntyneet siitä, kun olen yöaikaan imettänyt vauvaa ja yhtäkkiä esikoinen onkin hiippaillut kesken unien vessaan ja huutaa juuri sillä hetkellä pyyhkimään. Silloin kyllä aina toivon kovasti, että mieskin olisi maisemissa...;) No, kaikenlaista imetysakrobatiaa joutuu kyllä harjoittamaan päivittäin näiden kahden kanssa.

Tuttipullonkin kanssa poika kyllä pärjää, vaikkei huoli ensinkään tuttia, se tuli todistettua perjantaina, kun oltiin miehen kanssa yksissä juhlissa. Mun vanhemmat olivat meillä lapsia hoitamassa, ja hienosti sujui! Poitsu oli imaissut aikavälillä 18-23 neljä isoa satsia (noin 80-100 ml) maitoa, ja oli omassa sängyssään nukkumassa, kun kotiuduimme vähän ennen puoltayötä. Olipa ihanaa käydä hieman tuulettumassa, vaikka juhliminen tässä vaiheessa tapahtuukin tietty täysin imetyksen ehdoilla. Mulla oli siis kemuissa pumppu mukana, että sain välillä käydä tyhjentämässä pakkautuvia rintoja. Kotiin tultuamme lypsin sitten vielä kertaalleen, ja jääkaapissa oli varmuuden vuoksi vielä yksi satsi maitoa, kun olin juonut illan aikana kolme lasia viiniä. Ei kuitenkaan tarvinnut heräillä yöllä lämmittelemään pulloa, kun poika heräsi ekan kerran syömään vasta kolmen jälkeen.

Ensi viikolla onkin sitten edessä miehen tulikoe, kun minä olen menossa kavereideni kanssa yhdellä kauan odotetulle keikalle. Itse kyllä epäröin lähtemistä, mutta mies patisteli minua ja vakuutti, että pärjää kyllä lasten kanssa. Ja miksipä ei pärjäisi, kun pullomaito kerran pojalle maistuu. Täytyy vaan jemmata sitä pakastimeen riittävät määrät. Ihana päästä hieman ystävien kanssa ulkoilemaan. Kummasti tuollaisen muutamankin tunnin irtioton jälkeen lapsiarki taas maistuu. Kunhan vain ei hanki liikaa univelkaa, sitä kun ei välttämättä pääse koskaan nukkumaan pois...;)

Voimia kaikille yövalvoskelijoiden äideille! Erityisesti silloin tuo yökukkuminen ja -kitinä on rankkaa, kun aamulla pitää herätä kukonlaulun aikaan esikoisen kanssa, eikä päivälläkään saa liiemmin huilata.

Meidän poitsu on nukkunut yönsä toistaiseksi tosi hyvin: klo 23-07 yleensä parilla nopealla syötöllä. Sikälikin tilanne on tällä hetkellä ihana, että mies herää esikoisen kanssa tuolloin seitsemältä, ja kun vauva nukkuu vielä aamutoimien päälle parin tunnin aamu-unet, niin minäkin saan siinä koisia. Myös esikoisen hoitopäivät ovat luksusta, kun saa tarvittaessa nukkua päiväunet. Meilläkään kun tuo esikko ei enää nuku päiväunia.

Nyt alkaa poju heräillä aamu-uniltaan. (Tämä meidän pikku-ukko on kyllä ollut jo viimeisen kuukauden ajan miltei kellontarkka noiden unirytmiensä kanssa. Saa nähdä, koska tämä ihana rytmi menee sekaisin... Ennammin tai myöhemmin, se on varma.;)

Kivoja kevättalven päiviä kaikille!

LL ja poju 5 vko

Vierailija
17/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo saanu aikaseks kirjotettua kun kotona ei oo nettiä, mutta nyt yritän jotain...

Meille ei ihmeitä kuulu, normaalia arkea. Tyttö on tyytyväinen ja rauhallinen, ihan toista maata kun isoveli vauvana. Nukkuu ja syö ja seurustelee.

Joku kyseli liikkumisista lapsen kanssa. Me ollaan oltu mielestäni tosi paljon liikenteessä. Nyttenkin kävelin lasten kanssa kirjastoon. Kerhoiluakin jatkettiin heti kun päästiin sairaalasta kotiin, eli tyttö oli noin viikon vanha. Kaupat, pankit ja kirjasto on tullu tytöllekin jo hyvin tutuiks ja yks kaupunkireissukin ollaan heitetty ja lisäks ollaan käyty mummoloissa ja ulkoiltu millon missäkin. Mä en osaa jäädä kotiin töröttämään.

Rotarokotteestakin oli puhetta. Me ei varmaan oteta... En tiiä, en oo osannu keskittyä koko asiaan oikeestaan... Mikä lie ollu se raja, mihin mennessä on otettava... ja kaiken lisäks mun mielestä aika kallis... Toivon, että tyttö sairastaa yhtä vähän kun esikko, eli ei juuri ollenkaan...

Esikoisen kanssa välillä vähän taistelua. On nyt 2 v 2 kk ja vaatis välillä vähän enemmän huomioo kun mitä pystyy antamaan. Mut onneks yleensä tosi reipas ja kaikki menee hyvin. Suurin ongelma on viime aikoina ollu päiväunet, omasta mielestään poika selviäis jo ihan hyvin ilman. Mä oon kyllä sitä mieltä, että ehottomasti tarvii viel päikkärit ja mä tarviin kanssa, sekä omat (yleensä), että sen pienen hengähdystauon, minkä poika nukkuu...

Ristiäiset on miellä sunnuntaina.

Onko helmikuisilla muuten erikseen jotain pinoo, missä nimiä ja pituuksia/painoja?

Ja jossain vaiheessa vois alottaa uuden pinon, jos joku kehtais, vaikee pysyä kärryillä kun niin pitkä pino ja tulee motivaatiovaikeuksia lukemiseen kun näkee miten monta sivua...=)

Mukavaa kevättä kaikille!

Millamalla ja tyttö kai kohta noin 6 vko

Vierailija
18/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa päivää siis poikien kanssa keskenään...

JA MOLEMMAT UNELLA YHTÄ AIKAA!!!!! :D

Nojanda: samaa minäki oon siitä kaukalossa " istuttamisesta" kuullu ja siksi mietinki, et jos vähän väliä on pysähdyttävä ja vasta alkuillasta päästään lähtemään, ni tiedossa on melko eksoottinen reissu... :P

Mut itepä halusin ristiäiset kotiseutuun.

Pitäisköhän sitteki mennä junalla vaikka torstaina... *pähkii*

Valentine: Totta tosiaan, niitähän on korvikkeita muitaki ko Nan! Meillä kun esikolle ei koskaan muuta tarjottukaan (ko se oli eka mitä ostin ja sattu kelpaamaan), ni nyt en oo edes ÄLYNNY ajatella asiaa, et se vika olis vaikkas siinä maussa, et poika ei sitä kelpuuta... (Jösses mikä tollo mä oon!!!!!) Pitänee lähtä kärryttelemään lähikauppaan, kunhan esikko herää...

No mutta. Jatketaanpa taas. Nyt taidan hetkeksi ottaa kirjan käteen ja viettää omaa aikaa...

Luuk@

Vierailija
19/80 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa päivää kaikille!!

nojanda, kiva nimi teidän tytöllä! mä nimittäin mietin kans tildaa nimeksi, se on kaunis nimi, ja lapsuuden naapurinmumman nimi, kelle käytiin aina tenavana silmätippoja laittamassa. päädyttiin kuitenkin siiriin, kun tuntui niin hyvin sopivan. ristiäiset on sunnuntaina ja vieraita tulee amerkkaa ja skotlantia myöten.. :) siirin amerikantäti tuo matkalaukullisen serkkunsa vanhoja vaatteita. ei tartte tän äitin paljoa käydä vaateostoksilla. mun oma äiti tulee onneksi lauantaina siivoamaan avuksi, leipomukset on tilattu ja tehty jo.

siiri on yhtäkkiä oppinut syömään ilman rintakumia, ymmärsi vissiin että se lihanpala mitä äiti aina suuhun tunkee, sisältää maitoa. ;) yöllä mennään kuitenkin kumilla kun silmät ristissä ei taho saada osotettua tissiä kunnolla suuhun, muutenkin makuullaan on hankalampaa. hyvin on mennyt yöt kun on vieressä nukuttu, muutama yö mennyt periaatteessa yhdellä heräämisellä, toinen on sitten kuuden maissa, mutta me kyllä nukutaan vähintään kahdeksaan ennenkun suostutaan nousemaan.. tyttö nukkuu hyvin vieressä. mä vaan haaveilen koska pääsee takaisin miehen viereen, kun nyt nukun lastenhuoneessa.. yritän tässä piakkoin alkaa siirtämään omaan sänkyynsä, tahtoo vaan herätä heti kun lämpö häviää vierestä.

tutti ei siirille kelpaa, luulin jo että se kallis ja hieno tommee tippee -tutti kävisi mutta ei se oikein kelpaakkaan. nyrkit on paremmat ja muutaman kerran oon onkinut peukaloa suusta, kun ei nyt sitä oppisi syömään.. ja äitin sormi on tissin jälkeen paras tutti.

jaha, nyt heräs äitin pikku pullaposki!

Lissula ja Siiri 7vk 4pv

Vierailija
20/80 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirsin tekstin tuolta helmikuun pinosta tähän...

Täällä kirjottelee " uusi" helmi-mamma :) Jos vaan saa liittyä joukkoonne iloiseen?!

Oon kesällä 23 v täyttävä rouva, naimisissa oltu miehen kanssa kohta 4 vuotta.Meillä on 2v poika (syntyi 5.2.06) ja nyt helmikuun 11 päivä syntyi pieni mustatukkainen prinsessa suunnitellulla sektiolla, 3820g ja 49cm.

Odotusaika meni hyvin viikolle 30 asti kunnes vauveli meinas syntyä liian aikasin. Vuodelevossa siitä seuraavat neljä viikkoa ja sitte sai taas alottaa normaalia elämää. Vaikka enhän minä missään vuoteessa ollu ku öisin :) hankalaa kaksvuotiaan ikiliikkujan kans maata vaan sängyssä. No supistukset sitte loppu ja kohdunsuukaan ei enää auennu enempää joten päästiin sektiopäivään asti ilman suurempia ongelmia. sektio siis ensimmäisessä synnytyksessä tulleen repeämän takia...

Vauva on ollu ihanan kiltti, niinku nämä muutaman viikon ikäiset yleensä onki.. nukkuu ja syö, yleensä 3-4tuntia syöttöjen välillä. öisin jopa enemmänki! :)

kotiuduttiin sairaalasta jo kolmantena päivänä mutta sit piti käydä bili-kontrollissa ja jouduttiin lastenosastolle sinivaloon vuorokaudeksi.sielläpä mulla nousi itellä kuume 39 ja seuraavana päivänä ku oli tikkien poisto terveyskeskuksessa niin sain samalla antibiootin rintatulehdukseen.

Itkun kans imetin ekat päivät siitä kun tissi vuoti verta ja pakko oli vaan imettää--- siitäkin kuitenkin selvittiin kunnialla =D

Haava on parantunut tosi hyvin, kipuja ei juuri ollenkaan. siksipä en oo aina muistanu varoa tekemisiäni ja nyt mietin että mitähän kaikkia kiinnikkeitä siellä jo on?oon kolannu pihaa ja nostellu poikaa ym.. ja sit illalla aina muistanu että ois pitäny ottaa rauhallisemmin.

Onko kenelläkään kokemuksia sektiohaava-ongelmista?

Viime yönä purin kaikki tunteeni itkemällä, tuntunu siltä että nämä ekat viikot on menny niinku siivillä ja sinä samalla ku hyssyttelin vauvaa uneen ja syötin niin purkaantui kaikki ilot ja surut itkuna :)

mies ihmeissään katso että mikä mulle tuli ku kiukuttelin, itkin, nyyhkytin ja niiskutin. olin onnellinen ja väsynyt. kaikki tuntuu kuitenki niin uudelta vaikka yhen vauva on jo hoitanu. Ja se että riitänkö tarpeeksi näille molemmille rakkaille, saako esikoinen tarpeeksi huomiota, hermostunko liian usein sille ja pidänkö vauvaa liikaa sylissä niin etten anna toiselle tilaa... mutta kai näitä asioita kuuluuki pohtia, onhan tämä uus tilanne meidän koko perheelle! Mutta sitte oon myös miettiny että tämähän on luonnonlaki, ei kukaan voi aina säilyttää sitä " ainokaisen" paikkaa, jos tulee sisaruksia niin sitte pitää oppia jakamaan äiti ja isi, lelut ja leikit :) Vaikka ei se esikoinen mikään liikaa hemmoteltu kakara ookkaan ollu, mutta kuitenki, kaiken huomionhan se on tähän asti saanu :)

no nyt lopetan,pitkä teksti tuli näin alkuun.

pärjäillään!