Onko muille koskaan käynyt näin? Päiväkodista soitettiin ja sanottiin, että lapsellani
on kuumetta ja on kipeä. Kuulemma hehkuu oikein kuin kekäle ja lämpöä 37,3 ja vaikuttaisi olevan kuume kovassa nousussa.
Hain lapsen ja totesin että terve on. Kun kyselin niin kertoi että oli juossut ja touhunnut niin kovin että tuli kuuma ja sitten oli pistetty lepäämään.
Olipas "kiva". Sairaslomapäivää tästä ei tule koska eihän lapsi ollut kipeä. Käytin varuiksi tk:ssa ja totesivat terveeksi.
Esimiehelle soitin ja hän sanoi että minun täytyy tehdä nämä poissaolotunnit sisään. Lähdin töistä klo 11.30 ja oikeasti olisin päässyt klo 16.00 eli aika monta tuntia tuli miinusta. Ärsyttää. Tämä tietää sitä että lapsi on hoidossa lähiajat joka päivä klo 7-17 hoidossa, jotta saisin miinukset tehtyä tämän kuun puolella pois. Ja jos en onnistu niin 7-17 päivät jatkuu (ja minulla 7.30-16.30 työpäivät) kunnes miinukset on tehty.
Kommentit (98)
Vaadin alaisiltani jokaisesta sairas/lapsi sairas poissaolosta todistuksen. Olen ollut tässä työpaikassa nyt n. 10kk ja ainakin 5 sairaslomapäivää on tällä käytännöllä jäänyt pitämättä. Ja nuo 5 tiedän siis ihan varmaksi. Työntekijä on käynyt kysymässä iltapäivällä, että saako jäädä seuraavana päivänä kotiin tai aamulla saako lähteä kotiin ja kun olen sanonut, että työterveysaseman luvalla (meillä työterveysasema samassa rakennuksessa n. 100m työpisteestä ja aina pääsee ainakin sairaanhoitajalle), niin eivätpä ole käyneet ja ovat olleet töissä. Eli olivatko oikeasti kipeinä?!?
Kuinkahan monta päivää olisi tullut turhia poissaoloja, jos olisin lähtenyt linjalle, päivä tai pari puhelimessa sairaslomaa. Toki saisin näinkin toimia, mutta en näe järkevänä. Ja tietysti pitää olla tasapuolinen kaikille.
Ap:lle kysymys, miks ne tunnit pitää heti tehdä pois? Ja noin pikaiseen. Kyllä ne vähenee esim. 10 min extraa per päivä tekemälläkin tai vaikka yksi tai kaksi pitempää päivää viikossa tekemällä.
Itse olen päivystyksessä NIIIIIIIN kyrsiintynyt näihin nuhan ja ripulin vuoksi lääkärintodistusta vaativiin työnantajiin, että kirjoitan aina päivän tai pari pidemmän saikun näille potilaille. Ihan vaan sympatian vuoksi, ja vittuillakseni.
Näistä käynneistä ei ole mitään hyötyä kenellekään, emme me tiedä onko jonkun kersalla ollut aamulla kuumetta tai onko potilaalla ripuli, emmekä todellakaan vaivaudu asiaa tutkimaan ihan vaan työnantajaa ilahduttaaksemme. Oikeitakin töitä riittää.
Itse olen päivystyksessä NIIIIIIIN kyrsiintynyt näihin nuhan ja ripulin vuoksi lääkärintodistusta vaativiin työnantajiin, että kirjoitan aina päivän tai pari pidemmän saikun näille potilaille. Ihan vaan sympatian vuoksi, ja vittuillakseni.
Näistä käynneistä ei ole mitään hyötyä kenellekään, emme me tiedä onko jonkun kersalla ollut aamulla kuumetta tai onko potilaalla ripuli, emmekä todellakaan vaivaudu asiaa tutkimaan ihan vaan työnantajaa ilahduttaaksemme. Oikeitakin töitä riittää.
Jos kaikki olisivat rehellisiä, ei tarvittaisi todistuksia. Harmi vaan, kun suurin osa epäilyttävistä poissaoloista sattuu viikonlopun yhteyteen.
Työnanatajan täytyy toimia näin, muutenhan olisi sama repiä satasia tuuleen.
jokaisesta sairaspoissaolosta, vaan lääkärinlausunto riittäisi. Tk-lääkärit kun eivät ole vielä oikeutettuja kirjoittamaan lääkärintodistuksia vaan vain lääkärinlausuntoja..
jos nyt pilkkua saa viilata..
Ei Suomessa niin huono työtilanne ole etteikö voisi äänestää jaloillaan ja etsiä uuden duunin. Joku tolkku pitää työantajan vaatimuksillakin olla. En ole mikään orja jota voidaan määräillä miten vaan.
työnantajia jotka vaativat sairaslomatodistusta joka päivästä. Itsekin istuin Nokian vesikriisin aiheuttamassa vatsataudissa (todennäköisesti mm. norovirus ja pari muuta) jonottamassa sairaslomalappua. Onneksi alkoi viikonloppuna, niin maanantaina olin siinä kunnossa, että yleensä pääsin terveydenhoitajalle saakka (onneksi hänen lappunsa kelpasi, eikä tarvinnut lääkäriä).
Ärsytti tilanne vaan aika pahasti, kun silloin Nokian naapurikunnissakin oli melkoista ruuhkaa työterveyshuoltoja myöden. Ja vielä inhottavampaa oli, kun tiesi olevansa helposti tarttuvassa rajussa vatsataudissa ja sai pelätä tartuttavansa lähistöllä valmiiksi sairaat lapset ja vanhukset. Siinä sai istua kädet taskussa ja varoa koskemasta mihinkään ja vessakäynnilläkin piti miettiä, miten saa desinfioitua kaiken mihin koskee. Ja tietenkin piti rukoilla, että vessa pysyy vapaana.
Ei Suomessa niin huono työtilanne ole etteikö voisi äänestää jaloillaan ja etsiä uuden duunin. Joku tolkku pitää työantajan vaatimuksillakin olla. En ole mikään orja jota voidaan määräillä miten vaan.
Työpaikassani on valitettavasti ainakin ollut sitäkin väkeä, joka jää herkästi ns. omille lomille. Pieni vähemmistö, mutta työnantaja ei taida voida vaatia saikkulappua vain osalta. Mutta kyllä se silti laittaa sapettamaan pahasti tilanteen osuessa omalle kohdalle. Sairaana mieluummin jäisi parantelemaan itseään rauhassa.
t. 63
Jos kaikki olisivat rehellisiä, ei tarvittaisi todistuksia. Harmi vaan, kun suurin osa epäilyttävistä poissaoloista sattuu viikonlopun yhteyteen.
Työnanatajan täytyy toimia näin, muutenhan olisi sama repiä satasia tuuleen.
tiedämme kyllä, että joukkoon mahtuu aina lintsareita, mutta että oletus on se, että työntekijään voi luottaa ja luotetaan kunnes toisin todistetaan. Se tulee oikeasti työnantajalle pidemmän päällle halvemmaksi kuin kyylätä lupalappuja jokaisesta poissaolosta. Ihan työpaikan ilmapiirinkin kannalta.
t. työnantaja joka EI vaadi todistuksia ihan jokaisesta flunssasta ja räkätaudista, se olisi nimittäin idioottimaista.
Kirjotin ensin viestin 64 ja sitten vasta 63:n, mutta tulivat päin vastaisessa järjestyksessä.
t. 63 ja 64
Jos sanoo, että päiväkodista soitettiin ja käskettiin hakemaan, koska oli kuumetta. Sairaanhoitajalta saa todistuksen. Monissa paikoissahan sen saa ihan vaan soittamalla.
Olisit nyt vaatinut sen todistuksen.
joltakin henkilöltä vaikka joka päivästä vaikkei muilta vaatisikaan.
Jos itse sairaana voi työnantaja vaatia sen työterveyshuollon lääkärin todistuksen. Jos ei riitä työnantajasi toimii vastoin lakia.
.. niin olen oikeasti todella onnellinen että olen tällainen yksinäinen yrittäjä. Olen tekemättä töitä jos lapseni on sairas tai itse sairas eikä kukaan muu kärsi siitä kuin minä eli palkassa näkyy. Mutta so what kunhan ei tarvitse sietää tuollaisia v****maisia työnantajia!!! Tää olikin yksi syy miksi ryhdyin yrittäjäksi, hyvä muistutus!!
Nehän kirjoittaa todistukseen 'Kunniani ja omatuntoni kautta'.
Tuskin kukaan sentään näkemättä....
Jos olet työpaikalla ja joudut lähtemään kesken päivän oman sairastumisen tai lapsen sairastumisen takia, niin tämä päivä lasketaan kokonaiseksi työpäiväksi.
Omaa tyhmyyttäsi voit syyttää siitä, että lähdit avautumaan esimiehellesi. Olisit voinut mennä huomenna tyytyväisenä töihin ja sanoa että sait lapsellesi hoitajan.
Jos itse sairaana voi työnantaja vaatia sen työterveyshuollon lääkärin todistuksen. Jos ei riitä työnantajasi toimii vastoin lakia.
työterveyshuollon lääkärin todistuksen? Asuin joskus viikonloput parin sadan kilometrin päässä työpaikastani, jossa oli siis työterveyshuoltokin. Jos olisin sairastunut viikonloppuna kotonani esim. korkeaan kuumeeseen tai todella pahaan vatsatautiin tai katkaissut jalkani, miten ihmeessä olisin edes päässyt tuonne työterveyslääkäriin? Tai esim. raskaana jos määrätään lepoon, ei kai siinä voi työterveyslääkäriin vaatia? Varsinkin, kun silloin nimenomaan pitäisi olla levossa, niin eihän silloin voi minnekään matkustaa paitsi ehkä makuuasennossa, mutta miten sekin järjestettäisiin?
Oon vähä ulkona näistä Suomen koukeroista, syynä pitkä työputki ulkomailla. Ruotsissa oli käytössä se oma ilmoitus sekä omista että lapsen sairauksista. Jokaisella työpaikalla oli kuitenkin henkilöitä, joiden poissaoloihin vaadittiin aina tietyn työterveyslääkärin sairaslomatodistus. Syynä tietty nuo ns. omat lomat.
Eikö Suomessa ole käytössä mitään vastaavaa?
Oon vähä ulkona näistä Suomen koukeroista, syynä pitkä työputki ulkomailla. Ruotsissa oli käytössä se oma ilmoitus sekä omista että lapsen sairauksista. Jokaisella työpaikalla oli kuitenkin henkilöitä, joiden poissaoloihin vaadittiin aina tietyn työterveyslääkärin sairaslomatodistus. Syynä tietty nuo ns. omat lomat.
Eikö Suomessa ole käytössä mitään vastaavaa?