Onko muille koskaan käynyt näin? Päiväkodista soitettiin ja sanottiin, että lapsellani
on kuumetta ja on kipeä. Kuulemma hehkuu oikein kuin kekäle ja lämpöä 37,3 ja vaikuttaisi olevan kuume kovassa nousussa.
Hain lapsen ja totesin että terve on. Kun kyselin niin kertoi että oli juossut ja touhunnut niin kovin että tuli kuuma ja sitten oli pistetty lepäämään.
Olipas "kiva". Sairaslomapäivää tästä ei tule koska eihän lapsi ollut kipeä. Käytin varuiksi tk:ssa ja totesivat terveeksi.
Esimiehelle soitin ja hän sanoi että minun täytyy tehdä nämä poissaolotunnit sisään. Lähdin töistä klo 11.30 ja oikeasti olisin päässyt klo 16.00 eli aika monta tuntia tuli miinusta. Ärsyttää. Tämä tietää sitä että lapsi on hoidossa lähiajat joka päivä klo 7-17 hoidossa, jotta saisin miinukset tehtyä tämän kuun puolella pois. Ja jos en onnistu niin 7-17 päivät jatkuu (ja minulla 7.30-16.30 työpäivät) kunnes miinukset on tehty.
Kommentit (98)
Sairaanhoitajien kirjoittamista todistuksistakin on ollut napinaa esimiestasolla. Mieluiten työterveyshuotoon tai jos ei sinne niin sitten lääkärintodistus.
ap
Ei tarvitse joka pöpöstä rientää lääkärintodistusta hakemaan. Ja joskus olen saanut neuvolasta todistuksen ihan vaan soittamalla.
lapseni on kipeä. Työkavereita oli siinä vieressä "todistamassa" ja kävin heti esimiehelle kertomassa, ennen kuin lähdin. Mutta ei auta :(
ap
päiväkidista soitettiin että lapsi on itkenyt 3h putkeen eikä he tiedä mikä sillä on. Sanoivat että lapseni ei siis ole "päiväkotikuntoinen" ja minun piti mennä hakemaan hänet pois.... Olin aika pattitilanteessa silloin. Onneksi työnantaja ymmärsi tilanteen että minkäs minä asialle voin jos päiväkoti vaati hakemaan lapsen pois. Mutta olen antanut tästä aika napakasti palautetta että minä en voi lähteä kesken päivän töistä pois jos lapsi ei ole kipeä. SIlloin kyllä tulen kiireen vilkkaan mutta "lapsi itkee" ei oikein riitä!
Tämä päiväkotikuntoisuus on niin omituinen käsite. Sillä kait voi selittää mitä vaan...
saa itse olla 3 päivää pois ilman lääkärin todistusta jos on itse kipeä ja jos lapsi sairastuu niin täytyy heti olla lääkärintodistus ja sitten vielä MIEHENSÄ työnantajalta todistus että mies ei ole ollut hoitamassa sairasta lasta. Tämän vuoksi monesti ilmoittaa olevansa itse kipeä jos lapsi sairastaa. Tietenkään tämä ei oloe rehellistä mutta lopputulos on sama, hän on poissa joka tapauksessa. Sen verran vielä että asuvat paikassa josta on 50 km lähimpään lääkäriin.
Mutta mä oon kanssa ihmetellyt sitä että jotkut sanovat että ei saa olla päivääkään poissa töistä ilman lääkärintodistusta niin miten silloin saa todistuksen jos on vaikka oksennustauti ja ripuli (karkee esimerkki) niin en mä ainakaan pystyis lähtee lääkäriin jos koko ajan molemmista päistä tulee? Siis itselleen? Ei kyse lapsesta? Ja siis tiedän että näitä työpaikkoja on. Mielenkiinnosta vaan kyselen...
Poissaolo-oikeus koskee nimenomaan lapsen sairauden vuoksi poissaoloa.
Jos sun lapsi sairastuu kesken päivän vatsatautiin, niin onko sun tosiaan kiikutettava se oksentava lapsi terveyskeskuksen päivystysjonoon, että työnantaja saa todistuksensa? Ei taitaisi olla hyvä idea yhdenkään muun ihmisen mielestä kuin kohtuuttoman pomosi.
Vastaisuudessa pyydät hoitajia soittamaan isälle, jos lapsi pitää hakea kesken päivän.
Aiemmin oli niin tiukkaa että piti käydä VAIN työterveyshuollossa. Myöhemmin muuttui niin että muukin LÄÄKÄRINTODISTUS käy. Mutta tuolloin muinoin, ajoin yhden kerran aivan kamalassa vatsataudissa itkien 25 km (ja pysähdellen välillä yökille) töihin sitä todistusta hakemaan. Nykyään sentään käy lähiterveyskeskuskin jos käy lääkärin luona saakka. Minustakin tämä on todella typerää ja muutenkin ruuhkaisten terveyskeskusten turhaa täyttämistä, mutta näin vaan on ja minä en siihen voi vaikuttaa kuin napisemalla asiasta (eikä tunnu auttavan). Ripulilapsen olenkin joutunut tk:hen viemään lääkärintodistuksen vuoksi.
ap
Jos sun lapsi sairastuu kesken päivän vatsatautiin, niin onko sun tosiaan kiikutettava se oksentava lapsi terveyskeskuksen päivystysjonoon, että työnantaja saa todistuksensa? Ei taitaisi olla hyvä idea yhdenkään muun ihmisen mielestä kuin kohtuuttoman pomosi.
Vastaisuudessa pyydät hoitajia soittamaan isälle, jos lapsi pitää hakea kesken päivän.
Lapsen isä asuu 200 km päässä joten en ehkä ihan heti häntä pyydä. Etenkään kun ei tiedä onko selvinpäin vai ei ja tuleeko lupauksistaan huolimatta.
ap
meillä täytyy olla jokaisesta päivästä lääkärintodistus kun on pois ja sekin on koettu että vatsataudissa lähet bussilla sunnuntaina hakemaan sitä lääkärintodistusta. Odottaen koko ajan että millos lorahtaa väkiste housuun tai tulee yläkerrasta ulos.... kiva kiva!
Siis että ihmiset laitetaan puolikuolleena tai kamalassa taudissa ajamaan autoa tai paskomaan housuihin tms. että saadaan se lääkärin todistus. SAati sitten vielä lapsi!!!
Sympatiseeraan sua AP!!!!
Ei paljoa naurattanut, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Eivät soittamalla luvanneet todistusta antaa.
että sulla on noin perhevastainen työnantaja. Kun kerran oot yksin lapsesta vastuussa, niin sulla tarvis ehdottomasti olla joustavampi työnantaja. Mutta eihän niitä työpaikkoja todellisessa elämäss ihan tosta noin vaan vaihdeta. Kamalalta vain kuulostaa, että lapsi laitetaan kärsimään päiväkodin virheestä noin. Todella ikävää.
ja kerran jouduin raskausaikana järjettömien supistusten kanssa kävelemään terveysasemalle kun bussia ei kuulunut.
Ja tiedoksi niille jotka ihmettelevät: monet työnantajat vaativat nykyään lääkärintodistusta koska niin monet ihmiset muuten huvikseen jäisivät kotiin (tai menisivät jouluostoksille tai mitä nyt ikinä) jos se onnistuisi vain puhelinsoitolla. Ja valitettavasti työnantajan on oltava tasapuolinen, eli lääkäritodistus vaaditaan sitten kaikilta, vaikka työnantaja miten tietäisi työntekijän rehelliseksi.
Lain mukaan tietty hän toimii - ja esim. lapsen sairauden vuoksi poissaolostahan ei ole PAKKO antaa palkallista vapaata ollenkaan - vain palkatonta. Mutta käytäntöhän usein on toinen.
Järjen köyhyyttä on se, että pitää olla heti ekasta päivästä lääkärintodistus. Mutta jos se on työpaikan tapa, niin ei sille oikein mitään voi.... laillista se on. Vaikka typerää ihmisten pompottelua.
Saako kysyä millä alalla tuollaisia "idiootteja" vielä löytyy?
(Meillä onneksi saa olla 3 pv omalla ilmoituksella, ja sairaan lapsen hoidon vuoksi sai myös palkallista, en nyt muista montako päivää ja pitikö olla todistusta heti, en ainakaan itse ole ikinä hakenut.)
Ainakin täällä pk-seudulla missä voi 10 km:n työmatkaan mennä tunti per suunta.
ja uskaltavat jopa 3:n tunnin itkun jälkeen häiritä äitejä näiden tärkeämpien ja vastuullisempien töiden keskellä...
ja ei se kyllä mitään herkkua ole oksentelevan lapsen kanssa olla terveyskeskuksessa, viimeks oli ihan hirvee jono, sanoin jollekin hoitajalle että minä en tänne jää sairaan lapsen kanssa että onko mahdollista saada aikaa. Sain sitten varattua ajan sairaanhoitajan soittotunnille että sain sen hiivatin lapun. Kun menin hakee lappua niin siellä sattu olee lapsen hoitokaveri vanhempansa kanssa, isä sanoi että he olivat olleet siellä jo kolme tuntia oksentavan lapsen kanssa.
päiväkidista soitettiin että lapsi on itkenyt 3h putkeen eikä he tiedä mikä sillä on. Sanoivat että lapseni ei siis ole "päiväkotikuntoinen" ja minun piti mennä hakemaan hänet pois.... Olin aika pattitilanteessa silloin. Onneksi työnantaja ymmärsi tilanteen että minkäs minä asialle voin jos päiväkoti vaati hakemaan lapsen pois. Mutta olen antanut tästä aika napakasti palautetta että minä en voi lähteä kesken päivän töistä pois jos lapsi ei ole kipeä. SIlloin kyllä tulen kiireen vilkkaan mutta "lapsi itkee" ei oikein riitä!
Tämä päiväkotikuntoisuus on niin omituinen käsite. Sillä kait voi selittää mitä vaan...
Hirveää ajatellakin, että oma pikkuinen siellä itkisi monta tuntia putkeen ja siinä kuitenkin olisi ruokailut, päikkärit ja ulkoilut. Ja lapsi vaan itkisi. =((
Surullista.
Ensinnäkin 37.3 ei ole kuumetta, ja toisekseen millainen idiootti mittaa lämpöä sen jälkeen, kun lapsi on juossut?
Vaatisin pk:n johtajan kirjoittamaan lappusen, että soittivat sinut hakemaan lapsen kotiin. Ei ehkä mene t.antajallasi läpi, mutta kannattaa edes yrittää.
Taisi olla pk:n ryhmässä vähän liikaa lapsia, joten piti saada yksi kotiin....