Pph:t muistakaapa nyt tästä lähtien.
Että tiedätte miel. paria kolmea päivää aikaisemmin, jos sairastutte, ja jos ette tiedä, niin työpäivä on kuitenkin tehtävä hymyssä suin loppuun asti. Ja ei, pph ei ole oikeutettu sairaspäiviin saatikka pidempään sairaslomaan.
Kampaajalla ette voi käydä, opetelkaa itse leikkaamaan tukkanne lauantaisin, kun olette vapaalla.
Pankkeihin, kelaan ja muihinkaan virastoihin teillä ei ole mitään asiaa. Hoitakaa asianne netin kautta, mutta vain ilta- ja yöaikaan.
Työaikanne on vanhempien työaika. Ette voi pyytää vanhempia hakemaan lapsiaan yhtään sen aikaisemmin, kun hoitosopimukseen on merkitty, mutta teidän velvollisuutenne on odotella vanhempia ylityönä, kun vanhemmat hakevat autoaan huollosta. Ylityökorvauksia ette voi tästä vaatia.
Ja kun vanhemmat sitten tulevat lapsiaan hakemaan, muistakaa olla iloisia ja positiivisia, koska lasten vanhemmat ovat olleet työpaikallaan korvaamattomia ja saattavat kokea asiasta hyvinkin vakavaa stressiä.
Kommentit (72)
Jos kerran tuolla asenteella ja noin leipiintyneinä hommia teette. Minulla on vain huonoja kokemuksia pph:sta (ollessani lapsi pph:n omat lapset kiusasivat minua ja kavereilta olen kuullut vain huonoa palautetta), ja tällaiset ketjut vain vahvistavat ikävää tunnetta enkä enää suin surminkaan pistäisi lastani pph:lle! Kun lapseni on tarhassa hoidossa (pieni, ihana tarha ja tosi hyvät hoitajat - ja lapsi hoidossa sovitun ajan ei koskaan yli eikä sairaana), tiedän ainakin että hommat hoidetaan ilman että kitistään kun ei päästä kampaajalle (jonne ei suurin osa muistakaan ihmisistä pääse arkipäivinä klo 8-17 välillä btw). Jos työnne on noin kamalaa, niin vaihtakaa alaa - tehkää siis niinkuin itse sanotte hoitolastenne vanhemmille, jos työajat eivät sovi niin menkää muualle töihin.
Meidän pph saattoi aamulla ilmoittaa että on lääkäri käynti jonkun asian takia mutta onneksi pph oli fiksu ja sanoi että hän vie siksi aikaa päiväkotiin lapsemme!Eikö se ole kaikilla kunnallisilla pph:lla käytäntönä?
miksi vitussa alatte pph:ksi kun kerran paskat työajat ja muut edut ovat kyllä jo etukäteen tiedossa? Sitä saa mitä tilaa
No, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan =)
esim kuskataan lapsia puolin ja toisin, joskus hän tuo lapsemme suoraan kotiin ja joskus taas napataan heidän koululaiset aamulla kyytiin jos on kurja keli. Pph on tosi tärkeä ihminen meidän perheelle, hänhän hoitaa lastamme! Kaikki hyvä mitä teemme hänelle, palaa jollain tapaa meille itsellemme :)
Olen sitä mieltä, että on ihmisryhmä joiden ei missään nimessä pidä viedä lastaan pph:lle mutta onneksi he suurin osa tietävätkin sen. jos ei osaa kunnioittaa toista ihmistä, hänen kotiaan ja työtään niin kannattaa vielä lapsi päiväkotiin tai hoitaa kotona.
Ja samoin pph:ksi pystyvä ihminen kuuluu vielä pienempään ryhmään, ei siihen kaikista ole. ei minustakaan esimerkiksi.
Pph:n viikkotyöaika on 43 tuntia ja risat, ja siitä ylimenevä aika on ylitöitä, joka korvataan rahana tai vapaana. Mutta pph:lla voi olla viikonloppukoulutusta, iltakoulutusta, palavereja vanhempien tai esimiehen kanssa, ja nämä ovat myös työaikaa.
Eikä minulle ole KOSKAAN korvattu ylitöitä. Koulutukset, palaverit yms. EIVÄT ole työaikaa, niitä ei meille yksityisille ainakaan meidän kunnassa korvata mitenkään. Eli revipä siitä.
Siis vanhempien työmatkaan käyttämää aikaa ja pph:n työaikaa.
että haluaisi joustavuutta vanhemmilta päästäkseen joskus rentoutumaan esim. kampaajalle. Ja ap:kin, vaikkakaan ei ihan tosissaan kirjoittaa siitä ettei pph voi käydä kampaajalla (vaikka monet kampaamot ovat auki lauantaisinkin).
asennoitua oikein on tupatarkastukset milloin tahansa.Lasten vanhemmilla on ilmeisesti oikeus kurkkia joka soppeen talossa, jossa heidän jenna-petterinsä on hoidossa.
Samoin viikonloppuisin ynnä muulloin vapaahetkinä voi se samainen jenna-petteri pelmahtaa pihamaalle sosiaaliselle käynnille pyöräretkellään kun "täti on lapselle niin tärkeä".
Ihan kiva, mutta...
"Tavallisella" naisella ei todennäköisesti jää yhtään sen enempää rahaa tai aikaa kuin pph: llakaan jos ajatellaan työhön käytettyä aikaa ja kustannuksia kokonaisuutena.
Siis vanhempien työmatkaan käyttämää aikaa ja pph:n työaikaa.
Pph työaika on 86,5/2 vk, ylityökorvaus on vajaan 2€/t ja jos menee yli 10t summa pienenee. Keskiansio on pph:lla alle 6€/t. Jos hoitajalla on omai alle kouluikäisiä niin sen huomaa palkassa koska silloin on vastaavasti sen verran vähemmän hoitolapsia. Omasta ei kukaan maksa palkaa, juu ei kyllä mene hoitomaksuakaan. Jos lapsi sairastuu en voi mennä lääkäriin ja hakea lomaa edes alle 10v kun siihen ei ole oikeutta. Jos jaksolla on ylitöitä niin ne menee aina lomien, myös vusoiloman alle ja niistä ei makseta. Jos koululainen kipeänä et voi ottaa hoitolapsia kotiin ja taas on pois palkasta.
Itselläni mies tekee vuorotöitä ja on paljon vapaalla, mutta ei hän voi hoitaa kipeää lasta tässä ja minä tekisin töitä, sillä vanhemmet eivät monestikkaan tuo lapsiaa hoitoon, mikäli perheessä joku sairastaa. Jos mies on kipeä, taas olen palkattomalla jos vanhemmat eivät halua tuoda lastaan hoitoon. Onneksi noita tautia (en tarkoita mitään oksutautia tai ripulia tai tarttuvia rokkoja) pelkääviä ei ole paljoa vanhemmissa. Nuha-kuume kun käy yleensä kaikki läpi, oli hoidossa tai ei.
Pph säästää aikaa työmatkakuluissa ja siinä, ettei omia lapsia tarvitse hakea hoidosta. Monella muulla menee työpäivään matkoineen ihan yhtä lailla tuo 10-11 tuntia. Lisäksi pph voi työpäivän aikana hoitaa asioita ja kotitöitä, jotka muut joutuvat hoitamaan työpäivän jälkeen. Lisäksi säästyy ehkä rahaakin iltapäiväkerhomaksuissa, plus, että lapsilla on äiti kotona kun he tulevat koulusta.
Eli on työssä aika paljon plussiakin, vaikka palkka on kieltämättä tosi huono. Jokainen valittava pph voi ihan itse verrata oman työn hyviä ja huonoja puolia ja tehdä omat ratkaisunsa.