Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:t muistakaapa nyt tästä lähtien.

Vierailija
24.11.2008 |

Että tiedätte miel. paria kolmea päivää aikaisemmin, jos sairastutte, ja jos ette tiedä, niin työpäivä on kuitenkin tehtävä hymyssä suin loppuun asti. Ja ei, pph ei ole oikeutettu sairaspäiviin saatikka pidempään sairaslomaan.

Kampaajalla ette voi käydä, opetelkaa itse leikkaamaan tukkanne lauantaisin, kun olette vapaalla.

Pankkeihin, kelaan ja muihinkaan virastoihin teillä ei ole mitään asiaa. Hoitakaa asianne netin kautta, mutta vain ilta- ja yöaikaan.

Työaikanne on vanhempien työaika. Ette voi pyytää vanhempia hakemaan lapsiaan yhtään sen aikaisemmin, kun hoitosopimukseen on merkitty, mutta teidän velvollisuutenne on odotella vanhempia ylityönä, kun vanhemmat hakevat autoaan huollosta. Ylityökorvauksia ette voi tästä vaatia.

Ja kun vanhemmat sitten tulevat lapsiaan hakemaan, muistakaa olla iloisia ja positiivisia, koska lasten vanhemmat ovat olleet työpaikallaan korvaamattomia ja saattavat kokea asiasta hyvinkin vakavaa stressiä.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on niin käynyt, että pph aamulla ilmoittaa, että on kipeänä ja kertoo mihin lapset voi viedä.

Jos kampaajalle tai vastaaville asioille menee kysyy paria päivää aikaisemmin voinko hakea aikaisemmin, jos en voi menee lapset loppu päiväksi toiselle perhepäivähoitajalle, niitä on onneksi useampi tässä kerrostalolähiössä.

Onneksi meidän lapsilla on pph joka osaa hoitaa työnsä.

Jos ylitöihin joudun jäämään hakee vanhempani lapset sovittuun aikaan.

Vierailija
42/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko teistä tekee viisi päiväistä viikkoa 10-12h/vrk (jotkut pph jopa enemmän) työtä? Kuulutteko työaikalain piiriin? Perhepäivähoitajat eivät kuulu ja silti tekevät tuota työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hoitaja menee tekemään koko seuraavan viikon ruokaostokset jottei

hoitolasten tarvitse kulkea arkena kaupassa mukana!

Vierailija
44/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin hoitaja menee tekemään koko seuraavan viikon ruokaostokset jottei

hoitolasten tarvitse kulkea arkena kaupassa mukana!

lounaalta jäänyttä ruokaa? Kaikki tuntemani pph tekevät nimittäin lounaaksi niin suuren satsin, että riittää myös omalle perheelle illalla. Elikäs, ilman päivähoitolapsia teillä ei sitten ikinä syötäisi mitään viikolla?

Toisekseen jos hoidettavina on päiväunet nukkuvia, saa pph silloin vähintään 1h lepotauon, jonka aikana kukaan ei toivottavasti itse nuku, mutta silloin voi vaikka lukea lehteä tai pestä niitä pyykkejä tai tehdä muita hiljaisia kotihommia.

Kovin harvalla kodin ulkopuolella ansiotyössä olevalla ei ole tähän mahdollisuutta eikä pomo katso pitkään touhua.

Vierailija
45/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin taisi olla kyse tapauksesta, jossa hoitaja aamulla pyysi hakemaan lapset aikaisemmin hoidosta, mistä vanhempi ei tykännyt. Aika loogista, että vanhemmille sellainen ei aina sovi, eikä kaikilla ole varahakijoita lyhyellä varoitusajalla. Minusta vanhemman pitää sellaisessa tilanteessa yhdessä pph:n kanssa miettiä, miten asia voidaan järjestää. Itse saisin tänne kodinhoitajan tai ohjaajan sijaiseksi, voisin ehkä viedä lapsen naapurin pph:lle tai hätätapauksessa miehenikin voisi hoitaa lasta hetken aikaa.

Itsekin olen joutunut pyytämään aamulla, että lapset haettaisiin aikaisemmin, koska sain aamulla varattua itselleni lääkäriajan iltapäiväksi. Lääkäriin oli aivan pakko mennä, ja onneksi vanhemmillekin sopi.

Vierailija
46/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-14h tuntia/vrk, että tekee ne muutkin paljon töitä, ei vaan pph:t.

Vierailija
47/72 |
24.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oikeasti välittää lapsesta ja koko perheestä. Välillä on hoitanut lasta pidempään, kun mitä sopimuksessa lukee - välillä taas mun mies on tehnyt heille ilmaisesksi hommia, joista normaalisti laskuttaa n.80 euroa tunnilta. No, niin metsä vastaa kun sinne huudetaan =)

Vierailija
48/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastuu ja menee lääkärrin, ensin työnantaja pidättä ensin ylityötunnit kyseiseltää jaksolta ja vasta sitten maksaa sairasajan palkaa. Samoin jos pph lapsi sairastuu sillä oman lapsen hoito ei meilä ole palkallista aikaa vaan palkatonta.

Vierailija
49/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan täytellään vajaata (43h ja jotain viikossa) päivää. Kenelläkään ei ole normaali työtuntimäärä noin paljoa, paitsi tietysti pph:lla.

Vierailija
50/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallinen pph ei saa!

Vierailija
51/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan vaan rentoutuvat työpäivän jälkeen ennen kuin hakevat lapsensa hoidosta. Tuollaisissa tilanteissa toivoisin joustoa jos minulla on tärkeä (ei tarvitse keroa vanhemmille mikä) meno.

Vierailija
52/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä voi. Hoidossa 4 lasta joista ekat tulee klo 6 ja lähtevät klo 16. Toiset tulee 9-10 ja lähtevät yleisimmin vasta klo 19.. joskus harvoin jo 18.. että sil viissiin.. Katsos asutaan maalla ja täältä on piiitkät työmatkat.

Vierailija
53/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lasten hoitoajat on minun työajoistani johtuen 10.30 - 19

erään toisen perheen pienokainen tuodaan taas aamuisin hoitoon klo 5.30 (joskin hoitaja ottaa hänet usein viereensä nukkumaan ensimmäiseksi tunniksi tai pariksi). Joten on siinä työpäivällä pituutta melkoisesti.

Vierailija
54/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yrittäjänä ei hänkään poissaoloista korvauksia saa. Ei vaan, en minäkään ihan ymmärrä, että sairausloma ei ole palkallista. Ja että ylityöt pidätetään. Kyllä minustakin paremmin pitäisi pph:lla asiat olla. Toi työtuntimäärä vaan tuppaa varmaan väkisinkin ylittämään 40 tuntia, koska jos lapsen vanhemmat ovat 8 tuntia töissä ja päälle vielä työmatkat (itselläni tunti yhteen suuntaan).

Itse kyllä arvostan perhepäivähoitajan työtä, sitä itsekin harkinneena. Vaikka omat lapseni taitavat mennä päiväkotiin, pienemmän soisin kyllä menevän pph:llekin, mielummin kuitenkin vien samaan paikkaan (jos mahdollista).

Vierailija
55/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen lisäksi he vievät ja hakevat lapsensa hoidosta.

Eli tilanne pph:lla ei mielestäni poikkea mitenkään normaalityöstä. Ei normityöpaikaltakaan saa poistua omin lupinensa vaan siihen on pyydettävä lupa esimieheltä ja mielellään muutama päivä ennen kuin on tarve poistua töistä. Lisäksi poissaoloaika on korvattava myöhemmin tekemällä ylitöitä.

SIIS, myös sinun pph on etukäteen sovittava lasten vanhempien kanssa että haluat poistua työpaikaltasi hoitamaan asioitasi. Jos se ei vanhemmille sovi, voitte sopia toisen päivän Kela-reissullesi. Lisäksi lähes kaikissa pph-järjestelyissä on hoitolapsille varattu ns. varahoitopaikka päiväkotiryhmästä tai toiselta perhepäivähoitajalta. Hätätapauksissa voit osoittaa vanhemmat viemään lapset sinne (tai sitten tuomaan lapsen myöhemmin hoitoon tai hakemaan aiemmin hoidosta)

Mutta, pointtini on, että kyllä mielestäni PPH:nkin on annettava perustelu työpaikalta poistumiseen. Eihän muissakaan työpaikoissa poistuta vain vinkkaamalla "Mä lähden nyt tänään tuntia aiemmin töistä, moikka!"

Vierailija
56/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jokseenkin järkyttynyt! Siis jos kunnalla on hommissa ja kunta siis maksaa palkan niin MITEN NIIN ei saa palkkaa normi + ylityö? Vai onko tässä joku pph.lta huomaamatta jääny seikka? Siis pitäiskö siitä täyttää kaavakkeita jne vai mikä kumma?

Meillä lapset oli yksityisessä ryhmiksessä joka suljettiin 16.30. Suurinta osaa lapsista haettiin klo 14-16 välillä pois. Näillä oli joku harjottelija palkoilla jolla saivat plerattua poissaolojaan jos jonnekin piti lähteä.

Lähistöllä toimii kunnan pph joka vie lapsia tarvittaessa tarhaan jos tulee sairaaksi tai tulee joku meno.

Eikö hoitajalla ole mitään työaikaa? Vai ootteko vaan pelannu ittenne tälläseen tilaan?

Kyllä jokasella on oikeus mennä lääkäriin tai minne nyt tarttee mennä. MUTTA minusta vanhemmille on ihan turha kiukutella jos ei vaan pysty lähtemään!

Jos kaikki asiat voi ratkasta niin että: "mene töihin semmoselle joka antaa lähteä!" -niin mikä teitä estää nostamasta mekkalaa omille järjestäjillenne?

Käsittääkseni KAIKILLA on oikeus saada 8 h työpäivä ja siihen ylityömaksut. Tämä asia on ihan verellä taisteltu.

Kai teillä on joku yhteys jollekin joka hoitaa näitä asioita? Tai sitten tästä tehtävä ihan julkinen tappelu. Ei kuitenkaan vanhempia voi alkaa sorsimaan: he hoitaa oman puolensa tuomalla ja hakemalla sovitusti.

Itse ainakin vanhempana näen tärkeänä että sopimuksia noudatetaan. Ei minulla ole mahdollisuutta vaan häipyä kellokortilla töistä ilman selityksiä. Pekkasta ei saa ottaa omin luvin jne.

Olen aidosti pahoillani jos joku kärsii tämmösestä, mutta me vanhemmat ei voida mitään. Tai no: voidaan laittaa lapsi tarhaan jossa kunta ainakin maksaa käsittääkseni työajan työntekijälleen ja lapsen hoitoaika on mitä se on sovittu.

Vierailija
57/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lyhyimmillään työpäivä oli ryhmäperhepäivähoitajilla, joista suurin osa raportoi tekevänsä normaalia kahdeksan tunnin työpäivää. Pisimmät työpäivät olivat lapsia kotonaan hoitavilla perhepäivähoitajilla, joista suurimmalla osalla työpäivä oli pituudeltaan 10-11 tuntia. Pisimmillään hoitajan kotona toteutuvassa perhepäivähoidossa hoitajan työpäivä muodostui 13 tunnin pituiseksi."

Vierailija
58/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei pph:kin voi käydä?

Vierailija
59/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset ovat täällä Helsingissä kunnallisella pph:lla. Täällä toimii ryhmäperhepäiväkoti varahoitopaikkana.

Meidän pph pitää satunnaisesti ylityövapaita, eli ylityöt korvataan. En kyllä tiedä mistä ne ylityöt kertyy, koska meidän lapset ovat hoidossa 7.30-16 ja toisen perheen lapset 9-16.

Tällaiset poikkeuspäivät, jolloin pitäisi hakea aikaisemmin, ei meidän kohdalla onnistu. Linja-autonkuljettajana en voi lopettaa joustavasti aikaisemmin vaan kyllä se bussi on ajettava päättäriltä päättärille aikataulun mukaan. Eli tässä tapauksessa hoitajan tehtävä on järjestää lapsille paikat varahoitoon viim. edellisenä päivänä.

Ja työnantaja on joustanut tarpeeksi, kun on antanut yh:lle mahdollisuuden päivätyöhön.

Vierailija
60/72 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:n viikkotyöaika on 43 tuntia ja risat, ja siitä ylimenevä aika on ylitöitä, joka korvataan rahana tai vapaana. Mutta pph:lla voi olla viikonloppukoulutusta, iltakoulutusta, palavereja vanhempien tai esimiehen kanssa, ja nämä ovat myös työaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme