70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, että kaikki eriävät mielipiteet ovat mummojen kirjoituksia?
Kerroit myös aikaisemmin, että ainoa joka täällä solvaa on boomermummo.
Unohditko nuo sinun omat herjaviestit, joissa nimittelet muita keskustelijoita tyhmiksi, ääliöiksi, luusereiksi, kyymummoiksi ja paskamummoiksi. Sä et kykene keskustelemaan ilman tuollaista lapsellista nimittelyä.
Ai että ihan "eriävät mielipiteet"?
No kaikki viestit joissa erikseen mainitaan "70-lukulaiset" ja inhottavaan sävyyn, on mummojen kirjoituksia. Ei täällä varmaan 2000-lukulaiset jaksa trollata ja kiihkomielisinä puolustella narisistisesti käyttäytyviä boomereita. Ja tuskun joku nyky nuori on vihainen 70-lukulaisille kategorisesti. Niin eiköhän se ihan luonnollisestikin ole sieltä sylttytehtaalta peräisin semmoinen viesti, jossa boomeria valkopestään ja 70-lukulaisia vihataan.
Sitä ei tiedä mitä sijoituksessa oleva/ollut nuori kirjoittaisi 70-luvulla syntyneestä vanhemmastaan.
Monella 70-luvulla syntyneellä joi olla jo liki kolmikymppiset lapset. Ja heillä monta isä/äitipuolta jo takanaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kouluttamaton muori, se, joka ei olis pystynyt maisteriksi opiskelemaan vaikka olisikin päässyt oppikouluun.
Olen tyhmä, vähän jo huonomuistinen, erikoislaatuinen introvertti mutten ole päästäni yhtä sekaisin ja pakkomielteinen kuin joku muu. Ei alkoholiongelmaakaan, lasillinen per juhlat eikä niitäkään ole ees joka vuosi.
Tässäpä oli hienosti listattuna boomerille tärkeitä asioita, joiden perusteella ihmiset luokitellaan. 💪🏻 Tärkeimmät eli köyhyys ja miehettömyys sekä painoindeksi tosin unohtui.
Olen boomeri. Ostan itse laitteeni ja yhteyteni. Päätän merkin, muistin koon, hintaluokan. Astianpesukoneeni, jääkaappini, huollatan autoni, maksan laskuni ja lapsenlapsia muistan rahalla.
Ikäni on 78, en tiedä olenko se kyymummu. En ole poikia ja tyttäriä vielä siihen tarvinnut. Lapsenlapsi näyttänyt jotakin hassujen valokuvien ottamista
Vierailija kirjoitti:
Olen boomeri. Ostan itse laitteeni ja yhteyteni. Päätän merkin, muistin koon, hintaluokan. Astianpesukoneeni, jääkaappini, huollatan autoni, maksan laskuni ja lapsenlapsia muistan rahalla.
Ikäni on 78, en tiedä olenko se kyymummu. En ole poikia ja tyttäriä vielä siihen tarvinnut. Lapsenlapsi näyttänyt jotakin hassujen valokuvien ottamista
Niin jos et harrasta täällä trollamista ja riitaa haasta, niin ole rauhassa.
Jos joku tarvitsee poikansa/tyttärensä apua arjessa ja tietolaitteissa miksi hänelle hankittaisiin neljä eri laitetta? Eikö jo riitä silloin helppo peruspuhelin, telkkarin säätimestä turhat nappulat peitetty jne.
Ei yhtä aikaa voi olla avuton ja neljällä ei nettiyhteydellä toimiva mummo.
" No kaikki viestit joissa erikseen mainitaan "70-lukulaiset" ja inhottavaan sävyyn, on mummojen kirjoituksia. Ei täällä varmaan 2000-lukulaiset jaksa trollata ja kiihkomielisinä puolustella narisistisesti käyttäytyviä boomereita. Ja tuskun joku nyky nuori on vihainen 70-lukulaisille kategorisesti. Niin eiköhän se ihan luonnollisestikin ole sieltä sylttytehtaalta peräisin semmoinen viesti, jossa boomeria valkopestään ja 70-lukulaisia vihataan."
Voi voi, vähänpä ymmärrät. Harvassa alkaa varmaan olla 40-luvulla syntyneet kirjoittajat. 70-luvulla syntyneet narsistit kirjoittelee täällä niin kiihkomielisesti, että sen on nuorempikin sukupolvi huomannut.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tässä oikein pääse kunnon keskustelua syntymään, kun juuri ne asialliset ja merkityksellisimmät viestit poistatetaan. Omani häipyi sen vuoksi, että kerroin äitini käyttäytymisen olleen sellaista, että en itse kykenisi siihen omaa tytärtäni kohtaan. Vastauksena siis jollekin vanhemmalle henkilölle, joka kertoi että oma lapseni tulee myös vanhempana minua vihaamaan, joten ei kannata koppavaksi ryhtyä. Niin.
Mutta juu, jatkakaa.
Huoh, tämä niin kutsuttu vanhempi henkilö olen minä, syntynyt 70-luvulla, enkä tarkoittanut juuri sinun kommenttiasi. Yritin liittää kommenttini joihinkin lainauksiin (jostain syystä ei onnistunut), joissa suhtaudutaan vihamielisesti ja alentuvasti vanhempiin ihmisiin. Joten voit rauhoittua. En puolustele äitisi törkeää käytöstä. Protestoin vain yleistä vihamielisyyttä vanhempia ihmisiä kohtaan, asennetta joka kyllä siirtyy tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
" No kaikki viestit joissa erikseen mainitaan "70-lukulaiset" ja inhottavaan sävyyn, on mummojen kirjoituksia. Ei täällä varmaan 2000-lukulaiset jaksa trollata ja kiihkomielisinä puolustella narisistisesti käyttäytyviä boomereita. Ja tuskun joku nyky nuori on vihainen 70-lukulaisille kategorisesti. Niin eiköhän se ihan luonnollisestikin ole sieltä sylttytehtaalta peräisin semmoinen viesti, jossa boomeria valkopestään ja 70-lukulaisia vihataan."
Voi voi, vähänpä ymmärrät. Harvassa alkaa varmaan olla 40-luvulla syntyneet kirjoittajat. 70-luvulla syntyneet narsistit kirjoittelee täällä niin kiihkomielisesti, että sen on nuorempikin sukupolvi huomannut.
Olet niin hauska kun todistat kaiken aina paikkaansa pitäväksi omilla viesteilläsi, ikään kuin vahvistaen vihaamasi ihmisen väittämän todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tarvitsee poikansa/tyttärensä apua arjessa ja tietolaitteissa miksi hänelle hankittaisiin neljä eri laitetta? Eikö jo riitä silloin helppo peruspuhelin, telkkarin säätimestä turhat nappulat peitetty jne.
Kyllä voi. Joillakin on joku ihme vimma hommata varapuhelin ja varapuhelimen varapuhelin ja puhelin jolla soitetaan vaan Pertille, ja toinen jolla viesitellään Kirstin kanssa.
Minulle käy että sovitaan täällä olevan neljä seniiliä mummoa, jotka ihan vaan sattumalta löysivät kaikki tänne yhtä aikaa, vaikka kymmeneen vuoteen heitä ei näkynyt.
Leikitään sitten niin.
Okei nyt kun on sovittu että täällä on neljä mummoa, niin kysyisin teiltä jokaiselta neljältä, että M I T Ä T Ä Ä L L Ä O I K E I N T E E T T E?????
Voitte jokainen vastata, ja kun teitä on nyt neljä eri mummoa, niin varmaan tähän tulee jokaiselta teiltä erikseen vastaus. Ja kun olette niin asiallisia, fiksuja, kunnolisesti ja sävyisästi käyttäytyviä, niin varmasti osaatte asiallisesti ja päätänne rääpimättä vastata.
Varmaan osaatte vastata riitaa haastamatta, että miksi juuri te olette tänne tulleet ja juuri nyt noiden muiden mummojen kanssa?
Mitä täällä yritätte saavuttaa?
Ja miksi juuri te olette se asiallinen mummo, joka ei hauku 70-lukulaisia joka viestissä?
Odottelen vastauksia. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ala kirjoittaa noiden 70-lukulaisia vihaavien viestien numeroita, tätä on pyydetty sinulta vaikka kuinka monta kertaa. Jos et pysty kaivamaan esiin ainoaakaan tuollaista vihaviestiä, tiedämme tietysti, että valehtelet ja trollaat pelkästään. Mitä edes teet koko ketjussa jos et kuulu 70-lukulaisiin tai heidän vanhempiinsa
No en todellakaan ala!
Kylläpä olet typerä ihminen kun tuollaista komentelet, en ole piikasi, enkä orjasi, enkä komenneltava pellesi!
Lopeta sinä se 70-lukulaisten haukkuminen!
Sinä väität että täällä haukutaan 70-lukulaisia, silloin sinulla on siitä todistustaakka. Jos et pysty, kuten tiedämme ettet pysty, tuota osoittamaan, silloin vihakommentteja 70-lukulaisia kohtaan ei ole. M.O.T. sinä valehtelet ja trollaat tahallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Joillakin on joku ihme vimma hommata varapuhelin ja varapuhelimen varapuhelin ja puhelin jolla soitetaan vaan Pertille, ja toinen jolla viesitellään Kirstin kanssa.
Minulle käy että sovitaan täällä olevan neljä seniiliä mummoa, jotka ihan vaan sattumalta löysivät kaikki tänne yhtä aikaa, vaikka kymmeneen vuoteen heitä ei näkynyt.
Leikitään sitten niin.
Okei nyt kun on sovittu että täällä on neljä mummoa, niin kysyisin teiltä jokaiselta neljältä, että M I T Ä T Ä Ä L L Ä O I K E I N T E E T T E?????
Kerropa sinä onko sinulla rahaa sille vihaamallesi boomerille hankkia huoneisto täyteen älylaitteita ja käydä auttamassa niiden kanssa, peukuttamassa neljällä itsenäisellä yhteydellä toimivalla laitteella? Ei se poikakaan nero ole jos jokaiseen hankkii oman sim-kortin ja yhteyden kun ainakin kerrostaloissa on taloyhtiön netti.
Olisiko siinä mitään järkeä?
"Voisin neuvoa sinulle montakin tapaa siihen. Syntyisiköhän sillä tavalla ikiliikkuja? 🤔"
Eli se multipeukuttaja oletkin sinä itse!
Ainut trolli joka täällä on, on tuo yksi pakkomielteinen jankkaaja. Hän väittää että täällä on vain 1 trollimummo joka peukuttaa muka 4 laitteella.
Katso yläpeukutusten määrää... niitä on useimmin paljon enemmän kuin ne 4. On kyllä aikamoinen trollimummo joka peukuttelee yli 8:lla laitteella. Tosi asia on että keskusteluun useampia vanhempia henkilöitä, joista suurin osa kommentoi fiksusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala kirjoittaa noiden 70-lukulaisia vihaavien viestien numeroita, tätä on pyydetty sinulta vaikka kuinka monta kertaa. Jos et pysty kaivamaan esiin ainoaakaan tuollaista vihaviestiä, tiedämme tietysti, että valehtelet ja trollaat pelkästään. Mitä edes teet koko ketjussa jos et kuulu 70-lukulaisiin tai heidän vanhempiinsa
No en todellakaan ala!
Kylläpä olet typerä ihminen kun tuollaista komentelet, en ole piikasi, enkä orjasi, enkä komenneltava pellesi!
Sinä väität että täällä haukutaan 70-lukulaisia, silloin sinulla on siitä todistustaakka. Jos et pysty, kuten tiedämme ettet pysty, tuota osoittamaan, silloin vihakommentteja 70-lukulaisia kohtaan ei ole. M.O.T. sinä valehtelet ja tro
Eihän täällä seiskytlukulaisia ole haukuttu kuin ilkeimmille vähän annettu takaisin. Heidän vanhempiaan tässä on ihmetelty verrattuna ikäluokkansa normaaleihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä poliisitutkinta menossa?
Kohta on kun mummut saa köniinsä, nuo ikävät ihmiset jotka lisääntyivät 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan ala!
Sinä väität että täällä haukutaan 70-lukulaisia, silloin sinulla on siitä todistustaakka. Jos et pysty, kuten tiedämme ettet pysty, tuota osoittamaan, silloin vihakommentteja 70-lukulaisia
No on haukuttu. Se että yrität komentaa toisia listaamaan jokaisen inhottavan viestin tähän muka todisteeksi, on lapsellista. Emme ole piikojasi.
Voit itsekin selata viimeiset 100 sivua ja katsoa, että kappas vaan siinä ja siinä ja siinä on viesti jossa lukee "70-lukulaiset sitä ja tätä negatiivista".
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt jankkaamista, mutta pystytkö sinä itse peukuttamaan itseäsi moneen kertaan eri laitteillasi peräkkäin? Minä en pysty, kun minun kaikki kolme laitettani ovat saman modeemiyhteyden päässä.
Olet kyllä varsinainen paksupää, tuota samaa on yrittänyt nytkin sinulle selittää monta eri kirjoittajaa.
No niin paksupää:
MISSÄÄÄN EN OLE VÄITTÄNYT ETTÄ SAMALTA LAITTEELTA PEUKUTAT!
OLEN SANONUT ETTÄ NELJÄ LAITETTA ON BOOMERILLA!
MIKÄ SIINÄ EI SUN PAKSUUN KALLOON MENE!
Nyt sillä oli jo viisi laitetta. Kävi äkkiä ostamassa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä poliisitutkinta menossa?
Itse asiassa koko Uudenmaan poliisilaitos on valjastettu tutkimaan yläpeukutusten jakaumaa sekä sitä, kuka sanoi rumasti 27.2.2015.
Alustavaan oikeudenkäyntiin kutsutaan kaikki Vauva-palstalle kirjoittaneet ja sitä varten on varattu Olympiastadion koko ensi toukokuuksi.