70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla marjanpoimintaharrastus meni yli. Ei siinä mitään, jos olisivat itse marjansa poimineet, mutta ei, sinne piti lapsetkin pakottaa. Herätys aamuviideltä, viimeistään kuudelta oltiin poimassa marjoja. Ei puhettakaan, että lapset olisivat keränneet sen verran kuin huvittaa. Isä juoksi edeltä marjoja etsimässä ja lapset sai yrittää pysyä perässä parhaansa mukaan. Jos vanhempia ei näkynyt eikä kuulunut, yritin huudella perään, mutta siitä sai vain haukut, kun ilmoitan muille marjastajille missä marjoja on. Eväitä sai syödä vasta joskus iltapäivällä. Varsinkin puolukkaa kerättiin niin paljon, että seuraavana kesänä niitä viskottiin sankotolkulla tunkiolle.
Luulisi, että nyt viisikymppisenä olisi päässyt marjoista eroon. Ei tietenkään, vanhempien kotipihalla on viinimarjapuskia ties kuinka monta. Äiti maukuu ja valittaa, kun ei jaksa kerätä eikä mehustaa niitä ja s
Karpalokausi jatkuu joulukuulle, ensilumi ei ole este vaan hidaste.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu keskustelija menee taas henkilökohtaisuuksiin fiktiomummuaan kohtaan. Onko mummua tänä aamuna näkynyt?
No minusta sinä olet se trollimummo joka on täällä turpaansa paukuttanut ainakin viikon. En usko että teitä on kaksi, saati sitä enempää. Uskon että olet yksi ihminen, yksinäinen ja jumittunut jankuttamaan vihaasi. Etkä keksi kesääsi mitään muutakaan, kun yksin on paha tehdä mitään kivaa tai lähteä minnekään, etenkään jos on vanha ja seniili.
Sie oot sitten fiksu, varmaan peräti sukusi fiksuin?
"Palstaboomerin traumalistalle voi lisätä myös alkoholinkäyttötrauman. Se on hyvin yleinen boomeriongelma, ongelmallinen suhde alkoholiin. Meillä 1970-luvulla syntyneillä enemmän painottuu ongelmallinen suhde syömiseen, ja se on todellakin useimmilla lapsuudenkodin lahjoja."
Tämä on mielenkiintoista, koska ainoa selkeästi kännissä kirjoittanut ainakaan viime aikoina on ollut 70-lukulainen viime viikonloppuna. Sama saattaa tietysti ennusmerkeistä päätellen tapahtua tänäänkin.
Vierailija kirjoitti:
"En tiedä kenelle tuo oli kohdistettu, mutta kun puhutaan nykyajan lapsista ja nuorista, niin nehän ovat ilmeisesti pääosin juuri 70-80-luvulla syntyneiden äitien lapsia? Eli ovatko nämä äidit nyt kuitenkin siirtäneet omat traumansa myös seuraavalle sukupolvelle?"
HEI! TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ!
Pastetin tuon viestin tähän, koska siinä kiteytyy joku sellainen ajattelu, joka itseäni ainakin turhauttaa erittäin paljon; kenelle tuo viestisi on kohdistettu, kenelle???
NO EI KENELLEKKÄÄN! Siksi tämä ketju on pilalla, kun jotkut tykkää ajatella, että kaikki viestit on täällä jollekin tietylle ihmiselle varta vasten kohdistettu, heitä ajatellen kirjoitettu, ja joku sotatila päällä. Että jokainen viesti luetaan kuin se olisi joku hyökkäys, näpäytys ja taistelutoimi. Ja sitten jotkut lukee kaikki viestit siellä kotonaan, jotkut piikit selässä pystyssä,
Jos viesti alkaa *kun aina pilkkaat*, niin selkeästi se on kohdistettu johonkin aikaisempaan viestiin vastauksena. Halusin vaan selventää, että en kokenut olevani viestin, kohde/osallisena vaan vastasin *ohiksena*, mutta sinä näköjään tulkitsit omalla tavallasi (ja tämä on vastaus JUURI SINUN viestiisi).
Samaa tulevat sinun lapsesi, lapsenlapsesi ja nuoremmat sukupolvet ajattelemaan sinusta ja sukupolvestasi aikanaan. Turha olla koppava.
Joo marjoja poimittiin koko ajan. Talvella se oli vähän kurjaa, mutta poimittiin kuitenkin. Keväälläkin se oli vähän nihkeetä.
Kyllä talvella kerättiin marjoja ja sieniä ja kesällä hiihdettiin kouluun. Aina oli ylämäki mennen ja tullen.
Ja koulun jälkeen ja ennen koulua käytiin lehmät lypsämässä ja ruokaa tekemässä pikkuveljille (pikkusiskot tekivät itse itselleen tietysti).
Kaikki työt tehtiin tuolloin nälkävuosina (1860 jne) ja vanhemmat sitten n*ssivat toisiaan siinä tuvan nurkassa kasuaalisti, koska piti saada lisää lapsia (tuovat leivän tullessaan).
Ja ei myö mistään valitettu, eikä ulistu. Ne on nämä 70 lukulaiset ketkä koko ajan valittaa. Me oltiin sankareita, rakennettiin tämä maa tyhjästä, eikä saatu itse mitään mistään, kaikki itse ansaittiin, kaikki.
Toivottavasti, että tuo boomerista jauhaja hakeutuu hoitoon selvittämään harhojaan. Ei ole ihan tervettä kuvitella, että joku twerkkaava mummo vainoaa keskustelufoorumilla. Ilmeisesti on elänyt tämmöisessä luulossa jo vuosikaudet?
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa siis aikuiset lapset tänä aamuna syyttelevät vanhempiaan vanhemmille mieluisista vapaa-ajan touhuista. Se on ollut pois lapsilta.
Muistakaa, teidän golfinne, kuntosalinne, mitä nyt harrastuksenne ovatkin, ovat pois lapsiltanne. He syyttävät teitä sitten joskus
Kyseessä on sama asia, jos vanhemmat ovat herättäneet lapsensa huudon kanssa aamuvarhain ja pakottaneet heidät vetämään golflaukkua kentälle koko päiväksi ja vielä huudon kanssa. Lapsi on saanut vetää painavaa laukkua koko päivän nälkäisenä ja janoisena, koska eihän nyt mitään syödä ennen kuin urakka on tehty. Viheriön kiertämisen jälkeen lapsi on joutunut putsaamaan mailat ja pallot seuraavaa kertaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tulevat sinun lapsesi, lapsenlapsesi ja nuoremmat sukupolvet ajattelemaan sinusta ja sukupolvestasi aikanaan. Turha olla koppava.
No enpä usko. Nykyään kun ei lapsia kohdella niin inhottavasti mitä te teille. Nykyään kohdellaan lapsia kuin hekin olisivat ihmisiä, tuntevia olentoja.
Nykyään ei ihmisille tule mieleenkään, että voisi olla niin julma ja raaka mitä itselle on omat vanhemmat olleet.
Sinä haaveilet ja toivot, että nykyäänkin oltaisiin yhtä pahoja vanhempia pieniä kohtaan. Onneksi saat haaveilla ihan keskenäsi, ja nykyään lapsia ei kiusata niin tunnekylmästi mitä sinä teit.
Ja koulun jälkeen ja ennen koulua käytiin lehmät lypsämässä ja ruokaa tekemässä pikkuveljille (pikkusiskot tekivät itse itselleen tietysti).
Asiavirhe! Köyhässä talossa oli tietenkin vain yksi lehmä ja sekin oli ummessa juhannukseen saakka koska ravinto oli huonoa. Nälkäänsä lapset lypsävät talon ainoaa hevosta ja sekin oli ori.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, että tuo boomerista jauhaja hakeutuu hoitoon selvittämään harhojaan. Ei ole ihan tervettä kuvitella, että joku twerkkaava mummo vainoaa keskustelufoorumilla. Ilmeisesti on elänyt tämmöisessä luulossa jo vuosikaudet?
Sinä olet nyt aika monta kertaa hokenut tuota samaa. Hoet koko ajan että toinen on hullu toinen on hullu.
Mitä se sinusta kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Itsehän kerroit, että ainoat käymäsi koulut ovat kansakoulu ja twerkkikoulu. 🍑🍑🍑
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä usko. Nykyään kun ei lapsia kohdella niin inhottavasti mitä te teille. Nykyään kohdellaan lapsia kuin hekin olisivat ihmisiä, tuntevia olentoja.
Nykyään ei ihmisille tule mieleenkään, että voisi olla niin julma ja raaka mitä itselle on omat vanhemmat olleet.
Sinä haaveilet ja toivot, että nykyäänkin oltaisiin yhtä pahoja vanhempia pieniä kohtaan. Onneksi saat haaveilla ihan keskenäsi, ja nykyään lapsia ei kiusata niin tunnekylmästi mitä sinä teit.
Vilja Eerikan isä oli syntynyt 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Asiavirhe! Köyhässä talossa oli tietenkin vain yksi lehmä ja sekin oli ummessa juhannukseen saakka koska ravinto oli huonoa. Nälkäänsä lapset lypsävät talon ainoaa hevosta ja sekin oli ori.
Ei ole asiavirhe!
Ennen vanhaan (jolloin kaikki oli mustavalkoista, kuten voimme valokuvistakin nähdä) elettiin erilaisessa todellisuudessa, jossa asiat olivat kuin Schrödingerin kissa. Niillä oli yhtä aikaa monta mahdollista olotilaa.
Lehmiä oli vain yksi, mutta samaan aikaan niitä oli 100. Jos haluttiin kehua miten ahkeria oltiin, niin oltiin lypsetty 100 lehmää, mutta jos haluttiin kehua kuinka kurjissa oloissa elettiin, niitä oli korkeintaan yksi.
Ylämäki oli mennen tullen koulumatkalla myös.
Vilja Eerikan isä oli syntynyt 70-luvulla.
Ai ihanko totta! Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet nyt aika monta kertaa hokenut tuota samaa. Hoet koko ajan että toinen on hullu toinen on hullu.
Mitä se sinusta kertoo?
Missä kohtaa tuossa mainittiin hullu-sana? Keneksi minua edes luulet? Täällä on muutkin pitänyt tuota boomer-jankkaajaa harhaisena.
Vierailija kirjoitti:
Joo marjoja poimittiin koko ajan. Talvella se oli vähän kurjaa, mutta poimittiin kuitenkin. Keväälläkin se oli vähän nihkeetä.
Kyllä talvella kerättiin marjoja ja sieniä ja kesällä hiihdettiin kouluun. Aina oli ylämäki mennen ja tullen.
Kaikki työt tehtiin tuolloin nälkävuosina (1860 jne) ja vanhemmat sitten n*ssivat toisiaan siinä tuvan nurkassa kasuaalisti, koska piti saada lisää lapsia (tuovat leivän tullessaan).
Ja ei myö mistään valitettu, eikä ulistu. Ne on nämä 70 lukulaiset ketkä koko ajan valittaa. Me oltiin sankareita, rakennettiin tämä maa tyhjästä, eikä saatu itse mitään mistään, kaikki itse ansaittiin, kaikki.
Heko,heko. Olipa taas niin vitsikästä. En kuulu niin sanottuihin boomereihin, vaan olen nuorempaa sukupolvea. Ja silti aina ärsyttää tämä kunnioituksen puute vanhempia ihmisiä kohtaan. Olen itse 70- luvulla syntynyt ja vaikka en aina olekaan kaikesta samaa mieltä vanhempien ihmisten kanssa, kuuntelen mielelläni tarinoita vanhoista ajoista ja asioista. Kunnioitan heidän ikäänsä ja elämänkokemustaan. Ihmettelen sitä miten suomessa voidaan kohdella vanhoja ihmisiä näin huonosti, eikä edes yritetä ymmärtää millaista aikaa silloin elettiin. Jos on avoimin mielin voi oppia paljon.
Jos viesti alkaa *kun aina pilkkaat*, niin selkeästi se on kohdistettu johonkin aikaisempaan viestiin vastauksena. Halusin vaan selventää, että en kokenut olevani viestin, kohde/osallisena vaan vastasin *ohiksena*, mutta sinä näköjään tulkitsit omalla tavallasi (ja tämä on vastaus JUURI SINUN viestiisi).
Minä en ole koskaan pilkannut.
Minä olen juuri päinvastaista koulukuntaa ja olen yrittänyt selittää, että tullainen pilkkaaminen on alhaista.
Niin mieti nyt sinäkin vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän kerroit, että ainoat käymäsi koulut ovat kansakoulu ja twerkkikoulu. 🍑🍑🍑
En ole kertonut. Nuo on sinun omia harhojasi.
Olen joskus käynyt twerk-tunnilla, mutta olen kokeillut myös monia muita tanssityylejä.
Voisitko sinä boomer-tyyppi kääntyä vaikka modejen puoleen vai pitääkö sivullisen kääntyä? He voisivat sinulle kertoa miten monta eri kirjoittajaa tänäänkin on ollut eri mieltä kuin sinä.
Tuo sotkee ja häiritsee keskustelua tuollainen vainoamistyyppinen, yhteen kohdistuva syyttely. Älä kirjoita jos sinulla ei muuta asiaa kuin kuvitteluhahmosi syyttely.