70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Tulinpahan vaan sanomaan, että kyllä ainakin osalle näistä 70 lukulaisten lapsille pitäisi niiden tunteiden lisäksi sanoittaa myös sanoja, koska keskustelut käydään muutamalla sanalla. Samaa ei voi moittia ainakaan näistä äideistä. Sana on kyllä hallussa monisanaisesti.
Lapsi oletko täällä. Mene pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsiini hyvät välit. Me pystytään keskustelemaan asioista, myös niistä vaikeista. En päsmäröi enkä arvostele lasteni elämää. Mummi sen sijaan yrittää sitäkin heidän suhteen, ohjeita, käskyjä ja kieltoja tulee asioista, joista hänellä ei ole hajuakaan.
Tämä. Näin meilläkin. Mummin mielestä mm.lapsenlapsen itse valitsema opiskelupaikka oli väärä. Siitä saimme riidan aikaiseksi, koska minun olisi pitänyt tukea lastani valitsemaan oikein (=kuten mummi halusi).
Jos lapsenlapsi on 19, mummin pitää olla jo aika vanha. Miksi te otatte mummienne puheet niin kirjaimellisesti? Mummit puhuu mitä puhuvat, lapset lapsineen elävät omaa elämäänsä. En ymmärrä tuommoista riitelyä.
Eli ihmisestä t
Jos ei samassa taloudessa asuta eikä mummin rahoja tarvita aikuiset lapset päättävät itse asiansa. Olipa mummi horisko tai 65 v. Puheet voi ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te poistatatte heti teitä arvostelevan ketjun. Eikö sana ole vapaa, kuin vain 70 lukulaisilla.
Se onkin mielenkiintoista. Ja tuonkin 70-luvulla syntyneen piti mennä syömään, mutta tänne se jäi poistelemaan ketjuja.
Lounaalta palattu, vaikka jäinkin vähän suustani kiinni. Oli kyllä huono lounasvalinta tällä kertaa, pitänee näin läskinä kompensoida myöhemmin tänään jollain makealla namipalalla. Nyt täytyy jatkaa niitä mitäänsanomattomia ja turhanpäiväisiä opintojani, kun olen niin tyhmä ettei jää kaikki kerralla päähän. Mutta nähdään illansuussa taas, rakas äitini! 😄
Jos ei samassa taloudessa asuta eikä mummin rahoja tarvita aikuiset lapset päättävät itse asiansa. Olipa mummi horisko tai 65 v. Puheet voi ohittaa.
Helpommin sanottu kuin tehty. Ei tästä enää sen enempää😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä läski lähtee nyt ravintolaan lounaalle, mukavaa päivää varaäidilleni. 😍
Täällä palstalla ei kukaan varmasti halua olla sinun äitisi. Jos minulla olisi kaltaisesi lapsi, olisin sijoittanut sinut johonkin vammaisten hoitokotiin.
Ihan kuin minun äitini! 😍 Siis aina pienenä sanottiin että jos lapsista lähtee liikaa ääntä niin must*laiset vie mukanaan kun luulevat omakseen. Vähän isompana sanottiin että jos ei ole kunnolla niin laitetaan kasvatuslaitokseen, missä todellakin otetaan tyhmistä tytöistä luulot pois. Ja sitten oli myös se, että jos en käyttäydy kunnolla niin vanhemmilleni tulee vielä avioero.
Äitini siellä! 😁 Puspus
En yhtään ihmettele, että äitsi on halunnut sinusta luopua. 😁👍
Olet taatusti ollut syntymästä asti yhtä rasittava.
Ps. Kerkesitkö edes syödä mitään kun piti vahtia ettei vaan kukaan arvostele sinun käytöstäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te poistatatte heti teitä arvostelevan ketjun. Eikö sana ole vapaa, kuin vain 70 lukulaisilla.
Se onkin mielenkiintoista. Ja tuonkin 70-luvulla syntyneen piti mennä syömään, mutta tänne se jäi poistelemaan ketjuja.
Lounaalta palattu, vaikka jäinkin vähän suustani kiinni. Oli kyllä huono lounasvalinta tällä kertaa, pitänee näin läskinä kompensoida myöhemmin tänään jollain makealla namipalalla. Nyt täytyy jatkaa niitä mitäänsanomattomia ja turhanpäiväisiä opintojani, kun olen niin tyhmä ettei jää kaikki kerralla päähän. Mutta nähdään illansuussa taas, rakas äitini! 😄
Sen lisäksi, että olet jäänyt uhmaikäisen lapsen tasolle, olet myös melkoinen marttyyri.
Täällä ei edelleenkään kukaan halua olla sinun äitisi. Eikä se ikäni puolesta olisi edes mahdollista.
En jaksa lukea montaa sivua, mutta huomaa että jollain mielenköyhällä ihmisellä on tasan neljä laitetta jolta hän omia typeriä vuodatuksiaan äänestää. Montakohan päivää, viikkoa tai kuukautta tuo höperö jaksaa täällä sekoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikin jo vähän liian hyvä keskustella täällä tänään, kunnes tuo boomeria hokeva trollipeikko tuli räyhäämään.
Ei mummo, tämä ketju meni pilalle tuon boomerimummon takia, joka on ainakin viikon täällä ollut päivittäin aukomassa jokaiselle päätään. Ja hän hokee pelkästään sitä, miten 70 lukulaiset on jotain vihattavaa, hirveää ja huonoa. Ketju meni pilalle hänen takiaan.
Sun piti palata tänne vasta illansuussa?
70-luvulla syntynyt täällä taas aukoo päätään.😁
Ns. kaverini harrastivat tuota sairasta, kaksimielistä huumoria 80-luvulla (olimme teini-ikäisiä silloin). En edelleenkään tajua, mikä siinä niin nauratti.
80-luvulla ttelkkaristakatsottiin Speden hulvattoman seksistisiä ohjelmia, joita naureskeltiin. Uskomatonta, miten naiset kelpasivat ohjelmissa vain tyhmiksi ja isotissisiksi objekteiksi, joita miehet näppärästi pyörittelivät.
Äidin kanssa puhuin kerran kuukautisista.. Silloin kun ne alkoivat kerroin niistä ja hän näytti, missä jättikokoiset siteet olivat. Maha oli aivan sairaan kipeä ja eiköhän siitä lähdetty yökylään sukulaisille koko perhe!!! Ahdisti ihan hirveästi. Niitä jättikokoisia siteitä piilottelin kassiini reissun ajan. Huoh...
Kuukautiset olivat jotain tosi noloa äidin mielestä. Hän ei muutenkaan puhunut mitään naiseksi kasvamisesta tms. Vaatteita hankittiin tosi vähän. Samoja kierrätettiin kaikilla suvun lapsilla ja esim kevätjuhlaan en saanut kenkiä. Äiti tarjosi omia vanhoja ja liian isoja sandaaleja minulle juhlaan.. Olin ilman kenkiä.
Olisihan näitä juttuja.. näköjään muillakin samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on boomer-sanassa? Miten se loukkaa? Eihän siinä halveksita kenenkään luonnetta tai taitoja kuten pullamössöllä halutaan tehdä.
Boomerina pidetään ajastaan jäljessä olevaa vanhaa ja tyhmää tumpeloa, tyyppiä joka ei osaa tietotekniikkaa, ei ymmärrä mistään mitään ja suunnilleen odottelee paikkaa vanhainkotiin.
Kotimaisten kielten keskus määrittää sanan;" boomer (engl., < baby boomer) erityisesti sanonnassa OK, boomer, jolla kuitataan nuoria ymmärtämättömien henkilöiden mielipiteet vanhentuneina."
Eli todellakin on sana, millä on todella vahva negatiivinen lataus. Minkä te 70-lukulaiset olette tietysti ihan hyvin tienneet tähänkin asti.
Minua ei tarvitse teititellä ja ei, en ole 70-lukulainen. Olen syntynyt 1954. Minulle boomerissa ei ole negatiivinen lataus. Ehkä se on kuulijan korvassa. Itse pidän itseäni kyllä aika vanhana, en ole hyvä tietotekniikassa enkä muidenkaan laitteiden kanssa ja voi pojat, mielipiteeni ovat todellakin vanhentuneita nykynuorten mielestä. En pyri taistelemaan maailmaa, nuorempia ikäluokkia ja aikaa vastaan, joten se varmaan vaikuttaa omaan suhtautumiseeni.
Vierailija kirjoitti:
Ns. kaverini harrastivat tuota sairasta, kaksimielistä huumoria 80-luvulla (olimme teini-ikäisiä silloin). En edelleenkään tajua, mikä siinä niin nauratti.
80-luvulla ttelkkaristakatsottiin Speden hulvattoman seksistisiä ohjelmia, joita naureskeltiin. Uskomatonta, miten naiset kelpasivat ohjelmissa vain tyhmiksi ja isotissisiksi objekteiksi, joita miehet näppärästi pyörittelivät.
Äidin kanssa puhuin kerran kuukautisista.. Silloin kun ne alkoivat kerroin niistä ja hän näytti, missä jättikokoiset siteet olivat. Maha oli aivan sairaan kipeä ja eiköhän siitä lähdetty yökylään sukulaisille koko perhe!!! Ahdisti ihan hirveästi. Niitä jättikokoisia siteitä piilottelin kassiini reissun ajan. Huoh...
Kuukautiset olivat jotain tosi noloa äidin mielestä. Hän ei muutenkaan puhunut mitään naiseksi kasvamisesta tms. Vaatteita hankittiin tosi vähän. Samoja kierrätettiin kaikilla suvun lapsilla ja esim kevätjuhlaan en
Sinähän niitä kuukautisia häpesit kun piilottelit niitä suojia kassiisi?
Ei nuo asiat liity mitenkään 70-luvulla syntyneisiin. Vaatteiden kierrättäminen on ollut täysin normaalia monessa perheessä. Ja nykyään siitä on tullut trendikästäkin. Kuukautisista puhutaan yleensä koulussa, ei varmaan kovinkaan moni vanhempi pidä mitään sukupuolivalistusoppituntia kotona. Meille esim. äiti jätti kirjoja aiheesta luettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on boomer-sanassa? Miten se loukkaa? Eihän siinä halveksita kenenkään luonnetta tai taitoja kuten pullamössöllä halutaan tehdä.
Boomerina pidetään ajastaan jäljessä olevaa vanhaa ja tyhmää tumpeloa, tyyppiä joka ei osaa tietotekniikkaa, ei ymmärrä mistään mitään ja suunnilleen odottelee paikkaa vanhainkotiin.
Kotimaisten kielten keskus määrittää sanan;" boomer (engl., < baby boomer) erityisesti sanonnassa OK, boomer, jolla kuitataan nuoria ymmärtämättömien henkilöiden mielipiteet vanhentuneina."
Eli todellakin on sana, millä on todella vahva negatiivinen lataus. Minkä te 70-lukulaiset olette tietysti ihan hyvin tienneet tähänkin asti.
Minua ei tarvitse teititellä ja ei, en ole 70-lukulainen. Olen syntynyt 1954. Minulle boomerissa ei ole negatiivinen lataus.
Okei, eli Kotimaisten kielten keskuksen sanaselitys on mielestäsi väärä. Varmaan sinun kannattaisi valittaa aiheesta sinne.
Kotimaisten kielten keskus (Kotus) on Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön alainen asiantuntijalaitos. Kotuksen tehtäviä ovat suomen ja ruotsin kielen huolto, neuvonta ja sanakirjatyö sekä kielenhuoltoon ja sanakirjoihin liittyvä tutkimus.
Aa että, mami on täällä jo kovasti kaivannut minua! 😍 Minä ajattelin yllättää sinut iloisesti ja ilmoitin molemmat meistä TWERKKAUSKURSSILLE! Eikös olekin hauska yhteinen ensi viikko meillä luvassa?
Tunnut kyllä niin kotoisalle. Haluaisitko huomenna lähteä mukaan hakemaan natiaista heppaleiriltä? Voisit hoitaa äitini roolin eli koko menomatkan luennoida siitä, kuinka hevosista kiinnostutaan siinä kohtaa kun seksuaalisuus herää ja että lapsi saa nautintoa siitä kun tykkää hiertää itseänsä satulaa vasten.
Niin kotoisa olo tuli myös noista keharijutuista, sillä vanhempani ovat aina suhtautuneet minuun kuin lievästi kehitysvammaiseen. Äitini kyllä uskoo että pohjimmiltani olisin kunnon tyttö, vaan olen esimerkiksi jättänyt rippikoulun käymättä ja eronnut kirkosta siksi koska minut on heikkolahjaisena AIVOPESTY. 😆
Vierailija kirjoitti:
Aa että, mami on täällä jo kovasti kaivannut minua! 😍 Minä ajattelin yllättää sinut iloisesti ja ilmoitin molemmat meistä TWERKKAUSKURSSILLE! Eikös olekin hauska yhteinen ensi viikko meillä luvassa?
Tunnut kyllä niin kotoisalle. Haluaisitko huomenna lähteä mukaan hakemaan natiaista heppaleiriltä? Voisit hoitaa äitini roolin eli koko menomatkan luennoida siitä, kuinka hevosista kiinnostutaan siinä kohtaa kun seksuaalisuus herää ja että lapsi saa nautintoa siitä kun tykkää hiertää itseänsä satulaa vasten.
Niin kotoisa olo tuli myös noista keharijutuista, sillä vanhempani ovat aina suhtautuneet minuun kuin lievästi kehitysvammaiseen. Äitini kyllä uskoo että pohjimmiltani olisin kunnon tyttö, vaan olen esimerkiksi jättänyt rippikoulun käymättä ja eronnut kirkosta siksi koska minut on heikkolahjaisena AIVOPESTY. 😆
Täällä ei vieläkään ole sinun äitiäsi, ei edes varaäitiä.
Mitä ihmeellistä tuossa twerkkauskurssissa on? Oon käynyt joskus tunneilla. Toki ymmärrän, että viisikymppiset voi pitää sitä jotenkin erikoisena tms.
Hevosiakin olen joskus harrastanut.
Ainoa joka täällä on puhunut keharijuttuja olet kyllä sinä.
Eikös Tarja Halonen harrastanut napatanssia?
Miten 70-luvulla syntyneet estävät ettei heistä tule vanhoja syyteltäviä ja pilkattavia naisia?