HS tänään; huoli lasten varhaiskasvatuksesta
HS mielipidepalstalla tänään kirjoitus siitä, miten päiväkotien ryhmäkoot ovat nousseet samalla kun työntekijöiden koulutustaso on tasaisesti laskenut. Kirjoittajalla on huoli maamme varhaiskasvatuksesta, kun vanhemmat valitsevat muita päivähoitomuotoja kuin julkisen, enää ei nähdä varhaiskasvatusta tärkeänä, ainostaan päivähoidon siinä muodossa, että vanhemmat voivat käydä työssä.
Mitä mieltä? Miten varhaiskasvatus voisi tavoittaa kotihoidossa olevat lapset tai yksityisillä pph:lla olevat lapset?
Kommentit (168)
Vierailija:
Mutta kokemuksella voin sanoa, ettei ole. 4:n kanssa se puistoon lähtö talvella on jo erilainen suoritus kuin kahden kanssa, etenkin kun niitä ei tässä lähellä ole. Eli vaatii automatkan.t. 5v, 3v ja 2v- kaksosten äiti
Olin viime lauantaina pitkästä aikaa vain yhden lapsen kanssa liikkeellä ja se oli todella helppoa. Mutta väitän, että kolmen lapsen (siis minulla kolme) on mahdollista tehdä vaikka mitä, kun vain vähän viitsii. Toisaalta päivä siinä menikin mukavasti, kun ensin järjesteli sitä lähtöä, oli vähän aikaa menossa ja sitten tuli takaisin. Kyllä sitä voi lähetä museoihin tai kirjastoihin tai muuten vain ulos, jos vain haluaa.
Sehän nimenomaan tavoittaa kotihoidossa olevat. Siellä suurissa ryhmissä olevilta se missaantuu. Ja varmasti yksityisissä (ja kunnallisissa) perhepäivähoitajissa on kaikenlaisia.
Mäkin luin jutun ja mun tulkinta oli se, että vanhempien ymmärrys varhaiskasvatuksen tarpeellisuudesta sekä kunnan innokkuus ylläpitää laadukasta varhaiskasvatuksen järjestelmää on vähentynyt.
Kyllä kai kotilapsille ja perhepäivähoitolapsille voisi järjestää jotakin kerhotoimintaa lastentarhanopettajan johdolla 1-3 krt viikossa?
pääsisi jonkinlaisen varhaiskasvatuksen piiriin, eskarihan on tulossa, mutta siihen on vielä aikaa ja senkin kasvatuksellisuus vaihtelee eskareittain. Joidenkin ystävieni mukaan se ei juuri eroa tavallisesta päivähoidosta.
Aivan viime aikoina hoitoon lähtö on yllättäen vaikeutunut, syyksi miksei halua mennä sanoo että siellä on niin tylsää. On pph:lla, joka pienelle oli mielestämme hyvä, mutta olen jo vuosi sitten tehnyt anomuksen hänen siirtämiksekseen päiväkotiin, mutta ei kuulemma ole onnistunut. Soitin tässä taannoin taas uudestaan.
Kyllä 5-vuotias tarvitsee jo varhaiskasvatusta eikä päiväunia (onneksi saa lueskella itsekseen hiljaa päiväuniaikaan).
Jokainen äiti voi tarjota sitä lapselleen, se ei vaadi päivähoidossa oloa! t. lto
Eiköhän se varhaiskasvatus kuulu vanhemmille. Miksi teette lapsia jos haluatte yhteiskunnan kasvattavan heidän??????
Saisi kerrankin oikeasti toteuttaa oppejaan, toisin kun päiväkodissa jossa ei ehdi muuta kuin katsoa ettei kukaan satuta itseään.
Päiväkodista on varhaiskasvatus kaukana. Itse asiassa ihan älytöntä, että yliopistossa opiskelllaan kaikenlaista hienoa, ja todellisuus on jotain ihan muuta. Moni pettyy ja vaihtaa muihin hommiin. Ja palkkaus on pelkkä vitsi. Lastentarhanopettajaliitto haluisi lto:t maistereiksi, toinen vitsi, kun ei kandinakaan kukaan viitsi tuota hommaa tehdä.
Anteeksi purkaus, mutta hieman ottaa työ taas päähän
sitä ryhmään oppimista ja muita alustavia koulutaitoja. Meillä lapset ovat olleet " vain" kerhossa" ennen eskaria ja molemmissa vetäjänä on ollut pätevä eskariopettaja. Että siinä mielessä ne ns. kotihoidetut voi saada laadukkaampaa varhaiskasvatusta kuin päivähoidossa olevat.
Kerho" päivä" on lyhyt, mutta sisältää kyllä paljon olennaisia juttua.
Vierailija:
toisin kun päiväkodissa jossa ei ehdi muuta kuin katsoa ettei kukaan satuta itseään.Päiväkodista on varhaiskasvatus kaukana.
ja mä ihmettelen, miten jokainen äiti voi olla pätevä varhaiskasvatuksen antaja, kysehän ei ole nyt kasvatuksesta sinänsä vaan nimenomaa sellaisesta kasvatuksesta, joka tukee lukemaan oppimista, hienomotoriikkaa, ryhmätaitoja vertaisryhmässä jne. Miten yksi äiti voi olla kaikki? Eikö kaikkia tarvittaisi yhdessä laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumiseen?
Vierailija:
Vierailija:
toisin kun päiväkodissa jossa ei ehdi muuta kuin katsoa ettei kukaan satuta itseään.Päiväkodista on varhaiskasvatus kaukana.
kodin ulkopuolella, koska on ainoa lapsi ja hänen on hyvä opetella juuri niitä ryhmätaitoja. Toivoisin tosin, että ryhmässä olisi hänen ikäisiäänkin lapsia eikä vain 2-3 -vuotiaita kuten nyt.
Itse tekemämme " varhaiskasvatus" on siiä mielessä varmaan onnistunut, että lapsi lukee sujuvasti ja tietää paljon kaikista asioista. Vastailemme kotona myös seikkaperäisesti hänen kysymyksiinsä, käymme näyttelyissä ja erilaisissa tapahtumissa.
Minusta olisi todella hyvä, että hoitopäivinäkin hän voisi tehdä jotain järkevää ja että siellä yleensä tapahtuisi jotain kiinnostavaa. Hän valittaa päivittäin tylsistyvänsä hoidossa.
taisin olla 5
kolmen kanssa museokierrokset ovat aika hankalia, kun aina on jonkun päiväuniaika, jollain on nälkä ja jollain vessahätä.
Kyllä minäkin haluaisin tarjota monipuolisempia virikkeitä aktiiviselle viisivuotiaalleni, kuin se, mitä tässä kahden pienemmän sisaruksen kanssa pystyy. Minkäänmoista lukemisen opettamista ei kykene, kun ole aikaa.
Vierailija:
kolmen kanssa museokierrokset ovat aika hankalia, kun aina on jonkun päiväuniaika, jollain on nälkä ja jollain vessahätä.Kyllä minäkin haluaisin tarjota monipuolisempia virikkeitä aktiiviselle viisivuotiaalleni, kuin se, mitä tässä kahden pienemmän sisaruksen kanssa pystyy. Minkäänmoista lukemisen opettamista ei kykene, kun ole aikaa.
HS ei ole huolissaan varhaiskasvatuksesta vaan joku yksityinen henkilö mielipidepalstalla
mitä se varhaiskasvatus tarkoittaa? Minulle on tärkeää, että töissä ollessani lapsesta pidetään huolta (saa ruokaa, nukkua yms) ja hänellä on mielekästä tekemistä ja kavereita, ettei tarvitse yksin jossain nurkassa lukea koko päivää vain odottaen, että äiti tulee hakemaan. Eli mitä sillä varhaiskasvatuksella tarkoitetaan? Mitä " hienouksia" siellä lastentarhanopettajakoulutuksessa opetetaan, josta lapseni jää paitsi ihanalla pph:lla?
varhaiskasvatusko on mielestäsi museokäynnit?
Minusta laadukasta varhaiskasvatus on tavoitteellista toimintaa, esim. kuvataidetta, ilmaisukasvatusta, liikuntaa eri muodoissa, musiikkia, ohjattua ryhmässä toimimista ja ohjattua leikkiä lapsen kulloisenkin kehitystason mukaan räätälöitynä.
KM
Vierailija:
kolmen kanssa museokierrokset ovat aika hankalia, kun aina on jonkun päiväuniaika, jollain on nälkä ja jollain vessahätä.Kyllä minäkin haluaisin tarjota monipuolisempia virikkeitä aktiiviselle viisivuotiaalleni, kuin se, mitä tässä kahden pienemmän sisaruksen kanssa pystyy. Minkäänmoista lukemisen opettamista ei kykene, kun ole aikaa.
Minullakin on kolme lasta ja yhdessä ollaan käyty vaikka missä. Vilkkaita ovat lapset, mutta sitä hauskempia muistoja on matkan varrelta.
Ei ne päiväkodit sen kummempaa toimintaa tarjoa. Samoissa menoissa he käyvät kuin minä kolmen lapseni kanssa. Tällä hetkellä siis omat lapseni ovat päivähoidossa ja koulussa, mutta kävin heidän kanssaan eri paikoissa, kun olin kotona ja viikonloppuisin käyn edelleen.
Sitä paitsi minusta on kiva, kun sisarukset kasvavat keskenään. Päiväkodissa väen väkisin laitetaan sisarukset parijonossa eri ihmisten kanssa. Heidät erotetaan, eivätkä he saa leikkiä keskenään, koska täytyy olla kavereita. Minusta on kivempaa, että sisarukset oppivat arvostamaan toisiaan ja olemaan yhdessä. Siksi on parempi hoitaa sisarukset yhdessä.
t. kaksosten äiti
Vierailija: