Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökki saaressa on ihan s---sta.

Vierailija
30.06.2014 |

Siis kuka ja mikä ja missä määrätään ylipäätäänkään, että kenekään muun kuin yksinäisten kalastaja-hullujen miesten pitää ikinä viettää aikaansa kesämökillä saaressa!? 

Ajatellaan sitä bunkraamista mitä mökille yleensäkin tarvitaan. Sitten saareen kun ollaan menossa, niin ei riitä jumankauta, että ne kamat on saatu auton takaboksiin. Ei suinkaan, ajetaan se auto jonnekin laiturille ja aletaan nosteleen niitä sinne. Ja eihän ne laiturit ja veneet ole mitenkään sillain sijoiteltu, että kukaan nainen jaksaisi edes nostella ja laskea niitä sinne jonnekin veneen keulaan. Siinähän on jo alkumetreillä tippumassa jonnekin laiturin ja veneen väliin!

Ja -tana puhutaan sitten siitä, että miten mies käyttäytyy kun lastataan niitä viikon ruokia ja muita kamoja veneeseen. Mistä kukaan normaali kaupunkilaisnainen voi tietää, että miten niitä sinne pitää lastata?? Ei -u mistään. Mulla ole mitään lastiopin arvosanaa. 

Auto saadaan tyhjäksi ja mies odottaa että minä ajan sen takaisin jonnekin 1,5 km päähän minne sen saa parkkiin. Ja sitten puolijuoksua takaisin veneelle, jossa mies erittäin kovasti ihmettelee, että missä sä viivyit, mennään jo. 

Ajetaan veneellä mökille. Laituriin kiinnittymiset, naruja kiristellään jonnekin mistä mä tiedän ,prkle, etttä millä solmulla taaskin kiinni. Samaan kuin viime vuonna joo, mutta kun en muista.

Tiedättekö miten paljon sitä tavaraa aletaan sitten nostamaan veneestä siihen laiturille. Joo aika paljon. Ja laiturihan ei ole ihan siinä mökin olohuoneen terassin alapuolella ei suinkaan. 

Kun on ostettu saaritonttia, niin tässä tapauksessa on paikkaa myyty, että "mahtavat näköalat korkealta kallion huipulla": Tämä myy niinkö mitä? 

Se vaan on niin, että jos rannasta mökille on joku 85 porrasta, niin vaikka ne olis kuinka joku huvila-et-paskakasa-suunnittelija laitellut sinne pitkospuita ja kaiteita, niin sinne vaan sitten kiermurtelee semmoiset sata porrasta vaikka miten sommittelee. Ja tavarat ei nouse muuta kuin kantamalla.

Kukako ne kantaa? Miehen mielestä ei ole mitään valittamista, hänhän kantaa kyllä melkein puolet. Niin justiins, aaltoja, mutta sehän on mua 3 kertaa isompi ja vahvempi, mitäs siihen sanotaan.

Takasin lähtiessä sama uudestaan. Mutta huom: sitä roskaa ja paskaa ja vajaita purkkeja onkin paljon enemmän kuin ikinä uskoisi. Tullessahan niitä ei ole. Ja siitä rompetta veneeseen, tyhjiä vesikanistereita, pulloja ja pyykkiä.

Satamassa auto laiturille, tavaraa autoon ja ajamaan. Ja kaupungissa vielä kerran uudestaan. 

Ei tämä voi olla sen vaivan väärtti, ei jumankeisson ole. Ilmat on mitä on, meri on kylmä, tontilla jotain kuivia mustikanvarpuja ja kivikovia männynkäpyjä jalkapohjan alla. 

Tämähän ei ole sellaista mökkeilyä, jota minä haluaisin. Eikä ollenkaan sellaista, josta haaveilen. En lähe sinne enää, menkööt itekseen. Mökki myyntiin ja toinen mantereelta, taikka ukko vaihtoon. Olen puhunut.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös mökki saaressa. Mutta se onkin kuin toinen koti. Sielä on jo paremmat varustelut kun oikeasa kodissa kaupungissa. Ja kyllä, kallion päälä sekin eikä loppumatkasta ole kuin kalliota. Kyllä siinä hiukan hengästyttää mutta on se ihanaa istua 200m2 terassilla katsellen merelle ja olla sinä hiljaisuudessa.

Pieni vaiva. Mökkiä rakennettiin kolme vuotta ja isot ja painavat tavarat kannettiin itse. Suuret lasiikkunat kun takka osat.. Se oli kyllä monen itkun paikka, mutta nyt kun mökkiä katselee, oli se kaiken arvoista. Nauti, rentoudu, viihdy. Monet kuule vaan haaveilee moisesta.

62/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme yksi kesä miehen ystäväpariskunnan kanssa heidän jahdillaan vuokraamassamme saaressa, jossa oli mökki. Vietimme siellä pitkän viikonlopun. Juuri tuollainen AP:n kuvailema porrasnousu, mahtavat näköalat jylhältä kalliolta. Oli ehkä yksi elämäni ihanimmista reissuista. 

Mökissä oli toki sähköt (generaattori?) ja tiskikoneet yms., eivätkä ne minusta mökkielämää häiritse. Saunaa siellä ei ollut, kun ei ollut kyse suomalaisesta saaresta ja se oli mielestäni älytön miinus :/ Takka onneksi löytyi.

Mutta sinne meno järjesty siten, että ajoimme firman autolla kauppaan. Ostimme takakontin täyteen ruokaa ja juomaa, ajoimme satamaan, jossa mies kantoi kaikki ruokakassit veneeseen, mikään ei pudonnut veteen, vaikka minä kannoin oman kassini ja käsilaukun. Laitoimme jääkaappitavarat jääkaappiin ja korkattiin shampanjapullo. Ajeltiin rauhassa saareen (kuski oli selvä), miehet kantoivat tavarat, me naiset varmistettiin, että mökki oli siivottu ja laitettu valmiiksi, kuten oli luvattu.

Ystäväpariskunta oli alunperin meinannut yöpyä jahdissaan, mutta eivät jaksaneet enää iltasella lähteä kävelemään rappusia alas :D Mökissä oli kuitenkin useampi makuuhuone. Vietettiin ihana ilta yhdessä kokaten, syöden, hyvää viiniä juoden ja nauraen.

Seuraavana aamuna mentiin aamu-uinnille kylmään mereen. Käveltiin miehen kanssa kallioista maastoa monta tuntia vain yhdessä ollen ja jutellen. 

Poislähtiessä kerättiin omat tavaramme ja loput jätettiin siivouspalvelulle. Lähtisin milloin tahansa uudelleen. Enkä koe, että se roskien poisvienti olisi ollut mikään deal breaker, eli vaikka olisi omakin mökki, niin uskon, että nauttisin siitä älyttömästi. Tai, no en toki enää, kun hysteerisenä pelkäisin milloin jompikumpi lapsi olisi yrittämässä hukuttautua tai hypätä kalliolta... Ehkä sitten kun lapset ovat isompia? Kai sitä on hyvä olla haaveita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän saaressa ei saa olla mitenkään rauhassa.

En ole kenenkään kuullut omistavan mun tuttavissa yksinään saarta (toki heitäkin on), vaan siellä saarella on monta mökkiä.

Ja jos sulla on oikein hieno paikka, niin siellä käyvät myös monet veneilijät. Ei toki mökeissä, mutta rannoilla ja kallioilla. Joku voi kalastaa ihan sun rannassa, vaikka joka päivä ja sun kalastusoikeus on jossain venematkan päässä.

Sääliksi käy kaikkia saaressa mökkeilijöitä!

Vierailija
64/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaisi kyllä saarimökki mutta ei mikä tahansa mökki. Lisäksi kunnollinen taitaa olla lompakkoni ulottumattomissa. Lisäksi tuntuu että suomenlahti ja turun saaristo on saastutettu sinilevillä. En muista että ennen olisi ollut joka vuosi ongelmia noiden kanssa. 

Aikanaan kun kakarana kävin tuttujen mökeillä niin ihmetytti että jos siihen hiton veneeseen lastataan kamaa 2 kertaa viikossa ja puretaan vastaavasti niin miksi se laituripaikka pitää olla siten että ne kamat nostetaan veneeseen sen kapoisen keulan kautta. Yleensä siinä on vielä joko semmoinen metrinen loikka sen painavan tavaran kanssa ja kohde on se kiikkerä ja keikkuva veneenkeula joka huonoimmillaan on vielä liukas. Helpomminhan veneen saisi lastattua kun ajaisi sen sivuttain laiturin viereen ja nostaisi kamat kyytiin.

Vierailija
65/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa aapee ens kerralla pakkaat sen käsilaukkusi ja vaatekassisi ja poukkaat heti veneeseen niiden kanssa, ota kännyn käteen, kuulokkeet korville ja makoilet ilman vailla huolen häivää veneen kokassa. Sen jälkeen tuskin mies pyytää saareen mukaan:-)

66/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelpaisi kyllä saarimökki mutta ei mikä tahansa mökki. Lisäksi kunnollinen taitaa olla lompakkoni ulottumattomissa. Lisäksi tuntuu että suomenlahti ja turun saaristo on saastutettu sinilevillä. En muista että ennen olisi ollut joka vuosi ongelmia noiden kanssa. 

Aikanaan kun kakarana kävin tuttujen mökeillä niin ihmetytti että jos siihen hiton veneeseen lastataan kamaa 2 kertaa viikossa ja puretaan vastaavasti niin miksi se laituripaikka pitää olla siten että ne kamat nostetaan veneeseen sen kapoisen keulan kautta. Yleensä siinä on vielä joko semmoinen metrinen loikka sen painavan tavaran kanssa ja kohde on se kiikkerä ja keikkuva veneenkeula joka huonoimmillaan on vielä liukas. Helpomminhan veneen saisi lastattua kun ajaisi sen sivuttain laiturin viereen ja nostaisi kamat kyytiin.

Turun saaristossa minua pelotti punkit! Niitä tuntui olevan aivan joka paikassa; en ole koskaan missään muualla nähnyt punkkeja muuta kuin jossain mökkinaapurin kissassa, mutta tuolla niitä käveli lasten jalkojen päältä yms. Inhottavaa! Saaristo on kaunis kuin kuva ja täynnä tuollaisia ällötyksiä!

Vierailija
67/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

=D =D

Mä en nauranut ap sun tarinallesi, johon ilmeisesti olit upottanut himpan verran ironiaa, vaan sille, että oot aika heikko, kädetön ja täysin uusavuton.

Mee saatana punttisalille jos et jaksa muutamaa kassia nostaa.

On sulla vaikketa! Osanotot mies raukalle.

Vierailija
68/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

=D =D

Mä en nauranut ap sun tarinallesi, johon ilmeisesti olit upottanut himpan verran ironiaa, vaan sille, että oot aika heikko, kädetön ja täysin uusavuton.

Mee saatana punttisalille jos et jaksa muutamaa kassia nostaa.

On sulla vaikketa! Osanotot mies raukalle.

Voi vitsi, kun sä olet säälittävä! Viestissä kerrot kuinka naurat tuntemattomalle ihmiselle, mutta silti käytät kirosanoja aivan kuin olisit vihainen.

Sanoisin, että juuri sun viestistä paistaa kauas kateus tai sitten olet juuri se mies, kenestä Ap kirjoittaa.

Joka tapauksessa, olet luuseri!

Vierailija
69/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju.

Mun miehellä on myös saaressa mökki. Siinä vaan on se ero ap: hen, että se on niin hevon kuusessa, että on mentävä yhteysaluksella. Tästä seuraa se, että sieltä ei pääse sitten pois silloin kuin haluaa, vaan on riippuvainen aikatauluista.

Avomoottorivene meillä on siellä, mutta ei sillä varmaan edes löydettäis mantereelle, kun matka on niin pitkä (2 tuntia) ja saaret niin samanlaisia ja saarissa ei lue nimiä. (Ellei sit jokaisen nimi ole Kaapeli Kabell)

Vierailija
70/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju.

Vierailija
71/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 jatkaa. Eli pelkään tilanteita, joissa pitäisi päästä pois, mutta ei ole niin paha, että voi ambulanssihelokopterin kutsua.

Siis vaikka hammassärky. Mulla halkes kerran hammas pahasti tuolla.

Sit tosiaan ne puutiaiset. Rokote ei ole satavarma j aborrelioosi voi kuitenkin tulla. Vain puolelle tulee rinkula.

Vierailija
72/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap löytäis sisältään ituhippiäisen, niin sen ongelmat vähenis. Sitä roudattavaa tavaraa on meinaan tosi vähän, jos suunnittelee ekologiset ostokset kunnolla, ei osta yltäkylläisesti  muoviin käärittyjä paketteja tai peltipurkkeja, vaan pahviin ja paperiin käärittyjä, jotta ne voi polttaa. Takasinvietävää ei ole juuri mitään, kun kunnolla suunnittelee. Jos mökille ei voi jättää _yhtään mitään_ niin sitten mietitään jo kotona annoskootkin valmiiksi ja otetaan vaan sen verran mukaan. 

Vierailija
73/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks aiempi lisää vielä, että sekin ärsyttää, kun vesi ei ole juomakelpoista ja sekin sit pitää sinne kantaa.

Oli porakaivo,mutta nyt se on alkanut maistua merivedeltä,.eli se on pilalla. On rengaskaivo, mutta ei sillä ilkee itteensä edes pestä, kun siellä kuolee aina kamalasti hiiriä ja myyriä.

Vierailija
74/174 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös mökki saaressa. Mutta se onkin kuin toinen koti. Sielä on jo paremmat varustelut kun oikeasa kodissa kaupungissa. Ja kyllä, kallion päälä sekin eikä loppumatkasta ole kuin kalliota. Kyllä siinä hiukan hengästyttää mutta on se ihanaa istua 200m2 terassilla katsellen merelle ja olla sinä hiljaisuudessa.

Pieni vaiva. Mökkiä rakennettiin kolme vuotta ja isot ja painavat tavarat kannettiin itse. Suuret lasiikkunat kun takka osat.. Se oli kyllä monen itkun paikka, mutta nyt kun mökkiä katselee, oli se kaiken arvoista. Nauti, rentoudu, viihdy. Monet kuule vaan haaveilee moisesta.

Pieni oikaisu. Jos sinä ja monet haaveilee, kaikki eivät haaveile samasta asiasta. Minä kuulun niihin, jotka eivät haaveile lainkaan mökistä. Olen maalta kotoisin ja en ole tottunut siis mökkielämään, koska maalla oli kaikki se kotona. Uintipaikat ja rauha ja iso piha yms.

Olen joskus ollut vierailulla mökeillä ja en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä ideaa. Nykyään kieltäydyn silläkin uhalla, että isäntäväki loukkaantuu, koska kaikkienhan pitää olla onnesta mykkyrällä, kun saa kutsun mökille. Ei, kaikki eivät ole samoista asioista onnesta mykkyrällä. Mieluummin uin omassa rannassa ja käyn omassa saunassa ja nukun omassa sängyssä ja lojun omalla pihalla riippukeinussa.

75/174 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hauska ketju. Olen liki 50v. Syntynyt ja kasvanut kaupungissa. Meillä, eikä kenelläkään sukulaisillakaan ollut mökkiä tai maapaikkaa, jonne olisi kokoonnuttu. Me oltiin aina vaan kotona. Juhannukset oli supertylsiä. Kaikki kaverit lähti kaupungista pois. Kaikki hiljeni, ei mitään menoa missään. Nykyisin on onneksi toisin?

En ole ikinä viettänyt Juhannusta mökillä. Aikuisena on ollut jonkun kerran kesällä viikon jakso vuokramökillä.  Valitettavasti ne kerrat on satanut ja ollut kylmää, sekä kurjaa.  Ihan normi Suomen kesäkeli.

Nyt olen keksinyt että tahtoisin tulevana kesänä viikoksi tai jopa kahdeksi jonnekin sähköttömälle ja internetvapaalle saaristomökille. Minusta tälläinen olisi jotain ihan erilaista ja mielenkiintoista.  Roudata viikon eväät ja kamat saareen. Olla siellä rauhassa ja hiljaisuudessa. Olen varma ettei tule aika pitkäksi. Nuoriso on oletettavasti eri mieltä.

Vierailija
76/174 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko AP:n mökki peritty miehen puolelta, mutta mulla on yksi kaveri jolla on saarimökki. H...tti sitä rituaalien määrää kun täytyy tehdä just niin kuin isoisä teki sata vuotta sitten ja mennä tiettynä päivänä, ajaa vene tiettyyn kohtaan, verrata onko vesi sentin korkeammalla kuin aikaisemmin jne. En yksinkertaisesti jaksa semmoista säätöä.

Itse olen kasvanut pienessä merenrantakaupungissa, mutta en pidä veneilystä tai mökistä saarella keskellä merta. Jotkut pitävät siitä, jotkut eivät.

Itselleni jonkun toisen suvun "pyhä" paikka tai muu olisi kauhistus on se sitten saaressa tai maalla. Kaikki se historian painolasti ja pinttyneet tavat pitäisi omaksua. 

Olen sen verran jääräpää, että en harrasta veneilyä tai vietä aikaani mökillä koska EN PIDÄ SIITÄ ja olen tehnyt sen asian kristallinkirkkaaksi. 

Vierailija
77/174 |
27.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saaressa mökki, enkä vaihtaisi sitä mistään hinnasta mantereelle.

Meilä ei kylläkään ole myöskään noin vaikeeta toi mökille meno ylipäätänsä, sitä odottaa perheessämme jokainen.

Mökki sijaitsee maalla, jollain mittapuulla kaukana sivistyksestä.  Jos lähikauppaa venematkan päässä lasketa. Koko ikäni Helsingissä asuneena, en koe ongelmaa sitoa yks vene laituriin, lastata vene. Mitkään näistä ei mielestäni ole mitään rakettitiedettä, mitä ei voisi oppia.

Vierailija
78/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki yhteysaluksen päässä, saaressa kyllä, mutta automatka pihalle. En kyllä jaksaisi lastata ja purkaa kauppakasseja ja vaate- ja liinavaatekasseja jonnekin veneeseen ja taas mökillä sisälle, ja sama kaupunkiin mennessä.

Paljon yksinkertaisempaa kun pääsee autolla perille.

Kutsumattomia vieraita ei kuitenkaan näy, kun yhteysaluksen aikataulut on hämärän peitossa ihmisillä.

Veneitä pitää kyllä silti olla vaikka autolla pääseekin perille. Jos tulee äkkilähtö tai yölähtö tai muuten pitää päästä ilman autoa liikkeelle. Ja huom niitä veneitä pitää osata kans käyttää; navigoida ja huoltaa.

Vierailija
79/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku bunkraaminen voi rassata jotakuta? Kai se mies hoitaa yleensä veneen tankkaamisen, ja jos mökille tarvitaan bensaa ruohonleikkuriin tms. niin sen voi käydä etukäteen hakemassa kanisteriin ja lähtiessä napata se mukaan muiden tavaroiden mukana...

Meillä on myös mökki saaressa, ja samantapaista kitinää kuuluu mieheni suusta, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla. Mua taas nyppii suunnattomasti 4 tunnin ajomatka Keski-Suomeen, en ikinä haluaisi mökkiä niin kaukaa vaikka olisi kuinka kauniin järven rannalla. Makuja on monia ja toiset jaksaa nähdä enemmän vaivaa kuin toiset. Hyvin me ollaan saatu ihan Terhin kanssa navetan ulkoverhouslaudat ja saunan remonttitarpeet kuljetettua...

Kuule älä viitti viisastella ja jauhaa siitä bunkraamisesta kuinka muka ostaa tankkiin ja läpä läpä.

Kun aivan selvästi näet että ap käyttää "bunkrata"- sanaa tarkoituksessa yleistä tavaroiden hankkimista eikä pelkkää bensan tankkaamista.

Ärsyttää kaikki omahyväiset viisastelijat ja näppärät oikeassaolijat aina ja kaikkialla!

Vierailija
80/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku bunkraaminen voi rassata jotakuta? Kai se mies hoitaa yleensä veneen tankkaamisen, ja jos mökille tarvitaan bensaa ruohonleikkuriin tms. niin sen voi käydä etukäteen hakemassa kanisteriin ja lähtiessä napata se mukaan muiden tavaroiden mukana...

Meillä on myös mökki saaressa, ja samantapaista kitinää kuuluu mieheni suusta, kun joka paikkaan pitäisi päästä autolla. Mua taas nyppii suunnattomasti 4 tunnin ajomatka Keski-Suomeen, en ikinä haluaisi mökkiä niin kaukaa vaikka olisi kuinka kauniin järven rannalla. Makuja on monia ja toiset jaksaa nähdä enemmän vaivaa kuin toiset. Hyvin me ollaan saatu ihan Terhin kanssa navetan ulkoverhouslaudat ja saunan remonttitarpeet kuljetettua...

Kuule älä viitti viisastella ja jauhaa siitä bunkraamisesta kuinka muka ostaa tankkiin ja läpä läpä.

Kun aivan selvästi näet että ap käyttää "bunkrata"- sanaa tarkoituksessa yleistä tavaroiden hankkimista eikä pelkkää bensan tankkaamista.

Ärsyttää kaikki omahyväiset viisastelijat ja näppärät oikeassaolijat aina ja kaikkialla!

Kannattaisi kokeilla olla itsekin joskus oikeassa, ehkä se ei sitten niin harmittaisi kun joku muu siihen kykenee.