Sanoja, joilla eri merkityksiä Suomen (murrealueilla)
Kommentit (487)
Itikka, hyönteinen tai lehmä
huilata, levätä tai kiristää tahtia/kasvattaa nopeutta
tuima, suolaton tai voimakas(suolainen)
viruttaa, huuhdella tai venyttää
Kehdata.
Jossain päin (ehkä itä-suomessa) kehtaaminen tarkoittaa jaksamista, viitsimistä. Esim. ”En kehtaa tehdä ruokaa” = en jaksa tehdä ruokaa.
Minulle (etelä-suomesta) kehtaaminen tarkoittaa, että ei uskalla tehdä jotain, koska se hävettää. Esim. ”En kehtaa mennä saunaan ihastuksen kanssa” = en uskalla mennä saunaan ihastuksen kanssa.
Väyrynen.
Kaupungissa sana tarkoittaa naurettavaa pelleä, jolla on suuret luulot ja ylipöhöttynyt ego.
Maaseudulla se tarkoittaa viisasta valtiomiestä.
Vierailija kirjoitti:
Kehdata.
Jossain päin (ehkä itä-suomessa) kehtaaminen tarkoittaa jaksamista, viitsimistä. Esim. ”En kehtaa tehdä ruokaa” = en jaksa tehdä ruokaa.
Minulle (etelä-suomesta) kehtaaminen tarkoittaa, että ei uskalla tehdä jotain, koska se hävettää. Esim. ”En kehtaa mennä saunaan ihastuksen kanssa” = en uskalla mennä saunaan ihastuksen kanssa.
Kaenuussa ei aenakaa kehata tehä, eli viititä.
Kainuussa äitini saattaa tarjota: "Otatko teetä eli kahvie?" = "Otatko teetä vai kahvia?". Tulee venäjän kielestä, jossa tai/vai = ili.
Kiikkua = keinua, jossain päin kiivetä, jos oikein muistan. Viruttaa = huuhdella, toisaalla venyttää?
Meillä täällä Oulussa punkka on sellanen ihan perus lapsen amme. Tarkoittaako se petiä jossain muualla?
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Lapissa asuva anoppi sanoo paistinpannua tai kattilaa kauhaksi, minun kauhalla otetaan ruokaa kattilasta. Sama anoppi myös kiikkuu kun tarkoittaa kiipeämistä, minä kiikun keinussa.
Kun hän neuloo, hän ompelee koneella, minä neulon (kudon) sukkia.
tinttailla = etelä-pohjanmaalla(?) tarkoittaa kiukuttelua, muille tulee mielleyhtymä verbiin tintata, eli tarkoittaa lyömistä
Kikki = jossain tarkoittaa kikkeliä, toisaalla tissiä
Vierailija kirjoitti:
Porata. Kaveri Keski-Suomesta käyttää sitä itkemisen synonyyminä, itselleni (Uusimaa) se on koneella reiän tekoa :)
"Ja sit mä porasin"
LOL
Aika erikoista, koska "porata" merkityksessä "itkeä", on nimenomaan stadin slangia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja sit mä porasin"
LOL
Aika erikoista, koska "porata" merkityksessä "itkeä", on nimenomaan stadin slangia.
Onko? Kuulin ensimmäisen kerran aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
"Ja sit mä porasin"
LOL
Porata on kylläkin normaali slangisana Helsingissä, tarkoittaa itkemistä.
Jotkut sanovat ketä, vaikka tarkoittavat kuka.
"Poru" on ihan yleinen itkua tarkoittava sana, mutta verbina "poraaminen" on harvinaisempi.
Piipittää, olla piipillään tarkoittaa varpaillaan seisomista Pohjois-Savossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja sit mä porasin"
LOL
Nyt on pakko lisätä, että kuulin tämän 80-luvulla. Olen siis jo vanha täti, mutta silloin todellakaan en ollut kuullut sitä aiemmin. Onkohan se sen jälkeen yleistynyt täällä Etelä-Suomessakin?
Kalkkis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja sit mä porasin"
LOL
Nyt on pakko lisätä, että kuulin tämän 80-luvulla. Olen siis jo vanha täti, mutta silloin todellakaan en ollut kuullut sitä aiemmin. Onkohan se sen jälkeen yleistynyt täällä Etelä-Suomessakin?
Siis alkuperäisen porata-viestin kirjoittaja.
En tiedä lasketaanko tätä, mutta hur-ri on alunperin tarkoittanut suomenruotsalaista, nykyisin monet puhuvat myös ruotsalaisista hur-reina.
Vihta. Lännessä se on saunavasta, idässä piiska.