Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökki saaressa on ihan s---sta.

Vierailija
30.06.2014 |

Siis kuka ja mikä ja missä määrätään ylipäätäänkään, että kenekään muun kuin yksinäisten kalastaja-hullujen miesten pitää ikinä viettää aikaansa kesämökillä saaressa!? 

Ajatellaan sitä bunkraamista mitä mökille yleensäkin tarvitaan. Sitten saareen kun ollaan menossa, niin ei riitä jumankauta, että ne kamat on saatu auton takaboksiin. Ei suinkaan, ajetaan se auto jonnekin laiturille ja aletaan nosteleen niitä sinne. Ja eihän ne laiturit ja veneet ole mitenkään sillain sijoiteltu, että kukaan nainen jaksaisi edes nostella ja laskea niitä sinne jonnekin veneen keulaan. Siinähän on jo alkumetreillä tippumassa jonnekin laiturin ja veneen väliin!

Ja -tana puhutaan sitten siitä, että miten mies käyttäytyy kun lastataan niitä viikon ruokia ja muita kamoja veneeseen. Mistä kukaan normaali kaupunkilaisnainen voi tietää, että miten niitä sinne pitää lastata?? Ei -u mistään. Mulla ole mitään lastiopin arvosanaa. 

Auto saadaan tyhjäksi ja mies odottaa että minä ajan sen takaisin jonnekin 1,5 km päähän minne sen saa parkkiin. Ja sitten puolijuoksua takaisin veneelle, jossa mies erittäin kovasti ihmettelee, että missä sä viivyit, mennään jo. 

Ajetaan veneellä mökille. Laituriin kiinnittymiset, naruja kiristellään jonnekin mistä mä tiedän ,prkle, etttä millä solmulla taaskin kiinni. Samaan kuin viime vuonna joo, mutta kun en muista.

Tiedättekö miten paljon sitä tavaraa aletaan sitten nostamaan veneestä siihen laiturille. Joo aika paljon. Ja laiturihan ei ole ihan siinä mökin olohuoneen terassin alapuolella ei suinkaan. 

Kun on ostettu saaritonttia, niin tässä tapauksessa on paikkaa myyty, että "mahtavat näköalat korkealta kallion huipulla": Tämä myy niinkö mitä? 

Se vaan on niin, että jos rannasta mökille on joku 85 porrasta, niin vaikka ne olis kuinka joku huvila-et-paskakasa-suunnittelija laitellut sinne pitkospuita ja kaiteita, niin sinne vaan sitten kiermurtelee semmoiset sata porrasta vaikka miten sommittelee. Ja tavarat ei nouse muuta kuin kantamalla.

Kukako ne kantaa? Miehen mielestä ei ole mitään valittamista, hänhän kantaa kyllä melkein puolet. Niin justiins, aaltoja, mutta sehän on mua 3 kertaa isompi ja vahvempi, mitäs siihen sanotaan.

Takasin lähtiessä sama uudestaan. Mutta huom: sitä roskaa ja paskaa ja vajaita purkkeja onkin paljon enemmän kuin ikinä uskoisi. Tullessahan niitä ei ole. Ja siitä rompetta veneeseen, tyhjiä vesikanistereita, pulloja ja pyykkiä.

Satamassa auto laiturille, tavaraa autoon ja ajamaan. Ja kaupungissa vielä kerran uudestaan. 

Ei tämä voi olla sen vaivan väärtti, ei jumankeisson ole. Ilmat on mitä on, meri on kylmä, tontilla jotain kuivia mustikanvarpuja ja kivikovia männynkäpyjä jalkapohjan alla. 

Tämähän ei ole sellaista mökkeilyä, jota minä haluaisin. Eikä ollenkaan sellaista, josta haaveilen. En lähe sinne enää, menkööt itekseen. Mökki myyntiin ja toinen mantereelta, taikka ukko vaihtoon. Olen puhunut.

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietis mitä se on sitten kun käydään remppaamaan. Sen lautakuorman saareen organisointi...

se tehään talvella jäiden yli ajaen.saareen pääsee talvella autolla pihaan.

Vierailija
82/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suvussa on 3 mökkiä käytettävissä. Yksi hyvin kaukana, autotie. Toinen suht lähellä, autotie. Kolmas saaressa, autotie veneelle, siitä suoraa saareen, saaressa tosin ei mitään järjettömästi portaita. En ole ikinä ajatellutkaan, että saarimökki olisi millään lailla vaivalloismpi kuin nuo 2 muuta. Mutta olenkin maalta kotoisin. Ap:sta todella huomaa kaupunkilaisuuden. Makuasioita ja tottumuskysymyksiähän nämä ovat myös.  

minulla ei ole yhtään. Olen huomannut että olen vähemmistönä suomalaisessa yhteiskunassa. Tosin perintöjen kavalluksia on useammassakin polvessa tapahtunut, että joku mökki on mennyt siinä.

JOkatapauksessa, ei ole oikein että toisilla on 3 mökkiä ja toisilla ei yhtään. Olen koditon muutenkin. En ole päässyt kenenkään kesämökille ainakaan 25 vuoteen, ei nekään pyydä joilla on juuri 4 mökkiä, ei kertaakaan. Ahneus tulee koitumaan heille kroukseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan helvetiltä.

Kivaa ehkä vieraana, mutta omistuspohjalta -no way!

Elämänsä voi tehdä vaikeaksi -siitä vaan. Jätän itse kyllä väliin.

Vierailija
84/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä oli mökki saaressa kun tutustuttiin. Minäkin vietin siellä viisi kesää; ihanaa meillä oli, joskin tuo tavaroiden roudaaminen oli justiin tuollaista. Mutta tykkäsin oikeestaan siitä kantamisesta ja omasta rauhasta. Ja mun mies kyllä kantoi aina suurimman osan. Suurin murhe ehkä sen mökin kanssa oli talvimyrskyt, kun vene oli jo nostettu ja sitten ei yhtään tiennyt mitä tuhoja siellä on mahtanut tapahtua - vasta kun meri oli jäässä pääsi katsomaan.

Mökki myytiin. Pääsyy siihen oli miehen aikuiset lapset, jotka olivat ilmeisesti äitinsä aikana tottuneet täyshoitoon mökillä. He tulivat sinne kuin omalle mökille tullaan eli koska tahansa, sillä erotuksella että mitään siellä ei he olleet valmiita tekemään, mitään eivät tuoneet ja lastenlasten hoitokin oli miehen ja minun vastuulla. Kyllästyin siihen hommaan niin perusteellisesti että lopulta ilmoitin miehelle että minä en viitsi siellä käydä, koska en jaksa passata lyhyen kesälomani aikana aikuisia ihmisiä alkeellisissa mökkiolosuhteissa. No, sitten mies myi sen mökkinsä (lastensa suureksi närkästykseksi) ja ostettiin yhteinen. Josta tehtiin selväksi säännöt alun perin; mökki on minun nimissäni ja sinne ei pälähdetä miten sattuu. Ja mökki on siis tosiaan vain meidän käytössä. Ympäri vuoden.

Vierailija
85/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietis mitä se on sitten kun käydään remppaamaan. Sen lautakuorman saareen organisointi...

se tehään talvella jäiden yli ajaen.saareen pääsee talvella autolla pihaan.

No niin varmasti tehtiin 1980-luvulle asti. Jos olet yhtään viime talvina katsellut merelle päin, olet ehkä huomannut että siellä ei ole autonkestäviä jäitä ollut. Vai asutko jossain Inarinjärven rannalla ja luulet että koko suomi on samanlaista?

Itse odottelin monta talvea tässä,että tulisi jäätalvi ja voisi tehdä laituriremontin jään päältä. Ei tullut jäitä ei, ja nyt se tehtiin veneestä joka onkin asteen hankalampaa hommaa. Näin Turun saaristossa.

Semmoisia jäitä nähtykään täälläpäin, että jollain kuorma-autolla ajettaisiin saareen lautakuormia laittamaan. Kaikkea sitä..

Vierailija
86/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä oli mökki saaressa kun tutustuttiin. Minäkin vietin siellä viisi kesää; ihanaa meillä oli, joskin tuo tavaroiden roudaaminen oli justiin tuollaista. Mutta tykkäsin oikeestaan siitä kantamisesta ja omasta rauhasta. Ja mun mies kyllä kantoi aina suurimman osan. Suurin murhe ehkä sen mökin kanssa oli talvimyrskyt, kun vene oli jo nostettu ja sitten ei yhtään tiennyt mitä tuhoja siellä on mahtanut tapahtua - vasta kun meri oli jäässä pääsi katsomaan.

Mökki myytiin. Pääsyy siihen oli miehen aikuiset lapset, jotka olivat ilmeisesti äitinsä aikana tottuneet täyshoitoon mökillä. He tulivat sinne kuin omalle mökille tullaan eli koska tahansa, sillä erotuksella että mitään siellä ei he olleet valmiita tekemään, mitään eivät tuoneet ja lastenlasten hoitokin oli miehen ja minun vastuulla. Kyllästyin siihen hommaan niin perusteellisesti että lopulta ilmoitin miehelle että minä en viitsi siellä käydä, koska en jaksa passata lyhyen kesälomani aikana aikuisia ihmisiä alkeellisissa mökkiolosuhteissa. No, sitten mies myi sen mökkinsä (lastensa suureksi närkästykseksi) ja ostettiin yhteinen. Josta tehtiin selväksi säännöt alun perin; mökki on minun nimissäni ja sinne ei pälähdetä miten sattuu. Ja mökki on siis tosiaan vain meidän käytössä. Ympäri vuoden.

Ai että mä onnittelen sinua suoraselkäisestä toiminnasta ja suoraselkäisestä miehestäsi! Juuri noin pitää toimia kun aikuiset lapset jatkaa loisimista kuin konsanaan väsyneinä teineinä. Arvostan. 

Voin kuvitella kys. aikuisten lasten närkästyksen. Ja vieläpä uusi mökki sinun nimissä, niillä ei ole asiaan nokan koputtamista. Nice.

Vierailija
87/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liirum laarum. Ostakaa traileri ja vetäkää se vene sinne rantaan. Pakkaatte tavarat kotona veneeseen ja saaressa suoraan tupaan.

t. yli 30 vuotta veneilyä harrastanut Sinkkumies

Vierailija
88/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liirum laarum. Ostakaa traileri ja vetäkää se vene sinne rantaan. Pakkaatte tavarat kotona veneeseen ja saaressa suoraan tupaan.

Jaa niinkö meinaat että muutama sata kilometriä revitään jotain busteria moottoritietä ja viinitonkat ja kylmälaukut iloisesti veneen pohjalla heilahtelee? Näinkö sä toimit? Ja 30 vuottako? En tajua että edes jaksoin vastata tähän mutta ei nyt ollut muutakaan tekemistä.

Vierailija
89/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä onnittelen sinua suoraselkäisestä toiminnasta ja suoraselkäisestä miehestäsi! Juuri noin pitää toimia kun aikuiset lapset jatkaa loisimista kuin konsanaan väsyneinä teineinä. Arvostan. 

Voin kuvitella kys. aikuisten lasten närkästyksen. Ja vieläpä uusi mökki sinun nimissä, niillä ei ole asiaan nokan koputtamista. Nice.

Yksi miehen kolmesta lapsesta oli erittäin närkästynyt vähän aikaa, ja miehen exä oli tietysti vallan tolaltaan.

Mutta luulen että mökin myynti kyllä puhdisti ilmaa ja selvitti välejä kaikkiin suuntiin. Ollaan erittäin hyvissä väleissä miehen lasten ja lastenlasten kanssa nykyäänkin. Ehkä heitä satutti myös se että minä häärin siellä "heidän" mökillä.

Vierailija
90/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarimökki oli ihana silloin kun isä oli virkeä ja jaksoi käydä siellä. Mutta nykyään kukaan ei oikein ehdi ja isä ei jaksa. Meidän (perikunnnan) mökki on nyt autiona, pari kertaa vuodessa joku käy katsomassa, että paikat on ok. Kellään ei ole aikaa sinne. Lisäksi ko. järvi on matkan kohdalta tuulialtis, eli tulee isot aallot, jos tuulee väärästä suunnasta ja toisinaan sinne saareen ei edes pääse ja päinvastoin, joskus pitää odottaa tuulen tyyntymistä, että pääsee pois. Meillä järvimatka on 1 km. 

Vierailija
91/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa niinkö meinaat että muutama sata kilometriä revitään jotain busteria moottoritietä ja viinitonkat ja kylmälaukut iloisesti veneen pohjalla heilahtelee? Näinkö sä toimit? Ja 30 vuottako? En tajua että edes jaksoin vastata tähän mutta ei nyt ollut muutakaan tekemistä.

Ei ne mitään heilahtele. Ne vedetään kuormaliinoilla kiinni. Meillä on joskus kaikkien noiden lisäksi 150 litraa bensaa veneessä. 

Sinkkumies

Vierailija
92/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto tuossa saisi olla niksi-pirkka. Ukko kiskoo vaijeria pitkin tavaraa ja akka lataa kuormaa koriin. Jos siis paljon portaita mökille. Tai joku hiton hissi pitäisi olla.

Miehesi voisi viedä kuorman mökin rantaan ja purkaa kuorman. Sitten tulla hakemaan sinut, kun lapsit sieltä autoparkista kaljapullo kädessä.

Vierailija
93/174 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin jollain verukkeella aina muutamaa päivää myöhemmin mökille. Äijä olisi saanut purkaa ja kantaa kaiken mökillä. Ja ei kun "valmiiseen pöytään" :)

Vierailija
94/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki saaressa on parasta mitä tiedän. Ei koskaan pihaan pyrähdä autolastia kutsumattomia vieraita ilman eväitä. Ihana rauha ja kukaan ei tule häiritsemään.

Vierailija
95/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks aiempi lisää vielä, että sekin ärsyttää, kun vesi ei ole juomakelpoista ja sekin sit pitää sinne kantaa.

Oli porakaivo,mutta nyt se on alkanut maistua merivedeltä,.eli se on pilalla. On rengaskaivo, mutta ei sillä ilkee itteensä edes pestä, kun siellä kuolee aina kamalasti hiiriä ja myyriä.

Saaria on myös järvissä ja vedet isoissa järvissä on puhtaita ja kaivot pysyvät näissä paikoissa kyllä kunnossa. Itse en meren saareen menisi, kun sinilevää joka paikka täynnä.

suuret järvet ovat parasta.

Vierailija
96/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökki saaressa on parasta mitä tiedän. Ei koskaan pihaan pyrähdä autolastia kutsumattomia vieraita ilman eväitä. Ihana rauha ja kukaan ei tule häiritsemään.

Yllättävän monella ohmisellä on vene... Tämä huomattiin Saimaan-vuosina.

Vierailija
97/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä Ihmettelen kaupunkilaisia. Auto Parkissa 100 m kerrostalon ulko-ovesta ja sitten vielä hissittömässä talossa raput ylös. Eikö se ole kantamista?! Maalla auto oven eteen niin kaupoissa kuin kotona.

Vierailija
98/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin jutun oli tarkoitus päästä kehuskelemaan sillä kuinka heillä nyt veneillään ja mökkeillään ja voi kun hän on niin hupsunhauska suustaankin, että voi hyvä tavaton!

Huoh. Veneily on mukava harrastus ja lomailumuoto, normaalijärkinen ja -älyinen nainen tulee veneessä toimeen puolison ja lasten kanssa ihan mainiosti. Opin minäkin -kaupunkilainen ja kolmen lapsen äiti 25-vuotiaana-, miten laiturista lähdetään ja miten sinne tullaan jne.

Mua ei naurattanut kertaakaan avausta lukiessani. Olenko ainoa?

Olet, ehdottomasti.

Ansaitset lisäksi mitalin

Vierailija
99/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni sukumme saari on kodin jälkeen rakkain paikka maailmassa, eikä ole koskaan tullut ajateltua, miten vaivalloista sinne meno on. En siis taida kokea sitä vaivalloiseksi.

Vierailija
100/174 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella ohmisellä on vene... Tämä huomattiin Saimaan-vuosina.

Joo, niin on, mutta useimmilla se vene on meren rannassa (tai Saimaalla)ja eivät lähde raahaamaan sitä isoa paattia kahdensadan km päähän sisäjärvelle. Sitä paitsi evät osaisi ajaa meidän rantaan ajamatta karille:DDDD

Veneilyreitiltä ei ihan vaan satunnainen ajelija uskalla poiketa:DDD

Onneksi meidän tutuilla ei ole ja ja jos joku lähtisi ventrailerin kaa yllätysvierailulle niin repeäisin naurusta;DDDDDD