Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytäisinkö meille seurakuntaa?

Vierailija
22.06.2014 |

Kaipaisin meidän perheelle seurakuntaa. Olen luterilaisena tyytyväinen, mutta oman seurakuntaamme toiminta tuntuu niukalti ja vanhusvoittoiselta. Kävikin mielelläni vaikka rukouspiirissä, kotiseuroissa, laulamassa ja ihan jumalanpalveluksissa tai tekisin hyväntekeväisyyttä. Olisi ihanaa saada seurakunnasta muita ystäväperheitä.

Suvaitsevaisuus on minulle todella tärkeä arvo. En missään tapauksessa voi yhtyä naispappeuden tai homoseksuaalisuuden vastustamiseen. Vallankäyttöä tai huuhaata en myöskään kestä. Eli kielillä puhumiset yms.eivät mene läpi. Yhteisön olisi myös hyvä hyväksyä tieteellinen luomiskertomus, ainakin mahdollisuutena. Elhaluaisikin pitää uskon uskona ja tiedon tietona (eli uskon itse Jumalan antaneen alkusykäyksen alkuräjähdykselle ja Raamatun kuvauksen olevan symbolinen kertomus).

Olisiko teillä ehdottaa perheellemme seurakuntaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastafarien seurakunta on paras.

Vierailija
2/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan Tuomayhteisöä, on ev.lut. ja kokoontuu pääosin Agricolan kirkossa. On muutakin toimintaa kuin messu:

tuomasmessu.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ennakkokäsitykset ja käy Luther-säätiön messussa. Sen jälkeen tiedät missä on peltoon käyketty aarre.

Vierailija
4/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kätketty

Vierailija
5/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos joku tosissaan ton Luthersäätiön kanssa?

Vierailija
6/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansan Raamattuseura, pääkaupunkiseudulla on vireää toimintaa.

7/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle

Kiva kuulla, että etsit itsellesi ja perheellesi tekemistä ja kuulumista seurakunnassa. Kuvailemasi 'vanhusvoittoisuus' lienee harvinaista,  koska suurin osa seurakunnan toiminnasta on tarkoitettu eri ihmisryhmille, mutta toisaalta eri seurakunnat painottavat toiminnoissaan kyseisen alueen väestörakenteen mukaista toimintaa.

Perhetyötä tehtäneen kuitenkin kaikkialla, ja se usein nimenomaan on suvaitsevaista, koska perheitäkin on nykyään monenlaisia (sateenkaariperheitä, yhden vanhemman perheitä, uusioperheitä jne).

Monissa seurakunnissa toiminnan toteuttamiseen voi myös itse vaikuttaa. Ns. nuorten aikuisten toiminta onkin pitkälle henkilöiden itsensä suunnittelemaa ja aikaansaamaa heidän elämäntilanteensa ehdoilla. Uskoisin, että erilaisia perhekerhoja yms voidaan myös pystyttää, vaikka niitä ei vielä olisikaan. Vaikkapa kirjallisuuspiirin tapaisia toimintoja, tai Let'sEat together -tyyppisiä yhteisöllisiä kohtaamisia?

Suvaitsevaisuus ei valitettavasti ole silmiinpistävin arvo ns vapaissa suunnissa. Luterilaisuutta on joskus kritisoitu siitäkin, että ovet ovat liiankin avarat, itse pidän hyvänä sitä, että kirkkoomme mahtuu monenlaisia ajatuksia ja tulkintoja.

Rohkeasti mukaan toimintaan ja myös ehdottamaan ja toteuttamaan sitä! Seurakuntavaaleihin osallistumisella joko ehdokkaana tai äänestämällä olet mukana vahvistamalla itsellesi tärkeitä arvoja.

Iloista kesää perheellesi ja toivon sopivan yhteisöllisyyden löytymistä!

Meiju, diakoni

Vierailija
8/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi: "Suvaitsevaisuus on minulle todella tärkeä arvo. En missään tapauksessa voi yhtyä naispappeuden tai homoseksuaalisuuden vastustamiseen."

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 00:48"]

En tiedä missä Sinä asut, mutta monella paikkakunnalla on toimintaa kirkon herätysliikkeillä (kts. erityisesti www.sley.fi ja www.sekl.fi) sekä Luthersäätiöllä / Lähetyshiipakunnalla. Uskon, viihtyisitte.

[/quote]

Tuo vastaus taisi olla provo? Vaikka minulle voisi sopia, en ohjaisi ketään sellaisen seurakunnan pariin, jonka arvot ovat täysin ristiriidassa hänen omiensa kanssa. Eikös juuri nuo ole ne vahvimmin naispappeutta ja yhteiskunnan seksuaalisten arvojen muuttumista vastustavat?

Vierailija
9/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin välillä samaa, olen ev.lut, mutta välillä kaipaan kirkolta hieman tunnustuksellisempaa otetta... Olen käynyt seuraavissa kirkoissa ev.lut.an lisäksi:

Helluntaisrk -en kokenut omakseni, kielilläpuhuminen yms. menee överiksi

Raamattu puhuu-srk - hyvin amerikkalaista,  johto ja koulutus jenkeissä.

vapaakirkko -olen käynyt Annankadulla, oli hyvä ja harras tunnelma. En tiedä sen enempää, onko kreatonismi vahvasti esillä tms.

Onhan ev.lut kirkon sisälläkin tunnustuksellisempaa toimintaa, on myös ev.lut kirkosta erkaantuneita seurakuntia, muistaakseni evankelinen seurakunta tms. En tiedä noista paljoa joten en osaa suositella.

Vierailija
10/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ehdottaisin körttiseuroja seuratuvalla, sitä kautta löytyy varmasti myös kotiseuroja. Suvaitsevaisiakin ovat. Ja veisaamaan pääsee varmasti.

Vierailija
11/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ESY? (Elävä sana) Löydät Googlella sivut.

Vierailija
12/19 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 22:44"]Pohdin välillä samaa, olen ev.lut, mutta välillä kaipaan kirkolta hieman tunnustuksellisempaa otetta... Olen käynyt seuraavissa kirkoissa ev.lut.an lisäksi:

Helluntaisrk -en kokenut omakseni, kielilläpuhuminen yms. menee överiksi

Raamattu puhuu-srk - hyvin amerikkalaista,  johto ja koulutus jenkeissä.

vapaakirkko -olen käynyt Annankadulla, oli hyvä ja harras tunnelma. En tiedä sen enempää, onko kreatonismi vahvasti esillä tms.

Onhan ev.lut kirkon sisälläkin tunnustuksellisempaa toimintaa, on myös ev.lut kirkosta erkaantuneita seurakuntia, muistaakseni evankelinen seurakunta tms. En tiedä noista paljoa joten en osaa suositella.

[/quote]

En tiedä missä Sinä asut, mutta monella paikkakunnalla on toimintaa kirkon herätysliikkeillä (kts. erityisesti www.sley.fi ja www.sekl.fi) sekä Luthersäätiöllä / Lähetyshiipakunnalla. Uskon, viihtyisitte.

Vierailija
13/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asut? :)

Vierailija
14/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme pk seudulla.

Vierailija
15/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaakirkossa tuntuu olevan aika rento meininki, mutta he taitavat joutua keräämään rahaa jäseniltä, koska muualta sitä ei tule. Itse ainakin silti vaihtaisin, jos asuisin lapsuudenkotikunnassani, vapaakirkkoon. Siellä on kivat tyypit ja paljon hyväntekeväisyyttä. Nykyisen kuntani vapaakirkkoa en oikein tunne eikä se näy missään. Ehkä täällä päin ei ole. 

Vierailija
16/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, sitten en osaa auttaa :( Meillä on ihana vireä seurakunta, mutta matkaa on n. 100 kilsaa. Järjestäkää itse? Meillä seurakunnassa me itsekin järjestetään ihmisten kodeissa vuorollaan kaikkea kivaa.

Vierailija
17/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, sitten en osaa auttaa :( Meillä on ihana vireä seurakunta, mutta matkaa on n. 100 kilsaa. Järjestäkää itse? Meillä seurakunnassa me itsekin järjestetään ihmisten kodeissa vuorollaan kaikkea kivaa.

Vierailija
18/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakuntasi diakoni osaisi varmaan kertoa missä olisi enemmän toimintamahdollisuuksia. Varmasti ainakin joitain tapoja osallistua toimintaan enemmän löytyy :)

Vierailija
19/19 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulta löytyy vaikka mitä mahdollisuuksia. Katsot vain tapahtumia ja alat käydä säännöllisesti. Esimerkiksi tähtitorninmäellä: 

http://www.suomenlahetysseura.fi/ls_fi/sivut/tule_mukaan/