Imetys: paljonko lisäenergiaa?
Kuinka paljon pitää lisätä energiansaantia, kun vauva on täysimetyksessä? Totesin just, että enpä taida syödä riittävästi, kun kymmenen päivää synnytyksen jälkeen olen jo liki takaisin aloituspainossa ja turvotusta on vielä jonkin verran. Ja painaahan se kohtukin vielä jonkin verran enemmän kuin normaalitilassa. Rinnat taas painavat paljon enemmänkin. Samoin nälkä on koko ajan. Mulla nousi paino 13 kg raskaudessa ja nyt hävinnyt reilut 11.
Raskauden ajaksi lisäsin yhden välipalan (voileipä ja jugurttia), ja sillä pärjäsi hyvin. Nyt pitää saada lisää, mutta kuinka paljon?
Kommentit (8)
Minä söin alkuvaiheessa 3 lämmintä ateriaa päivässä eikä todellakaan mitään keijukaisruokaa vaan lasagnea, karjalanpaistia... Normaalisti syön yhden lämpimän aterian. Joten syö, jos on nälkä! Ei kannata tehdä kuten minä eli 3 lämpimän aterian lisäksi meni helposti myös suklaata ym. epäterveellistä. Painoa ei kertynyt itselle mutta ei ehkä ihan laaturuokaa sille lapsellekaan.
Mulla meni välillä 3 lämmintä ateriaa päivässä+välipaloja. Kannattaa syödä kun siltä tuntuu. Nälkää en kestänyt yhtään imetysaikana, heti piti saada ruoka nenän eteen.
Täysimettäjä tarvii noin 500kcal ylimääräistä ja allekirjoitan tuon täysin! Itse olen imettäessä laihtunut, vaikka olen syönyt reilusti yli 500kcal ekstraa. Oma ruokahalu on hyvä mittari. Muista myös juoda!
Mulla on jo normaaliin yksi välipala raskausajan peruja lisää ja se ei todellakaan riitä. Toi viitisensataa kaloria kuulostaa oikealta. Joo, totta kai syön niin, että nälkä pois, mutta jotenkin vaikea arvioida kunnon määriä. Mä en nimittäin ole ikinä erityisemmin huolehtinut syömisistä, vaan paino on pysynyt hyvin vakaana. Nyt tuntuu vaan, että varmaan hormonien vuoksi normaalit mekanismit eivät ihan toimi.
Mä lisään lisäpaukkuja aamiaiseen.
Kiitoksia.
ap.
Jos vauva syö 7-8dl päivässä (sitähän on vaikee arvioida), niin maidon energiasisältö on n. 500-600kcal. Se on tietysti pois omasta kulutuksestasi. Äidinmaidon energiasisältö on finelin mukaan 72kcal/100g.
Mulla oli ainakin pari ekaa kuukautta synnytyksen jälkeen jatkuvasti nälkä. Yölläkin piti imetyksen jälkeen käydä syömässä banaani tms. Nyt alkaa jo normalisoitua olo, ei niin paljon tule syötyä.
syödä terveellistä ruokaa lisää ja juoda todella paljon! Ja jotain vitamiinejä ehkä lisäksi. Toiset laihtuu imetettäessä ihan kauhean näköisiksi, melkein luurangoksi. Kannattaa pitää itsestä huoli ettei liikaa tipu paino ja vauva saa kunnolla rasvaista maitoa.
Täysjyväviljaa ja maitotuotteita kannattaa lisätä ravintoon.
pari päällystettyä voileipää ja maitolasi, se riittää lisäykseksi